Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Tank eller inte tank?  (läst 2181 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest5103

  • Gäst
Tank eller inte tank?
« skrivet: 2012-11-21, 08:16:33 »
Som gammal WOWare gillade jag upplägget som folk gick ut med när jag först läste om GW2. Inga tanks och healers utan gruppen i en dunga skall vara dynamisk och "var och en för sig".

Efter varje avverkad dunga så önskar jag mer och mer att det faktiskt fanns en tank och en healer. Oavsett om jag spelar en warr med onödigt mycket def spec eller en thief med all-out-dmg så känner jag ändå att grupper med tex en guardian med def spec klarar sig bäst.

Hur gör ni och hur specar ni era chars för dungor?

guest1645

  • Gäst
SV: Tank eller inte tank?
« Svar #1 skrivet: 2012-11-21, 11:43:00 »
En guardian är ingenting mot en engineer för healing och tank. Ut med turrets och health-packs så rör sig knappt hälsan för personer i gruppen.

Ranger-pets kan tanka i en halv evighet, om rangern är kompetent.

Elens elit-rock-elemental tåler oheliga mängder stryk, men det blir glapp mellan att den dör och skillen är tillbaka. Ele som kör focus har en i.a.f. en fin 5-sekunders odödlighet.

Det man ska tänka på i GW2 är framförallt att inte stå i elden, och inte vara rädd för att byta taktik mitt i striden. Men jag talar som gammal GSG-spelare, går det så går det. ;)
I GW1 så var det verkligen uppdelat i holy trinity, i.o.m att du kunde ha med dig heroes som fyllde de olika rollerna, och helt ärligt tycker jag detta är roligare. Även om man skäms mer när man ligger som en avdankad lase, så känns det roligare när man tagit sig igenom en riktigt svår strid utan att dö och samtidigt haft bossen i hälarna hela tiden. Min ele kitade graveling-bossen rätt fint tillsammans med rangern, turades om att reta upp honom, samtidigt som de andra plockade honom från sidan och höll andra gravelings borta.

Men detta är bara min åsikt och bild av hur striden gick till. ;)

guest5103

  • Gäst
SV: Tank eller inte tank?
« Svar #2 skrivet: 2012-11-21, 12:12:58 »
Men om man tittar på varje karaktär för sig. Som thief så står du helt enkelt inte där han slår för då får man käka grus. Men som warr kan man ta ett par durvingar, dela ut ett ton med stryk och ändå bli "last man standing".
Och nog är det väl så att specen spelar roll då toughness och vitality bygger din def. Men jag känner att dom gånger jag kört en dunga och man hamnar i en grupp med spelare utan varken (vad jag antar i alla fall) extra toughness eller vita så whipas det om och om igen.

Vågar man köra utan toughness och vita eller måste man till och med ha extra healingpower?

Jag känner att det är lite svårt att hitta rätt i specdjungeln och det saknas input för hur det egentligen går när man spelar. GW2 är faktiskt riktigt förlåtande i gruppspel gämfört med andra MMOs. Men vem vill inte visa sig på sin bästa sida?  :thumb

guest1645

  • Gäst
SV: Tank eller inte tank?
« Svar #3 skrivet: 2012-11-21, 13:15:05 »
Helt klart så är toughness att föredra. Jag körde power på min ele, och ångrar det. Så nästa rustning blir helt klart toughness.
Det känns som om power ger så väldigt lite extra att man får igen det flera gånger om med extra toughness.

Tasha Darke (som jag refererat till tidigare, men hon har bra inlägg ;) ) har ett inlägg om just toughness.
http://www.tashadarke.co.uk/2012/10/vitality-vs-toughness/

Jag kör själv med toughness på min warrior och hon tåler riktigt mycket däng sina 42 levlar till trots.

Men jag förstår de som menar att det blir ett mer personligt spel, inte så mycket en team-insats, jag håller inte med fullt ut, men förstår vad de menar.
Dock spelar jag bara dungor med guildisar, så man har TS och man känner varandra en del, vilket underlättar massor när man spelar.

Ursäkta ytterligare en förvirrad post, men ville få ut länken till blogginlägget främst. :)

guest5115

  • Gäst
SV: Tank eller inte tank?
« Svar #4 skrivet: 2012-11-21, 14:41:34 »
Jag kör med Last man standing speccen på min warrior och använder superior rune of dolyak på gearen.

sen har jag superior sigil of blood och water på min mace och sköld sedan på geväret använder jag water med.

Tycker speccen funkar bra för den fick bekänna färg på det stora eventet i southsun cove
men det var inga problem där inte.  :thumb

Annars i dungeons har jag ingen aning

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Tank eller inte tank?
« Svar #5 skrivet: 2012-11-21, 15:40:30 »
Ska man gå efter spvp som jag spelar väldigt mycket, så är bästa "tanksen" ele och guardian. Sen fungerar ju aggro lite annorlunda i Guild Wars jämfört med andra spel i genren, så att stå och tanka på tradionellt sätt är ju i princip bara att glömma.

Rent generellt för dungor - specca defensivt! Glass cannons i all ära, med det är *ofta* de ligger och krälar i gyttjan i dungorna, och den extra dps:en de gör är inte värt det om de inte kan hålla sig vid liv.
Sen så klart, ju mer van man blir vid dungorna och vad som är att vänta, så går det ju att växla över till mer offensiva byggen.

Se över skills som du kanske normalt inte använder när du kör solo, många kan vara till stor nytta i grupp (ex. ranger spirits, ganska värdelösa i solo, men riktigt hyfsade i grupp om man placerar dem bra).

...och ffs, lämna magic find gear hemma! MF hjälper inte din grupp ett skit, utan är en rent självisk stat imho. Den kan man ha på sig vid allmänt farmande ute i stora vida världen.

 

Senaste inlägg