Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: BEASTMASTER - Det glömda yrket  (läst 6186 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« skrivet: 2006-04-21, 20:44:51 »
Detta ämne skulle kanske legat under Ranger tråden, men då Beastmaster är ganska speciellt och unikt, så tyckte jag att det kunde vara intressant med en egen tråd för detta många gånger förbisedda yrkesval i Guild Wars.

Jag skulle gärna se förslag på olika byggen, både med ranger som primärt yrke och som sekundärt.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #1 skrivet: 2006-04-21, 21:29:34 »
Mitt första bygge är ett rent Ranger bygge, dvs all-out Beastmaster.

Attributes:

Beastmaster 12+3
Expertise 10+2


Övriga poäng fritt spenderade på Wilderness Survival och Marksmanship, jag lade det mesta på Wildernerss Survival eftersom det är petten som ska stå för skadan här!

Skillsuppsättning:

1. Ferocious Strike (pettens nästa attack utdelar +28 skada, och du får adrenalin och 10 energi)

2. Predator's Pounce (pettens nästa attack utdelar +35 skada, och petten får +50 hälsa)

3. Feral Lunge (pettens nästa attack utdelar +35 skada, och orsakar Bleeding under 20 sekunder)

4. Call of haste (under 30 sekunder så attackerar/springer petten 25% snabbare)

5. Call of protection (under 120 sekunder så har petten en basskade reduktion på 14)

6. Comfort Animal (helar petten med 104 hälsa, återupplivar den om den är död)

7. Charm Animal (för att kunna ha petten med sig öht)

8. Troll Ungent (för att kunna hela sig själv!)



Taktik:

Petten är en grym tank med så pass höga värden i Beast Mastery och skillen Call of Protection. Dessutom verkar pets ha mer hälsa än spelarna?

Det går ut på att få din pet att slåss istället för dig, och att du själv om möjligt helt undviker aggro. Detta kräver dock en del övning! Tips: Testa med att attackera och få din pet att gå till attack, sluta sedan attackera själv och spring en bit bort för att få buset att aggra mot din pet.

Jag har hittills lyckats mycket bra med solospel utanför Beetletun och utanför Port Sledge. Det verkar inte spela så stor roll hur många mobs som attackerar petten, då den tål enorma mängder stryk, samt helar sig själv med varje Predator's Pounce. Krisar det så släng in en Comfort Animal emellanåt.

Problem med energi har man sällan som ranger, och i och med skillen Ferocious Strike så ska du lyckas bra om du får slut på energi! ;)

Feral Lunge kan man byta ut mot vilken annan skill som helst egentligen, bara att testa vilken du gillar bäst. Call of haste tycker jag är suverän, men även den skulle man kunna byta ut mot ytterligare någon attack skill exempelvis.

Detta bygge skulle kunna bättras på ytterligare genom att ha Travelers Mask of Beast Mastery för att få upp Beast Mastery till 16.
En pet med så pass höga värden i BM gör också duktigt med skada, klart likvärdigt med en marksmanship speccad ranger.

Ytterligare en intressant apsekt med Beast Mastery, är att pettens skills är sk shouts, vilket gör att du kan använda dessa samtidigt som du använder någon annan skill, ex. troll ungent, och dessutom har de väldigt kort cooldown, dvs du kan spamma dem mer eller mindre kontinuerligt. Det innebär att där ex. en marksmanship ranger måste stanna upp för att lägga på till exempel Apply Poison, så fortsätter en Beast Master ranger att göra skada non-stop.
Måste du fly? Då gör du ingen skada! Med en pet vid din sida så kan du springa omkring och petten fortsätter banka loss på motståndaren.

Ett helt lag av Beastmasters vore väldigt intressant! 8 tanks med 8 dedikerade helare låter väl inte helt fel! :)

Till sist! En pet får ingen death penalty om den skulle gå och dö!

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #2 skrivet: 2006-04-21, 22:40:34 »
Fanken måste se till att få upp mitt stackars pet i lvl 20 då ;)

Men det ska vi väl kunna fixa på onsdag om inte annat....

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #3 skrivet: 2006-04-22, 09:58:38 »
När det gäller pet finns det ju en hel del olika sorter, men det är tydligen också så att ett pet har tre "evolutionsvägar" från det att du tämjer det.

Jag läste en intressant tråd om detta på GW-online men kommer tyvärr inte ihåg detaljerna. Hur som helst så handlade det om tre huvuddrag.

1. Om du helar ditt pet ofta och aldrig låter det dö kommer pettet att ha hög HP och utdela låg skada.

2. Mellanläge

3. Om du sällan eller aldrig helar ditt pet, ofta låter det dö och ofta låter pettet lägga in "Killing Blow" kommer ditt pet att få betydligt högre attackpower än vanligt men lite lägre hp.

Notera att detta alltså gäller samma typ av pet. En katt eller varg eller björn kan alltså ha tre olika "personligheter".

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #4 skrivet: 2006-04-22, 19:42:02 »
Jepps....så är det....har för mig att vi länkat till den guiden nånstans :hm

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #5 skrivet: 2006-04-22, 22:21:44 »
Intressant läsning för BM-intresserade:

http://www.guildwarsguru.com/forum/showthread.php?t=67761

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #6 skrivet: 2006-04-23, 01:49:24 »
Liten uppdatering om vad en Beastmaster kan klara. Ikväll (och natt!) så körde jag en testrunda utanför Augury Rock med bygget ovan. Jag bytte dock ut Feral Lunge mot Essence Bond (släng Essence Bond på petten för att få energin att strömma in under striderna).

Anledningen till att jag lade in Essence Bond istället var för att kunna spamma Comfort Animal, då motståndet här var betydligt hårdare än utanför Beetletun, exempelvis.

Hur som helst så slutade denna solorunda med att jag lyckades rensa allt utanför Augury Rocks norra utgång! Hydror, Sand drakes, Losarus osv!

Som en parantes kan nämnas att jag tidigare, innan de nerfade solo-munk builden, brukade farma hydror här, men det var också allt. Losarus var inte att tänka på, då de har mesmers som sumpar enchantments.

Med petten så spelar det egentligen ingen roll vilken typ av motståndare man stöter på, lyckas man bara få petten att dra aggro, så är det bara att stå och understödja den tills den maler ner motståndarna en efter en.

Comfort Animal går att spamma konstant vilket,  med BM på 15, innebär helning med 104 hälsa i sekunden, i stort sett oavbrutet! Detta pga rangerns överlägsna "energy-management" gentemot övriga klasser och med hjälp av Essence Bond och Ferocious Strike. Till denna helning kan man lägga 50 hälsa var femte sekund via Predator's Pounce. :)

Det största problemet i början är att lyckas med aggro, men när man kommit på tekniken så går det bra för det mesta. Att programmerarna fortfarande inte lagt in en slags "buss på!" funktion för pets/minions är ju en gåta, nåt man får hoppas på för framtiden kanske.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #7 skrivet: 2006-04-23, 09:46:52 »
Fanken DH får nog ta och logga in ikväll så drar vi upp mitt stackars pet till lvl 20 så ska vi rocka loss....  :thumb

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #8 skrivet: 2006-04-23, 22:56:48 »
Jag har varit inne och spelat ikväll, var var du? ;)

BTW, kolla denna:

http://www.oldgents.com/forum/viewtopic.php?t=8088

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #9 skrivet: 2006-04-24, 07:05:41 »
Nu är min lilla pet lvl 15 iaf...fanken tom jag kan rocka loss utanför augury med min sketna pet... var trött och less i går så det blev inte nåt spelande men ikväll kan det bli av :thumb

Utloggad Cruentus

  • 30-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 213
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #10 skrivet: 2006-04-24, 10:52:02 »
Håller på att auto-levla en snow wolf just nu.

Har hittat ett litet trix.. Jag dumpade min tidigare pet och drog iväg till Yaks. Utanför Yalks finns vargar. Jag hoppade in och ut lite tills en spawnade nära ressurection-platsen. Sedan charmade jag den och avbröt charmen när den attackerade mig. Därefeter kutade jag till res-platsen, equippade min -1health regen bow, plockade av all rustning och minimerade spelet. Nu har det stått i fyra timmar. dvs i fyra timmar har vargen bankat ihjäl min level 17 ranger som har noll armor och konstant -1 health pip. Just nu är han level 14. Om ett par timmar till skall jag öppna spelet igen och charma klart honom,  då är han level 19 eller 20.

Hoppas ingen anser det vara fusk.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #11 skrivet: 2006-04-24, 11:27:03 »
Haha! Jösses, funkar det verkligen? Grattis i så fall, det var en lustig metod! :)

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #12 skrivet: 2006-04-24, 11:37:14 »
hmmm funkar det?!? får man inte automatiskt en lvl 5 pet vilket djur man än charmar?

Utloggad Cruentus

  • 30-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 213
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #13 skrivet: 2006-04-24, 11:42:15 »
Jo den är level 5 när jag börjar. men jag avbryter charmen innan den gått fullt ut, då attackerar den mig. Och eftersom jag bara respawnar hela tiden så attackerar den igen och igen och igen.  När jag fått nog så charmar jag färdigt. Tricket eller problemet är att när jag dör så har han 9 sekunder på sig att springa ut ur aggro-range så jag måste hitta ett charmerbart kreatur väldigt nära en spawnpoint så att den inte vill springa utan stannar tills jag rezzat. Funkar vid Yaks, har inte hittat något annat ställe. än :-)

Utloggad Cruentus

  • 30-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 213
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #14 skrivet: 2006-04-24, 11:43:41 »
Dessutom har den ju slagit ihjäl en hiskelig massa level 17 monster ( dvs mig) utan att någonsin dö så den blir ruskigt aggresive och delar ut en massa skada, med något lägre hitpoint dock. Vill man ha en Hearty pet funkar det alltså inte.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #15 skrivet: 2006-04-24, 11:43:48 »
aha trevligt...kanske man skulle göra så själv också
:thumb

EDIT : nu är det preppat :thumb Slängde på en -50 hp grej plus 2 sup runor på handskar och mask så nu har jag 1 i hp :D vargen har blivit lvl 9 på 10 min :banana lvl 14 nu, går fort detta :D

*hoppas inte den slår ihjäl mig innan jag hunnit charma honom*

EDIT : klart! från lvl 5 till lvl 20 på ~3 timmar får duga :D

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #16 skrivet: 2006-04-26, 10:38:41 »
Hehe det är skoj att spela BM... Finns mycket fi man kan sola nu ;)

Tog ner ett gäng Blessed Griffons lvl 28 idag i snakes dance... Inte ens svårt så fort man fått aggro på petten :D

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #17 skrivet: 2006-04-26, 12:11:09 »
Testade utanför Augry Rock efter ha speccat om min rangerbrutta .. och nej ... tycker det är banne omöjligt att få buset att "agga" min pet. Kanske fel bus ("Skorpor") för dem avbryter ju med sina avståndsvapen.

Tror jag föredrar Trappern ist för Beastmastern!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #18 skrivet: 2006-04-26, 13:05:10 »
Äh, du är nog bara lite ringrostig Johnny! ;)

Ge det lite tid så går det!

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #19 skrivet: 2006-04-26, 13:13:46 »
Äh JH du gör fel ju :cartman

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #20 skrivet: 2006-05-03, 11:57:20 »
Postade på knagglig engelska (under mitt GW-namn Acire) på gwonline's forum ang. hur ett beasmaster bygge kan se ut, samt hur man går tillväga för att kontrollera sin pet.

Så här skrev jag i alla fall:

Citera
Ok, imagine you're facing a group of five mobs, here's how to do it:

1. You launch the initial attack, a long bow is very nice for this but not necessary.

2. As soon as your pet starts running towards your target, back away. I control my character with the keyboard, so I don't know if clicking on the ground would make the pet behave differently.

3. When you back away, do so in ONE sequence. Don't run, stop, run, stop, cause that will probably make your pet wanna follow you again.

4. Keep your eye on the radar as you run away, as soon as you see that the mobs stops following you, stay put.

5. If the pet now starts running towards you again, do the cancelled-attack trick, as I tried to describe earlier in this thread.

6. Once your pet starts beating on one enemy, and they all start beating on your pet, you can stand at a safe distance, "cancel-attacking" enemy after enemy until they're all dead!


Tråden jag refererar till ser ni nedan:

http://forums.gwonline.net/showthread.php?t=395388

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #21 skrivet: 2006-08-05, 22:51:02 »
Från en forumtråd på GW Online, postat av Gaile:

"Guys,

James Phinney took time today to write out some additional and more-detailed information about the Pet DP issue, and it's great to get his insight into this because there really is a lot of good news. First, I want to say, the times that James and I have had to discuss this issue have been very abbreviated. He's been in a ton of meetings or busy with design work; I've been swamped with community and website projects, so we've not had a chance to really get into the details of the matter. For any miscommunications that have occurred, I apologize deeply.

Let me tell you what James has said, specifically, about the issues of Pet DP:

According to James, the designers "are in no hurry to add Pet DP to PvE. If we took the current mechanics (especially lack of controls) and simply added DP, it would be horrible.” Therefore, it's not their intention to add DP in the near future. The recent addition to PvE truly was an accident, they did not forecast a quick timeline for the DP addition.

As you know, James had mentioned when we rolled the PvE DP back out that before it was added it would be going through internal testing. When he mentioned testing, he was looking at the possibility that it might take place over the course of several months. As he said, "PvE Beastmasters are far from overpowered. It benefits no one for us to nerf them. It doesn't hurt anything for us to take our time thinking about this potential change."

Parity between PvP and PvE is definitely a desire of the designers, but it's important to know that they are flexible and only consider it a reasonable goal if it impacts positively on both aspects of the game. James said, "It would be stupid to blindly insist that all things must be exactly the same in PvE and PvP. I think we've already shown a willingness to make exceptions where we have to. But I hope everyone can agree that it's better for things to be consistent when they can. If the rules for DP can be the same everywhere, we'll do that. Writing test code to give pets DP on the test servers was the first step in trying to see if it could work. That’s all it was."

Pet controls are coming, and those controls will make playing a Beastmaster much, much better. They're actually not that far down on the list of features that will greatly improve the game. James put it this way, "I said that pet controls should not be expected soon so we wouldn't get burned by making any false promises. As I have seen in the past, it is not safe for me to say that things are on the way unless I'm 99% sure of when they'll be done." However, the bottom line is that pet controls are coming, and everyone here believes that DP in PvE should not be rolled out until the controls are in place.

Thanks for all your thoughts, which you can be sure have been read by many of the designers. They share links and discuss threads on a daily basis; in fact, when I go into the designers' rooms, I usually see one or more screen opened to a fansite forum. Thanks for sharing your concerns, and for expressing so many excellent ideas about the profession and the attributes."


Låter mumma när det blir verklighet! :)  :banana

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: BEASTMASTER - Det glömda yrket
« Svar #22 skrivet: 2006-08-06, 13:30:57 »

Underbart!  :supporter


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

 

Senaste inlägg