Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Värmepanna  (läst 9405 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
Värmepanna
« skrivet: 2005-09-09, 16:20:17 »
Håller på att försöka bli husägare (slutgiltigt svar på måndag).
Hur som helst så står det en uttjänt oljepanna från 1969 i huset som måste bytas ut till ett bättre alternativ.
En ny oljepanna är uteslutet - kostar för mycket med olja , däremot så har jag kommit fram till 3 intressantare alternativ:

1. pelletspanna (komplett , inte bara en brännare på den gamla pannan)

2. Jordvärme

3. Spannmålspanna ( finns gott om bönder i trakterna som gärna säljer)

nån som har erfarenhet av detta ? vilket alternativ ska jag satsa på ? det är ju trots allt en investering på 50 000 - 100 000.
Bör tillägga att det finns en STOR källare till huset.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Värmepanna
« Svar #1 skrivet: 2005-09-09, 17:26:25 »
Bergvärme är mitt givna alternativ! Bekvämt &  energisnålt.

Har själv en Nibe Fighter 1110 8,5 kW som jag är mycket nöjd med.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
Värmepanna
« Svar #2 skrivet: 2005-09-09, 19:47:02 »
har hört nått om att det sak finnan en så kallad "allbrännare" eller nått liknande. En sorts utbyggnad av pelletsbrännaren fast man har möjlighet att elda virke och annat jox man kommer över... tror även att den tar spannmål... kan kolla närmare om jag träffar en a chaffisen som kört för oss på jobbet... han har införskaffat en sådan...

han kan bränna bricketter och pellets och lite alltmöjligt... sak kolla upp saken

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
Värmepanna
« Svar #3 skrivet: 2005-09-09, 19:50:54 »
En kompis till mig har en KOmbipanna som kan köras på olja och ved.
Även pellets fungerar och det kör han med, helt utan problem.

Själv hade jag kombinerat den med en värmepump, dom kostar inte så mycket nuförtiden.

Spannmålspanna, är dom väldigt annorlunda?
Det har ju seglat upp som ett attraktivt altermativ på sista tiden men det kanske är fär nytt ännu, man vet ju inte vad som händer om fler börja köra med spannmål.
Marknaden kan ju förändras ganska mycket om ni blir många som bränner själv :hm

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
Värmepanna
« Svar #4 skrivet: 2005-09-09, 23:49:09 »
hörde precis av en jobbarkompis att man INTE ska köpa en spannmålspanna - tydligen så har de gjort tester som visar att spannmålspannor som bara var en 3-4 år gamla var totalt sönderrostade !
Anledningen är att vete och liknande som säljs till dessa pannor håller en fuktighetsgrad på 15-20 % vilket får pannorna att rosta sönder.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Värmepanna
« Svar #5 skrivet: 2005-09-09, 23:57:55 »
Citat från: hinken
hörde precis av en jobbarkompis att man INTE ska köpa en spannmålspanna - tydligen så har de gjort tester som visar att spannmålspannor som bara var en 3-4 år gamla var totalt sönderrostade !
Anledningen är att vete och liknande som säljs till dessa pannor håller en fuktighetsgrad på 15-20 % vilket får pannorna att rosta sönder.


Även om det är keramikpannor?  :hm

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
Värmepanna
« Svar #6 skrivet: 2005-09-10, 00:01:22 »
Citat från: DeadHead
Citat från: hinken
hörde precis av en jobbarkompis att man INTE ska köpa en spannmålspanna - tydligen så har de gjort tester som visar att spannmålspannor som bara var en 3-4 år gamla var totalt sönderrostade !
Anledningen är att vete och liknande som säljs till dessa pannor håller en fuktighetsgrad på 15-20 % vilket får pannorna att rosta sönder.


Även om det är keramikpannor?  :hm


vet inte - men tydligen så var det nån svindyr variant som var den enda som klarat sig. Ska försöka ta reda på mer.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Värmepanna
« Svar #7 skrivet: 2005-09-10, 01:31:09 »
Men tanke på att du just köpt ett hus så finns det kanske inte så där jättemycket Â? kvar i kassan? då skulle jag satsa på en luftvärmepump (cirka 20 lakan plus montage, gör INTE avdrag för skattereduktion!). Alternativt sådana kombipannor som mooseman beskrev. Har en yrkeskollega som bränner med en sådan som tar ved och pellets och dessutom har elpatron. Tänk på att om du kör ved eller pellets så blir det förvisso billigare, men du bör ha en jekla plats för acc-tankarna. Pellets är lite dyrare i regel, men bekvämare då du bara behöver sota ur en gång i veckan. Ved kräver daglig drift.

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
Värmepanna
« Svar #8 skrivet: 2005-09-10, 09:41:00 »
Men kan en luftvärmepump värma upp hela huset samt varmvatten ? om det blir en vargavinter - räcker det då ? alla alternativ är intressanta så länge det finns en besparing att göra. Däremot så tänker jag inte skaffa en vedpanna , växte upp med en sådan i huset och kommer ihåg alla "arbetsdagar" man fick utstå med att släpa vedklabbar och dra stockar i skogen.
:)

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Värmepanna
« Svar #9 skrivet: 2005-09-10, 10:02:25 »
beror på planlösning och storlek. Kan behövas två (eller fler!) i värsta fall, men kolla med någon som kan beräkna sådant, en lokal leverantör t ex. Varmvatten värms separat, en liten elektrisk VVB t ex. pumparna håller till -25 ungefär, beroende på modell.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
Värmepanna
« Svar #10 skrivet: 2005-09-10, 12:28:20 »
morsna o farsan har en värmepump och den funkar klockrent större delen av året och när det blir redigt kallt så får dom koppla igång el-elementen sen om man vill så funkar den som en luftkonditionering men då får dom nästan lika hög elräkning som innan dom skaffade den...

dom har 2 planshus på ca 140 kvm. Det innersta rummet på bottenvåningen är lite svalare än dom andra

Utloggad mcse

  • V.I.P.
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 332
    • http://piranhaclan.mine.nu
Värmepanna
« Svar #11 skrivet: 2005-09-19, 09:39:08 »
Vi värmer upp 150 kvm med en Nibe Fitghter frånluftsvärmepump. Vattenburen uppvärmning som ger kanonbra ventilation.

Bäst verkningsgrad i nyare hus... Har man taskig isolering går nog elpatronen in rätt ofta..
[><((((*>~]mcse
http://piranhaclan.mine.nu
Keep your feet out of the water...

guest1327

  • Gäst
Värmepanna
« Svar #12 skrivet: 2005-09-19, 13:10:03 »
Jag tycker nog att du ska satsa på bergvärme om du nu ändå ska byta ut pannskrället.
Du får minst bekymmer med en sån.
Allt fastbränske har ju en hantering som medföljer, dvs du får hacka upp veden, fylla på pellets osv osv..
Bergvärmen sköter sig självt och den funkar även i en vargavinter. sen kan du ju alltid komplettera med en elkassett och eventuellt sätta in en braskamin extra ifall det är strömavbrott..

Detta är bara min åsikt och du gör ju naturligtvis som du känner är bäst

Jag skulle själv satsa på bergvärme, men mitt hus har direkt el så jag skulle behöva installera allt..  och då blir det dyrt som fasen.

MVH//Ragge

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
Värmepanna
« Svar #13 skrivet: 2005-09-19, 16:38:50 »
Husköpet har gått i kras verkar det som. Vi kan inte enas om budet.
Snåljåpar. För övrigt har de fått ärva huset och har inte lagt ner en endaste krona på den ! Allt de får är en ren vinst.

 :headbang

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Värmepanna
« Svar #14 skrivet: 2005-09-19, 19:59:02 »
Tråkigt att höra. Gick själv miste om ett hus för några veckor sedan. Någon snubbe "snodde" det framför näsan på mig...

Men jag vet när han flyttar, och adressen...muhahaha

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Värmepanna
« Svar #15 skrivet: 2005-09-23, 08:01:56 »
Citat från: RythmDivine
pumparna håller till -25 ungefär, beroende på modell.


En luftvärmepump slutar ge någon besparing redan vid ca -10 till -15 grader, då den vid denna temperatur drar lika mycket energi som den ger, och helst ska sluta gå vid dessa temperaturer.
Effekten som anges på en luftvärmepump (ex. 4 kW) är vid en utetemperatur på +7 grader, samma sak med cop-värdet.

Något att tänka på för den som står i valet och kvalet mellan ex. luftvärmepump och berg/jordvärmepump.

Sen kanske någon sett annonser om en ny sorts luftvärmepump som populärt kallas "bergvärme ersättare"? Så här skriver Svenska Värmepumpsföreningen:

"Lova inte för mycket!

Den senaste tiden har det förekommit offensiv annonsering för en luft/vatten-värmepump med CO2 (koldioxid) som köldmedium. Enligt annonserna har en ny värmepump tagits fram som möjliggör lika hög besparing som med en bergvärmepump till en betydligt lägre kostnad. Det låter för bra för att vara sant och det är just vad det är. Oavsett hur väl man konstruerar en luft/vatten-värmepump och oavsett vilket köldmedium som används är det vid normalt uppvärmningsbehov omöjligt att få en luftvärmepump att ge lika hög årsvärmefaktor som med en bergvärmeanläggning.

Värmepumptekniken möjliggör ett effektivt energiutnyttjande som vida överträffar konventionella förbränningsprocesser. Det fantastiska energiutnyttjandet är dock starkt beroende av värmepumpens arbetstemperaturer. De temperaturer som påverkar prestandan är framförallt temperaturnivån på värmekällan som värmepumpen utnyttjar och temperaturnivån på den värmesänka som värmepumpen avger sin energi till. Generellt gäller att ju lägre temperaturnivå värmekällan har desto lägre värmefaktor uppnås. För en luftvärmepump som använder uteluft som värmekälla medför det nackdelen att värmefaktorn blir försämrad med fallande utetemperatur. En luftvärmepump har därmed lägst prestanda när värmebehovet är som störst.

En luftvärmepump kan vara ett mycket fördelaktigt alternativ ur ekonomisk synvinkel, men den har en helt annan karakteristik än en bergvärmepump. Det kan vara vilseledande att kalla en luftvärmepump för bergvärmeersättare. Värmepumpen som nu introduceras använder CO2 (koldioxid) som köldmedium. Det är mycket intressant i och med att det är ett naturligt köldmedium som är oskadligt för miljön. En annan fördel med CO2, är att den möjliggör beredning av högtempererat tappvarmvatten. CO2 medför dock flera tekniska problem. I en värmepump, medför koldioxid extremt höga arbetstryck, vilket ställer stora materialkrav. För att uppnå en rimlig värmefaktor krävs en stor temperaturdifferens på värmepumpens värmebärare. Detta kan uppnås vid uppvärmning av tappvarmvatten, däremot är det betydligt svårare att uppnå detta i ett normalt radiatorsystem. Ännu så länge har vi inte tillgång till några fälterfarenheter, men de prestanda som anges i produktbladen för den nya produkten antyder att den inte är fullt så bra som övriga luft/vatten-värmepumpar som förekommer på marknaden."

För mer information om värmepumpar:
http://www.svepinfo.se/

 

Senaste inlägg