Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX  (läst 11720 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« skrivet: 2005-10-24, 22:23:55 »
Tråden för intressanta Ranger byggen, taktik, tips m.m.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #1 skrivet: 2005-10-24, 22:25:41 »
Originalpostning av Loophole, flyttad av DeadHead 20051024.

Hittade en sida på gwonline.net, Ranger forum, med en mycket ambitiös studie som kommit ungefär halvvägs. Exakt hur undersökningen är genomförd kan ni läsa er till själva men i korta drag går den ut på att en lvl 20 karaktär med en lvl 20 pet tar och ger stryk och så sammanställer man hur effektiv varje djurtyp är med 0 resp 12 i Beastmaster-skill.

Följande resultat är klara:

Melandru's Stalker:
Damage Range: 6-8 (0 BM); 16-28 (12 BM)
Critical Hit: N/A (0 BM); 34, 10% chance (12 BM)
Average damage per hit: 7.05 (0 BM); 21.80 (12 BM)
Average Attack Speed: 1 attack/2.04 sec
Average DPS: 10.69 DPS
Armor: 60 AL (takes 100% damage)

Dune Lizard:
Damage Range: 6-9 (0 BM); 16-28 (12 BM)
Critical Hit: N/A (0 BM); 33~34, 10% chance (12 BM)
Average damage per hit: 7.35 (0 BM); 22.35 (12 BM)
Average Attack Speed: 1 attack/ 2.17sec
Average DPS: 10.29 DPS
Armor: 60 AL (takes 100% damage)

Black Bear:
Damage Range: 6-9 (0 BM); 15-28 (12 BM)
Critical Hit: N/A (0 BM); 34, 10% chance (12 BM)
Average damage per hit: 7.10 (0 BM); 21.10 (12 BM)
Average Attack Speed: 1 attack/2.095 sec
Average DPS: 10.07 DPS
Armor: 60 AL (takes 100% damage)

Elder Black Widow:
Damage Range: 6-10 (0 BM); 17-27 (12 BM)*
Critical Hit: 12~13, 3% chance (0 BM); 43, 10% chance (12 BM)**
Average damage per hit: 7.9666... (0 BM); 25.333... (12 BM)
Average Attack Speed: 1 attack/2.067 sec
Average DPS: 12.256 DPS
Armor: 60 AL (takes 100% damage)

*Although no 15 or 28 damage hits were made, it may just be luck of the draw -- more tests may need to be run (in which case I'll need a support monk to keep from dying).

**It seems that critical hit chances are just EXTREMELY low with 0 BM. During the speed test, I did happen to note a hit for 13 damage. The 40~43 damage hits were quite surprising, though.


Kvar att undersöka:

Lynx

Moa bird

Warthog

Wolf


Det verkar som om det inte är någon större skillnad mellan de companions som man kan charma själv i spelet avseende armour, dps och hp (alla pets har samma hputveckling som karaktärer, dvs en lvl 14 pet har 380 hp). Den companion som sticker ut är Black Widow som dock är en questreward i Underworld och därför något svårare att få tag på. Jag försöker uppdatera posten när det framkommer mer information.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #2 skrivet: 2005-10-28, 23:28:57 »
Ett helt ok Ranger bygge är följande, i mitt tycke iaf!

Ranger/Valfri secondary

1. Oath Shot (Elite)
2. Valfri preparation, jag använder vanligtvis Ignite Arrows för AOE skada
3. Lightning Reflexes
4. Whirling Defense
5. Troll Ungent
6. Valfri skill
7. Valfri skill
8. Valfri skill

Expertise 14
Wilderness Survival 14
Marksmanship 13

Den största fördelen med detta bygge, är att jag konstant kan ha 75% chans att undvika attacker genom Lightning Reflexes och Whirling Defense. Lightning reflexes ökar dessutom på attackhastigheten med 33%.

Oath Shot är en mycket trevlig skill, då den laddar om samtliga mina övriga skills vid träff.

Med Wilderness Survival på 14 så ger Troll Ungent +10 health regen/sek (dvs 20 hälsa per sekund i 10 sekunder). Detta är den kanske allra bästa self-heal skillen i hela spelet.

Då grundbygget lämnar tre slots öppna, så är det ett ganska flexibelt bygge.

Behövs fällor så tar jag med det, avbrytande skills, Healing Spring, Spirits eller vad nu gruppen kan tänkas ha störst nytta av på det specifika uppdraget.

Ang. secondary profession, så har jag hittills enbart kört som Munk secondary, men är sugen på att testa något annat ett tag. Får se vad det blir!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #3 skrivet: 2005-11-08, 14:38:19 »
Och jag postar hela testet.


Ultimate Pet Guide - V1.1

A good deal of information was gathered from various posts, especially from GammaRay on gwonline.net. All information is best estimate without official numbers from the development team.


Available Pets:

Black Bear Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?. (slashing damage)
Black Widow Spider Â?Â?Â?Â?.. (piercing damage)
Fern/Dune Lizard Â?Â?Â?Â?Â?Â?. (piercing damage)
Lynx (cat) Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?. (slashing damage)
MelandruÂ?s Stalker (cat) Â?.. (slashing damage)
Moa Bird Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?. (slashing damage)
Snow Wolf Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?. (slashing damage)
Strider (bird)Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?. (piercing damage)
Warthog Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?.. (blunt damage)
Wolf Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?Â?. (slashing damage)

You can name your pet with the following commands:

/namepet <pet name>
/petname <pet name>

Skill recharge penalty when pet dies has been reduced to 4 seconds.

-- :: LOCATIONS FOR TAMING :: --

PRE-SEARING:

Bear - Wizard's Folly* (no longer available - patched)
Melandru's Stalker (Cat) - Reagent Valley
Strider (Bird) - Ascalon fields
Warthog - Northernlands
Wolf - Ascalon Fields, Reagent Valley


POST-SEARING:

Bear - Lornar's Pass
Black Widow Spider - Underworld (after setting the reaper free at the monument near the tortured spirit village)
Dune Lizard - Amnoon Oasis
Fern Lizard Â? I believe this can be found outside Druids Overlook or Quarrell Falls
Lynx - Kryta Areas
Melandru's Stalker (Cat) - Old Ascalon**
Moa Bird - Ascalon fields
Warthog - Denravi Areas
Wolf - Shiverpeaks


** - There's only one on the map, to the far West, near Gate Guard
Hollis (entrance to the Breach).


-- :: BEASTMASTERY : : --

At 0 BeastMastery (BM), the pet does 35% damage, and at 12 BM it's doing 100% damage. Weapon masteries after 12 do have diminished power increases. 13 has 104%, 14 has 107%, and so on and so forth. It's really just not worth the trouble, the expense, and the drain on your HP to load up to 16 on weapon mastery attributes. BeastMastery seems to follow the pattern, so you should be good at 12 BM, unless you want to crank the most out of your pet heals and attack skills.


Attribute Level --------- Effect on Weapon / Pet Damage
0 --------- 35.60%
1 --------- 38.60%
2 --------- 42.00%
3 --------- 45.90%
4 --------- 50.00%
5 --------- 54.50%
6 --------- 59.50%
7 --------- 64.80%
8 --------- 70.70%
9 --------- 77.10%
10 -------- 84.10%
11 -------- 91.70%
12 -------- 100.00%
13 -------- 104.00%
14 -------- 107.00%
15 -------- 109.00%
16 -------- 110.00%

* TIP: If you use a major rune of beast mastery on a tamer's mask, you'll get +3 BM. Counter the HP loss with a superior vigor rune (or major if you won't miss the 10 HP). Boost your BM up to 9, so that you now have 12 (9+3) BM total. You've just saved yourself 49 attribute points over having brought your BM up to 12 without any modifiers. With the right runes and equipment, you can make yourself quite diverse.


-- :: PET ATTRIBUTES :: --

Hit Points and Armor Level increase per level gain same as a player. Pet Inherit names like: Hearty, Playful, Elder seem to be cosmetic and change based on the level of the pet. Tests are underway to verify this, but these names seem to have no effect on the pet attributes.

Armor Levels:

Level 1 Pet = AL 3
Level 2 Pet = AL 6
Level 3 Pet = AL 9
Level 4 Pet = AL 12
Level 5 Pet = AL 15
Level 6 Pet = AL 18
Level 7 Pet = AL 21
Level 8 Pet = AL 24
Level 9 Pet = AL 27
Level 10 Pet = AL 30
Level 11 Pet = AL 33
Level 12 Pet = AL 36
Level 13 Pet = AL 39
Level 14 Pet = AL 42
Level 15 Pet = AL 45
Level 16 Pet = AL 48
Level 17 Pet = AL 51
Level 18 Pet = AL 54
Level 19 Pet = AL 57
Level 20 Pet = AL 60

Base Damage Output:

Level 1 Pet = 3-5
Level 2 Pet = 4-6
Level 3 Pet = 5-8
Level 5+ Pet = 6-10

* Note that pet damage is tied to your level of Beast Mastery.
The higher your attribute level the greater the pet.

Below are the results of current testing on pet attributes. All pets are level 20, and were tested with 0 to 12 BeastMastery. Although all pets have yet to be tested, it does appear that all pets except the Black Widow are almost exactly the same.

Remember that these tests were performed by humans so there is always a margin of error. Each pet was tested 30 times to get a fair number of attacks/damage and then averaged. Although each pet test may have generated slight variances (less than a second) in the DPS we can average that each pet attacks every 2 seconds. These averages can be applied across the board and provide some basic information.

SUMMARY

 Pet Hit Points have not been tested enough to state the results
 All Pets of the same experience level have the same Armor Level.
 All Pets have a 2 second attack rate
 All Pets have a 10% chance for critical hit with a 12 BeastMastery (average 34 damage/per critical, except Black Widow Spider which does 43)
 All Pets except Black Widow Spider (which seems to have a 17 ~ 29 range) appear to have a 15 ~ 28 damage range at level 20 with 12 BeastMastery
 The Black Widow Spider seems to be the best pet in the game.



Black Bear
.. : Average Attack Speed ............ 2.095 sec per attack
.. : Average Damage Per Second .. 10.07
.. : Armor Level ........................... 60
.. : ---------------------------------- BeastMastery -----------------------------
.. : --------------------------------- 0 ----------- 12 -----------------------------
.. : Damage Range ..................... 6 ~ 9 ........... 15 ~ 28
.. : Critical Hit (10% chance) ....... N / A ............ 34
.. : Average Damage Per Hit ........ 7.1 .............. 21.1

* Brutal Mauling appears to have no distinguishable influence on the pet's damage. Seems to just be cosmetic.


Dune Lizard
.. : Average Attack Speed ............ 2.17 sec per attack
.. : Average Damage Per Second .. 10.29
.. : Armor Level ........................... 60
.. : ---------------------------------- BeastMastery -----------------------------
.. : --------------------------------- 0 ----------- 12 -----------------------------
.. : Damage Range ..................... 6 ~ 9 ............ 15 ~ 28
.. : Critical Hit (10% chance) ....... N / A ............. 33 ~ 34
.. : Average Damage Per Hit ........ 7.35 .............. 22.35


Elder Black Widow
.. : Average Attack Speed ............ 2.067 sec per attack
.. : Average Damage Per Second .. 12.256
.. : Armor Level ........................... 60
.. : ---------------------------------- BeastMastery -----------------------------
.. : --------------------------------- 0 ----------- 12 -----------------------------
.. : Damage Range ..................... 6 ~ 10 ............ 17 ~ 27
.. : Critical Hit ........................... 12 ~ 13 (3% chance) ... 43 (10% chance)
.. : Average Damage Per Hit ........ 7.966 .............. 25.333

* Although no 15 or 28 damage hits were made, it may just be luck of the draw -- more tests may need to be run Â? Note that the Prima Guide states that it has a 17-29 damage range


Melandru's Stalker
.. : Average Attack Speed ............ 2.04 sec per attack
.. : Average Damage Per Second .. 10.69
.. : Armor Level ........................... 60
.. : ---------------------------------- BeastMastery -----------------------------
.. : --------------------------------- 0 ----------- 12 -----------------------------
.. : Damage Range ..................... 6 ~ 8 ............ 15 ~ 28
.. : Critical Hit (10% chance) ....... N / A ............. 34
.. : Average Damage Per Hit ........ 7.05 .............. 21.85


Moa Bird
.. : Average Attack Speed ............ 2.032 sec per attack
.. : Average Damage Per Second .. 10.695
.. : Armor Level ...........................60
.. : ---------------------------------- BeastMastery -----------------------------
.. : --------------------------------- 0 ----------- 12 -----------------------------
.. : Damage Range ..................... 5 ~ 9 ............ 15 ~ 24
.. : Critical Hit (10% chance) ....... N / A ............. 32 ~ 35
.. : Average Damage Per Hit ........ 7.166 .............. 21.733

* Unlike the static critical hits we saw on the other pets, the Moa seems to have a bit of a "critical range." Despite the fact that it appears to have a lower maximum damage, the hits in turn seem to be overall more consistent, indicating a tighter damage range and it still cranks out the same average damage and average DPS. The attack speed seems to stick to the 2 second/attack rate like the other pets, so we can dispell the myth of the Moa's rapid attack rate. The speed attack of the Moa Bird is simply cosmetic.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #4 skrivet: 2005-11-13, 19:22:43 »
En idé jag fick för vårt framtida Rangergäng. När vi väl samlar ihop oss till ett fullt rangerlag, skall vi se till att alla deltagare har Fur-lined Armour. Det ger AL 115 mot cold damage. Sedan byter vi alla secondary till Mesmer, och lägger upp Inspiration på runt 8-10. Vi använder Mantra of Ice som vid den nivån reducerar köldskador med ca 30% och ger +1 energi varje gång man får skada.

Sedan är det bara att slänga en spirit of Winter innan striden. Då kommer vi att ha 115 armour, skadan reducerad med en tredjedel, och få energi varje gång vi skadas. Det kunde bli hur bra som helst!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #5 skrivet: 2005-11-17, 19:28:04 »
UPPDRAGET: Fragility Ranger

Build för Trapper/Mesmer

Skills

1. Barbed Trap
2. Dust Trap
3. Flame Trap
4. Apply Poison/Poison Arrow
5. Mantra of Resolve
6. Whirling Defence
7. Fragility
8. Serpents Quickness.


Tanke.

Sätt upp tre fällor, kör apply poison och kasta sedan Fragility (For 8-18 seconds, target foe takes 5-17 damage each time that foe suffers or recovers from a new condition.) på buset. Så fort dom gått i fällan skjuter du av giftpilarna.

Det blir en jä*la smäll eftersom fragility triggas 5 gånger direkt. Jag skulle inte tro att buset lever länge nog för att uppleva nästa smäll när alla conditions försvinner (5 smällar till) men om det skulle vara fallet, är det ju en liten foi de gras, så att säga. :D

Testa detta ni som har Rangers!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #6 skrivet: 2005-11-17, 22:13:06 »
Fundering... Mantra of Resolve är ju en "stance". Den förhindrar att man blir avbruten, men förhindrar inte att man blir träffad, dvs man kan komma att förlora en massa energi på kort tid om man använder den under tiden man lägger fällor, för det är väl det som är tanken med den i det här fallet?

Jag föredrar nog de rena Ranger skillsen Whirling Defense och Lightning reflexes. Ok, man kan missa att lägga ett par fällor, men å andra sidan, med hög expertise (14, gärna mer) så har man råd att missa.

Oath Shot är fortfarande min Ranger Elite favorit; lägg tre fällor, oath shot, lägg tre till.

F.ö. så gillar jag Fragility som du bygger på ovan, suverän på ett enskilt mål, dessutom skada som ignorerar armor så vitt jag vet.

Fler saker att testa om man kör Ranger/Mesmer är mesmer skillen "Arcane Mimicry":

"For 20 seconds, Arcane Mimicry becomes the elite spell from target other ally."

I ex. ett ranger team, så skulle man exempelvis kunna kopiera kollegans Oath Shot, plus den man har själv. 16 i expertise, sen lägger man tre fällor, oath shot 1, tre fällor, oath shot 2, tre fällor.

Eller, varför inte kopiera "Marksman's Wager":

" For 12 seconds, you gain 5-9 energy whenever your arrows hit, but lose 10 energy whenever your arrows fail to strike. This is an elite skill."

Perfekt om man lagt många fällor, och börjar få slut på energi, gärna i kombination med Lightning Reflexes.

En annan möjlighet: ex. Melandru's Arrows/Incendiary Arrows i kombination med Poison Arrow? Det är många möjligheter som öppnas med förmågan att kunna springa omkring med två elitskills.

Arcane Mimicry kan man ju givetvis även använda för att kopiera elitskills från andra klasser, så det är en helt klart en skill med viss potential. Slutligen, Arcane Mimicry kräver inte att man lägger attribut poäng på sin secondary, vilket är en klar fördel.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #7 skrivet: 2005-11-21, 08:43:57 »
Jag tror att Mesmer är det ideala secondary för en ranger. Mantra of Persistance är grym, eftersom den ger 100% chans att lägga fällan, när whirling bara ger 75%. För oss som siktar in oss på degen, är det ju kanon att kunna toppa bleeding/poison med en Conjure Phantasm. -9 på health lär ju kännas för det mest hårdhudade monster.

Ett annat secondary jag absolut skall kolla in efter ascend är ju necro. Curses är enligt mig spelet mest underskattade fält. ( i alla fall nu när Water hamnat i finrummet tack vare fire nerfen. )

Mera necro, men Death Magic. Nu är jag inne på fel tråd, men kolla in elitskillen Tainted Flesh! Jag har exprimenterat lite med den och måste säga att det är grymt effektivt. När jag är ute med henchisar slänger jag Tainted på Stefan Little Tom, och det fungerar mycket bra! Placera din poison ranger på lämplig kulle. Kasta Tainted på alla Melee i ditt lag, och pricka dom med giftpilar!  Mumma!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #8 skrivet: 2005-12-14, 00:06:44 »
Ett tips för hur man placerar fällor i PVE samt skadeinfo:

M: Monster
F: Fällor
S: Valfri Spirit


M

F
S

Sätt ut valfri spirit, och placera sedan dina fällor strax framför denna. Kör en pull och backa. Monstren kommer i de allra flesta fall börja puckla på din spirit, vilket innebär att de står perfekt till i fällornas verkningsområde. Detta så till vida att det är meele monster det är frågan om, som ex. grisarna i UW.

Så här mycket skada och conditions gör för övrigt fällorna med 16 i Wilderness Survival:

Barbed Trap:
68 piercing damage, man blir crippled, dessutom börjar man blöda i 24 sekunder (kombinera gärna med poison!).

Dust Trap:
Pulserar 5 ggr. För varje puls så blir monstren förblindad 10 sekunder (nej, detta stackar inte så att någon blir förblindad 50 sekunder!) och 26 earth damage/puls (130 totalt).

Flame Trap:
Pulserar 3 ggr. För varje puls så tar monstren 31 fire damage, och börjar brinna i 3 sekunder. Totalt 93 fire damage plus skadan från burning.

Spike Trap:
72 piercing damage, crippled 16 sekunder plus knock down.

Maximal skada man kan få om man verkligen blir totalt utsatt för fällorna är då:

68+130+93+72 =  363

Till detta kan vi lägga fire damage, totalt 6 sekunder med health degen -7 (-14 health/sek) = 84

och

Bleeding, 24 sekunder med health degen -3 (-6 health/sek) = 144


Total skada vid max utnyttjande av fällorna: 591


Så om man då har ex. 8 trappers i Underworld, som lyckas lägga 2x4 fällor var, så skulle man, teoretiskt, kunna utdela 9456 i skada till några stackars grisar som inte kommer hinna fatta vad som träffade dem.

Fundering: Kan man ex. kasta Shield of Judgment på en spirit? Skulle vara intressant att se effekten av i så fall!

(Med reservation för ev. beräkningsfel, men i grova drag så ska detta stämma).

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #9 skrivet: 2005-12-16, 15:39:41 »
Hehe! Vet inte om det är så stor vits att sitta och posta under GW nu för tiden, men, här kommer lite mer pryttlar att tänka på för Rangers!

Min favoritskill för Rangern är helt klart Oath Shot, då denna laddar om samtliga skills vid träff. Förutom att detta är helt suveränt i kombination med ex. fällor och stances, så kan man även kika över klassgränserna på skills som normalt har lång cooldown, och som på detta sätt kan utnyttjas på ett bättre sätt än normalt.
Här följer ett antal exempel på skills för detta. Jag har endast tagit med skills med en cooldown på 30 sekunder eller mer, och med en kostnad av max 10 energi.

(OS = Oath Shot)

Ranger/Elementalist:

Grasping Earth - OS - Grasping Earth
Iron Mist - OS - Iron Mist
Magnetic Aura - OS - Magnetic Aura
Meteor - OS - Meteor
Armor of Frost - OS - Armor of Frost
Armor of Mist - OS - Armor of Mist (en av de bästa sprintskillsen i spelet!)
Ice Prison - OS - Ice Prison
Rust - OS - Rust
Swirling Aura - OS - Swirling Aura

Ranger/Mesmer:

Guilt - OS - Guilt
Shame - OS - Shame
Sympathetic Visage - OS - Sympathetic Visage
Energy Tap - OS - Energy Tap (intressant kombo i mitt tycke!)

Ranger/Monk:

Pacifism - OS - Pacifism
Shielding Hands - OS - Shielding Hands (Ok, 25 sek cooldown, men den var värd att nämna ändå!)
Symbol of Wrath - OS - Symbol of Wrath
Purge Conditions - OS - Purge Conditions (intressant)
Vengeance - OS - Vengeance

Ranger/Necromancer:

Demonic Flesh - OS - Demonic Flesh
Mark of Subversion - OS - Mark of Subversion
Barbs - OS - Barbs
Mark of Pain - OS - Mark of Pain
Rend Enchantments - OS - Rend Enchantments
Rigor Mortis - OS - Rigor Mortis
Weaken Armor - OS - Weaken Armor
Verata's Sacrifice - OS - Verata's Sacrifice

Ranger/Warrior:

Det är väl framförallt under Tactics som man hittar skills som är till nytta för en pilbågebaserad Ranger. Vissa av dessa skills avslutas i förtid om man använder en annan skill, detta får man vara vaksam på!

I Will Avenge You! - OS - I Will Avenge You!
I Will Survive! - OS - I Will Survive!
Endure Pain - OS - Endure Pain
Shields Up! - OS - Shields Up!
Balanced Stance - OS - Balanced Stance
Defensive Stance - OS - Defensive Stance
Deflect Arrows - OS - Deflect Arrows
Disciplined Stance - OS - Disciplined Stance
Wary Stance - OS - Wary Stance

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #10 skrivet: 2006-04-06, 10:59:40 »
Jag var ute och rastade min Ranger i Crystal Desert häromdagen. :)

Jag försökte ta mig från Augry till Elona's med jäklar vad det gick dåligt. Jag hittar ju inte längre i öknen, och är ovan vid mobbsen och tekniker för att bara pulla ett fåtal åt gången.

Hur är det nu med pet som ranger. Att ha med sitt pet när man INTE är beastmaster-speccad är väl mer skada än nytta eller? Det går ju åt två skillslots bara för att ha med sig pettet, skills som helt klart kan användas till annat.

Vad säger Ranger-gurun Deadhead?

Bra skills att ha i öknen?
- Spirit of Winter
- Ignite/Incendiary Arrows
- Interrupting Shot (eller vad den heter)
- Barbed Trap

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #11 skrivet: 2006-04-06, 11:52:39 »
Tja, nu var det ju ett tag sen man nötte ordentligt med rangern, men att ha med sig pet utan att vara speccad för det är ganska värdelöst (pets ala WOW vore att fördedra!).

Spirit of Winter gör ingen som helst nytta i öknen, det är bara på öarna i Ring of Fire som den kommer till användning.

guest628

  • Gäst
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #12 skrivet: 2006-04-06, 19:51:17 »
Ett bra tips är "barrage" skillen + pet.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #13 skrivet: 2006-04-08, 00:50:56 »
Intressant!

En annan kombo som iaf jag inte har tänkt på, hittade denna på gwonline forumet:

Ranger/Necro:

Marksman's Wager
Tiger's Fury
Spinal Shivers

och kanske Spirit of Favorable Winds

Kombinera med en snabb båge med en icy string.

Grym interrupt build där du faktiskt får energi för varje skott! Måste testas! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #14 skrivet: 2006-04-08, 13:55:21 »
Den builden är ju ungefär samma som min Interrupting Hyrdromancer. Fast istället för båge andvände jag ett Wand med Cold Damage.

Problemet är att det ändå är ca 1,5 sekunder mellan varje träff, och då hinner buset aktivera många skills ändå. Riktigt effektiv blir ju först denna build om man utrustar alla melee med cold damage wapen, eller använder elemental damage och lägger en spirit of Winter.

Om du minns DH, så körde vi ju den taktiken på Ring of Fire med hysteriskt lyckat resultat. :)

Men hur man skulle få energi varje gång, det vette tusan. Marksmans Wager ger väl inte så mycket energi? Man förlorar ju energi varje gång Spinal Shivers kickar in. Sist jag kollade detta (innan alla stora patchar) var energikostnaden 7 pinnar per varje lyckad interrupt, och då hade min elementarist ändå 12 i Curses.

Om jag minns rätt kostar SP 10 att kasta, vilket skulle betyda att En Ranger med 30 energy alltså bara skulle kunna avbryta två skills innan det är slut på energy.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #15 skrivet: 2006-04-08, 14:36:57 »
Marksman's Wager:

For 12 seconds, you gain 5-9 (10 med expertise på 14) energy whenever your arrows hit, but lose 10 energy whenever your arrows fail to strike. This is an elite skill.

:)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #16 skrivet: 2006-04-10, 08:39:16 »
Hmm. Det kan ju fungera, så länge man maxar ut Curses.

Hur snabb är en båge jämfört med ett wand? Det som gjorde att jag slutade använda Spinal Shivers-builden med min Elementarist var att jag missade så många interrupts på grund av att mitt wand var för långsamt. Det gick kanske 1,5 sekund mellan varje träff, och därför missade jag interrupten på de flesta skills. Det var mer tur än timing när jag lyckades interrupta någonting med snabbare casttime än 1,5 sekund.

Riktigt kul blir det ju när man har två eller tre som  gör cold damage. Buset får ju inte iväg en enda skill.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #17 skrivet: 2006-04-26, 12:02:42 »
Grym interrupt build med bra skada:

Maxa expertise (14 eller mer!), lägg därefter krutet på att få så hög marksmanship som möjligt, resten på wilderness.

1. Punishing Shot [E] (If Punishing Shot hits, you strike for +10-18 damage and your target is interrupted.)

2. Distracting Shot (If Distracting Shot hits, it interrupts target foe's action but deals only 1-13 damage. If the interrupted action was a skill, that skill is disabled for an additional 20 seconds.)

3. Savage Shot (If Savage Shot hits, your target's action is interrupted. If that action was a spell, you strike for 13-25 damage.)

4. Concussion Shot (If Concussion Shot hits while target foe is casting a spell, the spell is interrupted and your target is dazed for 5-17 seconds. This attack deals only 1-13 damage.)

5. Read the Wind (For 24 seconds, your arrows move twice as fast and deal 3-9 extra damage.) Väldigt, väldigt viktig att pilarna kommer fram snabbt och inte missar när man ska köra en interrupt build!

Valfria skills för övrigt. Varför inte Pin Down (crippled) eller Penetrating Attack (hög skada)? Kanske whirling defense för att kunna stå relativt obehindrad och avbryta mobsen.

Själv ska jag ge mig ut på jakt efter just Punishing Shot nån kväll, då det är en av de få elit skills min ranger saknar.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #18 skrivet: 2006-04-26, 12:47:32 »
Skrik till när du ska ut, så hänger jag på. =) Tror inte jag har den skillen heller.

Om du får tid på torsdag så lär nog On Taq och Kamikaze-elen (Jarl B) vara online också. ;)


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #19 skrivet: 2006-08-29, 08:56:27 »
R/W - Choking Gas AOE interrupter

1. Choking Gas
2. Praticed Stance
3. Flurry

Aktivera Praticed Stance, därefter Choking Gas, och därefter Flurry för snabb, effektiv AOE interrupt mot casters.

Komplettera med ex. Distracting Shot (mot övriga klasser) och Savage Shot (när du vill få iväg en interrupt snabbt med extra skada).
Needling Shot är nice när dit mål är nere under 50% health, då ska de ha sanslös tur för att få iväg en enda spell!

Flurry varar i 5 sekunder, och laddar om på 5 sekunder, så den passar helt perfekt till detta. Kräver dessutom inga attributpoäng i din secondary prof.

Nåt sånt här kanske:

1. Choking Gas
2. Praticed Stance
3. Flurry
4. Distracting Shot
5. Savage Shot
6. Needling Shot
7. Troll Ungent el. defensiv stance
8. Throw Dirt eller res signet

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #20 skrivet: 2007-05-20, 21:29:35 »
Nedan mitt bygge med Incendiary Arrows. Avbryter allt, buset får knappt iväg ens vanliga autoattacker!

Aktivera SQ, sätt därefter ut QZ. Genom att göra på detta sätt, så kommer QZ att ha laddat om innan tiden för den gått ut! :)

Eftersom QZ gör att alla skills laddar om dubbelt så fort, så innebär det att Incendiary Arrows laddat om på 12 sekunder istället för normala 24, mao inget glapp mer än de två sekunder det tar att aktivera IA igen efter att tiden gått ut (räcker 15 sekunder med Wilderness Survival på 15).

Flurry för 33% snabbare attack speed - interrupt heaven! :)
Den modige byter ut Flurry mot Frenzy.

Övriga skills går att variera helt efter eget tycke och smak. Warrior skillen "Watch Yourself!" skulle kunna vara ett vettigt alternativ att lägga in, om man lägger mer poäng på tactics.

Det primära med detta bygge är interrupt, och då QZ drar 30% extra energi då den är aktiverad så har jag prioriterat Expertise över Marksmanship, jag vill helt enkelt kunna vara kapabel till non-stop interrupt. Skadan genom att hålla en mob konstant brinnande är dock fullt tillräcklig för att sänka t.o.m. Mursaat munkbossar i rasande fart. Man kan givetvis laborera med värdena efter vad man gillar för spelstil.

Utloggad Formy_C

  • =[OG]= Formy Zee
  • Global moderator
  • Insane poster
  • *****
  • Antal inlägg: 3 038
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #21 skrivet: 2007-05-21, 14:15:29 »
Kör en nice trapper build nu,, den är väl iofs bara för Factions lir.

Gaze of fury (Rt) Förstör targetad spirit & skapar en ny spirit of fury bunden till dig.
Spike trap
Flame trap
Barbed trap
Dust trap
Trappers speed
+ pet

Kör 12 expertise då mer imho bara är slöseri med poäng, då sänkningen bara är 1 på 14 Exp.
Dvs man förlorar XX attr. points som behövs på annat håll.

Använder inte båge utan kör med en +5 energy vand (ascalon collector) & en Ankh 10 energy o +30hp
Gaze of fury byts mot Viper's nest om man inte vill jaga spirits.

Med ovan kan jag lägga alla 5 fällor & ha energy kvar, funderar därför på att fimpa pet & stoppa in serpent's quickness så man kan mata fällor nonstop.
Det ger ju en fri slott för antingen självheal, eller möjligen den något tvivelaktiga fällan Snare.

jag kör ingen evade skill, då jag inte upplever att det behövs, med timing och en räv bakom örat går det bra ändå.
Att sen olias är med som MM och agerar störande moment gör ju saken lättare ^^

Lurar på Illusionary Weapon (Me Elit) då jag viftar med wand,men den är väl bara för mele, eller har jag fel? Om inte kanske det skall testas, så man kan göra lite skada på dötider.
Annars får man väl leta upp ett svärd med +energy =P
« Senast ändrad: 2007-05-21, 14:24:44 by Formy_C »
Just because YOU're offended, doesn't mean you're right.
----------------------------------------------
=Format_C:\Swe= | =Formy Zee=
----------------------------------------------

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #22 skrivet: 2007-05-21, 14:43:02 »
Det där med expertise är lite omtvistat! :)

Generellt brukar folk tycka att "sweetspots" går vid 9 och 13. Jag kör själv nästan alltid med 13 om jag inte ska trappa, då brukar jag ha ännu högre.

Nu beror det ju naturligtvis på vart man ska lägga sina fällor, men faktum är att man behöver rejält mycket Expertise om man ska lägga ut mer än 1-2 omgångar fällor i snabb följd, det har om inte annat omgångarna med trapper team i UW lärt mig.

Ta gärna och titta på följande tabell för att se hur mycket de olika nivåerna för Expertise faktiskt påverkar:

http://guildwars.incgamers.com/wiki/index.php/Expertise

Om du konstant ska spamma en skill som kostar 5 energi, ex. Barrage, så kommer du mycket snabbt märka skillnaden mellan att ha 12 och 13 i Expertise!
Där de som väljer att köra med lägre exp. och därigenom få en kostnad på 3 istället för 2 för varje "skott" efter ett tag står torra så kan jag fortsätta spamma skillen i stort sett non-stop.

Expertise är i mitt tycke den överlägset bästa attributen av alla klasser! :)

Tips: Skaffa en Expertise Mask med en Superior Expertise runa på att växla till vid behov!

Utloggad Formy_C

  • =[OG]= Formy Zee
  • Global moderator
  • Insane poster
  • *****
  • Antal inlägg: 3 038
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #23 skrivet: 2007-05-21, 15:00:16 »
Jo men som trapper måste man upp till 14 innan nån direkt skillnad känns.
De flesta fällor kostar 10e vilket ger samma kostnad på 12-13 rank.
Men helt klart, skall man panga nått med bågen, är ju rank 13 att föredra :)
Kanske tänker jag fel?, men då får väl bita i sura äpplet & erkänna att jag har fel ^^
Just because YOU're offended, doesn't mean you're right.
----------------------------------------------
=Format_C:\Swe= | =Formy Zee=
----------------------------------------------

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #24 skrivet: 2007-05-21, 15:16:22 »
Du tänker rätt! :)

Som trapper är 14 Exp. eller mer nåt att eftersträva, helt klart!

Dumt exempel av mig att ta 13 i värde, det var mer generellt menat! :)

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #25 skrivet: 2007-05-21, 15:32:03 »
När jag trappar så kör jag 16 ws och 14 exp... Nothing more, nothing less... Sen är det ju beroende på ifall man ska ha med nån spirit så kan man kanske slänga några poäng i bm också... Sen finns det ju i nightfall en fin fin stav som ger 20 energi... Mumma säger jag bara...

EDIT: Här är den... http://gw.gamewikis.org/wiki/The_Mindclouder
« Senast ändrad: 2007-05-21, 15:35:38 by Ceder »

guest628

  • Gäst
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #26 skrivet: 2007-05-21, 15:32:36 »
Jäklar vad ni ska vara seriösa, jag har knappt runor på min utrustning ! :D

Utloggad Formy_C

  • =[OG]= Formy Zee
  • Global moderator
  • Insane poster
  • *****
  • Antal inlägg: 3 038
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #27 skrivet: 2007-05-21, 15:43:47 »
^^ Armor utan runor är som spagetti utan ketchup eller köttfärssås, det går att äta men inte tusan är det gött ;)

Tackar för stav tippset, den skall farmas tills den droppar  :pistols
Just because YOU're offended, doesn't mean you're right.
----------------------------------------------
=Format_C:\Swe= | =Formy Zee=
----------------------------------------------

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #28 skrivet: 2007-05-21, 16:47:39 »
Acire anmäler intresse för staven. Då jag inte har NF så får någon vänlig själ farma den åt mig! :)

Utloggad Formy_C

  • =[OG]= Formy Zee
  • Global moderator
  • Insane poster
  • *****
  • Antal inlägg: 3 038
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #29 skrivet: 2007-05-21, 17:07:07 »
Håller på för fulla muggar, inne på runda 11 nu.. no drop  :rythm

Meen skall inte klaga,, fick ju Invinci yxan på 3:e tömningen av the falls, så nu kommer väl straffet ^^
Skulle jag mot all förmodan komma över 2 stavar, skall jag tänka på dig iaf  :joystick
Just because YOU're offended, doesn't mean you're right.
----------------------------------------------
=Format_C:\Swe= | =Formy Zee=
----------------------------------------------

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #30 skrivet: 2007-05-21, 17:16:02 »
fick ju Invinci yxan på 3:e tömningen av the falls

WHAT?!? Jag fick 2 såna på en runda.... Oj oj oj! stackars liten...

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #31 skrivet: 2007-05-21, 18:16:29 »
Jo, vi vet ju alla att du är den största loot-hoggen som någonsin satt sin fot i Tyria! Jag minns fortfarande hur du snodde till dig den där bågen av Rotscale :tease


Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #32 skrivet: 2007-05-21, 18:27:54 »
 :lolabove :fu :tease :tease

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #33 skrivet: 2007-05-21, 19:12:27 »
Jo, vi vet ju alla att du är den största loot-hoggen som någonsin satt sin fot i Tyria! Jag minns fortfarande hur du snodde till dig den där bågen av Rotscale :tease



Hehe, ja du, och inte har han lugnat ner sig i VG heller! :D

Utloggad Formy_C

  • =[OG]= Formy Zee
  • Global moderator
  • Insane poster
  • *****
  • Antal inlägg: 3 038
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #34 skrivet: 2007-06-08, 08:44:37 »
Cappade en imo ganska nice elite nu.
Bara att fläska på det dyraste tyngsta man har i skillväg och bröta på =)
Just because YOU're offended, doesn't mean you're right.
----------------------------------------------
=Format_C:\Swe= | =Formy Zee=
----------------------------------------------

Utloggad Formy_C

  • =[OG]= Formy Zee
  • Global moderator
  • Insane poster
  • *****
  • Antal inlägg: 3 038
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #35 skrivet: 2007-06-17, 01:13:39 »
De nya Sunspear skillsen öppnar ju upp ett antal nya combos.
Den senaste jag testat & kör på både Rangern och Dervishen är Critical Agility. L Ä N K.
Denna assasin skill är otroligt trevlig, iaf om man har bra crittchans på sin Ranger.
I kombination med rangerns egna SP skill är det riktigt nice.
Stod och sköt lite med min kortbåge och malde ner 4 grupper mobbs utan att förnya skillen en gång ^^
Så med 14-15 marksman & en gnutta tur, kan man i teorin ha oändligt med 33% attack speed.
Då denna är en enchant och inte en Stance, gör ju att vissa andra skills kan få ett nytt försök i skillbaren  :supporter
Just because YOU're offended, doesn't mean you're right.
----------------------------------------------
=Format_C:\Swe= | =Formy Zee=
----------------------------------------------

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #36 skrivet: 2007-07-05, 12:02:00 »
En grym pvp build till Alliance Battles får ni här!

Ranger/whatever

1. Pet attack
(Feral Lunge, bleeding + hög armor ignoring skada)

2. Pet attack
(Predator's Pounce, hög armor ignoring skada + helar pet)

3. Pet attack
(Brutal Strike, mycket hög armor ignoring skada när mål är under 50% i liv)

4. Maiming Strike/Pin Down
(cripple på buset, otroligt värdefullt i pvp. Pin Down är mer spontan, men kostar mer, varar kortare och har längre cooldown).

5. Run as one
(Att kunna springa fort är viktigt i pvp, om det så är för att jaga en motståndare eller fly från någon, räcker tillräcklig lång stund för att vara mycket användbar samt laddar om relativt fort)

6. Otyugh's Cry
(Boostningen av denna skill mot hur den var innan är helt enkelt sanslös! Inte nog med att petten får +20 armor, men det som är ännu bättre är att pettens attacker blir oblockbara. Ni som spelat en del pvp vet hur vanligt det är med defense stances, bland annat från touch rangers. Inget mer blockerande av attacker nu. Något som överrumplar de flesta när petten inom loppet av ca 7 sekunder kan ha utdelat [vanlig skada +35 + bleeding] + [vanlig skada + 35] + [vanlig skada +35 (+35)]!

7. Heal as One
(Mycket bra självheal numera, som med mina attribut helar mig + min pet för 145. Kan användas var 8:e sekund)

8. Charm
(Ett nödvändigt ont)

Attribut:

BM 15
Exp 13
Marks 10

Eftersom man inte har några egna bowattacker, så används med fördel en Sundering båge för chans till högre skada (kör med Urgoz Flatbow).

Kommentar:

Ett bygge som har det mesta som i alla fall jag kan önska från ett pvp bygge i alliance battle. Man utdelar mycket hög skada, du kan utdela conditions, du kan crippla en motståndare, du har möjlighet att röra dig snabbt och en av spelets bästa självhelningsskills.
Som vanligt när man lägger en del poäng på expertise så är energi inga som helst problem.
Vidare så är petskills överlag både kraftfullare och laddar om snabbare än vanliga skills, så även där har man en fördel som BM. De är i stort sett omöjliga att interrupta då de är shouts, samt oftast väldigt billiga.

De problem jag stött på med detta bygge är att petten ibland har svårt att få in några attacker öht mot en motståndare som springer omkring mycket, samt att den i vissa lägen fastnar vilket är grym irriterande.

Slutsatsen blir dock ett toppbetyg från mig, ratio hittills på kills/deaths ligger uppskattningsvis någonstans 10-15 mot 1, vilket i alla fall jag tycker är mycket bra. :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #37 skrivet: 2007-08-04, 20:35:35 »
Kära vänner!

Inom kort kommer ett helt knippe med grymma byggen för allas vår favoritklass att publiceras här! Mycket lekande har det blivit med min kära ranger, och mycket ska här inom kort förkunnas för den obildade massan!

;) :p

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #38 skrivet: 2007-08-05, 15:17:05 »
 :supporter :supporter :supporter

Det har blivit alldeles för lite rangerspelande för mig på sistone, och när det händer så orkar jag sällan labba med nya builds.

En fråga till er som kör beastmasters; Hearty, dire eller elder?




=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #39 skrivet: 2007-08-05, 15:55:09 »
Alldeles för MYCKET Rangerspelande för min del. Men det är svårt att låta bli eftersom det a: Är easy-mode b: väldigt kul c: väldigt omväxlande.

Rangers är så oerhört mångsidiga, och choking gas ÄGER fullständigt i end-game, både Nightfall och Tyria.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #40 skrivet: 2007-08-07, 00:33:54 »
Kära vänner! :)

Diskussionen ang. inrikting på pet har dryftats in i det oändliga på många forum. Som vanligt vad gäller detta spel, så finns det ju givetvis inget givet svar. Jag ska dock ge några punkter varför *jag* föredrar ett Hearty:

1. Bonusskadan från pets attacker är densamma, oavsett inriktning (mao, om du kör BM, och därmed har med dig ett antal petattacker, så gör du lika mycket EXTRA skada oavsett bygge)

2. Spelar du med mänskliga spelare (läs: mänskliga munkar) så är normalfallet att de knappast bryr sig om ditt pet. Det finns många saker att fundera kring detta, men ett pet är, rätt "omskött" (i PVE) en grym tank med grym DPS och grym spike dmg. En sund munk, som får veta att pettet som den eller den släpar med sig faktiskt har en funktion att fylla, bör ta hand om pettet på nästan samma sätt som en ordinär spelare.
När så inte sker, så är ett Hearty pet helt klart att föredra, just pga den extra hälsan dessa pets får.

3. Slutligen, en liten generell kommentar! I PVE så bidrar en BM (rätt speccad!) grymt mycket! Dels med DPS, och dessutom så kommer ytterligare en tank in i gänget = mindre belastning på att hålla spelarna vid liv! BM är så underskattade så det är löjligt. Jag skulle vilja be samtliga ranger spelare att ta en titt i de här gamla trådarna:

http://www.oldgents.com/forum/index.php?topic=8072.0

och

http://www.oldgents.com/forum/index.php?topic=9957.0

Nu ska jag bara in och kolla ett av mina ranger/ele byggen! :)
« Senast ändrad: 2007-08-07, 13:23:41 by DeadHead »

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #41 skrivet: 2007-08-07, 07:45:56 »
Tja, jag tänker inte spela BM förränst man slipper dra med sig den fullkomligt meningslösa "Charm Animal" för att få fram pettet.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #42 skrivet: 2007-08-16, 00:26:22 »
Buffningen av skadan på Expertise-attackerna Zojun's Shot och Point Blank Shot har gjort dessa skills mycket attraktiva!

Här EN variant av bygge som jag brukar köra med, med dessa skills inlagda:

Kod: OgMTcZ8k5BVeZUNvyiDqx3YR

Exp: 14
Wilderness: 6
Marksmanship: 14

1. Zojun's Shot (+38 damage)
2. Point Blank Shot (+38 damage)
3. Savage Shot (+26 damage vid interrupt av spell)
4. Glass Arrows [e] (Prep, +19 damage, bleeding om blockad)
5. Lightning reflexes (+33% attackspeed, 75% block under 11 sekunder)
6. Throw Dirt (AOE blind, 14 sekunder)
7. Troll Ungent
8. Purge Conditions

Mycket hög skada, varje attack med Zojun's/Point Blank i kombination med Glass Arrows ger + 57 armor ignoring skada, utöver den vanliga skadan. Eftersom recharge på de båda attackerna endast är 3 sekunder, så innebär det att man kan spamma dem konstant, och med så pass hög expertise så får man i princip aldrig slut på energi.

Skada mot olika AL (testat med Urgoz Flatbow, 20/20 sundering på Isle of the nameless):

AL 60: ca 80-90 för varje pil, med vissa träffar så pass högt som 130 (död inom 4-5 träffar).

AL 80: ca 75-90 för varje pil, vissa träffar uppemot 120 (död inom 5-6 träffar).

AL 100: ca 70-80 för varje pil, vissa träffar uppemot 95 (död inom 6-7 träffar).

Glass Arrows som prep är också mycket trevlig, då den förutom den höga extraskadan även räcker betydligt längre än vanliga preparations (33 sekund med en Exp på 14), och dessutom orsakar bleeding om den blockas (19 sekunder av -3 degen (-6 health/sek) med Exp 14).

Savage Shot är alltid trevlig att ha med för viss möjlighet till interrupt + extra skada, LR boostar dps ganska rejält + det skydd den ger i och med 75% block. Throw dirt, bra försvarsskill som sätter en eller flera motståndare ur mer eller mindre stridbart skick med 14 sekunder blindness. Troll Ungent ger +6 med WS på 6 (+12 hälsa i sekunden, totalt 120 över 10 sekunder). Funderar på att sänka Marksmanship till 13 för att få upp WS och därmed minst +7 på Troll Ungent, eftersom skillnaden i critchans mellan 13 och 14 är försumbar.

Purge Conditions är väldigt trevlig då den rensar bort alla conditions snabbt. 20 sekunder recharge dock, så använd den när den verkligen behövs!

Några varianter för ännu högre skada är att man droppar alla poäng i WS och istället lägger det på ett sekundärt yrke som ex. elementalist och tar med någon Conjure-spell, eller Ritualist med Brutal Weapon.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #43 skrivet: 2007-08-19, 22:58:39 »
Det pvp bygge jag brukar köra med i alliance battles för tillfället:

Exp: 14
Wild: 12
Marks: 11

1. Point Blank Shot
2. Savage Shot
3. Apply Poison
4. Throw Dirt
5. Lightning reflexes
6. Escape [E]
7. Troll Ungent
8. Purge Signet

Point Blank shot är, i kombination med poison, den huvudsakliga skadeskillen. Savage shot för interrupt med bra skada. Throw Dirt använder jag lika ofta i rent självförsvar, som för att skydda någon annan. Fantastiskt bra skill i pvp.
Lightning reflexes, samma som throw dirt, används i försvarssyfte, men lika ofta för att boosta attackstyrka.

Escape har de ju gjort om, så nu räcker den i endast 8 sekunder, laddar om på 12, samt ökat hastigheten från 25% till 33%. För min del så gillar jag förändringen, då man oftare har tillgång till den än vad som var fallet förut. Mycket bra försvarsskill, samt bra när man ska cappa flaggor.

Troll Ungent, bra helning, används i stort sett enbart i en stance för att minimera risken för interrupt.

Purge Signet! Faktiskt enormt bra i pvp. Ofta lastar folk på dig en tre fyra hexes åt gången plus ett par conditions. Denna rensar allt, för en kostnade av 10 energi per hex/condition. Dyrt kan tyckas, men som ranger funkar den väldigt bra, då man med hög expertise har fått tillbaka 2 energi väldigt snabbt, tillräckligt för att aktivera antingen Escape, LR eller Troll Ungent. Dessutom kan man använda denna även vid 0 energi, och man kan hjälpa någon som är hårt ansatt. Används i kombination med stance.

Med detta bygge lyckas jag plocka ner alla andra klasser på egen hand. Jag har haft vissa problem med speciella mesmerbyggen, samt touch rangers, men då mestadels att jag inte kommer åt dem, utan får lägga min energi på försvar. Å andra sidan får de sällan ner mig heller, så överlevnadsgraden får anses vara mycket hög.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #44 skrivet: 2007-09-04, 15:48:21 »
Shadow Longshanks favoritbygge:

Choking Gas De Luxe

Ranger/Warrior

Wilderness 15
Expertise 14
Marks 9


1. Practiced Stance (e)
2. Choking Gas
3. Spirit of Favourable Winds
4. Distracting Shot
5. Needling Shot
6. Lightning Reflexes
7. Troll Unguent
8. Flurry  / Rez

Weapon of Choice: Zealous Flatbow.

Varför Flatbow?
-Snabbast Refire-rate av alla bågar.
-Högst träffsäkerhet
-Zealous bågsträng gör energy management lättare

Sätt din spirit och smäll på practiced+choking gas+Lightning Reflexes
När lightning gått ut byter du till Flurry
När mobben gått ner till under 50% behövs ingen stance, utan man använder istället needling shot.

Detta är spelets i särklass effektivaste anti-caster build. Jag har som ni vet spelat mycket mesmer, men detta är oerhört mycket effektivare. Jag kör detta bygge i alla end-game delar av spelet.

(jag råkar ha en Zealous bågsträng om någon behöver)

guest628

  • Gäst
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #45 skrivet: 2007-09-04, 16:18:47 »
Härligt att du delar med dig av din kunskap!!!

Jag tar gärna eller köper gärna en sådan sträng!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #46 skrivet: 2007-09-04, 16:45:23 »
Weapon of Choice: Zealous Flatbow.

Varför Flatbow?
-Snabbast Refire-rate av alla bågar.
-Högst träffsäkerhet
-Zealous bågsträng gör energy management lättare

Short bow är lika snabb, och en flatbow har verkligen inte högst träffsäkerhet, det är precis tvärtom pga dess höga arc! Man kan säga att en flatbow kombinerar hastigheten hos en shortbow, med räckvidden hos en longbow. Nackdelen? Hög arc = lång tid i luften = "sämst precision" (eller snarare, det är den båge som är lättast att undvika).

F.ö. så är choking gas/practiced stance bygget mycket trevligt att leka med! :)

För mer info om pilbågarna i spelet, kolla här!
« Senast ändrad: 2007-09-04, 16:51:17 by DeadHead »

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #47 skrivet: 2007-09-04, 19:38:22 »
Det verkar onekligen som om du har rätt när det gäller refire raten DH. Jag kan svära på att jag hittat data där en snubbe räknat ut att flatbow hade 1.88 refire, jämfört med Shortbow som hade 2.0. Detta genom att helt enkelt räkna hur många pilar som gick av under X antal sekunder. Samma tillvägagångssätt hade använts för att räkna ut träffsäkerheten. Nu kan jag inte hitta det inlägget, och kanske är det något som ändrats i en patch för länge sedan. Men jag upplever även jag, att min Flatbow har en högre refire-rate än min Shortbow. Flatbowen har mycket riktigt en väldigt hög arc, men den negeras helt och hållet genom användadet av spirit eller Read the Wind.

Det riktigt fina med denna build är att man kombinerar både spirit med Needling Shot. Man får en löjligt hög attackspeed med needlingshot, och kan stänga ner en caster helt och hållet.

PS @ Räkan: (fick du inte en Zealous båge häromkvällen? ) Du får gärna en till, bara kollar :)


guest628

  • Gäst
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #48 skrivet: 2007-09-04, 22:53:15 »
PS @ Räkan: (fick du inte en Zealous båge häromkvällen? ) Du får gärna en till, bara kollar :)



Det hade jag ju helt glömt av hehe!

Jag behöver då inte den, men tack ändå  :thumb

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #49 skrivet: 2007-09-06, 15:12:27 »
Shadow Longshanks PvP-build för Alliance Battles.

Marks: 12
Exp:14
Wild:12

1. Crippling Shot
2. Read the Wind
3. Screaming Shot
4. Poison Tip Signet (EoTN-skill)
5. Lightning Reflexes
6. Troll Unguent
7. Distracting Shot
8. Purge Conditions

Det är löjligt kul att skjuta crippling shot+degen på alla Melee-klasser och kita runt dem tills de dör :)

EDIT: Glömde skriva att det är Alliance-battle, och jag glömde Purge Conditions.
« Senast ändrad: 2007-09-06, 16:58:43 by DaddyLongLeg »

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #50 skrivet: 2007-09-06, 16:27:09 »
med PvP menar du alliance battle va? Annars är det ju nästan dödsstraff på att inte ha rez med sig...

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #51 skrivet: 2007-09-13, 14:31:29 »
Enligt http://guildwars.incgamers.com/ så har tydligen Healing Spring buffats från att tidigare enbart gälla adjacent allies till att gälla "in the area". Ganska nice, och om man är några stycken som växlevis drar igång den så har man ju grym helning för hela gruppen (om man är inom "the area") som räcker och blir över i många situationer...

guest628

  • Gäst
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #52 skrivet: 2007-09-13, 23:54:31 »
Nice!  :thumb

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #53 skrivet: 2007-10-10, 10:37:08 »
Alla touch skills ska numera (och har så varit en tid, bara jag som missat?) dra nytta av Rangerns expertise. Det innebär ex. att en ranger kan ta med sig Blood Ritual, och även med så lågt attribut som 0 i blood magic, så ger denna plus i energi jämfört med vad det kostar rangern att använda skillen.

Ex:

13 expertise, Blood Magic 0
Kostnad för Blood Ritual blir 5
Ger totalt 7.92 energi till mottagaren

14 expertise, Blood Magic 0
Kostnad för Blood Ritual blir 4
Ger totalt 7.92 energi till mottagaren

13 expertise, Blood Magic 4
Kostnad för Blood Ritual blir 5
Ger totalt 9.99 energi till mottagaren

14 expertise, Blood Magic 4
Kostnad för Blood Ritual blir 4
Ger totalt 9.99 energi till mottagaren

M.a.o. så är rangers numera den effektivaste "batteri-klassen", då man för väldigt låg kostnad kan supporta resten av gruppen med mycket trevlig energy regen, något som framförallt munkar och elementalister uppskattar.

* * *

Touchranger-bygge med supportfunktion:

Expertise 16
Blood Magic 12

1. Vampiric Bite (kostar normal 15, 5 med exp 16)

2. Vampiric Touch (kostar normal 15, 5 med exp 16)

3. Offering of Blood [e] (ger 18 energi för en kostnad av 5, offrar liv)

4. Blood Ritual, ger 13 sekunder med +3 energy regen till target other ally (kostar normalt 10, 4 med exp 16, offrar liv)

5. Signet of Agony (Signet. Sacrifice 10% maximum health and suffer from bleeding for 25 seconds. All nearby foes take 37 damage.)

6. Angorodon's Gaze (Spell. Steal 63 Health from target foe. If you are suffering from a Condition, you gain 15 Energy.) - Angorodon's Gaze blir mao "gratis" att kasta så fort man har en condition på sig, lätt fixat med Signet of Agony.

7. Life Siphon (Hex Spell. For 22 seconds, target suffers -3 health degeneration, and you gain +3 health regeneration.) Upphäver effekten av bleeding.

8. Valfritt, förslagsvis Lightning reflexes, Whirling defense, throw dirt (16 sek. blind @ exp 16!) eller res signet

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #54 skrivet: 2007-10-10, 10:37:38 »
Och här har ni expertise-tabellen:

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #55 skrivet: 2007-10-10, 11:34:24 »
Ranger/Dervish:

Pilbåge som gör Earthdamage (tack Daddy!)

1. Volley
2. Ebon Dust Aura [e]
3-8. Valfritt, men jag slänger gärna med interrupts och Favorable Winds bland annat, samt Called Shot

Fördela attributen fritt efter tycke och smak. Konstant AOE Blindness ftw, testas med fördel i Tombs! :)

OBS! Ebon Dust Aura aktiveras endast av attack skills, mao endast autoattacker fungerar inte.

 

Senaste inlägg