Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Vad är .NET-framework egentligen?  (läst 2466 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boss_Man

  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 726
Vad är .NET-framework egentligen?
« skrivet: 2005-09-06, 00:12:03 »
Jag stoppade in det där .Net Framework eftersom jag ville köra NASA:s
World Wind, men nu ser jag att det har skapats ett användarkonto som
heter Asp Net Machine A...

Nu känner jag mig lite som en idiot :blush  , men jag måste ändå fråga
vad Net Framework är för nått och vad det används till.

Vanligtvis är jag väldigt paranoid när det gäller datorsäkerheten och jag
slänger inte in okända grejor hur som helst...

Finns det några säkerhetsmässiga problem med ovanstående tror ni?


 :hm

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
Vad är .NET-framework egentligen?
« Svar #1 skrivet: 2005-09-06, 00:35:47 »
.net framework är ett avancerat "common language runtime" (CLR), vilket i korthet betyder att det är något som ligger mellan en applikation och operativsystemet och tolkar signaler mellan dessa.

Fördelarna med detta är framförallt dessa:

1 - programmeraren kan använda i princip vilket programmeringsspråk han vill, så länge någon har fixat stöd för det till .net-ramverket. Det finns i dagens läge stöd för bland andra c++, c#, java (inklusive j#), basic, cobol och en bunt till. Titta här för en nästan komplett lista.

2 - programmen man skapar kan köras på vilken maskin som helst som har ramverket installerat. Finns inget ramverk måste man kompilera en programvariant för varje processortyp och operativsystem man vill kunna köra programmet på = komplicerat och jobbigt. Men det slipper man alltså med .net-ramverket.

Nackdelen är naturligtvis att programmen skapade för .net kräver att ramverket är installerat men fördelarna uppväger i detta fall besväret att installera .net en gång för slutanvändaren.

Microsoft utvecklar ju .net-ramverket enbart för windows i dagens läge, men det finns även en linux-variant som heter mono och i stort sett är 100% kompatibel. Den kan ju också köras på (mac)OSX. Vilket ger oss en till fördel - samma program kan med andra ord (och litet eftertanke från programskaparen) köras på både windows, linux och macar med osx. Inte illa.

Säkerhetsmässigt så påverkar inte ramverket din dator på annat sätt än att du naturligtvis kan köra "onda" program också genom det. Men som sagt, med skit bakom spakarna... ;) Användarkontot som skapats är ett nödvändigt ont just för att ramverket skall kunna göra enbart det som det är tänkt att göra och inte få tillgång till saker som du som inloggad (och antagligen) datoradministratör kan göra.

Hoppas du förstår hur jag menar ovan. För mig som har programmerarambitioner så är .net ett STORT steg i rätt riktning. Och det är rätt många program som kräver det för att fungera, exvis bf2cc som man använder för att administrera bf2-servers.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Boss_Man

  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 726
Vad är .NET-framework egentligen?
« Svar #2 skrivet: 2005-09-06, 00:53:27 »
Skuggan is Dominating! :thumb  Som vanligt...



 :cheers


Man tackar för ett utförligt svar, som jag faktiskt förstod allt av, och blir
ännu en gång imponerad av OG-forumets samlade bredd och djup! :bow



 :wave

 

Senaste inlägg