Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: GW2 - Crafting  (läst 2322 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1645

  • Gäst
GW2 - Crafting
« skrivet: 2012-07-05, 09:29:53 »
Eftersom detta förhoppningsvis kommer bli en större del av spelet så varför inte en egen tråd.

Jag har en guide jag skrev ihop, som får tas för vad den är:
http://felladin.blogspot.se/2012/05/hantverk-i-guild-wars-2.html

Här finns en video med craftingtips. Detta är första videon i en serie som avslutas med matlagning:
http://www.youtube.com/watch?v=bFU_b4e2bxU&feature=relmfu

Jeweler guide:
http://www.guildwars2junkies.com/2012/07/02/getting-started-as-a-jeweler/

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: GW2 - Crafting
« Svar #1 skrivet: 2012-07-05, 10:44:34 »
Då jag inte läst något om crafting tidigare, så var posterna skitbra.  :thumb

Gillade framförallt andra länken, infon var relevant och han kunde berätta på ett trevligt sätt. (Och hans del 2 och 3 i samma serie.) Han berörde även kort dilemmat vilka två crafts man ska välja.  :hm

Jag kommer troligen köra en Warrior och funderar då på vilka två crafts som passar? Det borde vara två av följande:
- Armorsmith
- Weaponsmith
- Huntsman
- Chef
- Jeweler

Det kan finnas en nackdel med att kombinera Armorsmith och Weaponsmith, nämligen materialbrist? Jag gissar på att båda crafts:en använder samma komponenter i stor utsträckning. Rätt eller fel?

Weaponsmith och Huntsman känns relevanta eftersom de båda tillverkar vapen. Men jag har ingen aning om hur ofta man kommer använda range-vapnet som Warrior. Det var relativt sällan jag körde med båge på Warriorn i betatestet.

Hur länge räcker buffarna som en Chef gör? Är maten till någon nytta när man questar, eller är det mest en rolig grej?
« Senast ändrad: 2012-07-05, 11:27:06 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Crafting
« Svar #2 skrivet: 2012-07-05, 13:47:24 »
Jag är rädd att om du väljer "chef" så kommer du få en kniv i ryggen och sedan användas som köttvägg av vår necropanda. :door

Mitt tips om vilka du ska köra är: testa alla. Kör upp till level 25 eller så i de olika ämnena så du får en känsla för dem och din klass.
Det är väldigt billigt att hoppa mellan dem i början.

Personligen har jag faktiskt planer på att skapa en karaktär som jag ska försöka levla till 80 genom crafting, bara för att det går. Kommer ta en sjuhilsekes massa tid, men kan vara en kul sidosyssla.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: GW2 - Crafting
« Svar #3 skrivet: 2012-07-05, 20:50:04 »
Men... spelet ska ju vara fritt från grinding...  :poke


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: GW2 - Crafting
« Svar #4 skrivet: 2012-07-05, 23:31:51 »
Ja, grinding finns inte i GW2...  :banana
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Crafting
« Svar #5 skrivet: 2012-07-06, 09:23:44 »
Men jag vill grindaaaaaa! (För referens-information, se länk.) :cartman
http://www.youtube.com/watch?v=FVz1Woi73Hc

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: GW2 - Crafting
« Svar #6 skrivet: 2012-07-06, 22:56:35 »
Det börjar med att man loggar på för att samla ihop till crafting-material (till tredje alten). Sedan börjar man med dailys. Men när man loggar på enbart för tillfredställelse av att "slå ihjäl några hundra Centaurer" så har det gått långt.

Problemet är att trash-mobs är så lätt-tillgängliga. De finns överallt och i nästan alla områden. Det finns npc-langare som erbjuder quest med både lite grinding och en reward.

Det finns föreningar som AG (Anonyma Grindare) som kan hjälpa till. Man kan prova att ersätta fixet med spel som Secret World som enligt deras egna utsaga "inte ska ha någon grinding" och heller inga trash-mobs.  

Till syverne och sist måste man välja:
- Vill jag spela ett spel som kräver någon form av ansträngning över en längre tid, för att sedan få min reward.
ELLER
- Vill jag hellre spela ett spel där jag ser en halvtimmes film, tänker att nu borde jag få säga eller göra något men blir avbruten av två railrodade cut-scenes, det är omöjligt att dö (och lyckas man ändå dö så förlorar man ungefär 0,4 sekunder i speltid på att klicka insta-ress) och sedan få min reward (plus ytterligare en kvarts film)?

Jag vet ju vilket spel jag föredrar. :)
« Senast ändrad: 2012-07-06, 23:01:28 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - Crafting
« Svar #7 skrivet: 2012-07-07, 11:05:07 »
Jag känner mig väldigt förvirrad just nu. :hm

Lite osäker på var grindandet kom ifrån, om det var min lvl 80 genom crafting, så ja, det är grindande. Lite som att ge sig på Legendary Defender of Ascalon i Guild Wars. :cartman
Helt meningslöst och inget de flesta ger sig på. Har själv ingen Legendary Defender av den anledningen. Har funderat på att skippa en crafting-karaktär eftersom det blir svårt att testa recept i olika kategorier om varje byte av craftingverksamhet kostar en massa guld.
Bättre då att köra rustningscrafting på sina karaktärer efter deras yrke. Har dessutom ett helt gille som craftar inom olika kategorier, blir enklare om man hjälps åt med material och liknande beroende på behov.

Vad gäller nå lvl 25 i de olika crafting-kategorierna så tar det kanske en halvtimme/timme om man samlat på sig material i startområdena. Kostar 2,5 silver (enligt senaste betahelgen) att återgå till en sådan craftingkategori.
Valde just nivå 25, eftersom man då får första nya nivån recept och kan se lite vad man kan förvänta sig och man hinner levla en bit på sin karaktär för att se vad den behöver och vilka vapen-set som passar en.

För att besvara materialbrist, så ja, om man samlar för att crafta så kan copper-ore snabbt ta slut, och trä och leather likaså. Om man samlar när man är ute och spelar och tar sig en stund crafting när man har tid över eller känner att man fyllt på ordentligt så blir det enklare, såklart.
Jag stressade ihop material under betan eftersom tiden är begränsad, men kommer mer samla i förbifarten efter release, och crafta när jag känner för det.
Kommer ju satsa på främst de rustningar min main behöver, och sedan vapen till denna. Men vapen hittar man ofta bättre ute. Fördelen med crafting är mer att man kan välja exakt vad för stats man ska ha på sina saker. Och att göra väskor och runor, ytterligare en orsak till att fokusera på rustningscrafting.

 

Senaste inlägg