Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX  (läst 11722 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #30 skrivet: 2007-05-21, 17:16:02 »
fick ju Invinci yxan på 3:e tömningen av the falls

WHAT?!? Jag fick 2 såna på en runda.... Oj oj oj! stackars liten...

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #31 skrivet: 2007-05-21, 18:16:29 »
Jo, vi vet ju alla att du är den största loot-hoggen som någonsin satt sin fot i Tyria! Jag minns fortfarande hur du snodde till dig den där bågen av Rotscale :tease


Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #32 skrivet: 2007-05-21, 18:27:54 »
 :lolabove :fu :tease :tease

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #33 skrivet: 2007-05-21, 19:12:27 »
Jo, vi vet ju alla att du är den största loot-hoggen som någonsin satt sin fot i Tyria! Jag minns fortfarande hur du snodde till dig den där bågen av Rotscale :tease



Hehe, ja du, och inte har han lugnat ner sig i VG heller! :D

Utloggad Formy_C

  • =[OG]= Formy Zee
  • Global moderator
  • Insane poster
  • *****
  • Antal inlägg: 3 038
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #34 skrivet: 2007-06-08, 08:44:37 »
Cappade en imo ganska nice elite nu.
Bara att fläska på det dyraste tyngsta man har i skillväg och bröta på =)
Just because YOU're offended, doesn't mean you're right.
----------------------------------------------
=Format_C:\Swe= | =Formy Zee=
----------------------------------------------

Utloggad Formy_C

  • =[OG]= Formy Zee
  • Global moderator
  • Insane poster
  • *****
  • Antal inlägg: 3 038
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #35 skrivet: 2007-06-17, 01:13:39 »
De nya Sunspear skillsen öppnar ju upp ett antal nya combos.
Den senaste jag testat & kör på både Rangern och Dervishen är Critical Agility. L Ä N K.
Denna assasin skill är otroligt trevlig, iaf om man har bra crittchans på sin Ranger.
I kombination med rangerns egna SP skill är det riktigt nice.
Stod och sköt lite med min kortbåge och malde ner 4 grupper mobbs utan att förnya skillen en gång ^^
Så med 14-15 marksman & en gnutta tur, kan man i teorin ha oändligt med 33% attack speed.
Då denna är en enchant och inte en Stance, gör ju att vissa andra skills kan få ett nytt försök i skillbaren  :supporter
Just because YOU're offended, doesn't mean you're right.
----------------------------------------------
=Format_C:\Swe= | =Formy Zee=
----------------------------------------------

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #36 skrivet: 2007-07-05, 12:02:00 »
En grym pvp build till Alliance Battles får ni här!

Ranger/whatever

1. Pet attack
(Feral Lunge, bleeding + hög armor ignoring skada)

2. Pet attack
(Predator's Pounce, hög armor ignoring skada + helar pet)

3. Pet attack
(Brutal Strike, mycket hög armor ignoring skada när mål är under 50% i liv)

4. Maiming Strike/Pin Down
(cripple på buset, otroligt värdefullt i pvp. Pin Down är mer spontan, men kostar mer, varar kortare och har längre cooldown).

5. Run as one
(Att kunna springa fort är viktigt i pvp, om det så är för att jaga en motståndare eller fly från någon, räcker tillräcklig lång stund för att vara mycket användbar samt laddar om relativt fort)

6. Otyugh's Cry
(Boostningen av denna skill mot hur den var innan är helt enkelt sanslös! Inte nog med att petten får +20 armor, men det som är ännu bättre är att pettens attacker blir oblockbara. Ni som spelat en del pvp vet hur vanligt det är med defense stances, bland annat från touch rangers. Inget mer blockerande av attacker nu. Något som överrumplar de flesta när petten inom loppet av ca 7 sekunder kan ha utdelat [vanlig skada +35 + bleeding] + [vanlig skada + 35] + [vanlig skada +35 (+35)]!

7. Heal as One
(Mycket bra självheal numera, som med mina attribut helar mig + min pet för 145. Kan användas var 8:e sekund)

8. Charm
(Ett nödvändigt ont)

Attribut:

BM 15
Exp 13
Marks 10

Eftersom man inte har några egna bowattacker, så används med fördel en Sundering båge för chans till högre skada (kör med Urgoz Flatbow).

Kommentar:

Ett bygge som har det mesta som i alla fall jag kan önska från ett pvp bygge i alliance battle. Man utdelar mycket hög skada, du kan utdela conditions, du kan crippla en motståndare, du har möjlighet att röra dig snabbt och en av spelets bästa självhelningsskills.
Som vanligt när man lägger en del poäng på expertise så är energi inga som helst problem.
Vidare så är petskills överlag både kraftfullare och laddar om snabbare än vanliga skills, så även där har man en fördel som BM. De är i stort sett omöjliga att interrupta då de är shouts, samt oftast väldigt billiga.

De problem jag stött på med detta bygge är att petten ibland har svårt att få in några attacker öht mot en motståndare som springer omkring mycket, samt att den i vissa lägen fastnar vilket är grym irriterande.

Slutsatsen blir dock ett toppbetyg från mig, ratio hittills på kills/deaths ligger uppskattningsvis någonstans 10-15 mot 1, vilket i alla fall jag tycker är mycket bra. :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #37 skrivet: 2007-08-04, 20:35:35 »
Kära vänner!

Inom kort kommer ett helt knippe med grymma byggen för allas vår favoritklass att publiceras här! Mycket lekande har det blivit med min kära ranger, och mycket ska här inom kort förkunnas för den obildade massan!

;) :p

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #38 skrivet: 2007-08-05, 15:17:05 »
 :supporter :supporter :supporter

Det har blivit alldeles för lite rangerspelande för mig på sistone, och när det händer så orkar jag sällan labba med nya builds.

En fråga till er som kör beastmasters; Hearty, dire eller elder?




=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #39 skrivet: 2007-08-05, 15:55:09 »
Alldeles för MYCKET Rangerspelande för min del. Men det är svårt att låta bli eftersom det a: Är easy-mode b: väldigt kul c: väldigt omväxlande.

Rangers är så oerhört mångsidiga, och choking gas ÄGER fullständigt i end-game, både Nightfall och Tyria.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #40 skrivet: 2007-08-07, 00:33:54 »
Kära vänner! :)

Diskussionen ang. inrikting på pet har dryftats in i det oändliga på många forum. Som vanligt vad gäller detta spel, så finns det ju givetvis inget givet svar. Jag ska dock ge några punkter varför *jag* föredrar ett Hearty:

1. Bonusskadan från pets attacker är densamma, oavsett inriktning (mao, om du kör BM, och därmed har med dig ett antal petattacker, så gör du lika mycket EXTRA skada oavsett bygge)

2. Spelar du med mänskliga spelare (läs: mänskliga munkar) så är normalfallet att de knappast bryr sig om ditt pet. Det finns många saker att fundera kring detta, men ett pet är, rätt "omskött" (i PVE) en grym tank med grym DPS och grym spike dmg. En sund munk, som får veta att pettet som den eller den släpar med sig faktiskt har en funktion att fylla, bör ta hand om pettet på nästan samma sätt som en ordinär spelare.
När så inte sker, så är ett Hearty pet helt klart att föredra, just pga den extra hälsan dessa pets får.

3. Slutligen, en liten generell kommentar! I PVE så bidrar en BM (rätt speccad!) grymt mycket! Dels med DPS, och dessutom så kommer ytterligare en tank in i gänget = mindre belastning på att hålla spelarna vid liv! BM är så underskattade så det är löjligt. Jag skulle vilja be samtliga ranger spelare att ta en titt i de här gamla trådarna:

http://www.oldgents.com/forum/index.php?topic=8072.0

och

http://www.oldgents.com/forum/index.php?topic=9957.0

Nu ska jag bara in och kolla ett av mina ranger/ele byggen! :)
« Senast ändrad: 2007-08-07, 13:23:41 by DeadHead »

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #41 skrivet: 2007-08-07, 07:45:56 »
Tja, jag tänker inte spela BM förränst man slipper dra med sig den fullkomligt meningslösa "Charm Animal" för att få fram pettet.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #42 skrivet: 2007-08-16, 00:26:22 »
Buffningen av skadan på Expertise-attackerna Zojun's Shot och Point Blank Shot har gjort dessa skills mycket attraktiva!

Här EN variant av bygge som jag brukar köra med, med dessa skills inlagda:

Kod: OgMTcZ8k5BVeZUNvyiDqx3YR

Exp: 14
Wilderness: 6
Marksmanship: 14

1. Zojun's Shot (+38 damage)
2. Point Blank Shot (+38 damage)
3. Savage Shot (+26 damage vid interrupt av spell)
4. Glass Arrows [e] (Prep, +19 damage, bleeding om blockad)
5. Lightning reflexes (+33% attackspeed, 75% block under 11 sekunder)
6. Throw Dirt (AOE blind, 14 sekunder)
7. Troll Ungent
8. Purge Conditions

Mycket hög skada, varje attack med Zojun's/Point Blank i kombination med Glass Arrows ger + 57 armor ignoring skada, utöver den vanliga skadan. Eftersom recharge på de båda attackerna endast är 3 sekunder, så innebär det att man kan spamma dem konstant, och med så pass hög expertise så får man i princip aldrig slut på energi.

Skada mot olika AL (testat med Urgoz Flatbow, 20/20 sundering på Isle of the nameless):

AL 60: ca 80-90 för varje pil, med vissa träffar så pass högt som 130 (död inom 4-5 träffar).

AL 80: ca 75-90 för varje pil, vissa träffar uppemot 120 (död inom 5-6 träffar).

AL 100: ca 70-80 för varje pil, vissa träffar uppemot 95 (död inom 6-7 träffar).

Glass Arrows som prep är också mycket trevlig, då den förutom den höga extraskadan även räcker betydligt längre än vanliga preparations (33 sekund med en Exp på 14), och dessutom orsakar bleeding om den blockas (19 sekunder av -3 degen (-6 health/sek) med Exp 14).

Savage Shot är alltid trevlig att ha med för viss möjlighet till interrupt + extra skada, LR boostar dps ganska rejält + det skydd den ger i och med 75% block. Throw dirt, bra försvarsskill som sätter en eller flera motståndare ur mer eller mindre stridbart skick med 14 sekunder blindness. Troll Ungent ger +6 med WS på 6 (+12 hälsa i sekunden, totalt 120 över 10 sekunder). Funderar på att sänka Marksmanship till 13 för att få upp WS och därmed minst +7 på Troll Ungent, eftersom skillnaden i critchans mellan 13 och 14 är försumbar.

Purge Conditions är väldigt trevlig då den rensar bort alla conditions snabbt. 20 sekunder recharge dock, så använd den när den verkligen behövs!

Några varianter för ännu högre skada är att man droppar alla poäng i WS och istället lägger det på ett sekundärt yrke som ex. elementalist och tar med någon Conjure-spell, eller Ritualist med Brutal Weapon.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #43 skrivet: 2007-08-19, 22:58:39 »
Det pvp bygge jag brukar köra med i alliance battles för tillfället:

Exp: 14
Wild: 12
Marks: 11

1. Point Blank Shot
2. Savage Shot
3. Apply Poison
4. Throw Dirt
5. Lightning reflexes
6. Escape [E]
7. Troll Ungent
8. Purge Signet

Point Blank shot är, i kombination med poison, den huvudsakliga skadeskillen. Savage shot för interrupt med bra skada. Throw Dirt använder jag lika ofta i rent självförsvar, som för att skydda någon annan. Fantastiskt bra skill i pvp.
Lightning reflexes, samma som throw dirt, används i försvarssyfte, men lika ofta för att boosta attackstyrka.

Escape har de ju gjort om, så nu räcker den i endast 8 sekunder, laddar om på 12, samt ökat hastigheten från 25% till 33%. För min del så gillar jag förändringen, då man oftare har tillgång till den än vad som var fallet förut. Mycket bra försvarsskill, samt bra när man ska cappa flaggor.

Troll Ungent, bra helning, används i stort sett enbart i en stance för att minimera risken för interrupt.

Purge Signet! Faktiskt enormt bra i pvp. Ofta lastar folk på dig en tre fyra hexes åt gången plus ett par conditions. Denna rensar allt, för en kostnade av 10 energi per hex/condition. Dyrt kan tyckas, men som ranger funkar den väldigt bra, då man med hög expertise har fått tillbaka 2 energi väldigt snabbt, tillräckligt för att aktivera antingen Escape, LR eller Troll Ungent. Dessutom kan man använda denna även vid 0 energi, och man kan hjälpa någon som är hårt ansatt. Används i kombination med stance.

Med detta bygge lyckas jag plocka ner alla andra klasser på egen hand. Jag har haft vissa problem med speciella mesmerbyggen, samt touch rangers, men då mestadels att jag inte kommer åt dem, utan får lägga min energi på försvar. Å andra sidan får de sällan ner mig heller, så överlevnadsgraden får anses vara mycket hög.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: RANGER BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #44 skrivet: 2007-09-04, 15:48:21 »
Shadow Longshanks favoritbygge:

Choking Gas De Luxe

Ranger/Warrior

Wilderness 15
Expertise 14
Marks 9


1. Practiced Stance (e)
2. Choking Gas
3. Spirit of Favourable Winds
4. Distracting Shot
5. Needling Shot
6. Lightning Reflexes
7. Troll Unguent
8. Flurry  / Rez

Weapon of Choice: Zealous Flatbow.

Varför Flatbow?
-Snabbast Refire-rate av alla bågar.
-Högst träffsäkerhet
-Zealous bågsträng gör energy management lättare

Sätt din spirit och smäll på practiced+choking gas+Lightning Reflexes
När lightning gått ut byter du till Flurry
När mobben gått ner till under 50% behövs ingen stance, utan man använder istället needling shot.

Detta är spelets i särklass effektivaste anti-caster build. Jag har som ni vet spelat mycket mesmer, men detta är oerhört mycket effektivare. Jag kör detta bygge i alla end-game delar av spelet.

(jag råkar ha en Zealous bågsträng om någon behöver)

 

Senaste inlägg