Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: TV-funderingar  (läst 20461 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: TV-funderingar
« Svar #15 skrivet: 2006-11-08, 14:25:09 »
HDTV sänd redan i tre fullmatade kanaler...dock via parabol...ej boxer!

Klart du ska köpa en LCD om du vill, men vilken fläkt?!?!?!??!?...talar du om?!?!?!??!
Jag vet inte riktigt hur mycket du tittar på TV, men så mycket drar inte burken.....

Fjärrkontroll min käre vän, är det minsta problemet idag, köper du en bra tv, lägg lite extra ochköp en multi från Logitech eller liknande...så har du bara en kontroll.
Min stärkarkontroll tar rubbet - UTAN programmering!

Fasen Hella, Illuminati köpte en HD-Ready LCD, och han blev så gryyyymt besviken när han jämnförde kvaliten på sin och min bild,
så jämnför, titta, ta med en film som du vet du kan ha som ref, och framförallt, kolla vilka inställningsmöjligheter du har på TV, det kanske är det viktigaste som finns på TV, så att du själv har möjlighet att ställa om nyans, mättnad och intensitet (inte kontrast och ljus) med egna värden. Varför? Jo, då kan du garanterat få 100% bättre bildkvalite än de fabriksinställningar som är gjorda, och få neutrala vita, gråa och svarta toner i bilden!

Vänligen DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: TV-funderingar
« Svar #16 skrivet: 2006-11-08, 14:29:35 »
:lolabove

Hella HAR redan en multi från Logitech DD. Det skriver han ju. :D
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: TV-funderingar
« Svar #17 skrivet: 2006-11-08, 15:22:02 »
DD läser MELLAN raderna!!! :D
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: TV-funderingar
« Svar #18 skrivet: 2006-11-08, 15:25:41 »
DD = PUCKO!!!!!!!! :headbang :blush :coffee


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest193

  • Gäst
SV: TV-funderingar
« Svar #19 skrivet: 2006-11-08, 15:36:57 »

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: TV-funderingar
« Svar #20 skrivet: 2006-11-08, 15:42:15 »
 :stupid :stupid
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: TV-funderingar
« Svar #21 skrivet: 2006-11-08, 15:57:47 »
Nåja, jag gillar dig DD, fast du är knäpp. ;)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: TV-funderingar
« Svar #22 skrivet: 2006-11-08, 17:19:53 »
vilken fläkt?!?!?!??!?...talar du om?!?!?!??!

Så vitt jag vet så har alla plasma tv inbyggd kylfläkt och jag vet hur fläktarna i mina datorer ser ut när jag rengör dem ca 2 ggr per år. Fläktar kan börja låta eller gå sönder.

Nå, ingen som har några konkreta råd att komma med?

Vad det gäller utsändningar av HDTV så syftade när det kommer för gemene man, d v s vi som inte vill ha en massa extra boxar eller paraboler utan bara ta emot ett grundutbud.
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: TV-funderingar
« Svar #23 skrivet: 2006-11-08, 17:50:34 »
Fäktar i plasma är ett ting från förr. Den ovan nämnda plasman har t ex ingen fläkt. Högre strömförbrukning? beror på bild! en helvit bild drar mer ström på en plasma än LCD eftersom ALLA plasmafälten jobbar. Vid en svart bild är det tvärtom, medans LCDn jobbar på som vanligt. Jag TROR att det över en apparats livslängd går på ett ut vare sig du väljer Plasma eller LCD.

HDTV: Det lär dröja innan det blir var mans grundutbud. Digitalövergången (den smått impopulära) är inte klar ännu. Generellt börjar betaloperatörerna precis komma igång med sändningar. SVT säger att de kommer börja sända regelbundet tidigast 2012 osv. Sedan är det en stor kostnad för KabelTV-operatörerna att ställa om sina nät för HDTV, som kräver mycket mer än vanlig kabelTV. ComHem har dock infrastrukturen på plats redan. Sedan ska det finnas fungerande boxar, och där är utbudet milt sagt magert f n. En kvalficerad gissning från min sida: 2012-2012 för markoperatörerna, mot betalning för extra utbud. 2015 tidigast som fritt grundutbud.

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: TV-funderingar
« Svar #24 skrivet: 2006-11-08, 18:25:05 »
Fäktar i plasma är ett ting från förr.

Trist att det inte går att söka på plasma tv som inte har fläkt på prisjaktssidorna... :headbang

2015 tidigast som fritt grundutbud.

Det var det jag misstänkte så den funktionalliteten är inget att stå efter de närmsta 8-10 åren. :cartman

Dock så skrämmer sådana här artiklar bort mig helt och hållet från plasma...

http://www.allamedia.com/artiklar/plasma-tv-transport-skada-glas.shtml
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

guest1327

  • Gäst
SV: TV-funderingar
« Svar #25 skrivet: 2006-11-08, 19:50:14 »
Jag visste att Rythm och DD skulle yttra sig med höga röster när jag postade i tråden och sen försöka tysta andras åsikter... ;) <= OBS! Sarkastiskt skämt...

Anledningen till att jag vill ha LCD är:
 - Inga rörliga delar så som fläktar som låter och kan gå sönder.
 - Betydligt lägre strömförbrukning.

Instämmer helt, Jag har redan element i vardagsrummet, jag behöver inte ett till som dessutom inte låter sig styras av en thermostat.  :p

Någon som vet, mellan tummen och pekfingret, hur långt fram i tiden HDTV utsändningar ligger?

Canal digital har redan 3 HDTV kanaler varav 1 är SVTHD du får skaffa Familjeutbudet så får du HD-dekoder + 1 års abbonemang på HD kanalerna för 10 KR + månads avgiften för familjepaketet.
SVT kommer sända sport, melodifestivalen, allsång på skansen och en del filmer och de har redan börjat.
Viasat har även de HD sändningar, men där vet jag inte något pris.

Boxer lär nog dröja ett bra tag till innan de kommer igång.

Jag har Canal Digital, fast via kabel, och jag tror INTE  (jag har inte kollat än men jag ska) ifall jag kan få HD.. går detta på vårt nät så kommer jag beställa ögonabums...  ;)

Och till DD kan jag bara säga att en Plastma drar kanske dubbelt så mycket som en LCD i samma storlek.
Det experterna säger att under en 10 års period så kostar plasmta-TV:n sisådär 4000-4500 kronor mer i uppslukad EL.....och det är ju en hel del, fast å andra sidan kanske LCD:n håller 10 år, det gör nog inte plastman...

För ärligt talat,, är det någon som har en 10 år gammal plastma skärm som kan motbevisa?

Sen har jag nog inte hört talas om FULL HDTV plastma skärmar heller....alltså en TV som klarar 1920x1080p.. LCD apparater finns redan som klarar detta.


Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: TV-funderingar
« Svar #26 skrivet: 2006-11-08, 20:17:04 »
Pioneer......rockar röven av allt annat som finns på marknaden...
MEN smakar det så kostar det, och är men ute efter en TV i 10.000:- klassen, spelar det ingen sörre roll vilken skit man köper!

Jo, en plasma har en garanterad brinntid (den jag har) på 20.000h......vilket gör att jag def. kommer hinna köpa en ny, sätta denna i ungarnas rum eller sovrummet...innan den är slut. Sen gillar jag film, kvalitet på bilden, och för mig är då dessa 400:-/extra per år värt det!
Sen ska man kolla VAD det är man spelar upp på TV, har man dålig utrustning, så kan inte en TV (oavsett fabrikat/modell) ge dig bra bild...


DD
« Senast ändrad: 2006-11-08, 20:21:41 by deathdealer »


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest1327

  • Gäst
SV: TV-funderingar
« Svar #27 skrivet: 2006-11-08, 20:53:49 »
Visst spelar övrig utrustning roll.
Men det jag vill få fram här är att plastma är en förlegad teknik, utvecklingen går inte alls lika fort fram som andra tekniker pga för att den är dyr och drar mycket ström. LCD har några år mer att utvecklas. MEN det finns nya tekniker på gång såsom OLED (organsik LCD) Dessa apparater blir bara bråkdelen så tjocka som dagens apparater.
Vi pratar tjocklekar på ett par cm här, samt att bilden aldrig har blivit bättre eller ljusstarkare. Dessa apparater är nog bara ett par år ifrån nu, de finns faktikt redan prototyper på större skärmar, men tekniken finns redan i mindre skärmar.


Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: TV-funderingar
« Svar #28 skrivet: 2006-11-09, 00:23:22 »
nämenväntanuhär. Att plasma skulle vara en förlegad teknik stämmer inte. hur du än vrider och vänder på det. LCD började utvecklas av Sharp på 70-talet, så plasma är en nyare teknik. Det faktum att du får en bättre bild ur en plasma än en LCD gör att plasman inte heller kan kallas förlegad. Att plasma är dyrare att utveckal ligger i den nyare, mer avancerade teknik man har, och har inget med förlegad att göra. Jag förstår att vissa vill ha en LCD för sin HTPC och att man kan ha olika åsikter om Plasma/LCD. Och Viasat kan INTE erbjuda sina kunder HDTV, ty dom sänder inte ännu. Låt oss hålla oss till sanningar här.

Vad gäller artikeln som hella hittade: killen vet inte vad han pratar om alternativt så jobbar han med gammal info. Jag har transporterat hundratals plasmor och LCD genom åren, alla liggandes. Utan att ha tillgång til siffrorna så säger jag att andelen transportskadade skärmar håller sig under 1%, oavsett teknik i dom. Dessutom utgör andelen transportskadade skärmar från butik till kund 0%. Bra skärmar har inte ett extra frontglas eftersom det fuckar upp bilden. kolla själva i en butik och jämför Pioneer och LG plasmor med "mindre" (läs: kinesiska) märken.

Utloggad Ruskprick

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 241
SV: TV-funderingar
« Svar #29 skrivet: 2006-11-09, 01:59:03 »
nämenväntanuhär. [...] Låt oss hålla oss till sanningar här.

:thumb :respect @ rytmen


 

Senaste inlägg