Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: EVE Online ?  (läst 16557 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest373

  • Gäst
EVE Online ?
« skrivet: 2005-04-28, 19:23:51 »
Några =OG= snubbar som spelar detta spel ?
I så fall skulle jag vilja ta del av era omdömen ...

guest373

  • Gäst
EVE ONLINE
« Svar #1 skrivet: 2005-05-01, 20:05:20 »


Då ingen svarat på denna fråga kan man väl lungt utgå från
att ingen =OG= member
spelat detta spel. DREAD testar för närvarande ett 14 dagars
certifikat och vill gärna delge mina medspelare på webben om
detta spel. Efter installation och skapande av spelfigur ger jag mej ut
i den virituella rymden, det första meddelande jag får är att det är mer
än 10000 spelare uppkopplade just nu, vilket i sig är imponerande.

Väl inne i spelet så flyter det som smält smör (man kan ju undra vilka
feta servrar dom ligger inne med) Grafiken är bländande vacker. saliv-
stänket på skärmen ökade med 200 % och ögona sken som två sladd-
lampor. Fast man ju inte vad man skall göra och ens skepp som man fått
sej tilldelat ser ju som en fågelskrämma. Begynnelse budgeten har ju himla skral och efterhand  kommer man underfund med att man kan
ta enkla uppdrag via en agent på närmaste rymdstation. Så man tar sitt fjutt skepp och ger sig ut i rymden för att utvinna mineraler som man
säljer på närmaste station. Skulle tro att detta spel kräver 100 % närvaro
om man skall kunna utveckla sin spelfigur och skeppet man färdas omkring med. Ett grundintresse för rymden och Sci-Fi är ju basic.


Nedanstående Recension har jag hämtat på:
http://www.gamingeye.com/

När du har skapat dig en karaktär kastas du ut i rymden i ett litet och ganska värdelöst rymdskepp. Spelet startar med lite grundläggande inlärning men personligen orkade jag inte köra igenom hela denna träning. En av anledningarna till detta var att instruktören plötsligt slutade ge mig instruktioner! Nu är det helt upp till dig som spelare vad du skall göra Â? du har ett enormt spelområde till ditt förfogande och det är du som bestämmer vilket mål du skall ha i spelet.

Det finns en sak som för mig gjorde att jag ganska snabbt tröttnade på EVE och det är att det var så förbaskat svårnavigerat. En klar fördel var att andra spelare, som var online, mer än gärna hjälpte mig men trots att jag hade stöd från 3 Â? 4 andra spelare tog mig nog närmare en halvtimme innan jag lyckades lägga upp en färdrutt och sedan aktivera autopiloten för att åka dit jag ville! Är jag då så trög eller vad?! NejÂ? ett av problem var att på navigeringskartan så fanns det inga namn utsatta, detta är egentligen så urbota dumt att jag saknar ord för det (enligt andra spelare så är det något av en bugg som skall åtgärdas). Man ser alltså planetsystemen och planeterna (kartan är zoombar) men det finns inga namn utsatta. Det finns en sökfunktion men det gäller så klart att stava rätt annars finner du inte vad du söker. Därtill kan jag säga att det var inte helt enkelt att sätta upp rutten för min resa även om det så klart gick till slut.

Jag tog ett uppdrag från en NCP (alltså en datorstyrd karaktär), som gick ut på att ta ett meddelande från det område där jag befann mig till ett annat område som låg ganska långt bort. Efter ovanstående problem med att sätta upp färdrutten lyckades jag tack vare de vänliga medspelarna göra detta. De varnade mig dock för att åka lite hur som helst Â? istället skulle jag kolla upp kartans säkerhetszoner eftersom det lurar pirater i rymden som bara väntar på en nybörjare i ett uselt skepp! Jahapp, sagt och gjort kollade upp kartan och markerade att jag ville se säkerhetsratingen, som genast dök upp på kartan. Nu var bara frågan: vad betydde siffrorna? Tja, säg det. Jag har letat efter det i handboken men utan något lyckat resultat! Därtill vågade jag inte ens tänka tanken att sätta upp en färdrutt manuellt som de vänliga medspelarna rekommenderade Â? kartans ickeförståeliga system gjorde att det hade varit mer arbete än vad det skulle vara värt! Istället tog jag min chans och for iväg med autopiloten på och det gick bra Â? inga pirater i sikte. Men detta är också helt klart en nackdel för ett onlinespel som EVE; en nybörjare borde kunna ha en chans att lära sig spelet i fred innan man utsätts för vildsinta attacker från erfarna spelare. Striderna i EVE gynnar inte någon med ett dåligt skepp och det är väl inte så konstigt i och för sig. Men om de hade varit som i exempelvis Freelancer, där man mer eller mindre förlitar sig på egen skicklighet (med musen etc) så hade det varit en sak. I EVE sker striden ofta på långt avstånd, du sätter någon du vill attackera som mål och sedan fyrar du av dina vapen långt innan du ser din tilltänkte fiende. Detta innebär att om jag som fattig och usel nykomling till exempel har stannat till vid ett asteroidbälte för att utvinna lite mineraler att sälja så kan ett gäng motståndare med stora skepp och feta vapen anfalla mig utan att jag ens ser det. Jo, man kan för all del se det på radarn men systemet är ändock lite trist tycker jag.
 
Grafik & Ljud  

Grafiken i EVE är enligt min mening helt suverän Â? det är mycket snyggt. På min burk laggade spelet aldrig och då är som sagt grafiken ändå grym! Själva gränssnittet kan vara lite blurrigt men det kan inte vara lätt att designa på ett mindre rörigt sätt eftersom det är så mycket information som skall finnas tillgänglig för spelaren hela tiden. Utvecklarna har ändå gjort sitt bästa tror jag och man kan givetvis stänga ner eller flytta undan så mycket man önskar (med risk för att missa viktiga meddelanden). Nej, jag har absolut inga invändningar mot grafiken eller gränssnittet i EVE Â? det är föredömligt utfört.

Ljudet, tja, det är ganska svårt att bli imponerad av ljudet i ett spel tycker jag. Det finns där, det är god kvalitet på ljudet och det fyller sin funktion. Det finns musik om man vill ha den på och den är väl egentligen varken bättre eller sämre än någon spelmusik jag har hört. Å andra sidan kan man se detta som ett gott betyg Â? jag tänkte egentligen inte så mycket på ljudet under tiden jag spelade och det är ju trots allt bättre än om jag hade stört mig på det!
 
Hållbarhet  

Jag kan bara säga att om du gillar den här typen av spel har EVE en väldigt hög grad av hållbarhet. Detta beror kanske främst på att uppdrag och intriger skapas av mänskliga spelare och jag skulle vilja påstå att det är i just detta som ett MMORPGs styrka ligger. Vad jag menar är att om du blir trött på lätta uppdrag från en NPC eller tycker det börjar bli trist att bara skaffa mineraler för att sälja för att på sätt få tag på pengar så finns det alltid uppdrag skapade av spelare att ta sig an. Man kan låta sig involveras i klaner eller krig, kämpa för att uppnå högre status i spelvärlden ellerÂ? tja, det är som jag skrev i början; det är upp till dig vad du vill göra med spelet, du styr själv!
 
Spelkänsla  

I och med att det finns fullt av mänskliga medspelare blir det en helt annan spelkänsla här i EVE än i ett solospel. Vad det gäller den här typen av rymdspel tycker jag dock personligen att det tråkigaste är de stora avstånden. Visst, resor avbryts av strider ibland men det är helt enkelt dödstrist att sitta 5 Â? 10 minuter och bara vänta på att komma till målet. Därtill tycker jag att spelkänslan dras ner ytterligare av det faktum att striderna sker på det sätt som jag beskrev ovan. Samtidigt vet jag inte hur man skulle ha löst det annars, för det är trots allt ett rollspel det handlar om. Det skall inte vara hur snabb man är med musen som avgör vem som vinner Â? då handlar det istället om ett actionspel.
 
Slutord  

EVE Online har massor av djup att erbjuda dig som gillar den här genren. I min recension har jag inte tagit upp så mycket av spelets komponenter, helt enkelt för att det skulle bli en ganska trist uppradning av torr fakta. Men du kan spela som smugglare eller pirat, handelsman eller lösa uppdrag åt andra spelare. Variationen är enorm! För min personliga del blev det här lite väl mycket. Det kanske handlar om att det är mitt första onlinespel men samtidigt tror jag att jag hade haft lättare för att sätta mig in i ett spel som utspelades i en mer bekant värld. I kombination med det knepiga navigationssystemet, som borde ha varit helt intuitivt, kände jag att det här är helt enkelt inte ett spel för mig. Å andra sidan träffade jag på många trevliga spelare som var helt frälsta av EVE. Jag skulle säkert kunna ha blivit det också om jag bara hade haft mer tid för spelet. Med sitt speldjup, möjligheter och vackra grafik kan jag bara rekommendera dig att testa EVE Online själv om du tror att ett SF-spel är något som skulle tilltala dig. EVE Online har full potential att bli ett långtgående äventyr för SF-sugna spelare!

=============================================

Systemkrav  
Minimumkrav:

Windows 98/ME/2000/XP

P3 450 MHz

128 Mb RAM (256 för 2000/XP)

Direct Sound-komp. ljudkort

Internetanslutning: 56K eller snabbare (dock; på den officiella webbplatsen anger man att det räcker med 33,6K) !!!

MS DirectX 9.0

Testsystem:

Windows XP Pro

AMD Athlon 2100+ XP

512 Mb RAM

Internt ljudkort

Internetanslutning: BBB

MS DirectX 9.0

guest394

  • Gäst
Re: EVE ONLINE
« Svar #2 skrivet: 2005-05-02, 21:44:06 »
Citat från: DREAD-BG18-SWE
Grafiken är bländande vacker

Really? :hm

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
EVE Online ?
« Svar #3 skrivet: 2005-05-02, 22:09:31 »
Ahh.. varit lite off i helgen.

Spelade EvE i höstas och tyckte väl det var ganska skoj. Turligt nog fick jag jobb och slutade då spela efetrsom tiden inte längre fanns.

Tyvärr han det bli lite tråkigt då man ganska snabbt fick det man behövde (från sin grupp) och att man var mer eller mindre tvungen att logga in alltid för att inte riskera att förlora i skills-träning.

Sen blev man ju ganska less på att slicka sten ute i rymden timmar i sträck.

Har dock hört att det ska ha blivit bättre med mer möjligheter än att bara slicka sten efter ett par uppgraderingar.

Kommer dock inte ta upp det igen då jag fortfarande har ett jobb och en fru och jag inte har planer på att förlora varken det ena eller den andra :)

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

guest373

  • Gäst
Re: Eve Online
« Svar #4 skrivet: 2005-05-03, 15:03:55 »



Håller med dej Enos Pork ...

detta spel kräver alldeles för mycket tid, dels skall
man utveckla sin spelgubbe och dels skall man avsätta
massor av tid i rymden för ladda mineraler i sitt lilla
lastutrymme dessutom skall man ha en fungerande
relation till familj och vänner så EVE Online blir nog
bara en parantes för DREAD's vidkommade.

Återgår nog till Silent Hunter 3 så jag får torpedera
RedBeard ... (hehe)

guest466

  • Gäst
EVE Online ?
« Svar #5 skrivet: 2005-06-24, 03:41:39 »
Jag kör EVE sedan beta 2003. Startade upp ett corp var CEO ett tag, spelade på sparlåga ett tag och en annan tog över CEO posten sedan återupptog jag EVE i våras. EVE har kommit långt sedan releasen och det är spännande att se hur det utvecklas. Mina characters heter 'Vortex Freeman' och 'Lana Freeman', har 2 accounts som jag ofta kör samtidigt. Har i dagsläget ca 28 miljoner skillpoints i Vortex och 19M eller så i Lana. Kommer nog aldrig lägga av med EVE helt o hållet då jag lagt ner väldigt mycket tid på det. Men även som ny spelare kan man ha mycket skoj, finns mycket man kan göra. Nyckelfaktorn till att ha kul och komma långt i spelet är dock att hitta ett bra gäng att spela med.
Angående grafiken, jag håller med, detta är ett av de vackraste spelen grafikmässigt.

guest34

  • Gäst
EVE Online ?
« Svar #6 skrivet: 2005-06-24, 10:27:48 »
brosan visade mig spelet nu i veckan och jag blev såld direkt!

Vart kan man köpa mer tid?
24h / dygn räcker ju knappt till WoW!!  :cry

guest373

  • Gäst
Tiden räcker inte till ...
« Svar #7 skrivet: 2005-06-25, 22:18:49 »
Citat från: Belly
brosan visade mig spelet nu i veckan och jag blev såld direkt!

Vart kan man köpa mer tid?
24h / dygn räcker ju knappt till WoW!!  :cry


... och inte räcker den till Jane's Apache Longbow, Novalogics
Comanche 4 eller Battlefield2 heller ...  :cry

guest466

  • Gäst
EVE Online ?
« Svar #8 skrivet: 2005-06-26, 07:07:32 »
Om ni finner någon lösning på detta är jag mycket intresserad. Spelar fn EVE, Battlefield 2, Brothers In Arms, Aces High, Silent Hunter 3, Hearts Of Iron 2, Lock-On Modern Air Combat, Half-Life 2, Soldiers - Heroes of WW2, Splinter Cell titlarna, Rainbow 6 serien, Call Of Duty, Homeworld 2.

Puh, tror det var de flesta iaf.  :headbang

guest373

  • Gäst
EVE Online ?
« Svar #9 skrivet: 2005-06-26, 12:00:51 »
Citat från: sambuca
Om ni finner någon lösning på detta är jag mycket intresserad. Spelar fn EVE, Battlefield 2, Brothers In Arms, Aces High, Silent Hunter 3, Hearts Of Iron 2, Lock-On Modern Air Combat, Half-Life 2, Soldiers - Heroes of WW2, Splinter Cell titlarna, Rainbow 6 serien, Call Of Duty, Homeworld 2.

Puh, tror det var de flesta iaf.  :headbang


 :thumb
Kul med en LOMAC intresserad, ett släkte som man inte ofta
har mött i =[OG]= sammanhang, IL2 Sturmovic då ? Är det
något som herrn med sitt tidsbegränsade liv har spelat ? Eller
någon racingvariant typ FIA (gt racing-game) GTR kanske ...
För oss street-intresserade kommer Need4Speed gänget att
släppa en version 4 så småningom. "Den som väntar på något
gott ramlar inte långt från päronträdet i gropen som någon grävt"
eller nå't ...
 :bow
Homeworld2 ... har stått i butiken och hållt detta fodral i min blekfeta
högerhand ett okänt antal gånger men lika ofta lagt den ifrån mej med
hänvisning till att "tiden inte räcker till"  :(

guest466

  • Gäst
EVE Online ?
« Svar #10 skrivet: 2005-06-26, 14:34:52 »
Homeworld 2 kan jag rekommendera. Bättre än så blir inte dataspel, mycket gediget, inga buggar, bra story och mycket fin grafik dessutom spännande och utmanande. Se bara till att patcha inann du kör, dom gjorde några mindre förändringar i uppdragen som är trevliga.  :thumb

Vid sidan om kan jag berätta att när EVE startades upp så satte dom upp en serverpark på 40 st Xeon servrar. Det var två år sedan, jag tror dom utökade med 20 maskiner till sedan dess, plus okänt antal uppgraderingar. Det CCP använder i serverparken är det senaste och snabbaste som går att få tag på var så säker. Dom har nånstans mellan 40-50.000 spelare som betalar $15 per månad, det blir lite pengar det.

Racingspel kör jag inte då jag inte kan, eller vill, köra bil utan ratt. Har redan en ratt, i bilen, tycker det är onödigt med fler.
Il-2, kom aldrig in i den svängen och nu har dom släppt så många titlar att köpa hela serien går ju på minst en tusenlapp. Känns inte som att jag har tid eller ork för det, väntar på något bättre. Det kommer alltid något bättre så småningom. Jag har ju Aces High som flygsim, vilket är den bästa i min mening. Även om grafiken är lite oldschool så finns det ingen annan online flygsim som är lika bra. Varje flygplan i luften flygs av en annan spelare, ibland möter du bombplansformationer på 30-50 flygplan! Då gäller det att du har polarna med och mycket ammo! Försvarselden från dessa formationer ser ut som 'Baghdad by night', eller snarare Death Star då de skjuter i alla riktningar.

Edit: För övrigt gillar jag inte LO-MAC så värst mycket, för många buggar. Det är ballt när man tänder EBKn på trädtoppshöjd o bangar ljudet men jag gillar att se fienden i ögonen när jag skjuter ner han. BVR och missiler är inte lika roligt helt enkelt, och den vanvettiga farten man färdas i gör luftstriderna oerhört brutala och inte lika rena. Nä, ska man fightas i luften är det WW2 style som gäller. Dessutom finns det inget som slår att fightas mot andra spelare på den skala som Aces High erbjuder.

:smoke

guest513

  • Gäst
EVE Online ?
« Svar #11 skrivet: 2005-09-21, 12:52:36 »
Jag lirar EVE. Igen.

Började när spelet släptes och spelade ett år. Blev sambo och då sket sig EVE, det tog för mycket tid.

Nu spelare jag igen, men man hinner ju inte ens nästan med så mycket som "man borde" ;)

Ingame name "snaazex".

Utloggad Foppa

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 534
EVE Online ?
« Svar #12 skrivet: 2009-12-31, 12:48:14 »
 :thumb Jag, Danne, Lea och Micke spelar eve. Vårat corp hetter SubSection-8 om ni vill spelar med oss så är ni varmt välkomna att ansöka till corpet. Det är jag (Foppa Ingame) som är CEO. :sun

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: EVE Online ?
« Svar #13 skrivet: 2009-12-31, 14:03:59 »
Epic thread necromancy!  :thumb


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: EVE Online ?
« Svar #14 skrivet: 2009-12-31, 15:26:18 »
Hört om detta spelet och googlade lite bilder. Man rör sig bara i skeppet alltså? man kan inte ta sig ner och gå omkring på planeterna?

 

Senaste inlägg