Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: GW2 - tankar kring betan  (läst 12559 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
GW2 - tankar kring betan
« skrivet: 2012-04-30, 10:21:57 »
Efter första titten på spelet tyckte jag att det fanns en hel del att förbättra, men till stor del berodde det på problem med datorkonfigurationen på maskinen jag satt på (Hajpojkens burk). Den datorn hade problem. I spelet yttrade det sig som att det laggade apa, texturerna var gryniga och det uppstod märkliga grafikbuggar. Men efter att ha terminerat en massa saker som autostartade i Windows, plockat isär maskinen och dammsugit ur den, så blev den som en helt annan dator, och GW2 flöt på utan problem. Detta var under Vista ( :scared ) på en Intel dual-core med 4 gig minne och ett 8800GT.

Jag var inte så imponerad med de utséenden man kunde välja bland under karaktärsskapandet. Jag brukar göra kvinnliga karaktärer, men vill gärna att de har lite "oomph". Vi var alla ganska ense om att GW2 är mer "gulligt" än GW på den fronten, men överlag tyckte jag norn fick ett snäppet bättre urval än humans.

Jag testade tre professions; ranger, engineer och warrior. Jag hann dessvärre inte spela så mycket ranger, men trots alla nymodigheter kändes det ganska "normalt". Jag fastnade lite för engineer:en, med sina turrets. :) Jag gillade inte warriorn, av nedanstående anledning:

Jag fruktade att GW2's system med skills baserade på vad man har equippat skulle kännas simpelt och streamline:at; att det skulle bli som Ursan Spirit i GW1, och att personlig skicklighet skulle hamna i bakgrunden. Men jag tycker nu att GW2 kräver mer personlig skicklighet i striderna än GW1. För det första så finns ingen auto-attack som vi känner den från GW1. Man kan inte ta target på någonting som finns bakom en och trycka mellanslag för att börja anfalla, utan man måste vända sig mot fienden och börja avfyra sina skills. Jag avskydde melee till en början av denna anledning; det är döden att springa omkring och jaga något som inte vill stå still... men jag tror att det kan vara riktigt kul om man väl får kläm på det.

Jag hatar att man inte kan klicka på marken för att springa. Nu är man låst till att använda WASD-systemet, alternativt hålla nere W för att springa framåt och styra med musen. Har heller inte kommit på något sätt att få "follow", d.v.s. "låsa" på en springande lagkamrat så man automatiskt följer efter denne.

Av mesmerns masker ser en ut som Freddie Mercury, och en annan som Mr. Bean.

GW1 kommer att kännas... stelt och platt efter detta. :P


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #1 skrivet: 2012-04-30, 10:33:52 »
Tänker nog dra ett blogginlägg senare, men kan säga att när de väl fixat till servrarna mellan lördag och söndag så upplevde jag inget problem med lagg. Under en av black moa-striderna så blev det något lagg eftersom vi säkert var 30-40 spelare och några pets (samt korkade Sons of Svanir som kom ivägen för striden), men skills fungerade hela tiden och även att röra sig, det var grafiken som inte hann med och hoppade till.

Min dator har 4,6 i Windows prestandaklassificering (behöver nytt grafikkort främst) så det är inga jättemaskin-krav som behövs.

Ah, just det, Lions Arch laggade ibland när man precis kommit in genom portalerna. Kan ha varit att man kom in i mitten av en ny stad och det var smockat med folk. Definitivt värt det för att komma till hopptornet dock! :D

Karaktärsutseende får de gärna utöka. Jag skapade en kvinnlig, streeturchin ranger och tog den mest icke-friserade frisyren jag kunde hitta, trots det såg den ut som något som tar 3 timmar att sätta upp.

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #2 skrivet: 2012-04-30, 12:40:37 »
För att slänga in ett kort inlägg. Det jag tyckte minst om var hur kaotiskt och rörigt allting var i de större fighterna. Man fick ingen överblick och såg knappt sitt eget target. Jag körde ranger mestadels och det jag gjorde var att tabba tills jag hade rätt target sen stod jag bara och sköt. Såg inte ens vart pilarna åkte :/

Blev också besviken i ett event där jag sprang runt och ressade folk hela tiden, utan det hade vi inte klarat bossen, som tog typ 20-30min att ta ner. Och för det fick jag Bronze medalj. Kanske är meningen att man ska gå healer och se till att folk inte dör.
Många fighter saknar helt känsla i bossarna och i svårighetsgrad.
Fast vissa känns riktigt coola och episka.

Upplevde även att spelet var lite för mycket free roaming mot vad jag är van vid. Man visste liksom inte vart man skulle ta sig. Detta är i sig ganskla coolt dock, man känner sig mindre stressad och njuter mer av spelet på något vis. Men man kände sig lite vilsen ibland och undrade lite vad man hade för syfte i spelet. Fastna i en zon för att event efter event startar om. Kommer bli en form av grind där.

Kontrollerna kändes inte riktigt så vassa och hade inte den responsen jag hade hoppats på. Men fortfarande mycket bättre än många andra MMO där ute. Dock inte 100% som WoW har.

I övrigt älskar jag spelet. Massor med innovativa saker. Underbart hur man kan stöta på folk som gör samma quest och utan invites eller krångel så sammarbetar man och alla får sin reward.
Underbar musik och bra känsla i spelet. Vackra miljöer etc. Jag tänker definitivt spela spelet mer, måste veta hur PvP är, och hur spelet blir längre in.
Gillar deras skill och traits system.  :thumb
« Senast ändrad: 2012-04-30, 12:43:12 by rav »

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #3 skrivet: 2012-04-30, 13:04:03 »
Blev också besviken i ett event där jag sprang runt och ressade folk hela tiden, utan det hade vi inte klarat bossen, som tog typ 20-30min att ta ner. Och för det fick jag Bronze medalj. Kanske är meningen att man ska gå healer och se till att folk inte dör.

Jag råkade ut för samma sak. Sen vid andra tillfälle kunde jag få guld för ett event jag bara gått förbi. Tror det är beta, men de måste definitivt fixa till så man får cred för att rezza också.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #4 skrivet: 2012-04-30, 19:18:37 »
Mina funderingar efter betan.
Det är svårt att veta vad som är beta-problem och vad som är saker de inte funderat på. Det mest uppenbara problemet var att spela med sina vänner och att kösystemet inte fungerade. De har en fast tråd på forumet om just detta, så förhoppningsvis var det en beta-grej.

Det var problem med vilken ersättning man fick för events. Tror jag råkade ut för två event där jag ansåg mig ha fått för lite, speciellt vid ett tillfälle mot Svanir-shamanen. Däremot fick jag ganska ofta guld för events som bara var i närheten, utan att jag gjort något. Inte för jag klagar, men det hände relativt frekvent. Igen, troligtvis en betagrej.

En sak som det diskuterats om det var beta eller något de måste justera så var det respawntiden för mobs. Speciellt vid två tillfällen råkade vi illa ut på grund av dessa. Det kom nya fiender innan man hunnit slå sig vidare in i grottor och liknande. Det finns en tråd för detta på beta-forumet, så inte bara vi som ansåg att det var nästintill omöjligt på vissa ställen.

Sist av det negativa (att auktionshuset inte fungerade för mig är troligtvis en ren bugg) är "Mystery chest" som droppar ganska så ofta och som kräver en nyckel för att öppnas. Som det förklaras i spelet är enda sättet att få dessa genom item-shopen, men jag såg i en tråd på beta-forumet att de droppar både av fiender och som gåvor från ens personliga story. Det är dock inte i samma mängd, så just de känns riktigt kassa.

Så till det bra, och det var en hel del sådant. ;)
Man kunde vandra varsomhelst och ändå finna saker att göra. Minns speciellt ett ställe i Wayfarer Hills där jag vandrade rakt ut i snön, såg lite folk och en skillpoint ikon på kartan, så fortsatte åt det hållet och snart hade jag gjort ett event. Valde att istället för att följa efter de andra vandra ut på en bergsvägg, och efter lite klättrande såg jag en "Veteran Ice Worm" som folk anföll och hjälpte dem att avsluta den. När den var nere tittade jag mig runt och såg en grawl gömma sig under ett träd, skickade min arcturos på den och upp kom en texten att jag nu hjälpte till att piska grawls, samt vilka andra saker jag kunde göra i området för att hjälpa till.
Om man nånsin kände sig lite uttråkad eller äventyrslusten tog man upp kartan och kollade var närmsta "Point of interest", "Waypoint" eller hjärta fanns, gick dit och väl där så fanns det alltid något att göra. Om så bara att man hittade några varma källor och en norn som var sugen på lite brottning.
Det gick så långt att det var svårt ibland att komma iväg för hela tiden hände något nytt, så det handlade mer om att lära sig att titta bort än att leta efter något att göra.
OCH INTE EN ENDA GÅNG VAR JAG TVUNGEN ATT SPRINGA FRAM OCH TILLBAKA TILL SAMMA J*LA QUESTGIVER! Faktiskt behövde jag inte prata med en enda person om jag inte ville, förutom i den personliga storyn.

Under helgen spelade jag främst en ranger, skapade först en mesmer, men han fastnade i limbo och när jag spelat min ranger ett tag hade jag svårt att lämna henne. Hon hade ju så många fina skills, och jag vill se områden med lite högre level-krav.
Just hennes skills var kul. Jag testade långbåge, tvåhandssvärd, yxa, enhandssvärd och som offhand yxa, fackla och horn. Slutade med att jag körde långbåge samt enhandssvärd och fackla i de två "weaponslot"'sen eftersom det innebar ett ranged vapen med lite AOE, pushback och nästan spikedmg och ett melee-set med dodge-skills och lite AOE/komboskada. På detta vis kunde jag beroende på fiende och mängd medspelare befinna mig olika i fält. Vissa fiender som stora och klumpiga men stryktåliga jotun var det enklast att köra melee mot, medans andra mindre och snabbare fiender var lättare att plocka med båge. Och var man många spelare med olika klasser körde jag båge eftersom det oftast innebar en massa kombo-skada/hälsa med pilar genom både eldväggar och mesmerväggar och min egen "healing"-pöl.
Vid ett tillfälle slogs vi några stycken mot en stor fågel, men eftersom alla var ranged så bytte jag och kunde hålla den relativt upptagen. Visst dog jag efter en stund, men jag hade spelat i två dagar och kunde inte skillsen fullt ut.
Något jag särskilt märkte av som kommer göra en spelare bra är om man kan dodga på rätt sätt. När jag började få häng på den mekaniken så innebar den väldigt ofta att man klarade sig undan att bli kastad som en vante alternativt grillad som en kebab.

Craftingen var riktigt kul. Man fick en del recept som grund och verkar inte som om man kan misslyckas med att göra en sak. Detta tillsammans med att man kan plocka från alla resursnoder i spelet (förutsatt att man har rätt verktyg med sig, en dyrköpt läxa) ger en väldigt enkel grundnivå på crafting.
Det som gör det mer avancerat är när man hittar egna recept. Det kan vara väldigt enkla saker som att en ordentligt runa ger bättre stats än att bara stoppa in special-materialet i det vapen/rustning man skapar.
Ady visade mig dessutom ett väldigt enkelt recept som innebar att man stoppade i en läderbit och en yllebit i craftingen och så fick man en runa som gav väldigt mycket crafting-XP till ett billigt pris.
Jag testade själv lite olika recept (den berättar ganska tydligt vad man kan göra och inte, så man förlorar inget i början i alla fall) och lyckades få till en väska som hade egenheten att vendor-junk helst hamnade i den. Fick aldrig tid att testa detta i praktiken, men det lät som ett bra koncept. Hade auktionshuset fungerat hade jag två andra saker jag ville testa, men ack nej.

Det var mina första funderingar ut ur betan. /EndRant

guest566

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #5 skrivet: 2012-04-30, 19:57:00 »
Tur att ni inte tyckte samma som denna snubbe för då hade jag nog inte funderat ens på att köpa spelet.

http://www.youtube.com/watch?v=gdO_6CHYAX8



Utloggad Ady

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 345
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #6 skrivet: 2012-04-30, 21:39:56 »
Tur att ni inte tyckte samma som denna snubbe för då hade jag nog inte funderat ens på att köpa spelet.

http://www.youtube.com/watch?v=gdO_6CHYAX8




Haha vad var det för fel på honom. Snacka om att vi inte hade samma upplevelse. Jag avskydde Tera men älskar Gw2. Jag hade iaf inga grafikproblem och körde på högsta, men det är kanske beroende på hårdvara vad vet jag.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #7 skrivet: 2012-04-30, 23:07:41 »
Han förstod inte varför hans lvl 5 fick stryk av en lvl 9 mob i ett event?

Kolla denna istället:
http://www.gamebreaker.tv/mmorpg/blown-away/


Sent from my iPhone using Tapatalk

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #8 skrivet: 2012-05-01, 09:17:19 »
Jag la upp länken till den videon på Twitter och har nog aldrig fått så många replies. Konsensus var dock att han har ingen aning om vad han håller på och mängden felaktiga uttalanden han gör är löjeväckande.

En relativt enad spel-skribent-kår anser dock att GW2 är riktigt bra och väl värt engångssumman.
Massively:
http://massively.joystiq.com/category/guild-wars-2/

Gamebreaker.TV:
http://www.gamebreaker.tv/mmorpg/guild-wars-2-mmorpg/

MMORPG:
http://www.mmorpg.com/blogs/staffblog/052009/23026_Guild-Wars-2-BWE-Day-One-Thoughts
Och från deras forum (ja, fanboy snack, men inte utan viss grund):
Citera
I've fallen victim to it, on the official forums a good many others have... the sudden lack of desire to play any other MMOs altogether
Citera
I tried playing a little LOTRO today but couldn't, my mind kept thinking of GW2.
Citera
Going through withdrawals as we speak.  I doubt I could ever play any other MMO with GW2 so close on the horizon.
Citera
I was really looking forward to Diablo 3, but now I know its just a place holder until GW2 is released.
It's more fun watching GW2 youtube videos than to play any other game right now.
Citera
I don't know that it isn't temporary, but I had a sub and it's been canceled. I've been playing f2ps as well, they're uninstalled. It's not that I don't like those games, I just find that as I get older, I begin to realize just what a HUGE waste of time video games are. I need to be so entertained by what I'm playing, that I can forget that fact. After that beta weekend, nothing is quite measuring up for me.
Pity, I just dropped some money on a bunch of PS3 games last week, too. One's still in plastic. Couldn't be less interested.
I've actually *gasp* cleaned my house and picked up a book to read, for lack of anything better to do. Until the next beta, at least.
O.s.v. i denna tråden:
http://www.mmorpg.com/discussion2.cfm/thread/349411/page/1

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #9 skrivet: 2012-05-02, 20:08:09 »
Skribent från Forbes ger sin syn på betan:
http://www.forbes.com/sites/carolpinchefsky/2012/05/01/guild-wars-2-beta/

Känns kanske som en lite oväntad sida att läsa om GW2 på, men där är det.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #10 skrivet: 2012-05-02, 20:13:49 »
Guildcast är denna veckan nästan 2 timmar långt och kanske inte så konstigt med tanke på att vi har fyra spelskribenter som förälskat sig i ett spel och äntligen fått en helt NDA-fri beta.
http://www.gamebreaker.tv/video-game-shows/guild-wars-video/guildcast-guild-wars-show/bigfoot-spotted-in-nyc-not-really-its-the-end-of-the-first-guild-wars-2-beta/

Och man lärde sig lite saker:
Citera
Färger är character-baserade.
Känns som en miss. Tur att färg-frön droppade ofta, men inte ofta nog...
Citera
Om man högerklickade på en crafting-item i sin inventory och valde "Send to..." så kunde man skicka dem direkt till sin storage där det fanns en crafting-item sida (som den i GW1).
Jag visste INGET av detta och om jag vetat! WOW!!!

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #11 skrivet: 2012-05-02, 20:45:12 »
Jag håller delvis med Shadee om kritiken, men man får tänka på att GW2 är i beta. Att jämföra GW2 med TERA är också ganska orättvist. TERA har funnits i Korea ett tag innan den kom till europa och dom har haft lång tid på sig att finslipa det.

Jag får under 10 FPS på min gamla dator med en GTX 275 när det är många spelare och mobs i närheten. Ofta försvinner spelare från skärmen och jag kan inte ens se min egen figur ibland. I princip ospelbart. Men dom jobbar på grafiken och jag ska snart köpa ny dator.

Och det där med svårighetsgrad... spelet har en jäkla förmåga att zerga en spelare med en massa mobs som dyker upp från nästan ingenstans. Men detta ÄR en beta så man får hoppas att dom gör något åt detta. Är man flera så gör zerging inte så mycket, men jag tycker spelet borde vara anpassat för sololäge också.

Jag valde en snöleopard till min ranger, men den "dog" hela tiden så jag hade nästan ingen nytta av den. Det minsta man kan förvänta sig att polarn ska överleva, men icke i GW2 beta. Hoppas dom fixar detta till nästa betaweekend.

Jag tror att Shadee hade blåst upp förväntningarna för högt och nu är det tvärt om bara för att det var lite fel i betan. Jag tror fortfarande på GW2 och ångrar absolut inte att jag förbeställde det.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #12 skrivet: 2012-05-02, 22:21:17 »
Frame rate kommer förbättras när spelet inte helt drivs av CPU, som var fallet i denna betan.
Det var därför det inte hjälpte att dra ner grafiken i helgen.

Dessutom fanns en bug som gjorde att spelet lågprioriterades mot processorn. Min kollega på jobb hade problem med frame rate och tyckte det var udda eftersom hon har nytt graffe kex, när hon sedan såg på beta forumet att kexet var mer eller mindre ur spel så förstod hon varför.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #13 skrivet: 2012-05-03, 12:53:04 »
Frame rate kommer förbättras när spelet inte helt drivs av CPU
Här skulle Pruneboy ha skrivit något ironiskt om "nyskapande" om det inte vore för att han vet att även gamla EQ2 också ignorerade gpu till 100% ;)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #14 skrivet: 2012-05-03, 12:54:04 »
Nä, men skämt åsido, testade ni någon WvsWvsW ? Eller kommer det i nästa beta? 

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #15 skrivet: 2012-05-03, 15:29:33 »
CPU/GPU-grejen var en ren betagrej har de sagt.

Nope, jag testa inte DubVDub, men Gamebreaker gjorde och livestreamade bland annat 4 timmar non-stop  :pistols
Och enligt en hel del pers så var WvW da shajt att göra i helgen. Som sagt, kolla Gamebreaker, antingen deras Guildcast, eller PvP-videos eller 2 timmar PvP-svara på frågor. ;)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #16 skrivet: 2012-05-04, 18:26:02 »
Jo, jag har ju sett och läst en hel del, men det vore kul att höra vad ni säger. Jag menar, en OG:are har ju mer tyngd i sin analys en någon random Internet-kille :)

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #17 skrivet: 2012-05-04, 23:18:46 »
Jag hade fullt upp med att springa vilse i PvE.  :help
Vet inte ens hur man kommer med i någon form av PvP.  :baby


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #18 skrivet: 2012-05-05, 08:05:54 »
PvP fanns på karaktärsinfon. Tryck "H", välj nedersta fliken under Traits och Achievements. Där finns sedan två knappar som tar dig till PvP.
Fanns även ett portalområde i Lions Arch som ledde till de olika PvP-områdena.
Och om man tryckte "N" så fick man upp statistiken över PvP med cirkeldiagram över hur mycket de olika sidorna för tillfället hade under sig.

Och nej, detta var inte skrivet till Crimmy utan till de som undrar inför nästa beta. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

guest2174

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #19 skrivet: 2012-05-06, 12:06:23 »
Jo, jag har ju sett och läst en hel del, men det vore kul att höra vad ni säger. Jag menar, en OG:are har ju mer tyngd i sin analys en någon random Internet-kille :)

Som random Intarweb-kille och gammal OG Wannabe så kan jag säga att WvWvW var rätt likt Warhammer Online. Jag spelade inte Open World PvP hela betan men lyckades få ihop några timmar. Precis som vanligt så har du ju mer trygghet i den stora zergen, precis som i WAR. Kommer med stor sannolikhet vara skyddsnätet för randoms. Börja inte deppa än dock.

Det finns en plats för organiserat folk också, och för mindre grupper. Spelade i en mindre grupp, totalt 4 (randoms iofs), men som ett team. Vi försvarade ett av våra keeps mot en grupp på 8-9 pers genom att tvinga ut dom igen från innergården, för att sen till slut wipa dom strax utanför. Ingen av oss slösade bort våra abilities så fort dom var möjliga att använda, vi hade en Guardian som valde våra targets och vi fokuserade på det han valde, med lite CC på honom, och på den som försökte hjälpa vårat mål.

Det finns absolut inget som säger att man måste gå igenom själva porten när man ska ta ett keep. Man kan med siege weapons ta ner delar av murar. En liten grupp kan fixa det på några minuter. Gäller bara att ha Blueprints och att alla har med sej supply så att det räcker. Ett 6 manna team borde enkelt kunna få upp 2 katapulter lite i smyg nånstans. Zergen går också att utmanövrera eller dela på, eftersom kartan är rätt stor. Den kan ju bara vara på ett ställe samtidigt. Om flera mindre grupper ger sej på dom mindre målen så måste dom till slut välja.

Orsaken till att dom måste välja är supply. Att sätta sej och försvara ett keep går ju, ett tag, beroende på om fienden verkligen vill ha erat keep eller inte. Supply används till att reparera dörrar och murar, samt för att bygga vapen för försvar. Om fienden äger alla supply camps, så har du ingen supply och det är kört. Då måste man ta tillbaka några camps, eller springa hem till sin bas (tror jag) för att hämta supply, och som spelare kan man bära 10 supply åt gången. Dolyaks (stora djur som bär på saker) är mekaniken som skjutsar runt själva supply på kartorna.

Personligen tror jag att det kommer att bli kul. Vad jag ser som en av dom stora gigantiska fördelarna är att det inte finns nån stat progression i utrustning. Visst, jag kan springa på nån som är level 80 i Open World PvP när jag är level 30 själv. Han har tillgång till mer skills än mej pga skillpoints, och kanske mer exakta stats för hans build än vad jag har i min gear, men jag har fortfarande en chans. Och när jag själv blir 80, så är vår gear likvärdig.

Det finns plats för både mer casual play och hardcore play i WvWvW. Kartorna är stora, matchen är 2 veckor lång, en för lång dominans av en server, gör det bara mer sannolikhet att dom måste slåss på 2 fronter mot dom mindre. Finns gott om plaster för bakhåll av diverse slag. Det kan svänga. I slutändan blir ju dock spelet enbart det man gör det till själv och vilka man spelar med. Spelar man för att ha kul med sina vänner, så kan det inte gå fel, inte mycket i alla fall.  :thumb

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #20 skrivet: 2012-05-08, 11:21:21 »
:thx :goodposting :)

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #21 skrivet: 2012-06-28, 08:56:12 »
Stresstestet igår var helt klart ett stresstest. Av oss spelare...
Att göra någonting tog ett halvår. Det var buggade events. Fienderna mer eller mindre odödliga om man inte var tre pers per kentaur.

Kan också vara jag som startade min första nya karaktär sedan första betan och inte riktigt kopplade att mobsen helt plötsligt var tre levels över mig och många fler, men jag betvivlar att detta var mitt fel.
JAG KRÄVER ATT DE ÄNDRAR HELA SPELET NU OCH GER MIG MINA PENGAR TILLBAKA!

Men lagg var det en hel del. Syrran kom inte in alls på grund av buggad klient. Och de hade höjt mobsens försvar och slagkraftighet, inte bara jag som kände det så. ;)

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #22 skrivet: 2012-06-28, 09:25:07 »
Aha så det är här man ska skriva.. Jaja skrev i den andra tråden menmen :D

Men håller med. Det var sjukt laggigt på "buggigt" på sina ställen men jag hoppas det var menigen från deras sida att verklgien stressa sönder alla servrar. För ibland var det utan tvekan mellan 10-30 sekunders lagg! Man lallade runt och skuttade bland blommorna(ja det gjorde jag lite) och trodde att det var fred i världen och helt plötsligt BAM var man anstastad av ståra råttor på ett icke respektabelt sätt!

Försöker komma in i Divinity Reach men blev portad till nån farm en miljon ljusår därifrån men efter att de tagit en del av mina pengar och rustning från inventory så lyckades jag komma in i storstan. Synd man blev av med saker när de "rollade" bak ens karaktär men som sagt. Det är en BETA och det var ett STRESSTEST så förväntar man sig att de gör detta för vår njutning så har man missat poängen med Beta och Stresstest ;)


FÖrresten vem skulle jag skicka kött till? Vem ska ha läder och vem ska ha H&Ms katalog?  :D

Brev-duva ftw!


BattleTag: Bascha#2493

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #23 skrivet: 2012-06-28, 11:37:36 »
Alice Ash (Blind Panda) har av någon outgrundlig anledning blivit designerad kock, sin necro-street-rat natur till trots. :help
Jag tar gärna läder till Felladin Icepoint för att göra rejäla 10-slots-väskor.
Mina Feldon är lite mer frökenaktig och vill ha shiny stuff att göra örhängen av.
Detta kommer såklart vara helt ointressant till nästa beta när de wipeat oss. :cry

För övrigt, mer spännande om portalerna inte går dit man väntat sig! ;)

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #24 skrivet: 2012-06-28, 11:52:05 »
Alice Ash (Blind Panda) har av någon outgrundlig anledning blivit designerad kock, sin necro-street-rat natur till trots. :help
Jag tar gärna läder till Felladin Icepoint för att göra rejäla 10-slots-väskor.
Mina Feldon är lite mer frökenaktig och vill ha shiny stuff att göra örhängen av.
Detta kommer såklart vara helt ointressant till nästa beta när de wipeat oss. :cry

För övrigt, mer spännande om portalerna inte går dit man väntat sig! ;)

Check! Kommer maila allt jag har...eller vänta... just det jävla wipe för nästa beta! Oh well!!!

Ni fick nåt skoj igår iaf haha. Tror jag mailade allt jag hade till olika igår. Fick rätt person rät grej? Får vi aldrig veta :P


BattleTag: Bascha#2493

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #25 skrivet: 2012-06-28, 13:20:30 »
Jag fick lite grejer i alla fall. Förhoppningsvis inte wipe till nästa beta, men finns en risk.
Beror på om de kommer fortsätta såhär och släppa högre och högre level områden, eller ge alla höglevel-karaktärer.
Om de dock fortsätter i samma takt kommer beta vara slut någon gång kring nästa sommar... :cry

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #26 skrivet: 2012-06-28, 13:29:13 »
Jag fick lite grejer i alla fall. Förhoppningsvis inte wipe till nästa beta, men finns en risk.
Beror på om de kommer fortsätta såhär och släppa högre och högre level områden, eller ge alla höglevel-karaktärer.
Om de dock fortsätter i samma takt kommer beta vara slut någon gång kring nästa sommar... :cry

USch fyfan säg inte så! Men känns som stress-test ändå är rätt så långt gånget när det gäller beta. Klat ddet ultimata hade varit en open-beta för alla både för att testa men även ur marknadsföringssyfte men kommer inte detta spel nu i sommar så är jag rädd att mitt intresse dör  :help


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad Ady

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 345
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #27 skrivet: 2012-06-28, 14:07:47 »
Stresstestet igår var helt klart ett stresstest. Av oss spelare...
Att göra någonting tog ett halvår. Det var buggade events. Fienderna mer eller mindre odödliga om man inte var tre pers per kentaur.

Kan också vara jag som startade min första nya karaktär sedan första betan och inte riktigt kopplade att mobsen helt plötsligt var tre levels över mig och många fler, men jag betvivlar att detta var mitt fel.
JAG KRÄVER ATT DE ÄNDRAR HELA SPELET NU OCH GER MIG MINA PENGAR TILLBAKA!

Men lagg var det en hel del. Syrran kom inte in alls på grund av buggad klient. Och de hade höjt mobsens försvar och slagkraftighet, inte bara jag som kände det så. ;)

Tur att man höll sig borta då.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Sv: GW2 - tankar kring betan
« Svar #28 skrivet: 2012-06-28, 16:56:16 »
Min klient var buggad innan förra BWE:n, och kraschade hejdlöst när jag försökte starta den. Kom fram till att exe-filen blivit korrupt på något sätt, för efter en ominstallation rullade det med den sparade dat-filen.

Skickat från telefonjäveln.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #29 skrivet: 2012-06-30, 09:56:35 »
Stresstestet var första gången jag under längre tid provade något annat än ranger (ranger är riktigt skoj att spela) och det blev en engineer.
Kände dock att den var väldigt begränsad i.o.m så få möjliga vapen. Och det gick SÅ SAKTA att skjuta pistol. Har dock sett nu att det fanns kanske en orsak, engineer har nämligen ett trait som ger 20% snabbare tid mellan skott (warrior har samma sak) vilket kommer göra deras gevär i alla fall att vara en veritabel kulspruta.
Så, blir till att testa en engineer framöver såpass långt att man låser upp traits och eldkastare! :pistols

Däremot kändes minor rätt trist. Skadan var inte riktigt så stor som jag hoppats för en såpass begränsad sak, men blir kanske bättre om man får tillgång till minor med lite olika egenskaper. Alla mina var rena explosioner utan större omfång eller effekt.

Men, som med alla yrken, så finns det fans:
http://www.gamebreaker.tv/mmorpg/top-3-reasons-engineers-are-awesome-in-guild-wars-2/

Och bara för att, fem bästa vapnen till warrior (inte alls personliga åsikter........)
http://www.gamebreaker.tv/mmorpg/weapons-of-mass-destruction/

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #30 skrivet: 2012-07-22, 10:14:33 »
Kommer en snabb kommentar såhär efter halva betan.
Det känns som om Veteran och Champion-mobs är enklare nu, men samtidigt verkar alla mobs slå hårdare. Så kanske har man sänkt armor-grunden och höjt damage.
Oavsett så har jag lyckats bli one-shottad av skritt både i Queensdale och i sylvari-området. Läs detta en gång till: one-shottad av skritt.
Det kvittar hur många spelare som är i ett event, en ensam skritt bland 30 ska inte kunna one-shotta någon.

Kan väl hoppas de ändrar tillbaka mätarna. Det var betydligt roligare när en veteran boar innebar en längre kamp och inte bara "håll dig undan så går han ner på 10 sekunder".

/rant over for now

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #31 skrivet: 2012-07-22, 11:51:36 »
Jag tycker det bör betonas att GW2 är en helt annan spelupplevelse än GW1. Det som är största skillnaden är ju hur mycket mer actionorienterade striderna är, och det får flera konsekvenser. En av dem är hur mycket bättre koll man får på sina skills. I GW2 blir det mycket mer påtagligt hur varje skill fungerar, och eftersom ens skills till stor del baseras på vilket vapen man har equippat, hittar man därför ganska snart sitt favoritvapen/favoritstridsmetod för just det yrket.

En annan sak är att de yrken som var mina favoriter i GW1 inte alls har motsvarat mina förväntningar i GW2, medan yrken som jag var ointresserad av har seglat upp som nya favoriter.

Ett intressant exempel är Thief. Jag avskydde verkligen GW1's Assassin; en vek melee-arketyp som inte kunde tanka. Förvisso med hög spike damage, men med skills som man var tvungen att utföra i en viss ordning för att de skulle bli effektiva. GW2's Thief är i princip samma, men de dynamiska striderna gör verkligen hela skillnaden i hur kul den är att spela, och så tycker jag att Thief-färdigheterna överlag verkar roligare. Jag hade iaf sjukt kul med "tjyven".

I kontrast kan nämnas min gamla favorit rangern. I GW1 var rangern (vid sidan av mesmern) det mest dynamiska av yrkena, och ett av de roligaste att spela. I GW2 har den betydligt tuffare konkurrens, och jag har ännu inte riktigt fastnat för den. Den drar inte riktigt full fördel av hur striderna går till. Det känns liksom som att man står i utkanten av striden och "fjuttar loss", medan meleegänget springer in och pulvriserar allt, och engineeren bredvid pangar loss med en gun turret och en eldkastare.

Men vill man absolut köra beastmaster finns det ju bara ett val. ;)



=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #32 skrivet: 2012-07-22, 14:47:05 »
Ett intressant exempel är Thief. Jag avskydde verkligen GW1's Assassin; en vek melee-arketyp som inte kunde tanka. Förvisso med hög spike damage, men med skills som man var tvungen att utföra i en viss ordning för att de skulle bli effektiva. GW2's Thief är i princip samma, men de dynamiska striderna gör verkligen hela skillnaden i hur kul den är att spela, och så tycker jag att Thief-färdigheterna överlag verkar roligare. Jag hade iaf sjukt kul med "tjyven".
Detta! Jag körde thief denna helgen eftersom jag tänkte "det är en klass jag aldrig kommer vilja köra", men har verkligen gillat den.
För mig spelar thief och ranger ganska lika. Bra range-yrken som är riktigt roliga i melee. Men där rangerns melee var mer "du kan inte ta mig" där man studsar runt motståndaren, så är thiefen mer "jag ska snitta dig!". Det vapenset jag kör melee nu har två skills som gör att man kastar sig upp i ansiktet på fienden, en med ganska kort range som gör en hel del i skada, en med relativt lång range för att plocka de som springer iväg.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #33 skrivet: 2012-07-23, 06:57:30 »
Range is king in WvWvW skulle jag säga så jag kommer nog inte lira nån slags melee på lääänge om jag inte drar upp en enbart för pve..

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #34 skrivet: 2012-07-23, 09:03:37 »
Eftersom imgur bara visar 225 bilder i gratisversion, så har jag lagt upp alla mina screens på G+. Det handlar om 440 screens av väldigt varierande kvalitet, syfte och intresse.

https://plus.google.com/photos/103512335116316478990/albums/5768248131888415089?authkey=CJuxwKbRrqKWIA

Albumet ska vara åtkomligt för alla som använder länken. Om det inte fungerar, skrik till så får jag öppna eländet helt.

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #35 skrivet: 2012-07-23, 09:37:39 »
Eftersom imgur bara visar 225 bilder i gratisversion, så har jag lagt upp alla mina screens på G+. Det handlar om 440 screens av väldigt varierande kvalitet, syfte och intresse.

https://plus.google.com/photos/103512335116316478990/albums/5768248131888415089?authkey=CJuxwKbRrqKWIA

Albumet ska vara åtkomligt för alla som använder länken. Om det inte fungerar, skrik till så får jag öppna eländet helt.

Grymt bra album!  :banana

En fråga, GW2 består (av det jag sett) av en massa fina och vackra platser. Vet någon om det kommer finnas några mörka/dystra och kanske mer denoniska/hellvetiska platser eller är allt vackert som om det vore hämtat från en hollywood film?


BattleTag: Bascha#2493

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #36 skrivet: 2012-07-23, 10:40:35 »
Det kan jag nästan garantera. Bilden är förstadiet till ett område inne i en vulkan. Kom inte in, eftersom portalen var stängd när vi var där, men anar ett tema.

I ettan spelade man en hel del av ett av spelen i en dimension med platser som "Domain of Anguish", "Domain of Madness" o.s.v. där dekoren var stora tentakler, levande väggar och broar av gigantiska insekter. Så vi får väl anta att de kommer ha sina mörkare platser.

Hittade igår en portal till en dunga som handlar om nightmare court. Entren låg längst in i ett träsk och var överväxt av törnen. Interiören är säkert "normal", men vi kan gissa en del torterade sylvari och en hel del törnen.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #37 skrivet: 2012-08-03, 13:25:36 »
Tänkte bara nämna det elände som guild- och partysystemen har varit genom hela betan.

När man loggat in i spelet så har t.ex. bara vissa av gillesmedlemmarna synts i listan, och ofta står de felaktigt som "not representing". Det har varit ofta som gilles- och partyinvites inte nått mottagaren, och vissa partymedlemmar har inte synts i partyt för andra i samma party. Frustrerande minst sagt.

...Tills de sista timmarna av stresstestet igår. Plötsligt rullade de ut en ny build, och efter vi kom in igen så funkade de delarna bekymmersfritt (såvitt vi kunde märka). Det är ju lite märkligt att de inte fixat de grejorna tidigare, och det återstår väl att se hur stabilt det är vid release.

Jag skickade f.ö. in två buggrapporter igår. Den ena gällde just guild- och partysystemet, och den andra gällde hur spelet slutar svara om man får en error vid character select-skärmen.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #38 skrivet: 2012-08-03, 14:28:16 »
Om de löst party/guild-systemet så är det ju guld!

Själv hoppas jag att de löser svårighetsgraden. Igår var det ju löjligt lätt.
Vid tre tillfällen kunde jag helt själv med bara några NPCer befria waygates som tagits över av fiender.
Det känns inte ok... Waygates är av intresse för alla spelare och borde inbjuda till att man samlar ihop sig i området och slår tillbaka de som tagit över dem. Jag ska inte ensam vandra dit och wanda ner hela motståndet vilket jag i princip gjorde nu.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Sv: GW2 - tankar kring betan
« Svar #39 skrivet: 2012-08-03, 15:43:18 »
Hade du tankningshjälp av NPC:erna? Jag upplevde att jag (som melee) var tvungen att använda hjärnan mer nu än i BWE3, även om skillnaden kanske inte var enorm.

Skickat från telefonjäveln.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #40 skrivet: 2012-08-03, 16:31:27 »
Nope. De spenderade merparten på rygg i gräset. Jag tog två waygates med shortbow, en med svärd.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Senaste inlägg