En halvlång FAQ över Guild Wars 2.
The holy trinityNej, "the holy trinity" är inte död i Guild Wars 2. Skillnaderna är dock dessa:
- Istället för att vissa yrken är bundna till vissa delar i trinityn så kan alla klasser hoppa mellan att vara damage, support och control.
- Spelarna delar på dessa roller under en strid beroende på behov och plats på slagfältet. Det är planen i alla fall.
- Man byter roll genom att byta vapen eller yrkesegenskap. Vanligtvis...
- Det finns ingen tank och ingen healer. Dessa två väldigt specifika klasser är helt borta.
Melee eller rangedAlla klasser kan spela ranged och melee. Ja, detta verkar osannolikt, men det fungerar faktiskt.
Däremot agerar yrkena väldigt olika i hur de hanterar de olika kampstilarna. Några exempel:
- Warrior i melee slår hårt men långsamt, men klarar detta pga rustning. Warrior ranged är antingen spike med gevär eller AoE med båge.
- Ranger i melee snurrar runt sin fiender och slår flera gånger utan att stanna. En ranger i ranged utnyttjar sin pet som försvar och kan då skjuta lite långsammare men hårdare.
- Thief i melee gör spike-skada, men bör flytta sig ur vägen efter det. Thief i ranged far rundor i stil med ranger i melee.
- Elementalist i melee utnyttjar ofta sina earth-egenskaper för att kunna ta stryk och stoppa fienden att röra sig. Elementalist i ranged kan slå hårt och AoE.
QuesterNär någon säger att det inte finns quests i Guild Wars 2 menar de att du inte kommer se gubbar med utropstecken som har 100 rader text där essensen är att du ska döda 10 råttor. Du dödar de 10 råttorna för att sedan döda 10 kungsråttor på samma plats.
Det finns tre sorters quester i GW2:
Heart EventsI alla områden (utom Orr) finns så kallade heart events. När du kommer i närheten av dessa kommer du få upp en mätare och en kort text om vad ska göras i närheten på sidan av din skärm. Att göra dessa olika saker fyller på mätaren och när den är full får du lite guld, XP och karma. Dessa går bara att göra en gång. Att tänka på, du kommer aldrig behöva prata med en NPC för att påbörja arbetet av ett heart event eller för att få belöningen för att ha genomfört det.
Dynamic eventsDetta är saker som sker runtomkring dig. Det kan vara ett gigantiskt vildsvin som springer runt; Ett gäng krait som anfaller en hamnby för att förslava folk; Befria en gateway som kontrolleras av centaurs o.s.v.
Många av dessa events har fortsättningar beroende på hur det gått för spelarna. Om man inte stoppar krait-patrullen, kanske inte finns någon spelare i närheten när det sker eller de som finns där suger, kommer det nu finnas ett event där man ska befria slavarna. Misslyckas man med detta kan man få i uppgift att leta upp personliga saker så överlevarna vet vem krait haft ihjäl.
Ibland kan events när de klarats av även ge lite poäng till ett heart event om det i sker i samband med ett sådant. Ett bra exempel på detta är när man skyddar killen som försöker hämta saker i centaur-lägret.
Personal storyDetta är det närmsta vanliga quests man kommer. Du har en quest-kedja som innebär att springa mellan olika instanser. Den är inte tvingande, men ett bra sätt att få XP och lite ovanliga saker (t.ex. Mystery Key eller Transmutation Stone) eller hitta dungor ute i världen o.s.v.
Du kan bjuda med folk in i instanserna, men det är inte alltid deras story kommer påverkas av detta.
Spelets funktioner- Transport - När man springer runt stöter man på gateways. Dessa kan man hoppa till oavsett var i världen man finns mot en liten kostnad.
- Levels - Det tar samma tid att levla från 15 till 16 som från 74 till 75.
- Down leveling - Om man är högre level än området man är i kommer man sänkas i förmåga. Drops baseras på din äkta level och du får samma XP som andra i området.
- Crafting nodes - Nodes är personliga och man kan samla alla sorter.
- Kill stealing - Alla som slår på en fiende blir belönade beroende hur mycket de hjälpt till.
- Skills - Fem första skillsen beror på vad du har i händerna. Du har en fast plats för en heal-skill. Tre platser du kan välja skills ur en lista beroende yrke och ras. En plats för en elit-skill. Alla yrken har sedan ytterligare några extra-egenskaper, t.ex. "ranger pets" och "elementalist affinities".
- Overflow server - Om man ska in i ett område och det är fullt hamnar man på en "overflow server". Där kan du göra samma saker som på original-servern, och allt du gör sparas. När en plats blir ledig får du sedan frågan om du vill hoppa till din original server.
- Inloggningsköer - Även här fungerar overflow så att du aldrig behöver vänta på att få plats.
- Guesting - Om du har vänner på en server som inte är din hemma-server kan du välja att gästa en annan server. Det enda som inte går att gästa är WvW PvP.
- Inga nertider för patchning - Guild Wars 2 använder samma patchningssystem som Guild Wars 1. Spelet patchas i bakgrunden, och när en ny patch finns ute får man välja att starta om spelet om man vill köra med den nya patchen. Guild Wars 1 har under 7 år haft totalt 32 timmar nertid på grund av serverarbete.
- Mail går att öppna var som helst. Du kan dessutom se när folk få mail eftersom en brevduva flyger över skärmen.
- Trading post (AH) kan du komma åt varsomhelst. Du kan dock inte ta ut det du köpt eller pengar du fått utom vid speciella auktions-NPCer.
- Storage går att komma åt vid crafting stations och specifika storage NPCs.
- Du kan skicka crafting material direkt från din inventory till storage oavsett var i världen du finns.
- Alla craftingmaterial samt minis och lite annat har dedikerade storage-platser.
PvPDet finns två varianter av PvP och ingen open world PvP. Och jag kan inte så mycket om det.
World vs World vs WorldTre servrar spelar på en gigantisk karta med fort, resurskaravaner och neutrala NPCs.
Här kan man hålla fort, anfalla med siegevapen, ta hjälp av NPC grupperingar och liknande.
Structured PvPTeam om 5 personer (som standard, finns andra antal) slåss på små kartor om att få mest poäng. Alla har samma stats beroende på yrke.