Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Toca Race Driver 3  (läst 1655 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest373

  • Gäst
Toca Race Driver 3
« skrivet: 2006-04-10, 20:07:19 »
Måste slå ett slag för Toca Race Driver 3: Recensionen nedan beskriver
spelet utifrån en krysstation, emellertid kör BG18 med PC och faktum är att mången svensk kritiker (pingpongnördar tycker DREAD då) inte är särskilt förtjusta i detta spel medans engelska och amerikanska tyckare
anser att detta spel definitivt skall höjas till skyarna ...

BG18 har kört detta spel på webben hostat via bluppy.mine.se, ett gäng
skånska grabbar som vi kört allierade snipers för via spelet Joint Operations, och IC modden. Toca Race Driver 3 fungerar finfint, utan lagg och det är underbart roligt att köra race med varandra ... Adrenalinpumpande och pungsvettsframkallande :o)

===============================================

Toca Race Driver 3 är här. Något som jag verkligen längtat efter då jag spenderat otaliga timmar med dess föregångare. Speciellt via Xbox Live där det blommar upp ordentligt. Race Driver 2 är ett underskattat spel i racinggenren, ibland får jag för mig att jag är den enda svensken som spelar det via Live, jag får mest hänga med gnälliga engelsmän, kaxiga jänkare och överpatriotiska tyskar och fransmän.

Race Driver 3 är det enda racingspelet i världen ? tror jag ? som har en story och det var ibland lite taffligt genomfört, men i alla fall nytänkande. Jag tycker att det berikade spelet. De flesta kommentarer kring detta var dock negativa, jag tror att det sågs på som handling i en vuxenfilm ? det uppfattades som onödigt.

I Race Driver 3 har det bantats på handlingen, de har fortfarande den luttrade bilmekanikern där, jag tror i alla fall att han är bilmekaniker men han kan lika väl vara teamchef? Hur som helst, nu dyker han upp med bra tips och så snackar han under loppen ? ibland med retoriska utsagor och ibland med lite nyttiga. Du ligger tvåa, bara en före dig ? den är inte så nyttig direkt.

I Race Driver 2 fanns många olika tävlingsformer och i det tredje spelet finns ännu fler. De som finns sedan tidigare är stommen i spelet och även de bästa. Några nya som verkligen höjer spelet finns inte riktigt. Det skulle i så fall vara gokarts. De är ruggit roliga när mans spelar 12 personer via Xbox Live. Däremot finns det många som inte ger något alls ? till exempel Monstertrucks. De ser häftiga ut och man får för sig att det ska vara roligt, men visar sig bara vara relativt okontrollerat och studsande.

Det finns två primära tävlingssätt om man är ensam. Det ena är en stege där man måste klara en av de utmaningar som ställs framför en för att gå vidare till nästa nivå. Självklart är tanken att man ska klara alla på varje nivå för att låsa upp allt i spelet. I och med att det är mindre handling behöver man inte hålla sig enligt den röda tråden på samma sätt, utan kan hoppa lite hit och dit. Jag vet inte om jag gillar det, men i singelspelarläge är det mer för att låsa upp olika former av racing. Man vill ha möjlighet att bekanta sig med alla inför spelets riktiga utmaning ? att köra mot andra via Xbox Live.

Kontrollen på bilarna är generellt mycket bra. Man kan lära sig köra bilarna, vilka alla har olika fysik, och sedan bli bättre. Det är en förutsättning. Sedan finns det de som passar mer eller mindre bra för varje spelare. Jag har till exempel väldigt stora problem med några av formelbilarna som jag lätt får att snurra runt då det är så många hästkrafter på bakhjulen. Jag gillar standardbilarna bättre i till exempel DTM. Hur bilarna beter sig är realistiskt och jag tycker det här är mycket roligare än alla dessa grafikracingspel som det duggar tätt av ? det vill säga Gran Turismo och dess kloner. Jag tycker också att jag känner igen bilkörandet mer i Race Driver-spelen än i de tidigare nämnda grafikracers. Nu kör jag dock sällan på så här extrema sätt, men jag har kört nog mycket med sportbilar för att i alla fall ha en uppfattning.

Grafiken har förbättrats och det har polerats på banorna, det syns ganska väl. Dock är det inte på något sätt en förbättring så det gamla ser gammalt ut. För grafikens skull finns ingen anledning att byta upp sig. Kanske inte heller de nya bilarna är anledning nog för att köpa spelet. Det är nog funktionerna på onlinedelen som sticker ut mest.

Xbox Live är där spelet växer. Det växer så det knakar. Man får köra mot andra och rankas därefter. Precis som i första spelet, men nu har rankingen setts över och förbättrats. Tidigare var det samma ranking för alla former av racing. Det gjorde att om man provade på något nytt tappade man generellt och kunde undvek gärna att göra så. Nu är det en generell ranking och en för varje individuell racingsort. Det gör att det är lättare att testa olika former, till och med de man inte låst upp i singelspelarläget. Den totala rankingen berörs dock av det här, men inte så mycket som tidigare. Testar man en racingform och inser att den inte är lämpad för en, då är det så få poäng som tappats att det inte gör någon skillnad.

När jag spelar online är det speciellt tyska DTM, australiensiska V8 Supercars och europeiska gokartmästerskapen som körs. Den sista är den mest komiska då styrningen är lite speciell och alla skrattar och tjoar när det spelas. Det är nya arkadinslaget i spelet. DTM och Supercars är mer prestige. Här handlar det om racing och fula tilltag klagas det på ? jag kör som det tillåts i den riktiga sporten och då tjattrar speciellt engelsmännen som är ena lipsillar. När jag spelar mot amerikanare, kanadensare och australiensare har jag som roligast, de spelar för det är kul och levererar sarkasmer och kommentarer om vart annat. Ett tips är att undvika tyskar och fransmän, de är ena spelrasister och vill bara spela med sina landsmän. Ärligt talat, de är en avart av spelare som jag tar avstånd från.

Jag tycker som sagt att spelet är underskattat. Det är riktigt kul när man kör via Xbox Live. Sitter man hemma själv är det helt okej underhållning, men varför nöja sig med det. Gillar du bilspel och dessutom har Xbox Live. Då är det här ett spel för dig.

Norpade recensionen från: http://www.hype.se/recension/xbox/tocaracedriver3
kolla in bilderna oxå :o)

 

Senaste inlägg