Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Kritisk diskussion om språkregler och annat  (läst 10117 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest3

  • Gäst
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #15 skrivet: 2003-12-18, 08:41:44 »
Varning för lång post! :cartman

Jag tycker tonen i förra post var något hård. Vi kanske skulle kunna försöka hålla kommentarerna något mer konstruktiva, och undvika pajkastning. Men det kanske är misstolkat av mig, jag är så trött efter att Peter Jackson stal alla mina sinnen igår kväll, så...

Citat från: RythmDivine
Kommunikation först?   Ja! kommunicera först med resten av klanen innan du tar ett beslut, då är alla med på varför och ett majoritetsbeslut har tagits.


Förstår inte vad du menar. Men om jag skall gissa, så syftar du på "beslut" om de regler som införts. Därför bemöter jag din kritik så här:
Reglerna har diskuterats inom OG's förra ledning och inom forumets administratörsdel. Att göra diskusser om allt på forumet skulle innebära en långsam och odemokratisk process. Odemokratisk för att de starkaste rösterna skulle höras. Nu tar vi istället en helhetsbild med, vad vi anser vara den allmänna åsikten, med inslag av förenklingar och anpassningar till yttre omständigheter. Därav min öppenhet inför diskussioner som denna. Det tyder ju bara på att folk läst vad vi skrivit och att de bryr sig om forumets framtid och nutid.

Ett majoritetsbeslut har inte tagits. Jag, personligen, har heller inte tagit ett beslut. Det som skrivits i reglerna är resultatet av ett samarbete mellan klanens och forumets administratörer. Vore bra om vi kunde klargöra detta en gång för alla, så inte detta riktas personligen emot mig.

Citat från: RythmDivine
Var det inte det vi gjorde i våra PM?  
Nej. De tre PM som du refererar till innehöll inte någon kommunikation. Du sade att så och så är det, punkt.


Om jag skulle säga att "så och så är det" så kallar i alla fall jag det för kommunikation. Jag antar att vad du syftar på är "diskussion". Det finns alltid plats att svara mig, om du anser att jag har fel. Forumets administratörer är lyhörda för alla tänkbara åsikter.

Jag är ledsen för om du tolkat detta som någon ordergivning, och önskar att du kunde svarat detta enkelt, när det nu ju finns möjlighet till både telefonkontakt och PM. Vet inte varför det inte fungerar. Jag kan väl inte se det annat än som ett personligt misslyckande, fast jag inte vet vari misslyckandet ligger.

Det verkar ju som du tagit detta personligt, men jag kan inte förstå detta. Det fanns regler, du frågade om dem, jag svarade, du bröt dem ändå, jag (i egenskap av verkställande person) varnade, låste och ändrade rubriken. För mig låter det solkart. :hm

Citat från: RythmDivine
Forumsreglerna var från absoluta början "sunt förnuft".
Efter några "konstiga incidenter" så beslutade vi att regler skulle införas.
Vilka incidenter? vilka vi?


Vi, är forumets och klanens (före detta) administrativa personal.
Incidenterna tänker jag inte ta upp.
Jag lever i fast övetygelse att man inte ska dra upp gammalt groll i onödan. Jag kan inte hindra någon annan från att diskutera det, men det är inget som hör till denna tråd, anser jag personligen.
Allt gammalt är utagerat för min del. :smoke

Citat från: RythmDivine
Hur skall man kunna ha en gränsdragning enligt vad Rythm skrivit?
genom att vara konsekvent och ha en gemensam och tydligt definerad gräns!


Haha. Kul. Är det inte en koncekvent och gemensam och tydligt definierad gräns vi har idag? :cartman
Det var ett självklart påstående du skrev. Jag menar bara att det inte är så lätt att göra denna gränsdragning, min vän. Alla försök att göra en sådan gränsdragning är välkommen. Vänligen, kom då med konstruktiva förslag istället, som överensstämmer med den övriga strukturen på forumet.

Citat från: RythmDivine
Ni får skriva på annat språk, men det får inte andra?
Det har jag väl för böveln aldrig påstått!!! du kan glatt posta på swahili om du vill det, det stör inte mig överhuvudtaget!


Du behöver inte bli arg.
Har jag tolkat din förra post fel, för jag tolkade det som att "vissa" skulle få posta även på tyska, men "andra" inte skulle få posta på serbokroatiska.
Själv anser jag att inget språk som inte kan läsas av alla OG-medlemmar, bör finnas på forumet (min personliga åsikt).

Citat från: RythmDivine
Att en enskild individ skriver något kriminellt/oetiskt på forumet är vi naturligtvis inte ansvariga för. Men om vi börjar tillåta kriminella/oetiska diskussioner så är det inte bra. Men vad tusan är isåfall problemet med att tillåta andra språk än svenska och engelska om vi inte ens är ansvariga för det som skrivs? blir det en misstänkt längre tråd så kan man ju agera vid den tidpunkten och fråga vad diskussionen rör sig om!!!


Hmmm. Vet inte hur jag skall förklara detta kort och koncist, om du inte förstått vad jag redan skrivit...
Att vara i OG handlar mycket om att kunna ha ett liv vid sidan om. Jag ägnar i runda slängar en timme om dagen åt att administrera forumet. Jag känner inte att jag har mer tid att lägga ner på att forska i trådar jag inte förstår. Fawlty har varit utomlands och därför haft dåligt med tid, han med. Vi har helt enkelt inte tid att försöka bedömma från fall till fall, vad som skall vara tillåtet.

Exempel: Om någon skriver "Döda personnamn!!!" så kan man ju tolka det ironiskt och skratta åt det. Men om tråden har det som rubrik, eller om tråden handlar om hur detta skall gå till, så anser vi det olämpligt. I många fall kan detta bli mycket svårt att gränsdra, då folk alltid kan påstå att det är ironiskt o.s.v.

Titta på Prunis post ovan. Skall någon administratör förväntas gå in i babelfish eller nåt annat och översätta det? Nä, åtminstone gosar heller jag med min fru, eller spelar spel med mina vänner.

Citat från: RythmDivine
Men om det skrivs texter på utländska språk, så kan vi inte kontrollera innehållet för att se om det strider mot våra egna etiska regler och även lagen. Du skrev ju just själv att vi INTE är
ansvariga för det som skrivs!!?? Hur ska du ha det?


Läs posten igen. ;)
Jag skrev att våra etiska regler har än lägre tröskel än lagens långa arm. Ingen av oss vill väl se exempelvis en nynazistisk diskussion, även om den inte skulle vara olaglig. :s

Citat från: RythmDivine
Vi som administratörer tar för givet att alla bilder som postas gör det från ställen som anger bilderna som gratis Det tror du väl inte ens själv på? Det skulle förvåna mig synnerligt om ens en enda bild i brudtråden inte är belagd med copyright och således laglig.


Jo, det tror jag. :)
De flesta bilder som har copyright får ändå postas, serru.

Citat från: RythmDivine
IDÃ?: Naturligtvis kan vi införa en tysk tråd/del som någon tysktalande kan administrera. Då krävs dock att denna administratör frekvent är inne och granskar materialet såsom vi gör med resten av forumet. Men finns det verkligen ett behov? Varför vill ni inte prata med oss andra? Interna klubben? Men det har ju aldrig varit mitt syfte att ha en tysk del!!! läs vad jag skriver!!! Det är principen om begränsningar av språk och din inkonsekvens som jag vänder mig emot.


Okej. Idén skrotad. :)

Citat från: RythmDivine
MIN SLUTSATS: låt oss alla diskutera vilka regler som ska gälla på forumet, och om vi nu prompt ska hålla oss till alla lagar så borde vi vara konsekventa i det. Dvs även innefattande PUL, Upphovsrätten osv osv.


Som jag sagt så många gånger tidigare - alla diskussioner är välkomna på forumet. :cheers

Men gör det gärna i ett något mer konstruktivt ordalag nästa gång, va? ;)

Utloggad Fawlty

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 687
    • http://www.oldgents.se
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #16 skrivet: 2003-12-18, 12:24:19 »
Jag förstår inte varför man skall posta ett inlägg på ett språk som inte alla förstår :hm

"Fawlty no function beer well without."

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #17 skrivet: 2003-12-18, 15:08:37 »
ska försöka hålla mig kort.

en poll är demokratisk därför att varje röst är lika mycket värd.

bilder utan copyright får inte postas eller länkas.

min önskan är att alla kan få posta på forumet, oavsett språk, så länge de håller sig till de etiska reglerna självklart. jag tror inte vi behöver övervakning på varenda post som lagts så att admin kan låsa/radera en post på stört om den inte följer reglerna. skulle en misstänkt situation uppstå så kan man ju alltid ta tag i den då.

men fine, vill inte admins ha det så, utan hellre lägga ner en timme per dag för att jaga ottillåtna poster så får ni väl göra det. Jag ska faktiskt göra så att jag meddelar admins alla regelbrott på forumet i fortsättningen. dom behöver nog all hjälp dom kan få. det visar ju intresset för deras arbete.

guest3

  • Gäst
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #18 skrivet: 2003-12-18, 15:31:02 »
En poll i ett forum är bara demokratisk om en större mängd röstar. En poll kräver även att frågorna är opartiskt formulerade. :)

Bilder med copyright får postas om de inte lyder under restriktioner från upphovsrättsinnehavaren. Bilder som inte är sparade på servern tar vi inget som helst ansvar för. :)

Om Hr. Rythm läser posten ovan så står det att vi INTE önskar leta en timme om dagen. Vi kan väl försöka hålla oss till vad som verkligen är skrivet?
Det som står är att jag arbetar i genomsnitt en timme om dagen, dock inte med censur.
Det händer nog bara nån enstaka gång i kvartalet - mig veterligen tre-fyra gånger sedan forumet skapades. :)

Alla glada - alla nöjda. :)

By the way - snygg avatar, Prunis. :)

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #19 skrivet: 2003-12-18, 15:46:58 »
fel. om du postar/länkar en bild så måste du kontakta den som tagit bilden (den som äger upphovsrätten) och få den personens uttryckliga tillstånd. Detta gäller för alla typer av publikt användande av bilder. Den som äger upphovsrätten bestämmer sedan om du får använda bilden och vilken ersättning han/hon vill ha för att du använder bilden.

läs lagen på: http://www.jit.se/lagbok/960729t.html#kap.%207

edit: att länka en bild i ett forum anses i laga mening vara reproduktion av bild.

guest3

  • Gäst
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #20 skrivet: 2003-12-18, 16:10:13 »
Nix. Det är rätt. :)
Man får visa de exemplar som utgivits offentligt. Där gäller inskränkningar. :smoke
Men inte var det väl det som den här tråden handlade om. :)

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #21 skrivet: 2003-12-18, 16:34:36 »
om den utgives med upphovsrättens innehavares samtycke. om en fjortis scannar en bild ur playboy, lägger den på en hemsida och därifrån blir länkad så är det en annan sak.

nej, det handlade inte om det. som jag skrev tidigare, gör vad du vill med dina regler.

guest3

  • Gäst
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #22 skrivet: 2003-12-18, 16:38:59 »
Såså. Inte hänga med läppen. Jag anser (personligen) att det är viktigt och intressant. Jag påpekar ännu en gång att jag välkomnar detta (så länge det hålls konstruktivt).

Naturligtvis måste länken ske till en bild som publicerats med rättighet av upphovsmannen. Det håller jag med om. Helt rätt tolkning. :)

Det är inte "mina regler". Jag kan inte understryka detta nog (hämtar den TJOCKA understrykningspennan och klottrar på skärmen). Det är våra, forumets, klanens, allas regler. Och de är framtagna för allas skull. :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #23 skrivet: 2003-12-18, 18:13:07 »
Som jag ser det är detta inte en demokratisk fråga då inte gruppen står som ansvarig utgivare. Det gör Fawlty och Cartis. Och med det i minnet är det upp till dessa herrar vad som får och INTE får postas här.

Eller hur?!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad mcse

  • V.I.P.
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 332
    • http://piranhaclan.mine.nu
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #24 skrivet: 2003-12-20, 13:03:52 »
:hm
[><((((*>~]mcse
http://piranhaclan.mine.nu
Keep your feet out of the water...

guest31

  • Gäst
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #25 skrivet: 2003-12-20, 22:04:50 »
:doze

Utloggad mcse

  • V.I.P.
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 332
    • http://piranhaclan.mine.nu
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #26 skrivet: 2003-12-20, 22:29:34 »
tokiga gamla gubbar  :lolabove
[><((((*>~]mcse
http://piranhaclan.mine.nu
Keep your feet out of the water...

guest7

  • Gäst
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #27 skrivet: 2003-12-20, 23:36:59 »
*flabba*

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #28 skrivet: 2003-12-21, 11:39:42 »
:oldie

Utloggad Fawlty

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 687
    • http://www.oldgents.se
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #29 skrivet: 2003-12-21, 11:44:07 »
:oldie  :oldie  :oldie  :oldie  :oldie

 :cheers på er allihopa. Ha en trevlig jul för det skall jag ha

"Fawlty no function beer well without."

 

Senaste inlägg