Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Datoranalfabeter!  (läst 4801 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
Datoranalfabeter!
« skrivet: 2008-07-07, 20:41:39 »
Hur ska man handskas med datoranalfabeter?

Frågan är med anledning av min andra tråd med akut hjälp. Det är min polares och hans sambos dator som jag nu fixat efter att jag felsökt och fixat den. Det har nog totalt tagit 15 timmar. Ett tag trodde jag att jag skulle bli tvungen att installera om allt och då hade jag fortfarande hållit på med den men jag tror och hoppas att jag fått bort alla virus nu så jag slipper det.

Jag vet att jag med största sannolikhet måste göra om detta igen om ca ett halvår då den havererat igen... :headbang  :help

Hur ska man kunna hjälpa till självhjälp?

Ett exempel från just polaren och hans sambo. Jag frågade om de öppnat några bilagor i e-posten, givetivs hade de gjort det. Jag har tjatat på dem att inte göra de utan att använda sunt förnuft men det går inte fram. Visst, hans sambo säger "om jag får ett mail från en vän så givetvis kommer jag att öppna allt i det, vad ska jag annars ha mail och internet till?" Problemet är att de har femtielva "online vänner" det aldrig träffa i r l via MySpace som de litar på, suck... :cry

Nu ska jag inte spy för mycket galla över dem, de bjuder mig alltid på restaurang efteråt, tyvärr inte Sjömagasinet...

Någon som har några bra tips i ämnet?
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Datoranalfabeter!
« Svar #1 skrivet: 2008-07-07, 21:13:28 »
Kanske testa med skrämselpropaganda? Allt hemskt som kan hända med internetbanker, barnporr, terroristhot och annat? Tipsa/installera ett gratis virusskydd och hitman pro?

Annars vet jag inte. . .

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Datoranalfabeter!
« Svar #2 skrivet: 2008-07-07, 21:22:29 »
 :stupid Har också datoranalfabeter som jag får hjälpa stup-i-kvarten... Visst det gör mig inte sååå mycket men va tusan inte ska det behövas göras 4-5 ggr/år

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Datoranalfabeter!
« Svar #3 skrivet: 2008-07-07, 21:23:12 »
Tipsa/installera ett gratis virusskydd och hitman pro?

Redan gjort för länge sedan...

Kanske lite skrämselpropaganda om att deras dator kan bli en zombie som sprider barnporr, det kan funka. :scared
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: Datoranalfabeter!
« Svar #4 skrivet: 2008-07-07, 21:57:06 »
har också råkat ut för detta med släkt och jobbarkompisar. Beror väl på godtrogenhet och okunskap , har man inget intresse så har man inte. De läser inte datorartiklar eller försöker ta reda på mer. Så länge de kan läsa mejlen och aftonbladet så är de nöjda.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Datoranalfabeter!
« Svar #5 skrivet: 2008-07-07, 22:04:09 »
Vissa av dem jag hjälper numera har helt enkelt inget intresse av att lära sig att ta hand om det själv eftersom det finns såna (som jag) som hjälper dem. Det som funkat är att jag börjat ta betalt. Det är inga problem så länge man förklarar att det faktiskt tar tid = tid som jag hellre gör annat på.

Man behöver naturligtvis inte ta betalt i pengar, det kan ju "tas betalt" genom gentjänster, middagar etc också om det passar bättre.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Datoranalfabeter!
« Svar #6 skrivet: 2008-07-07, 22:32:54 »
Kan du inte låsa datorn på sånt sätt så att endast du är administratör? Stryp deras accesser helt enkelt så att inget skit kan installeras utan att man måste logga in via ett särskilt konto.

Eller så säger du att de måste köpa ny dator och en sen ser du till att "något händer" med den en månad senare. Säg sen vidare att inget går att göra åt den och att du kan köpa den för en spottstyver. Sen åker du till Borås på lan. :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Datoranalfabeter!
« Svar #7 skrivet: 2008-07-07, 23:29:11 »
Efter att ha spenderat på tok för mycket tid på sånt där tidigare (gratis, sån affärsman man är  :cry), så frånsäger jag mig numera allt datorhjälpande. Är så less på det så jag kan  :puke

OG forumet undantaget förstås! :D

Edit: F.ö., MYCKET bra förslag av Airam ang. konton! Skapa konton med samma privilegier som ett gästkonto, dessa kan de använda i sin vardag! Mycket av alla de virus och annat otyg som folk råkar ut för skulle inte ens kunna installeras i datorn om man bara körde med begränsade konton!  :thumb
« Senast ändrad: 2008-07-07, 23:32:51 by DeadHead »

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Datoranalfabeter!
« Svar #8 skrivet: 2008-07-08, 08:04:32 »
Det är ju en jättebra idé som jag skall börja köra med hemma. Jag byter lösenord och blundar när jag slumpvis hamrar in en 15-siffrig kod som adminlösen :D


Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Datoranalfabeter!
« Svar #9 skrivet: 2008-07-08, 08:31:06 »
LOL

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Datoranalfabeter!
« Svar #10 skrivet: 2008-07-10, 15:07:04 »
Det är ju en jättebra idé som jag skall börja köra med hemma. Jag byter lösenord och blundar när jag slumpvis hamrar in en 15-siffrig kod som adminlösen :D



Världens lättaste sak att fixa det lokala administratorlösenordet ... tar typ en minut ...högst!  :smoke

Finns ju flera virusskydd som kollar mejlen, dock inget 100% skydd. Sen skulle jag ALDRIG lägga ned 15 timmar för att rensa virus - inte en chans. Har man inte fått bukt på skiten på 2 timmar - blås om datorn. Försvinner all mejl o dokument? "Tufft, men du har väl tagit bakup?" Lär sig inte folk då så vete fåglarna. En grej man kan göra när man precis installerat om datorn och allt funkar som det ska - GÖR EN SPEGLING av disken till en USB-disk. Nästa ¨ång det strular så har du fixat till datorn på 10-30 minuter beroende på hur mycket data som spegling blev på. USB-disken får ju självklart datorägaren köpa, och den kan dem ju backa sina dokument, mejl o bilder till efter om installationen! ;)


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Datoranalfabeter!
« Svar #11 skrivet: 2008-07-10, 16:29:15 »
jodå, får man bara tag i administratörerna så brukar dom mjukna inom en minut. Glödande cigaretter, tumskruvar och brittisk pojkbandsmusik från 90-talet funkar varje gång :flirt

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Datoranalfabeter!
« Svar #12 skrivet: 2008-07-10, 19:19:36 »
Installera Ubuntu, kan de så lite om datorer har de förmodligen inte användning för ett dedikerat windows-OS ändå (vem behöver det för lite mail och aftonbladet?).

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Datoranalfabeter!
« Svar #13 skrivet: 2008-07-10, 20:01:55 »
jodå, får man bara tag i administratörerna så brukar dom mjukna inom en minut. Glödande cigaretter, tumskruvar och brittisk pojkbandsmusik från 90-talet funkar varje gång :flirt

Låter ju som en lördagskväll innan man går ut på krogen.  :quiet

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Datoranalfabeter!
« Svar #14 skrivet: 2008-07-10, 20:29:07 »
Ok, 15 timmar var en överdrift. Jag har lagt ca 10 timmar på den, var bara trött och irriterad när jag skrev mitt första inlägg... :cartman

Alltså även om jag hade installerat om datorn hade jag varit tvungen att installera alla program och uppdateringar igen och då hade det ändå varit upp i 10 timmars regionen ändå. För att slippa installera om valde jag att ta bort virus istället.

Tycker ni är lite för snabba säga "kör Ubuntu", "köp en Mac" o s v utan att vara insatta i läget. Dessa människor jag hjäper, dock motvilligt numera, har nu blivit vana att använda Windows och då komma med något nytt ser inte jag som ett alternativ. Sen är det så att de är musiker och de kör Cubase som hemmastudio på datorn. I o m att de är musiker så är de fattiga så all programvara inkl Windows måste vara utväderingskopior annars har de inte råd. Mac:ar är för dyra och Cubase finns inte för Linux så Windows är enda alternativet.

Jag har dock sagt till dem att nästa gång så måste de köpa en dator med operativsystem annars hjälper jag dem inte mer ö h t...

Vad jag gjorde för att fixa den var:
 - Starta den med en Ubuntu LiveCD och backa upp allt av värde från c: till en extern HD och sen virusscanna backupen.
 - Fixa "NTLDR missing" enligt tips tidigare i tråden
 - Fixat en CD key som går igenom "Windows genuine advantage"
 - Virusscannat och reparerat/satt i karantän/tagit bort tills jag fått tre scanningar på raken utan att något hittats.
 - Satt lösenord på alla konton (han som byggt och installerat datorn åt dem hade inte satt lösenord på vare sig admin konto eller användarkontot, sådant borde vara brottsligt).
 - Gjort användar kontot till ett begränsat konto

Nu hoppas jag att jag slipper se den datorn på ett tag så jag kan återgå till att gulla med mina egna...  :microsoft
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

 

Senaste inlägg