Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Hur fungerar Guild Wars 2  (läst 9190 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1645

  • Gäst
Hur fungerar Guild Wars 2
« skrivet: 2012-08-12, 18:06:01 »
En halvlång FAQ över Guild Wars 2.

The holy trinity
Nej, "the holy trinity" är inte död i Guild Wars 2. Skillnaderna är dock dessa:
  • Istället för att vissa yrken är bundna till vissa delar i trinityn så kan alla klasser hoppa mellan att vara damage, support och control.
  • Spelarna delar på dessa roller under en strid beroende på behov och plats på slagfältet. Det är planen i alla fall.
  • Man byter roll genom att byta vapen eller yrkesegenskap. Vanligtvis...
  • Det finns ingen tank och ingen healer. Dessa två väldigt specifika klasser är helt borta.

Melee eller ranged
Alla klasser kan spela ranged och melee. Ja, detta verkar osannolikt, men det fungerar faktiskt.
Däremot agerar yrkena väldigt olika i hur de hanterar de olika kampstilarna. Några exempel:
  • Warrior i melee slår hårt men långsamt, men klarar detta pga rustning. Warrior ranged är antingen spike med gevär eller AoE med båge.
  • Ranger i melee snurrar runt sin fiender och slår flera gånger utan att stanna. En ranger i ranged utnyttjar sin pet som försvar och kan då skjuta lite långsammare men hårdare.
  • Thief i melee gör spike-skada, men bör flytta sig ur vägen efter det. Thief i ranged far rundor i stil med ranger i melee.
  • Elementalist i melee utnyttjar ofta sina earth-egenskaper för att kunna ta stryk och stoppa fienden att röra sig. Elementalist i ranged kan slå hårt och AoE.

Quester
När någon säger att det inte finns quests i Guild Wars 2 menar de att du inte kommer se gubbar med utropstecken som har 100 rader text där essensen är att du ska döda 10 råttor. Du dödar de 10 råttorna för att sedan döda 10 kungsråttor på samma plats.

Det finns tre sorters quester i GW2:
Heart Events
I alla områden (utom Orr) finns så kallade heart events. När du kommer i närheten av dessa kommer du få upp en mätare och en kort text om vad ska göras i närheten på sidan av din skärm. Att göra dessa olika saker fyller på mätaren och när den är full får du lite guld, XP och karma. Dessa går bara att göra en gång. Att tänka på, du kommer aldrig behöva prata med en NPC för att påbörja arbetet av ett heart event eller för att få belöningen för att ha genomfört det.

Dynamic events
Detta är saker som sker runtomkring dig. Det kan vara ett gigantiskt vildsvin som springer runt; Ett gäng krait som anfaller en hamnby för att förslava folk; Befria en gateway som kontrolleras av centaurs o.s.v.
Många av dessa events har fortsättningar beroende på hur det gått för spelarna. Om man inte stoppar krait-patrullen, kanske inte finns någon spelare i närheten när det sker eller de som finns där suger, kommer det nu finnas ett event där man ska befria slavarna. Misslyckas man med detta kan man få i uppgift att leta upp personliga saker så överlevarna vet vem krait haft ihjäl.
Ibland kan events när de klarats av även ge lite poäng till ett heart event om det i sker i samband med ett sådant. Ett bra exempel på detta är när man skyddar killen som försöker hämta saker i centaur-lägret.

Personal story
Detta är det närmsta vanliga quests man kommer. Du har en quest-kedja som innebär att springa mellan olika instanser. Den är inte tvingande, men ett bra sätt att få XP och lite ovanliga saker (t.ex. Mystery Key eller Transmutation Stone) eller hitta dungor ute i världen o.s.v.
Du kan bjuda med folk in i instanserna, men det är inte alltid deras story kommer påverkas av detta.

Spelets funktioner
  • Transport - När man springer runt stöter man på gateways. Dessa kan man hoppa till oavsett var i världen man finns mot en liten kostnad.
  • Levels - Det tar samma tid att levla från 15 till 16 som från 74 till 75.
  • Down leveling - Om man är högre level än området man är i kommer man sänkas i förmåga. Drops baseras på din äkta level och du får samma XP som andra i området.
  • Crafting nodes - Nodes är personliga och man kan samla alla sorter.
  • Kill stealing - Alla som slår på en fiende blir belönade beroende hur mycket de hjälpt till.
  • Skills - Fem första skillsen beror på vad du har i händerna. Du har en fast plats för en heal-skill. Tre platser du kan välja skills ur en lista beroende yrke och ras. En plats för en elit-skill. Alla yrken har sedan ytterligare några extra-egenskaper, t.ex. "ranger pets" och "elementalist affinities".
  • Overflow server - Om man ska in i ett område och det är fullt hamnar man på en "overflow server". Där kan du göra samma saker som på original-servern, och allt du gör sparas. När en plats blir ledig får du sedan frågan om du vill hoppa till din original server.
  • Inloggningsköer - Även här fungerar overflow så att du aldrig behöver vänta på att få plats.
  • Guesting - Om du har vänner på en server som inte är din hemma-server kan du välja att gästa en annan server. Det enda som inte går att gästa är WvW PvP.
  • Inga nertider för patchning - Guild Wars 2 använder samma patchningssystem som Guild Wars 1. Spelet patchas i bakgrunden, och när en ny patch finns ute får man välja att starta om spelet om man vill köra med den nya patchen. Guild Wars 1 har under 7 år haft totalt 32 timmar nertid på grund av serverarbete.
  • Mail går att öppna var som helst. Du kan dessutom se när folk få mail eftersom en brevduva flyger över skärmen.
  • Trading post (AH) kan du komma åt varsomhelst. Du kan dock inte ta ut det du köpt eller pengar du fått utom vid speciella auktions-NPCer.
  • Storage går att komma åt vid crafting stations och specifika storage NPCs.
  • Du kan skicka crafting material direkt från din inventory till storage oavsett var i världen du finns.
  • Alla craftingmaterial samt minis och lite annat har dedikerade storage-platser.

PvP
Det finns två varianter av PvP och ingen open world PvP. Och jag kan inte så mycket om det.

World vs World vs World
Tre servrar spelar på en gigantisk karta med fort, resurskaravaner och neutrala NPCs.
Här kan man hålla fort, anfalla med siegevapen, ta hjälp av NPC grupperingar och liknande.

Structured PvP
Team om 5 personer (som standard, finns andra antal) slåss på små kartor om att få mest poäng. Alla har samma stats beroende på yrke.

guest1645

  • Gäst
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #1 skrivet: 2012-08-12, 18:06:24 »
Detta är en genomgång av vad som är annorlunda i Guild Wars 2. Detta betyder inte att det är saker som är unika för Guild Wars 2, bara att det är annorlunda mot dagens MMO-standard.

Jag ser gärna kommentarer på listan om vad jag gjort fel och vad jag glömt så vi får en genomgående FAQ för spelet och för de som inte nerdat igenom varende uppdatering som släppts sedan 2007. ;)

guest3371

  • Gäst
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #2 skrivet: 2012-08-12, 19:48:17 »
Kan väl även nämna detta med overflowserver och slippa stirra en en loginskärm med kön sakta räkna ner. Och då även detta med att man kan "gästspela" med sin gubbe/gumma på andra servrar

guest1645

  • Gäst
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #3 skrivet: 2012-08-12, 19:57:43 »
 :thumb
La till overflow, gästspel och ickebefintliga nertider för patchning.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #4 skrivet: 2012-08-12, 21:11:14 »
Det ser bra ut :) Men man kanske ändå skall nämna att det finns två (?) klasser som ändå kan kasta en hel del regelrätta heals. En Water-ele har ju fin-fina helningsspells, om nu någon gärna vill spela healer, menar jag.


guest1645

  • Gäst
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #5 skrivet: 2012-08-12, 21:48:35 »
Nja... Det skulle bli svårt. Du kan som elementalist max ha två healing-skills. Eftersom elementalisten inte har weapon-swapping så är du bunden till det vapen du går in i strid med.
Kör du stav så har du följande tre healing-skills som water:
http://wiki.guildwars2.com/wiki/Water_Blast
http://wiki.guildwars2.com/wiki/Geyser
http://wiki.guildwars2.com/wiki/Healing_Rain
Water blast är dock healing och damage, och inte så bra på någon av dem.

Scepter mainhand har en healingskill:
http://wiki.guildwars2.com/wiki/Water_Trident
Också damage och healing.

Dagger main har en healing skill:
http://wiki.guildwars2.com/wiki/Cone_of_Cold

Dagger offhand har en healing skill:
http://wiki.guildwars2.com/wiki/Cleansing_Wave

Underwater så har elen två skills som förutom damage ger healing, det är dock de båda sista skillsen och de har båda 25 sekunder recharge.

Elementalisten har ingen healing, elit eller extra skill som ger healing till andra.
Så ja, man kan hela lite som water-ele, men du kan max ha 2 skills som ger healing under strid, och ingen av dessa är stark nog att hålla igång ett team. Jag räknar inte staff, för vem vill spela stav-ele?  :puke
Däremot kan man ge lite extra boost till någon som håller på att hela sig eller ge medspelare någon extra sekund i närstrid.
Men det kan guardian, ranger, thief, necro, mesmer och engineer också. ;)
Det är bara warrior som inte har någon party-heal. Warrior kan dock ge vitality till medspelare som ökar mängden HP.

Enda skillnaden är egentligen att bland sina 25 möjliga skills under en strid så kan en water-ele ha 2 som är relativt bra heals jämfört med andra karaktärer.
Dock är nog guardian bättre på att hålla folk vid liv tack vare sina väggar. Så vill man vara support kanske man ska satsa på det istället?
http://wiki.guildwars2.com/wiki/List_of_guardian_skills

guest1645

  • Gäst
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #6 skrivet: 2012-08-12, 22:12:38 »
Och om någon undrar över det väldigt långa svaret så finns det en poäng:
Jag vägrar vara healer. :nono

För övrigt, numret 25 skills aktiva under strid är inte bara taget ur luften. ;)
En elementalist har 5 weapon-skills baserade på attunement, det finns fyra attunements som man kan välja mellan. Detta ger 20 skills. Sedan har man en healing, tre valbara och en elit. Förvisso kan även några av dem vara beroende på attunement, men det beror helt på vad man väljer.

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #7 skrivet: 2012-08-12, 22:31:32 »
De bra sammanfattning  :thumb Men jag kommer ändå hagla er med noob questions sen i ts =))
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #8 skrivet: 2012-08-13, 09:17:48 »
Då får du prata väldigt fort för jag kommer också att fråga massor... ;)
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #9 skrivet: 2012-08-13, 11:03:16 »
Detta är en genomgång av vad som är annorlunda i Guild Wars 2. ....

En sak som var annorlunda mot andra MMO jag spelat var mail och auction house. Om en npc:are skickat ett mail till dig (ex med ett tack + belöning för att du hjälp till) så behöver man inte springa till en mail-låda. Mailet kan öppnas ovasett var man befinner sig.

Och jag tror (lite osäker här) att man även kommer åt auction house oavsett var man är.

Däremot karaktärernas gemensamma bank/stash verkar man behöver resa till får åtkomst. Vet inte riktigt hur den gemensamma stashen funkar riktigt, testade den aldrig.


/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #10 skrivet: 2012-08-13, 11:18:20 »
Man verkar inte kunna trada grejer med varann på en gång men iom att mailen går instant så gick det att maila grejer mellan varann

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #11 skrivet: 2012-08-13, 14:25:40 »
Om man vill spela Healer/support, vilken klass skulle vara mest lämpad, är det Guardian? Eller är det verkligen utspritt hos alla klasser?
Jag gillar vad dom försöker göra med spelet men är det tänkt att man ska ta hand om sig själv mer eller mindre då alla klasser har heals?

Vore ju trevilgt om man endå, om man ville, kunde specca healing ordentligt för att endå vara gruppens healer liksom.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #12 skrivet: 2012-08-13, 14:28:01 »
Nja, alla utom warrior(?) kan låsa upp en gruppheal men det finns ingen specifik healer klass eller spec.. Dock så kan man tex. heala gruppen när man skjuter pilar genom vissa aoe:r osv..

guest1645

  • Gäst
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #13 skrivet: 2012-08-13, 14:30:38 »
En sak som var annorlunda mot andra MMO jag spelat var mail och auction house. Om en npc:are skickat ett mail till dig (ex med ett tack + belöning för att du hjälp till) så behöver man inte springa till en mail-låda. Mailet kan öppnas ovasett var man befinner sig.

Och jag tror (lite osäker här) att man även kommer åt auction house oavsett var man är.

Däremot karaktärernas gemensamma bank/stash verkar man behöver resa till får åtkomst. Vet inte riktigt hur den gemensamma stashen funkar riktigt, testade den aldrig.
Lägger till lite till min lista.

Mail går att öppna oavsett var man är.
Trading post (AH, ingame store, gems for gold) kan du komma åt varsomhelst, du kan dock bara hämta ut sådant du köpt eller pengar du fått betalt när du är vid en auktionskammare.
Din storage kommer du åt vid alla crafting posts och vid speciella storage NPCs.
Du kan även skicka alla crafting-material direkt till storage från din inventory.

guest1645

  • Gäst
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #14 skrivet: 2012-08-13, 14:45:01 »
Nja, alla utom warrior(?) kan låsa upp en gruppheal men det finns ingen specifik healer klass eller spec.. Dock så kan man tex. heala gruppen när man skjuter pilar genom vissa aoe:r osv..
Värt att notera, dessa gruppheals är inte i närheten av vad som krävs för att underhålla en grupp.

Alla har en personlig heal, det är denna som håller dig vid liv. Du kan köra guardian och specca support, men det är lika mycket att du ger små healing-boosts som att du stoppar inkommande attacker.
Du kommer dock inte kunna fungera som en vägg för gruppen, dina heals är temporära och inte så många, och dina sköldar försvinner fortare än du hinner dra upp nya. Alla måste undvika att stå i elden och försöka hålla sig ifrån att bli mos av en stor hammare.

Som Ceder sa nyss och jag skrev tidigare, det finns vissa skills som kan ge folk en boost, men det är en boost, en temporär respit från skada. Det är inte att dra någon från dödens brant till max eller hålla en thief/warrior vid liv om han står längst fram utan att röra på sig.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #15 skrivet: 2012-08-13, 15:40:03 »
jag gillade min water-ele med stav :blush :camper

guest1645

  • Gäst
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #16 skrivet: 2012-08-13, 15:52:51 »
jag gillade min water-ele med stav :blush :camper
:nono :p

;)

Hurpass mycket healer kände du att det var?
Fortfarande bara tre skills, vilket kan vara svårt att bära en grupp på.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #17 skrivet: 2012-08-13, 16:43:50 »
Guardian har en hel del skills och förmågor som ger tillfälliga heals, prots eller regen till allierade som befinner sig runt omkring, men om någon är illa ansatt hjälper de inte långt om vederbörande inte helar sig själv.

Jag hade ofta problem att hålla bara mig själv vid liv (som guardian) när jag försökte tanka flera fiender i taget. Blev ofta tvungen att försöka dodge:a eller kite:a loss dem för att hålla mig vid liv... med blandat resultat.

 :microsoft

Edit: Se bifogad bild...

När man tittar lite grand på vad som finns tillgängligt för just Guardian, så ser det ju onekligen lite lovande ut för presumtiva healers (som har låst upp tillräckligt många skills). Dock har jag svårt att föreställa mig hur en sådan här guardian skulle spelas på ett effektivt sätt. Svårast måste vara att se vilken av alla ens allies som är i störst behov av hjälp, och vad för sorts hjälp. Det är alltid jobbigt att se vilka i partyt som lider av conditions, och med tanke på hur röriga stridern är i GW2, så blir det sannolikt en smula kämpigt.
« Senast ändrad: 2012-08-13, 20:42:13 by Crimson »


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #18 skrivet: 2012-08-13, 22:19:21 »
Jag tyckte att man gjorde nytta som healer, fast det är ju mer av typen support-heal, än ren healer. Jag tror (och hoppas) att de lite svårare, mer utmanande uppdragen kommer att kräva en gruppsammansättning där någon i partyt är just support/heal, och någon som inriktat sig på protection.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #19 skrivet: 2012-08-13, 23:11:10 »
Protmunk, du kommer att vara saknad! :cry

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #20 skrivet: 2012-08-14, 01:01:19 »
Jag tyckte att man gjorde nytta som healer, fast det är ju mer av typen support-heal, än ren healer. Jag tror (och hoppas) att de lite svårare, mer utmanande uppdragen kommer att kräva en gruppsammansättning där någon i partyt är just support/heal, och någon som inriktat sig på protection.

Gamebreakertv gänget gjorde en dunga under en av beta helgerna.. De spelade enbart dps och hade knappt heals till sig själva.. De dog och dog och dog men de klarade tydligen instansen..

Men guardian har ju lite protection och som sagt 100 ggr innan, ALL aoe som blir lagd och som nån range dpsar igenom så har du ju en massor med olika positiva effekter.. Mesmers har nån slags aoe som när man skjuter igenom cleansar alla i aoen från conditions. Rätt bra får man väl säga :D

guest1645

  • Gäst
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #21 skrivet: 2012-08-14, 08:47:10 »
Den videon var... spännande. ;)
Planen enligt ANet är dock att man ska kunna köra vilka karaktärer som helst, och ändå kunna göra en dunga. Man får bara specca lite olika inför de olika striderna.

Har man tre rangers, en av dem lägger blind, en annan kör tvåhands för AoE och en tredje med svärd som spikar ngn större mob så klarar man sig bättre än om alla tre kör båge.
Och det är det som verkar vara tanken bakom, att man ska kunna läsa spelet och ge det stöd till sina kamrater som mest behövs, vare sig detta är control i form av blinds och immobalize eller support i form av healing spring och call of the wild eller damage i form av barrage och rapid fire.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #22 skrivet: 2012-08-14, 08:51:12 »
När det gäller WWW blir det också ett helt annat ball game. Nu är jag osäker på hur Anet löst detta med AoE och hur dessa effekter stackar med (på) varandra.

Men om man tänker sig ett warband, ligger det mycket nära tillhands att ha en "skvadron" water-eles i backlinjen som lägger sina AoE-heals på de egna trupperna.

Att balansera storskalig PvP är en mardröm, just på grund av detta med stackande AoE-effekter.

guest1645

  • Gäst
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #23 skrivet: 2012-08-14, 13:07:29 »
:door
Det är ett scenario jag verkligen hoppas inte kommer att uppstå.
Finns det något tråkigare än "Du måste specca exakt sådär, tryck de där skillsen i exakt den ordningen, stå precis där, och gör nu detta i 3 timmar."?

Och då vara en vatten-ele i en skvadron vatten-elar som alla bara kan använda 3 skills, 2 om de bara ska köra sina AoE. Och som måste tima dessa rätt för att inte få gapp under tiden skills laddar.
Geyser har en duration på 2 sekunder och recharge på 20.
Healing rain har duration 9 sekunder och recharge 45.
Men klart, tur möjligheten finns för de som gillar att spela så. :P

guest3371

  • Gäst
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #24 skrivet: 2012-08-14, 15:08:15 »
När det gäller WWW blir det också ett helt annat ball game. Nu är jag osäker på hur Anet löst detta med AoE och hur dessa effekter stackar med (på) varandra.

Men om man tänker sig ett warband, ligger det mycket nära tillhands att ha en "skvadron" water-eles i backlinjen som lägger sina AoE-heals på de egna trupperna.

Att balansera storskalig PvP är en mardröm, just på grund av detta med stackande AoE-effekter.

Det slipper vi. Effekten ökar inte, dock ökar duration.

Boons are positive effects with limited duration, the counterpart to the negative conditions. The duration of boons can be stacked, but their effectiveness does not stack, except for might. For example, if a 10 second regeneration buff was placed on an ally with 5 seconds of regeneration still remaining, that ally would not gain extra regeneration but the buff would have 15 seconds remainin.

Från Wiki: http://wiki.guildwars2.com/wiki/Boon


guest3371

  • Gäst
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #25 skrivet: 2012-08-14, 23:23:20 »
En annan stor skillnad jämfört med många andra spel är väl att en "raid" i GW2 är väl typ 8 pers eller nåt, minnet sviker mig men Felladin vet säkert då jag frågat ett par gånger  :banana

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #26 skrivet: 2012-08-15, 11:46:54 »
När det gäller WWW blir det också ett helt annat ball game. Nu är jag osäker på hur Anet löst detta med AoE och hur dessa effekter stackar med (på) varandra.

Men om man tänker sig ett warband, ligger det mycket nära tillhands att ha en "skvadron" water-eles i backlinjen som lägger sina AoE-heals på de egna trupperna.

Att balansera storskalig PvP är en mardröm, just på grund av detta med stackande AoE-effekter.

Det slipper vi. Effekten ökar inte, dock ökar duration.

Boons are positive effects with limited duration, the counterpart to the negative conditions. The duration of boons can be stacked, but their effectiveness does not stack, except for might. For example, if a 10 second regeneration buff was placed on an ally with 5 seconds of regeneration still remaining, that ally would not gain extra regeneration but the buff would have 15 seconds remainin.

Från Wiki: http://wiki.guildwars2.com/wiki/Boon



hm, ok, men hur löser man detta om 10 ele:s beslutar sig för att lägga Meteor Shower på samma ställe? Skills som Geyser eller Healing Rain, stackar dom inte heller?
« Senast ändrad: 2012-08-15, 11:51:58 by DaddyLongLeg »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #27 skrivet: 2012-08-15, 11:57:29 »
hm, ok, men hur löser man detta om 10 ele:s beslutar sig för att lägga Meteor Shower på samma ställe?

Du ser till att lägga benen på ryggen och dra! :)

Eller vill du ha skills som gör att du kan stå kvar i aoe:n och köra på som ingenting? ;)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #28 skrivet: 2012-08-15, 12:09:24 »
Eller 20 flame turrets med napalm :eek

Haha DH, du låter som den berömde Bright Wizarden Pandemic i Warhammer. Hans ständiga svar på alla frågor och synpunkter på Wizardz som stackade AoE-effekter var "Step out of the AoE, lol" Så ditt svar på frågan "hur gör du om keepet vaktas av Elementalister?" är: "Jag zonar ut från WvWvW-matchen och gör något annat" ? :tease

Det är svårt att förklara för någon som aldrig spelat "objective-based" storskalig pvp hur mördande tråkigt det blir i längden, om spelmekaniken tillåter obegränsad stackning av AoE-effekter. Nu kanske du har spelat sådant DH, och tyckt att det var kul, vad vet jag? :)

Jag tror och hoppas att Anet löst detta, frågan är bara hur :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #29 skrivet: 2012-08-15, 12:12:45 »
hm, ok, men hur löser man detta om 10 ele:s beslutar sig för att lägga Meteor Shower på samma ställe?

Du ser till att lägga benen på ryggen och dra! :)

Eller vill du ha skills som gör att du kan stå kvar i aoe:n och köra på som ingenting? ;)

Grundproblemet är: Hur balansera en skill, så att den är bra, nyttig, rolig att använda och lagom kraftfull både för solospel, och för WvWvW när 40 spelare kastar samma spell samtidigt, på samma ställe.

Det verkar lovande att man kan "svälta ut" försvararna från keeps, och dessutom kan man ju bomba sönder murarna, men till syvende og sist måste anfallarna anfalla, och då kommer man tvingas ta sig igenom ett hav av AoE. Jag är som sagt mycket spänd och intresserad av hur detta kommer att bli!

guest3371

  • Gäst
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #30 skrivet: 2012-08-15, 13:07:13 »
När det gäller WWW blir det också ett helt annat ball game. Nu är jag osäker på hur Anet löst detta med AoE och hur dessa effekter stackar med (på) varandra.

Men om man tänker sig ett warband, ligger det mycket nära tillhands att ha en "skvadron" water-eles i backlinjen som lägger sina AoE-heals på de egna trupperna.

Att balansera storskalig PvP är en mardröm, just på grund av detta med stackande AoE-effekter.

Det slipper vi. Effekten ökar inte, dock ökar duration.

Boons are positive effects with limited duration, the counterpart to the negative conditions. The duration of boons can be stacked, but their effectiveness does not stack, except for might. For example, if a 10 second regeneration buff was placed on an ally with 5 seconds of regeneration still remaining, that ally would not gain extra regeneration but the buff would have 15 seconds remainin.

Från Wiki: http://wiki.guildwars2.com/wiki/Boon



hm, ok, men hur löser man detta om 10 ele:s beslutar sig för att lägga Meteor Shower på samma ställe? Skills som Geyser eller Healing Rain, stackar dom inte heller?

Healing rain skapar en regen-boon, vilket då gör att de inte stackar utan bara "förlänger" duration

Verkar som det beror på vilken condition det är.

When a condition is reapplied (to a foe who already has it), some conditions will stack increasing in effect, some conditions will increase in duration, and a couple will have no change. When a condition is removed using a skill, the entire stack of that condition is removed. Condition duration is accurately added and will not be rounded.

http://wiki.guildwars2.com/wiki/Condition

Dock är allt detta tagit från wiki och inte testat i "verkligenheten", fast deras officiella wiki borde ju stämma tycker man.

guest3371

  • Gäst
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #31 skrivet: 2012-08-15, 13:09:18 »
På wikin finns även en lista över boons/conditions och det står om de stackar i duration eller intensity.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #32 skrivet: 2012-08-15, 13:46:13 »
Ok, finns det inga AoE-skills med en komponent direct damage? Det är ju logiskt att man liksom inte kan brinna "extra mycket". Brinner man så brinner man, liksom :) :bbq

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #33 skrivet: 2012-08-15, 14:02:35 »
Alla aoe:s har ju en del direkt skada + en condition.. som tex. burning, blind, poisoned, crippled osv.

guest3371

  • Gäst
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #34 skrivet: 2012-08-15, 14:42:29 »
Bra exempel är Eruption som Elementalist har.

    Damage: 462
    Bleeding: 12 s (3060 damage)
    Radius: 240
    Combo Finisher: Blast
    Range: 1,200

Den gör ju 462 i skada och sen får du Bleeding som då faktiskt kan stacka i skada

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Hur fungerar Guild Wars 2
« Svar #35 skrivet: 2012-08-15, 20:27:13 »
Men damage stackar väl också? Om spelare A lägger eruption i område X och spelare B, oventandes om spelare A lägger Eruption på samma ställe, borde väl rimligen damage taken för samtliga spelare i område X bli 462+462+bleedingX2 ?

Eller menar ni att Arenanet tänker ta bort själva initialskadan på all AoE i PvP, för alla skills som läggs på samma ställe?

Det brukar handla om någon form av diminishing returns, (vilket exempelvis Failhammer (warhammer) inte hade i början. Första månaderna var det full stack på allt, vilket alltså gjorde att 10 magiker (eller engineers) kunde lägga AoE på choke-points, som tickade 10ggr så mycket i skada, som en tanks hela hp-pool.

Med tiden ändrades detta, så att varje spelare maximalt kunde drabbas av 6 (tror jag) stackar av varje AoE, vilket iofs var jävligt mycket det också.

 

Senaste inlägg