Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Heroes - Koncept & Tips  (läst 1514 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Heroes - Koncept & Tips
« skrivet: 2007-09-12, 10:40:40 »
Eftersom "alla" var tämligen överrens att heroes i rollen som beastmasters inte var någon lyckad kombination, så måste jag ju självklart prova. Just nu springer jag omkring med två ranger-heroes, där båda har samma skilluppsättning, och det fungerar långt över förväntan:

Skills, heroes:

1. Distracting Shot
2. Savage Shot
3. Read the Wind
4. Predators Pounce
5. Call of haste
6. Call of Protection
7. Heal as One [e]
8. Charm Animal

Dessa heroes ligger på medel-dps (hero+pet), är grymma interrupters och har hög överlevnadsförmåga i och med Heal as One i kombination med att samtliga har sina egna tanks.

Det var rätt mäktigt att köra Thunderhead Keep igår (provrunda), med tre pets plus warriors som agerade body blockers. Munkbossen gick ner väldigt snabbt då han inte fick iväg många spells överhuvudtaget.

Problem? Jo, min tredje hero, en munk, ställer sig mellan pets och rangers för att hela pets, och trots att han har både energi och skills för att överleva själv, så lyckas han klanta sig gång efter annan och dör därmed. Han är helt enkelt för passiv vad gäller sin egen överlevnad. Jag börjar fundera på om det är av viss betydelse att han är den i gruppen med lägst hälsa?

Nu börjar i alla fall jakten på en tredje ranger hero! :)
« Senast ändrad: 2007-09-29, 22:22:55 by DeadHead »

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Heroes - Koncept
« Svar #1 skrivet: 2007-09-12, 11:17:34 »
Kul att det funkar bra med heroes! När du från början skrev om heroes som beastmasters förstod jag det som att du hade tänkt specca alla heroes som BM, oavsett om de var eles, munkar eller rangers. Därav min skepsis. Jag tror fortfarande att det är mer effektivt att renodla heroes. De är som du redan märkt löjligt effektiva som interruptors (min mesmer-hero har tex lyckats avbryta en Aura of Restoration en gång) men det är vissa problem. Om du utrustar en hero med en stance eller någon form av enchantmen, kan du vara säker på att heron kommer att spamma den konstant.

Återkom gärna med fler rapporter :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Heroes - Koncept
« Svar #2 skrivet: 2007-09-25, 08:16:07 »
Tung, inledande spike med ranger-heroes:

Två eller tre ranger heroes, plus din egen ranger naturligtvis!

1. Read the Wind
2. Sloth Hunter's Shot

Närma dig ditt mål, se till att du själv och dina heroes har Read the Wind igång så att du är 99% säker på att träffa. Dra sedan iväg era Sloth Hunter's Shot samtidigt.
Med tre rangers så kommer man då att ha utdelat en bonusskada på målet på 183@MM 12 ((52x3)+(3x9)). Därutöver tillkommer den normala skadan från bågarna. En mycket trevlig inledningsattack, som totalt kan hamna på allt från 190 till en bra bit över 300 beroende på mål och om man crittar. Detta är värden med en marksmanship på 12. Vid mm på 16 så har Sloth Hunter's Shot potential att utdela +63 bonusskada.

En mycket trevlig attackskill för rangers, och en som allt som oftast utdelar full bonusskada. Man kan ju även tänka sig ett bygge enligt nedan:

1. Sloth Hunter's Shot
2. Glass Arrows [e]
3. Savage Shot
4. Conjure (element)
5. Favorable Winds

Upp med spirit, conjure och Glass Arrows. SHS tätt följd av Savage Shot, massiv inledande skada som bör komma en bra bit över 100 från en enskild ranger.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Heroes - Koncept & Tips
« Svar #3 skrivet: 2007-09-29, 23:04:14 »
Ta kontrollen över dina heroes!

Jag leker mycket med olika herobyggen och kombinationer, men framförallt så försöker jag komma på nya taktiska lösningar som heroes har medfört, och möjligheten till att flagga heroes/henchmen till olika positioner.

En sak som jag använder mig mycket av, framförallt om jag har interrupters med, men även andra klasser, är möjligheten att låsa heroes på olika mål med hjälp av deras kontrollpaneler, se bild 1.

Detta kan vara lämpligt vid flera olika tillfällen, ex. om man har två eller flera jobbiga munkar att fightas mot, så kan det vara bra att ha dessa under ständigt tryck, samtidigt som "huvudstyrkan" plockar ner övrigt bus.

Ett annat bra exempel är mot Summit Giant Herders på THK (min favoritbana att testa saker på!). På bild 2 nedan så låser jag mina ranger heroes på varsin herder, samtidigt som jag koncentrerar mig på den tredje. Resultatet av detta blir att ingen får igenom sin "stomp" attack som orsakar knockdown, och vi tar ner dem otroligt smidigt och fort, betydligt bättre på alla sätt och vis än om hela gruppen koncentrerat sig på endast ett mål, då vi i sådana fall garanterat blivit utsatt för minst en knockdown, och troligtvis två.

Detta tankesätt är för övrigt något som man bör ha i bakhuvudet även i "vanligt" pve spelande, dvs med mänskliga medspelare (kanske speciellt om man har interrupters i gruppen), att man går ifrån det traditionella "target call" som vi vanligtvis kör med. En poison ranger bör ju se till att sprida poison mot så många mål som möjligt, en elementalist bör sprida ut sina AOE spells mot flera olika mobs för att maximera sin effektivitet osv.

Ett sätt kan vara att man lägger sina target calls på säkert avstånd innan man tar sig an en grupp, så att var och en är införstådd med vem som anfaller vem. Man kanske har en eller två spelare som i de flesta strider ligger "off-target", medans huvudstyrkan jobbar på som vanligt. Det är tämligen ineffektivt att hela gruppen går på en munkboss som är seg och tar väldigt lång tid att ta ned, samtidigt som man låter ett par fiendenukers stå och bomba oss sönder och samman. Detta spelsätt kommer att tära enormt på munkarnas energi om inte annat!

Slutligen så har ju möjligheten till att flagga heroes/henchmen öppnat upp enorma möjligheter till olika strategier jämfört med tidigare. I exemplet på bild 3 nedan så använde jag denna möjlighet till att bevaka vardera ingången till fortet på THK; mina tre heroes vid den ena porten och jag tillsammans med henchmen vid den andra (och ja, de heroes som stod vid första ingången klarade själva av att plocka ned allt inkommande bus, utan att jag behövde göra någonting öht där!).
« Senast ändrad: 2007-09-30, 08:00:26 by DeadHead »

 

Senaste inlägg