men detta är ju ett utmärkt sätt att testa nya byggen.
Nja... egentligen inte, eftersom man tenderar att vilja tokoptimera för dps när man leker mot honom...
Degen, tja... det är ju lätt att räkna på, bleeding ger dig +6 dps, poison +8 dps, burning +14 dps osv, och varje lite poäng hjälper ju till.
Om man jämför ex. Poison Arrow med Sloth Hunter's Shot, och vi räknar på att Poison Arrow har en varaktighet på 17 sekunder (WS 12), så kommer Poison Arrow att under dessa 17 sekunder ha delat ut +136 i skada (bågens egna skada inte inräknad).
Under motsvarande tid så har du kunnat få iväg tre stycken Sloth Hunter's Shot med en bonusskada på +52 per pil, totalt +156 (inte heller här bågens egna skada inräknad).
Mot ett enskilt mål så verkar ren +damage kanske aningen bättre än degen, men om man i sammanhanget även tänker på hur många mobs man hinner sprida degen på under en strid så drar, i det här fallet, poison arrow ifrån SHS med hästlängder!
Bäst av allt är väl om man kan kombinera, poison arrow + barbed arrows på mål #1 och du har direkt sett till att den mobben kommer att ta 136 (poison 17 sekunder) + 78 (bleeding 13 sekunder), totalt 214 i skada från en enda pil! Byt till mål #2 - pang! - 214 i skada även där (detta naturligtvis under förutsättning att buset inte har condition removal!).
Degen är i mitt tycke alltid bra, OM det inte är bus som dör så himla fort att den degen man lagt knappt hinner ticka iväg ens fem sekunder. Om man räknar på att normalt bus i de lite svårare partierna står pall i (ex):
5 sekunder:
Så har ovan kombo (poison+bleeding) hunnit dela ut totalt 70 i skada, m.a.o. så finns det garanterat bättre skills att använda.
10 sekunder:
140 i skada, nu börjar det kännas som att det faktiskt gör skillnad!
30 sekunder:
420 i skada bara från degen
60 sekunder (ex. en boss):
840 i skada!
Långa strider, alt. strider med mycket bus, eller om man prioriterar AOE (poison kan ju användas som en form av AOE) så kan degen vara att föredra framför direkt skada.
Prioriterar man å andra sidan att få ner enskilda mål så snabbt som möjligt så väljer man istället attacker med hög direkt skada!
* * *
Lite synd att inte "dummingarna" räknas in, då AOE är en stor del av spelet. Sen håller jag med E-dot, han fick gärna vara enchanted, alt. att man kunde "ställa in" honom som man själv ville vad gäller armor, enchantments osv osv, men det kanske kommer?