Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Windows 7  (läst 6992 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1645

  • Gäst
Windows 7
« skrivet: 2009-08-02, 23:32:31 »
Kör numera sjuan på den stora och det fungerar ypperligt.
Var aldrig något fan av Vista, har inte gillat det på någon av de maskiner jag tvingats slåss mot det.

Såhär långt är Guild Wars och Eldräven testat, de viktigaste applikationerna på maskinen. Inga bekymmer. :)

Utloggad Gunslinger

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 161
SV: Windows 7
« Svar #1 skrivet: 2009-08-03, 10:02:21 »
Hur är det med äldre program, är det lika okompatibelt som vista? :pistols

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Windows 7
« Svar #2 skrivet: 2009-08-03, 10:06:57 »
Och hur är det med drivrutiner odyl?

Om man skulle blåsa om datorn o installera W7 kommer jag få problem med drivisar till mina komponenter då eller flyter det på?

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Windows 7
« Svar #3 skrivet: 2009-08-03, 10:17:04 »
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6187&page=1

Efter deras jämförelse så verkar det inte vara så mycket bättre med W7...

guest21

  • Gäst
SV: Windows 7
« Svar #4 skrivet: 2009-08-03, 10:25:06 »
Det beror ju helt enkelt på att operativsystemet inte ens är släppt ännu och att alla drivrutiner m.m. är i beta stadiet. Vänta tills det kommer ut på hyllorna och att det börjar släppas färdiga drivrutiner till det.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Windows 7
« Svar #5 skrivet: 2009-08-03, 11:03:43 »
 :stupid Kör också win 7 på min burk här hemma, alla grejer funkar. Fick söka lite för att hitta drivisar men en blandning mellan vista och win 7 beta drivare har fått mig att få igång allt

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Windows 7
« Svar #6 skrivet: 2009-08-03, 12:14:04 »
Och hur är det med drivrutiner odyl?

Har du en någorlunda ny dator med komponenter som är Vista-kompatibla så funkar det. Drivrutinsmodellen är samma som för Vista, så på det stora hela kan man köra med Vista-drivare om det inte finns speciella Win 7-drivare.


Hur är det med äldre program, är det lika okompatibelt som vista? :pistols

Jag törs inte svära på att det ingår i snik-versionerna men i Win7 finns en sak som heter Virtual XP. Det innebär att man kan välja att köra en typ av virtuell XP-installation och låta de gamla program som kräver XP gå i den. Man startar dem som vanligt från startmenyn, så det är inte så mycket fipplande. Just nu ingår den i alla testversioner, men det är inte helt solklart om man kommer att behöva en separat XP-licens eller inte än. Men det mesta pekar på att man INTE kommer att behöva det.


http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6187&page=1

Efter deras jämförelse så verkar det inte vara så mycket bättre med W7...

Det baserar du ju bara på vad deras benchmarkingprogram säger... :)
Den allmänna meningen är att Win7 känns betydligt rappare och det är många som dragit in det på datorer som INTE klarar av Vista på ett tillfredsställande sätt och ändå fått bra prestanda. Egentligen är det inte är själva Vista som är långsamt utan "skalet", dvs det du ser och "känner". Men det har man snabbat upp enormt.




Edit: syftningsfel
« Senast ändrad: 2009-08-03, 13:14:13 by shadowskimmer »
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Windows 7
« Svar #7 skrivet: 2009-08-03, 20:07:55 »
tufft...

guest1645

  • Gäst
SV: Windows 7
« Svar #8 skrivet: 2009-08-03, 23:55:34 »
Till skillnad från mina första slagsmål mot Vista så har jag inte haft några bekymmer med drivare. Klart, jag har en gammal maskin, men allt har gått igenom utan bekymmer. Det enda som krävdes extra var att jag gick in på Windows Update för att få drivare till ljudet. Nvidia har sina färdiga och moderkortet som kärvat med alla Windows-versioner la in sig fint och prydligt.

Vad gäller program så har det inte varit något. Min version är förvisso en 64, men alla äldre program har fungerat, de lägger sig dock i en egen Program Files som heter Program Files (x86).

Det enda jag först blev lite konfunderad på var att min Putty dog när jag inte var vid datorn, men det löste sig när jag kom på att sjuan stänger av datorn redan efter 30 min AFK, vilket påverkade nätverksuppkopplingen till Putty.

Och sedan kan de säga vad de vill i sina tester av de båda systemen. Jag kan inte ens köra Vista på min gamla holk, den svor bara åt mig. Men sjuan är smidigare än XP. Så den är klart mindre kraftslukande än det andra åbäket, och så är det inte helt fel att den inte startar upp i samma deprimerande färgskala. Men klart, det är kosmetika...

Utloggad Optikern

  • Pensionssparar
  • ***
  • Antal inlägg: 195
SV: Windows 7
« Svar #9 skrivet: 2009-08-09, 16:53:11 »
Och sedan kan de säga vad de vill i sina tester av de båda systemen. Jag kan inte ens köra Vista på min gamla holk, den svor bara åt mig. Men sjuan är smidigare än XP. Så den är klart mindre kraftslukande än det andra åbäket
detta får mej att minnas när gamla 95an skulle uppgraderas
det mesta fungerade riktigt bra i 95OSR2 och ME skulle vara en revolution...
och revolution blev det, 'ut med det nya och in med det gamla' blev slagorden
allting slutade med att 98 kom och ställde saker "till rätta", iofs tog det ett tag innan skiten funkade bra, med det blev iaf inte sämre
det känns på ngt sätt som om vi är tillbaka i 1997-98 då ingen visste vart det skulle sluta.

och så är det inte helt fel att den inte startar upp i samma deprimerande färgskala. Men klart, det är kosmetika...
vissa av oss kanske vill ha den där sköna känslan av att vilja ta livet av sej när datorn startats...

och min syn på W7?
att testerna inte ser så oerhört bra ut för W7 är, enligt mitt enkla sätt att se det hela, inte så konstigt
Vista har funnits en längre tid, de flesta tillverkare har faktiskt lagt ner lite tid på att skapa drivare för skiten, även fast de flesta helst sluppit
i testet kan man omöjligt haft annat än några hybrider till drivisar, och dessa var långt ifrån trimmade för detta nya OS
så att man får så här "bra" nuffror är väldigt lovande
jag väntar med spänning på ett officiellt släpp (börjar bli för gammal/lat för att fippla med halvfärdigt OS)
JAG:
har inte födelsedagar, jag går upp i level.
är inte envis. Mitt sätt är bara Klart mycket bättre...
skulle vara oövervinnerlig om det inte vore för polisen och fysikens lagar.

guest1645

  • Gäst
SV: Windows 7
« Svar #10 skrivet: 2009-08-09, 19:41:24 »
och så är det inte helt fel att den inte startar upp i samma deprimerande färgskala. Men klart, det är kosmetika...
vissa av oss kanske vill ha den där sköna känslan av att vilja ta livet av sej när datorn startats...
:lolabove

och min syn på W7?
att testerna inte ser så oerhört bra ut för W7 är, enligt mitt enkla sätt att se det hela, inte så konstigt
Vista har funnits en längre tid, de flesta tillverkare har faktiskt lagt ner lite tid på att skapa drivare för skiten, även fast de flesta helst sluppit
i testet kan man omöjligt haft annat än några hybrider till drivisar, och dessa var långt ifrån trimmade för detta nya OS
så att man får så här "bra" nuffror är väldigt lovande
jag väntar med spänning på ett officiellt släpp (börjar bli för gammal/lat för att fippla med halvfärdigt OS)
Det är släppt i skarp version nu, en sådan jag har. Och alla drivisar fanns till min gamla holk. (Så Asus, Nvidia och RealTek är i stort sett färdiga i alla fall...)
Men som du skrev, det var nog inte verkligheten när testerna gjordes. De första rapporterna om Vistas prestanda var ju nerlusade med klagomål om drivare som inte ville och arbetsovilja från systemets sida.

Pratade med en kollega för ngn timme sedan om det där med bakåtkompatibilitet. Han kör Vista och skulle försöka spela lite Civ på sin lappy under semestern vilket tydligen kajkade helt. Och han hade haft fler program som strejkat vilt när de skulle installeras under Vista, ett problem jag inte upptäckt i sjuan, något jag påpekat tidigare.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Windows 7
« Svar #11 skrivet: 2009-08-11, 11:17:59 »
Jag installerade 64-bitars Windows 7 i skarp version igår. Funkade klockrent. Jag behövde inte installera drivare för något utom för mitt esi-ljudkort, vilket är helt begripligt. Där fanns inga drivare för Windows 7, men det funkar klockrent med Vista-drivarna.

Jag är imponerad över hur enkelt det var att installera. Det tog inte heller längre tid än ca 20-25 minuter. Galet. :)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: Windows 7
« Svar #12 skrivet: 2009-08-11, 11:54:45 »
:bow Windows 7 är frälsaren :bow


Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Windows 7
« Svar #13 skrivet: 2009-08-11, 13:05:29 »
:lolabove

Haha, ja i jämförelse med tidigare versioner är det nog så. ;)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Windows 7
« Svar #14 skrivet: 2009-08-11, 16:48:31 »
Har inte det sagts om typ alla MS OS?

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Windows 7
« Svar #15 skrivet: 2009-08-11, 17:43:48 »
Har inte det sagts om typ alla MS OS?

Det har det nog sagts om varje ny utgåva av vilket OS som helst. :)

Men det här var enkelt, tack vare att det automagiskt hittade all min hårdvara utan krångel.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Windows 7
« Svar #16 skrivet: 2009-08-11, 17:46:29 »
Den här killen tycker alla fall att Windows är fantastiskt:
http://www.youtube.com/watch?v=wvsboPUjrGc
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

guest1645

  • Gäst
SV: Windows 7
« Svar #17 skrivet: 2009-10-22, 17:14:49 »
Orkar inte leta upp senaste Win7 tråden, här är i alla fall en lite halvseriös lista över Windows 7 funktioner:
http://dvice.com/archives/2009/10/top-10-windows.php

guest1327

  • Gäst
SV: Windows 7
« Svar #18 skrivet: 2009-10-23, 22:39:15 »
Bytte till Win7 igår  och fasen vad datorn blev rask!
Nu är det ju nyinstallerat så Vista skulle ju blivit raskare med, men känslan är NAJS!
och jag har kört win 7 på några sunkiga bärbara, och det flyter på bätre än windows XP på dessa..  HEJA..

 

Senaste inlägg