Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: GW2 - Välja server  (läst 20706 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1645

  • Gäst
GW2 - Välja server
« skrivet: 2012-04-25, 05:44:17 »
Här kom en blogpost om att välja server, jag har inte läst den än, men den ska handla om vilka servrar som finns och liknande:
http://www.arena.net/blog/choosing-and-transferring-worlds-in-guild-wars-2

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: GW2 - Välja server
« Svar #1 skrivet: 2012-04-25, 09:10:38 »
Det var knöligare än väntat, men också ganska flexibelt. Som jag fattar det bör man vara väldigt noga med valet av sin hemserver, för den är alltid samma även om man kan flytta (för ingame currency!).

Anledningen till att man inte bara kan flytta är förstås att de måste ta hänsyn till WWVwVVWW Pvp:n (Ballt ord det där - ALLT är nyskapande med GW2...)

Summan av kardemumman är att vi bör vara överrens och klara med val av server redan på releasedagen, annars kan det bli snurrigt.

Edit:
Man kan alltså flytta en gång i veckan och det tar ytterligare en vecka innan man kan tävla för servern i WvWPvP. Jag har dock ingen aning om huruvida man klarar av att tjäna de gems som behövs för flytten på en vecka.
« Senast ändrad: 2012-04-25, 09:13:59 by Pruneboy »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: GW2 - Välja server
« Svar #2 skrivet: 2012-04-25, 09:44:47 »
(Ballt ord det där - ALLT är nyskapande med GW2...)

Din ironi slår nya rekord - DU är ballast ändå! :love

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: GW2 - Välja server
« Svar #3 skrivet: 2012-04-25, 09:57:36 »
Det är väl lika bra att vi börjar diskutera och sedan väljer en och håller oss till den framöver? Åtminstone tills den visar sig vara omöjlig?

Och givet att vi i EU kan välja på den nedanstående listan av servernamn så röstar jag med bestämdhet för att vi undviker de namn som kommer att dra till sig flest idioter: Fissure of Woe, Underworld och Abbadon's Mouth, typ.

Hellre röstar jag för att helt ironiskt ta någon av våra gamla favoriter som Ruins of Surmia, Blacktide eller - vem vill inte varje gång logga in till Elona Reach!? :D


EU Worlds:
Kodonur
Gandara
Kodash
Blacktide
Istan
Vabbi
Kourna
Fissure of Woe
Underworld
Ring of Fire
Far Shiverpeaks
Petrified Forest
Jade Sea
Desolation
Magus Falls
Whiteside Ridge
Fort Ranik
Ruins of Surmia
Sharp’s Corner
Aurora Glade
Riverside
Elona Reach
Augury Rock
Abaddon’s Mouth

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: GW2 - Välja server
« Svar #4 skrivet: 2012-04-25, 10:21:47 »
 :stupid

Ruins of Surmia +1, kan vi klubba detta redan nu? :)

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: GW2 - Välja server
« Svar #5 skrivet: 2012-04-25, 11:24:42 »
(Ballt ord det där - ALLT är nyskapande med GW2...)

Din ironi slår nya rekord - DU är ballast ändå! :love

Haha, ja förlåt - Jag menar absolut inte illa. Det kommer att bli ett toppenspel av detta, det är jag säker på. :)

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: GW2 - Välja server
« Svar #6 skrivet: 2012-04-25, 11:26:37 »
:stupid

Ruins of Surmia +1, kan vi klubba detta redan nu? :)

Ruins of Surmaja låter bra för mig, men jag låter er GW-freaks bestämma. Det är inte 100 att jag köper på releasedatum ens. (skönt att låta första veckorna gå innan man slänger sig in)

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #7 skrivet: 2012-04-25, 11:50:56 »
Surmia låter bra. :thumb

Det var knöligare än väntat, men också ganska flexibelt. Som jag fattar det bör man vara väldigt noga med valet av sin hemserver, för den är alltid samma även om man kan flytta (för ingame currency!).

Anledningen till att man inte bara kan flytta är förstås att de måste ta hänsyn till WWVwVVWW Pvp:n (Ballt ord det där - ALLT är nyskapande med GW2...)

Summan av kardemumman är att vi bör vara överrens och klara med val av server redan på releasedagen, annars kan det bli snurrigt.

Edit:
Man kan alltså flytta en gång i veckan och det tar ytterligare en vecka innan man kan tävla för servern i WvWPvP. Jag har dock ingen aning om huruvida man klarar av att tjäna de gems som behövs för flytten på en vecka.
Du kan hoppa fritt som "guest" mellan servrarna, men du kan inte spela WvW som gäst på en server (av förståeliga skäl). Team-PvP är inga problem, men du spelar för din hemma-server oavsett varifrån du hoppar in i matchen.
Detta är samma system som "overflow"systemet med skillnaden att man medvetet väljer PvE-server istället för att bli inkastad där det finns plats.

Vill man byta hemma-server kan man göra det max 1 gång per vecka, eftersom WvW annars skulle kunna bli helt förstört av folk som köper sig till den server som för stunden ser bäst ut. Det kostar 1800 gems, men inte den blekaste vad det innebär i riktiga pengar eller vad de kommer ligga på när de finns till salu i auktionshuset.

Vet inte var du läste att man inte kan spela för sin nya hemmaserver direkt efter flytten, men jag har bara läst blogginlägget. :hm

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #8 skrivet: 2012-04-25, 11:53:07 »
Hellre röstar jag för att helt ironiskt ta någon av våra gamla favoriter som Ruins of Surmia, Blacktide eller - vem vill inte varje gång logga in till Elona Reach!? :D

Elona Reach! :cry :puke

Såg att jag missat lägga upp en poll... Får göra en sådan. :)

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: GW2 - Välja server
« Svar #9 skrivet: 2012-04-25, 11:55:34 »
...eller så kan pollen vänta tills det kommit några förslag så behöver den inte bli så stor (plus att vissa förslag kanske gallras bort redan innan :whisper). :)

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #10 skrivet: 2012-04-25, 12:01:21 »
...eller så kan pollen vänta tills det kommit några förslag så behöver den inte bli så stor (plus att vissa förslag kanske gallras bort redan innan :whisper). :)
Låter som en plan. ;)

Såg på twitter ett förslag att göra FoW eller Underworld till fest-servrar där man kan hoppa in som guest när det är dags för större community-event som Pink Day in LA eller liknande. Lite som de japanska distrikten fungerat ett tag. ;)

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: GW2 - Välja server
« Svar #11 skrivet: 2012-04-25, 15:54:42 »
Surmia låter bra. :thumb

Det var knöligare än väntat, men också ganska flexibelt. Som jag fattar det bör man vara väldigt noga med valet av sin hemserver, för den är alltid samma även om man kan flytta (för ingame currency!).

Anledningen till att man inte bara kan flytta är förstås att de måste ta hänsyn till WWVwVVWW Pvp:n (Ballt ord det där - ALLT är nyskapande med GW2...)

Summan av kardemumman är att vi bör vara överrens och klara med val av server redan på releasedagen, annars kan det bli snurrigt.

Edit:
Man kan alltså flytta en gång i veckan och det tar ytterligare en vecka innan man kan tävla för servern i WvWPvP. Jag har dock ingen aning om huruvida man klarar av att tjäna de gems som behövs för flytten på en vecka.
Du kan hoppa fritt som "guest" mellan servrarna, men du kan inte spela WvW som gäst på en server (av förståeliga skäl). Team-PvP är inga problem, men du spelar för din hemma-server oavsett varifrån du hoppar in i matchen.
Detta är samma system som "overflow"systemet med skillnaden att man medvetet väljer PvE-server istället för att bli inkastad där det finns plats.

Vill man byta hemma-server kan man göra det max 1 gång per vecka, eftersom WvW annars skulle kunna bli helt förstört av folk som köper sig till den server som för stunden ser bäst ut. Det kostar 1800 gems, men inte den blekaste vad det innebär i riktiga pengar eller vad de kommer ligga på när de finns till salu i auktionshuset.

Vet inte var du läste att man inte kan spela för sin nya hemmaserver direkt efter flytten, men jag har bara läst blogginlägget. :hm

Jag läste en förklaring på Massively som sa: "The rule is you can only transfer once every 7 days and you do not gain the newly joined server/world's buffs and rewards until the next time that server is assigned for another match up, which are automated."

Vilket jag tolkade som att man inte får något ut av att tävla för servern man flyttar till förräns match 2, men det var säkert en feltolkning från mig.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #12 skrivet: 2012-04-25, 17:20:44 »
Jag läste en förklaring på Massively som sa: "The rule is you can only transfer once every 7 days and you do not gain the newly joined server/world's buffs and rewards until the next time that server is assigned for another match up, which are automated."

Vilket jag tolkade som att man inte får något ut av att tävla för servern man flyttar till förräns match 2, men det var säkert en feltolkning från mig.

Okej, då kopplar jag. Man kommer inte få bonusarna från WvW förrän en match är slut. Om jag hoppar server på onsdagen och pågående avslutas på söndagen, så kommer jag inte få ta del av bonusarna förrän på måndagen, när nästa match dragit igång. Det kommer även vara en "cool down" på hur lång tid innan man kan börja köra WvW, men vet inte om den kommer vara knuten till matcher eller tider. Wikin säger bara "an amount of time".

Antar att det handlar om att 300 småkids inte ska lämna en server på tisdagen för det har gått dåligt.

Sen betvivlar jag att behovet att hoppa server kommer vara så väldigt stort. Det påverkar mest vem man spelar PvP med, och de flesta som kör PvP vill nog känna de de spelar med.
PvE'arna kan ju gästa fritt.

En kollega som också kommer köra betan undrade huruvida marketplace kommer vara global samt om man kan vara med i guild på andra servrar, och det tyckte jag var intressanta frågor.
Vill helst inte se att FoW-servern blir nya Kamadan American dist.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #13 skrivet: 2012-04-26, 08:42:28 »
Reddit har en sida nu där man samlar vilka servrar olika communities kommer att befolka.

Det första man ser i listan är
Citera
US Servers
Anvil Rock - 4chan /vg/, Facepunch

Gissa vilken server man INTE kommer välja...

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #14 skrivet: 2012-04-26, 08:53:07 »
Hela EU-listan:
  • Kodonur
  • Gandara - (English) GW2guru, Futilez (PvP), (UK Guild x1)
  • Kodash - guildmag.com
  • Blacktide - (Russian) (Polish) (Dutch), Midnight Mayhem (PvX), guildwars.pl, guildwars2.com.pl, GoHa.ru, Ancientz of Bronze Dragonflight, 4Gamers.be, guildwars-2.ru,
  • Istan - MMORPG.com, Ragnarok, (Finnish) Frozen Dawn, (French) Luna Atra, (FR) JV.com, (FR) Univers Virtuels
  • Vabbi - 4chan/vg/, mmorpg.pl
  • Kourna - (French) gw2.fr
  • Fissure of Woe - (Italian Guilds), (Romanian Guilds), SomethingAwful, (Italian) mmorpgitalia.it, TKOT
  • Underworld - (Portugese), Maltese Community, 4chan alt
  • Ring of Fire - (French) Fr-GuildWars2.net),The Bulgarians (PvP), Facepunch
  • Far Shiverpeaks - (Dutch) GW2nl.nl, GW2nl.nl, (Nordic/Norway/Sweden) guildwars2.no, gw2sverige.se, Guildwars2.dk, Ragnarok Of Primordus, Tweakers.net, Sweclockers.com, The Northern Assembly
  • Petrified Forest - Unofficial Roleplaying server
  • Jade Sea - NeoGAF
  • Desolation - (UK Guilds) Rockpapershotgun, PCGamer
  • Magus Falls - (German Guilds)
  • Whiteside Ridge - Reddit (main), GameTrailers, (Israel) Israeli Community
  • Fort Ranik - (French)JeuxOnline, (French Guilds) JoL, CanardPC, hardwareFR, (Dutch) 9lives.be, gw2.variance.hu
  • Ruins of Surmia - (Spanish) GuildWars2-Online.com
  • Sharp’s Corner - (Spanish alt) GuildWars2-Online.com
  • Aurora Glade - (Spanish alt) GuildWars2-Online.com
  • Riverside - Guild Wars 2 Slovenia, Slovak and Czech community
  • Elona Reach - (German) wartower.de, gw2.onlinewelten.de, guild- wars-2.net
  • Augury Rock - (German Alt)
  • Abaddon’s Mouth - (German Alt)

Edit: Bytt länk till en bättre lista. Ej uppdaterat listan här på forumet.
http://titanpad.com/ep/pad/view/4SyT2aGiZB/latest

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: GW2 - Välja server
« Svar #15 skrivet: 2012-04-26, 14:45:48 »
Vi borde så klart vara på Kodonur, som enligt nya listan kommer att befolkas av "The Older Gamers". :oldie

Och i övrigt är jag inte längre det minsta sugen på att hänga i Ruins of Surmia eftersom detta tydligen ska vara tillhållet för "the israeli community" - de är säkert trevliga människor, men hur ska jag kunna undvika att tvångsmässigt döpa mina karaktärer till varianter på Gaza och Västbanken..? :(

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #16 skrivet: 2012-04-26, 15:41:20 »
Som jag skrev i min andra tråd så lutar jag mycket åt Far Shiverpeaks som enligt listan just nu innebär:
Citera
(Dutch Guilds x6) (Nordic Guilds x8), GW2nl.nl, guildwars2.no, gw2sverige.se, Guildwars2.dk, Ragnarok Of Primordus, Tweakers.net, Sweclockers.com, 4Gamers.be,  Ragnarok

Men kan också vara för att kollegerna hotar mig om jag väljer något annat...  :scared

Fördelen med beta är ju att man får en chans att testa communityn också, inte bara spelet.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2 - Välja server
« Svar #17 skrivet: 2012-04-26, 16:06:24 »
Far Shiverpeaks är kosher vad mig anbelangar :)

Ang. Surmia tyckte jag mig se att det snarare var Ruins of Spania där, vilket fick mig att tagga av en hel del.


guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #18 skrivet: 2012-04-26, 16:17:01 »
Far Shiverpeaks är kosher vad mig anbelangar :)

Ang. Surmia tyckte jag mig se att det snarare var Ruins of Spania där, vilket fick mig att tagga av en hel del.
Inte bara den, av någon anledning har 3 spanska guild tillsammans annekterat 3 servrar vilket känns som rejäl overkill från deras sida. Men men, hoppas de sprider sig tunt över alla tre så våra kära PvPare kan  :pistols

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #19 skrivet: 2012-04-30, 17:58:53 »
En snabb kommentar såhär efter betan:
Inte en till populär server! Även om det är kul att man alltid springer på folk och vissa områden kan vara problematiska om man är för få, så var de konstanta overflow-hoppen lite irriterande. Och sedan kunde inte folk skapa karaktärer på servern, så man kunde inte spela med dem alls.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: GW2 - Välja server
« Svar #20 skrivet: 2012-04-30, 18:22:59 »
...så vi flyttar till Kodonur?  :D







;)


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #21 skrivet: 2012-04-30, 18:30:49 »
Vi kan ju testa under nästa beta hur det är att spela på en tom server.

guest5063

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #22 skrivet: 2012-05-11, 23:03:06 »
Hej, såg en post på det officiella Diablo 3 forumet angående er community. Spelade GW2 på Kodonur under betan och tyckte att det verkade vara en trevlig server!

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #23 skrivet: 2012-05-12, 10:57:40 »
Välkommen! Och grattis till valet av ett så eminent spel. :thumb
Har du spelat GW1 något?

Nu blir det nog inte mycket till server val på måndag, men planen är som du sett att testa Kodonur vid nästa konto-wipe för att se hur det fungerar på en lugnare server där folk faktiskt kan komma in, de som vill.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: GW2 - Välja server
« Svar #24 skrivet: 2012-05-12, 11:12:48 »
Hej, såg en post på det officiella Diablo 3 forumet angående er community. Spelade GW2 på Kodonur under betan och tyckte att det verkade vara en trevlig server!

Hej och välkommen! /wave :)


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest5063

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #25 skrivet: 2012-05-13, 21:32:43 »
Välkommen! Och grattis till valet av ett så eminent spel. :thumb
Har du spelat GW1 något?

Nu blir det nog inte mycket till server val på måndag, men planen är som du sett att testa Kodonur vid nästa konto-wipe för att se hur det fungerar på en lugnare server där folk faktiskt kan komma in, de som vill.

Tackar :)
Aah, jag köpte originalet när det kom ut. Tyvärr blev det inte så mycket efter det då alla kompisar lurade över mig till ett annat spel... Har på senare tid köpt alla expansioner och försökt skaffa lite poäng i halls of monuments, går segt :(

Det låter som en bra plan.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #26 skrivet: 2012-05-14, 05:38:07 »
Kom in på TS under stress-testet ikväll så kan vi, förutom lite allmänt skitsnack, även se över om vi inte har lite bråte liggandes för att hjälpa dig vidare.
Vad heter en av dina GW1-karaktärer?

guest5063

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #27 skrivet: 2012-05-14, 07:55:48 »
Det kan jag göra! Servrarna öppnar 20.00 va?

"The Caelestis" 5/50 :P Tänkte att man någon gång skulle komma upp till 30 i alla fall. Vad jag förstår så är det rätt mycket jobb för att nå 50 poäng i sin hall... Håller på att spela igenom eye of the north.

Utloggad Roffo

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • - inte en karl men ett moln i byxor!
SV: GW2 - Välja server
« Svar #28 skrivet: 2012-05-14, 16:01:08 »
Jo 50 poäng tror jag vi alla har gett upp att lyckas med. Jag har siktat in mig på 30 (Det som behövs för att få alla prylar) kanske eventuellt 35 poäng men det ger "bara" en extra titel.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: GW2 - Välja server
« Svar #29 skrivet: 2012-05-14, 16:44:26 »
Jag har några odedikerade mini-pets du kan få. :)

Jag har 36 poäng i skrivande stund. Skulle kunna nå 40 poäng med lite möda, men jag orkar banne mig inte.  :help


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest5063

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #30 skrivet: 2012-05-14, 19:00:12 »
Jag har några odedikerade mini-pets du kan få. :)

Jag har 36 poäng i skrivande stund. Skulle kunna nå 40 poäng med lite möda, men jag orkar banne mig inte.  :help


36!? imponerande!
ooh, det vore väldigt trevligt :) tack!

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #31 skrivet: 2012-05-14, 19:11:45 »
En black moa och 9 EotN heroes (inkluderat MOX som är gratis) ger dig 11 poäng. Och 8 vändor i Glints challenge går fort.

Lägg till 1 destroyer och 1 oppressor vapen (kan vi nog skramla ihop till) så har du 14.

Dra igenom Cantha i Normal och Hard så har du 16.

Lägg till The Deep, Sorrows Furnace och Urgoz och vi är uppe i 19.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #32 skrivet: 2012-06-11, 10:10:22 »
Tasha samlar info om servrarna igen. :)
http://www.tashadarke.co.uk/2012/06/guild-wars-2-beta-weekend-have-your-say-part-deux/?utm_source=twitter&utm_medium=Link&utm_campaign=BWE2

Kan vara kul om hon får lite info denna gången också.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: GW2 - Välja server
« Svar #33 skrivet: 2012-06-11, 19:20:32 »
Jag tyckte det funkade skitfint på Boreal Station. Nästan så det var lite för tomt.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: GW2 - Välja server
« Svar #34 skrivet: 2012-06-11, 21:52:05 »
Jag tyckte det var mycket charmigt med GW2 (mitt första). Bra stämning/grafik och trevliga quests.  :thumb

Föreslår dock att vi ansluter oss till svensk-servern eller ännu hellre rp-servern nästa gång. Ev köer försvinner ofta fort och det är roligare att springa omkring i en värld full av andra spelare.
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #35 skrivet: 2012-06-12, 09:18:28 »
Problemet med svensk-servern var språket i chatten. :puke
Bara så mycket "Sverige åt svenskarna!" och "Sverige rular!" jag kan ta under ett event...

Fördelen med GW2 är dock att man kan gästa andra servrar, så skulle man vilja köra lite RP eller köra på en svensk server kan man göra det.
Bara i PvP man är bunden till sin hem-server, och verkade som om Boreal i denna beta var en kompetent PvP-server.

Gillade dock Boreal Station, men det är riktigt svårt att soloa events, vilket blev fallet när det var folktomt. Faktum är att det är omöjligt i många fall, vilket jag tänkte skriva om senare.

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: GW2 - Välja server
« Svar #36 skrivet: 2012-06-12, 09:28:22 »
Boreal Station kommer knappast att vara folktom för all framtid, i värsta fall bara fram till release. :)

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #37 skrivet: 2012-06-12, 10:17:39 »
Såg dock två stora brasklappar:
Fransk text i chat, men de har egna servrar de förhoppningsvis hoppar till.
Holländsk text i chat, och de har inte fått en egen dedikerad server... :door

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: GW2 - Välja server
« Svar #38 skrivet: 2012-06-12, 11:18:44 »
Hahaha, och det lär fortsätta att hända! Vi får väl gästa deras språkdedikerade servrar och prata lite svenska i chatten i stället, för att roa oss. ;)

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #39 skrivet: 2012-06-12, 12:24:02 »
 :stupid

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2 - Välja server
« Svar #40 skrivet: 2012-06-12, 13:55:42 »
En server som är lågt befolkad under en beta och under release-veckan kommer garanterat att vara totalt stendöd och öde två månader in i spelet. Det är MMO-lagens första paragraf :)

Mitt tips: Välj en av de tre mest populerade servrarna i EU.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: GW2 - Välja server
« Svar #41 skrivet: 2012-06-12, 14:19:28 »
Det är MMO-lagens första paragraf :)

Ej applicerbart i det här fallet, eftersom GW kommer att ÄÄÄÄÄÄÄÄÄGAAAAAAA så jädrans ph3tt ju!! BÄSTA liret evar ffs n00b!!!11

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: GW2 - Välja server
« Svar #42 skrivet: 2012-06-12, 14:25:02 »
Det är MMO-lagens första paragraf :)

Ej applicerbart i det här fallet, eftersom GW kommer att ÄÄÄÄÄÄÄÄÄGAAAAAAA så jädrans ph3tt ju!! BÄSTA liret evar ffs n00b!!!11

 :lolabove

Undrar vad kollegorna la i DHs kaffe idag...  :D
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #43 skrivet: 2012-06-12, 16:13:37 »
En server som är lågt befolkad under en beta och under release-veckan kommer garanterat att vara totalt stendöd och öde två månader in i spelet. Det är MMO-lagens första paragraf :)

Mitt tips: Välj en av de tre mest populerade servrarna i EU.

Lite svårt, eftersom de ca 20 mest populerade EU-servrarna var fulla. Under beta.
Och vi piskade två andra servrar i PvP, så någon måste ha varit därinne. ;)

Men som skrevs tidigare, känner man att det börjar bli lite tomt kan man gästa andra servrar och se vilka som kanske fungerar bättre. Och verkar som om server-transfer kommer kosta ungefär en WoW-månadsbetalning, så skulle det gå åt pipsvängen kanske man kan offra de kronorna?

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: GW2 - Välja server
« Svar #44 skrivet: 2012-06-12, 16:26:56 »
Precis! Det är ju så vist ordnat att man kan gästspela på precis vilken server man vill, när som helst, hur mycket som helst, och oavsett vilken man egentligen har sina karaktärer på. :)

Därmed går det ju också att kika runt och känna på innan man bestämmer sig för ett eventuellt byte. :)

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: GW2 - Välja server
« Svar #45 skrivet: 2012-06-12, 17:27:25 »
En server som är lågt befolkad under en beta och under release-veckan kommer garanterat att vara totalt stendöd och öde två månader in i spelet. Det är MMO-lagens första paragraf :)

Mitt tips: Välj en av de tre mest populerade servrarna i EU.

QFT!!

Jag är starkt för att vi väljer en populär server! Mycket roligare med folk som springer omkring. :)
« Senast ändrad: 2012-06-12, 17:30:19 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: GW2 - Välja server
« Svar #46 skrivet: 2012-06-12, 17:54:12 »
Far Shiverpeaks var döden under BWE1; Köa till maps hela tiden. Inte gilla.  :old Dock vore det intressant att prova en mer tätbefolkad server och se hur det funkar nu när kapactiteten är utökad.

Jag tyckte faktiskt det var lite skönt att det inte sprang folk överallt på Boreal, men det blev som sagt lite svårt att ta sig an vissa bossar. Jag tror inte att populationsbrist kommer bli ett problem framöver, men vi får se. Ska bli intressant att se resultatet av server-enkäten. :)



=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #47 skrivet: 2012-06-12, 18:58:51 »
Guilds är inte server-begränsade. Just saying. ;)

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: GW2 - Välja server
« Svar #48 skrivet: 2012-06-12, 21:14:39 »
Hur blir det om jag skulle skapa en karaktär på en rp-server?

Är det lika lätt att spela med OG på den utvalda servern? Jag kan ju inte möta OG i min värld - så det blir väl bara vid gruppande? Hur blir det med PvP? Vem slåss jag för?
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: GW2 - Välja server
« Svar #49 skrivet: 2012-06-12, 21:15:49 »
Gillade dock Boreal Station, men det är riktigt svårt att soloa events, vilket blev fallet när det var folktomt. Faktum är att det är omöjligt i många fall, vilket jag tänkte skriva om senare.

Det här borde ju tala för att vi ska välja en populär server!?
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #50 skrivet: 2012-06-12, 21:42:14 »
Problemet med Far Shiverpeaks var att den var fullsmockad. Nya OG kunde inte komma in där och events ROFL-stompades.

Efter release kommer vi kunna se hur server-populationen kommer ta sig. Jag känner cirka 10 personer som väntar på release, och tror inte de är ensamma, så vi kommer få betydligt mer folk efter release. Även om det som hintades innan kommer svalna efter ett tag, även om jag tror att GW2 kommer växa mer några månader efter release när hypen lagt sig och folk förstår att det verkligen är ett bra spel.

Vad gäller problemen med events och att vara ensam så är det lite som med raider, de är rätt tunga att göra själv också. Dock finns här inte så mycket singel-events, så får se hur de löser det eller om det är jag som måste inse att jag kanske ska fråga i chatten innan jag ger mig på en smittad ancient oakheart (något jag försökte ensam på Far Shiverpeaks under beta 1).

Man kan bara ha en hemmaserver för alla karaktärer. Så du kan inte ha en RP-karaktär på en server och en PvP på en annan server. Detta antagligen för att du inte ska kunna välja område efter vilket som just nu leder PvP.

Ens hemmaserver påverkar egentligen bara två saker:
Vem man spelar PvP med och vilka bonusar man får från PvP. Kör man structured PvP är det mot andra team och kan vara mer eller mindre vilken server som helst de kommer från, är det i WvWvW så är det tre servrar mot varandra under två veckor, efter denna tid så beroende på hur ens server klarade sig hamnar man mot två andra som är mer jämnbördiga.

Och eftersom Boreal Station klarade sig bra i PvP utan att vara överbefolkad, kändes det för oss andra som en bra hemmaserver.
Vill man ROFL-stompa genom stora events så gästar man Far Shiverpeaks och vill man RP'a så gästar man vilken server som nu kan tänkas komma bli inofficiell RP-server.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #51 skrivet: 2012-06-13, 06:16:51 »
Det här borde ju tala för att vi ska välja en populär server!?

Och mitt svar betyder såklart inte att vi måste välja en obefolkad server. ;)
Det var ett försök att förklara varför vi gillar Boreal Station framför t.ex. Far Shiverpeaks och Kodonur som är fulla.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2 - Välja server
« Svar #52 skrivet: 2012-06-13, 18:59:22 »
Nu har jag ju inte spelat själv, men talar av erfarenhet från 4-5 andra mmo-släpp där jag ibland gjort dyrköpta lärdomar .(dyrköpt i tid)

Betänk att det alltid finns en stor andel spelare som hoppar mellan spel, ständigt på jakt efter "wow-dödaren". Efter två veckors spelande, upptäcker det att det nya spelet inte var en wow-klon, blir förbannade, skriver poster på spelets officiella forum, och återgår till sitt wow, under några månader, i väntan på nästa stora släpp.

Jag har suttit timmar i kö för att logga in på en server, tre månader efter release är den "lagom". Jag har också gjort motsatsen, valt en låg/medelpopulerad server, men det har varit värre. Givetvis får alla göra som de vill, men jag vill verkligen å det starkaste avråda från att välja en server som redan från start är lågt populerad.

Jag gissar också en anledning till problemen på shiverpeaks var att alla spelare var på samma ställe, och ville in i samma zon? Så kommer det ju inte bli när väl spelarna sprider ut sig i världen.

Kanske skall man inte välja den server med allra flest spelare, men kanske nummer 2, eller 3 i listan?

Speciellt detta med WvWvW ställer ju krav på att det är en fungerande population på servern. Det blir vansinnigt frustrerande att bli farmad vecka ut och vecka in. Ännu värre är det att vara avstängd från massa content, bara för att man inte har någon att spela tillsammans med.


guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #53 skrivet: 2012-06-13, 19:44:49 »
Vad menar du med förlust i tid? Du flyttar ju över dina karaktärer? Och guildet är samma på alla servrar. Trading är över alla servrar, så förlorar inget på det även om man har en mindre full server.

Förvisso inga serverköer oavsett antal spelare inne, så det är inte en orsak att skippa en full server, men lite tråkigt om inte alla som vill kan starta på samma server.

Och det är nog det som är min poäng, det är enklare att samla alla guildisar och polare på en låg/mellan-server för att kunna äventyra tillsammans, än att behöva separera guildet över flera servrar.
Och kommer man in en dag och ingen är inne som man känner, man har inget att crafta, inga obskyra "off-the-beaten-path"-platser att hitta och man känner inte för PvP, så kollar man vilken annan server som är mer befolkad, hoppar dit och springer runt istället.
När sedan folk börjar ploppa in på TS så kan man besluta om man ska göra något tillsammans, samlas på hemmaplan och springa ut tillsammans.

Enda som talar för att guildet gör en stor server-transfer ett tag efter release borde vara om PvP blir öde, vilket jag har svårt att se ske i första taget eftersom man har två motståndar-sidor. Och ett 5-manna-team är inte så svårt att få ihop eftersom alla SPvP samlas i samma förgård.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2 - Välja server
« Svar #54 skrivet: 2012-06-13, 20:53:58 »
Jo, jag förstår att det är många aspekter av serverval som inte går att applicera på GW2 pga den finurliga serverlösningen.
Mitt huvudsakliga intresse med GW2 är pvp, och därför är jag extra angelägen om att ligga på en server där det finns en stor spelarbas med aktiva pvp:are. Jag skiter i content, utforskning och lore, och söker bara action och pang-pang :pistols To each their own, som man säger.

Med tid menade jag (bortkastad) tid man lägger på en karaktär som sitter fast på en död server.

Jag tänker inte heller lägga mig i, försöka styra, ställa eller gå emo i den här frågan , men nu har jag åtminstone framfört mina synpunkter och erfarenheter.  Det positiva verkar ju vara att -om jag förstått det hela rätt-  man kan välja vilken server man vill, men ändå vara med i CG och spela tillsammans med er på vilken server ni än väljer?
« Senast ändrad: 2012-06-13, 20:57:38 by DaddyLongLeg »

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: GW2 - Välja server
« Svar #55 skrivet: 2012-06-13, 22:40:34 »
Naturligtvis borde vårt mål vara att hamna på en server som alla blir nöjda med. Som explorer-junkie så föredrar jag nog generellt sett en lågt populerad server, men jag förstår att ni som är PvP-intresserade gärna ser att vi håller oss till en aktiv server.

Nu är jag inte riktigt up to scratch med hur PvP funkar (eftersom jag är näst intill helt ointresserad), så jag vet inte om jag som PvE-noob genom mitt spelande alls bidrar till gillets möjligheter till PvP? Men om så icke är fallet så skulle ju t.ex. jag kunna ha mitt hem på en lugnare server, och besöka er andra om och när jag kan vara till hjälp i ert PvE:ande?


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #56 skrivet: 2012-06-14, 09:26:30 »
 :stupid
Låter som ett bra förslag. :)
Och blir väl en roll-call när det satts ett release-datum så vi vet hur stort CG blir därute.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2 - Välja server
« Svar #57 skrivet: 2012-06-14, 15:30:11 »
Det blir ju inte bara WvWvW utan också arenaliknande matcher. Någon som vet hur kösystemet fungerar där? Är det cross-server, eller bara spelare från samma server som fightas där?

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #58 skrivet: 2012-06-14, 16:04:17 »
http://www.guildwars2.com/en/the-game/pvp/pvp-overview/ ;)
Citera
"Hot join" games are the casual side of structured PvP. By nature, fighting other players is never going to be as casual as fighting PvE monsters, but this is a place to experiment with builds, learn the maps, and try out a PvP game against other players. Hot join PvP can be played from 1v1 all the way up to 10v10.


Players can browse through a list of available games, each displaying the current map, the number of players, etc. Players can search by server population or friends list. Even if a game is in progress, you can join or leave at any time. If one side loses players, the servers can auto-balance the number of players on the teams. Once the current round ends, the server loads the next map in the rotation, players can reselect teams, and the fight starts again. This kind of setup allows players to find favorite servers and build online communities by playing more than one game with the same settings and people.

Tournament Play

Tournaments are the more organized side of structured PvP. Tournament play is 5v5, but matches take place on the same maps that are used for hot join play. Tournaments will run with varying frequency, and different reward levels will allow some players to get their feet wet in the smaller tournaments while more-organized teams battle it out in the larger tournaments.

Tournaments come in the following flavors:

Pickup Tournaments: These single-elimination tournaments wait for 8 teams to join before starting. Once they start, they go through 3 rounds of eliminations, with winners receiving qualifier points.
Monthly Tournaments: For monthly tournaments, you'll need a certain amount of qualifier points to join.
Yearly Tournaments: These grand tournaments feature the winners from the monthly tournaments slugging it out for the right to call themselves the best PvP players of the year.
Player-Run Tournaments: These tournaments will be customized by players, allowing for great flexibility and unique bragging rights.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2 - Välja server
« Svar #59 skrivet: 2012-06-14, 23:16:50 »
   Jag kanske är lite dum i huvudet, men jag lyckas inte klura ut om det är server, eller cross-server dessa små fighter ordnas. . .

Jag kan ju gissa att Tournament monthly och yearly är cross-server, men resten? :hm :help

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Välja server
« Svar #60 skrivet: 2012-06-15, 07:55:18 »
Frågan har ställts på GW2Guru och fått svar:
http://www.guildwars2guru.com/topic/38957-cross-server-players-for-spvp/
Citera
I invited someone from another world into my roster.
Osäker på om det är en beta-grej, att man kan köra SPvP tillsammans med spelare från andra servrar. Verkar vara så att SPvP inte bryr sig om server-tillhörighet.

Edit update:
Följande finns på wikin:
Citera
Contrary to World PvP, structured PvP doesn't grant rewards usable in PvE.
http://wiki.guildwars2.com/wiki/Structured_PvP

Bör alltså innebära precis som misstänkts, SPvP är inte serverbundet. Man kan skapa ett lag med vem som helst och spela mot vilket lag som helst.

 

Senaste inlägg