Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: TV-funderingar  (läst 20459 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest193

  • Gäst
TV-funderingar
« skrivet: 2006-05-22, 08:31:22 »
Så, då är TV'n därhemma på det yttersta.

Men vad skall man ha i stället?

Det lutar mest åt en LCD, 32" eller om jag (mot förmodan) får min vilja igenom en 37".

Det jag har sett hittills imponerar dock inte särskilt, åtminstone inte när apparaterna har blivit matade med en analog kabelsignal, vilket vi har.

Den skall fungera som "vanlig" TV, användas med DVD och tanken är (i alla fall min) att koppla in en HTPC för film, TV-inspelning och kanske lite spel.

Synpunkter, erfarenheter mottages tacksamt.

Sedan finns ett spörsmål till, själva inköpet.

Det går ju att tjäna några tusen genom att beställa från Tyskland, t ex på den här  http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/572590/prices?allcountries=1

Är det nån som har erfarenhet av att beställa från Tyskland och/eller som kan rekommendera någon bra butik.

guest253

  • Gäst
TV-funderingar
« Svar #1 skrivet: 2006-05-22, 11:34:49 »
Supportärende?

guest34

  • Gäst
SV: TV-funderingar
« Svar #2 skrivet: 2006-07-31, 20:54:11 »
Sitter precis och tittar på min sprillans nya Panasonic PV60 och måste säga att den analoga signalen är underbar!

Ger den   :banana :banana :banana :banana :banana av 5 i betyg!   :supporter

http://www.prisjakt.nu





Edit: Fixade den förvirrande betygssättningen ;) / Loophole

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: TV-funderingar
« Svar #3 skrivet: 2006-07-31, 21:00:18 »
Panasonic PV60

Antar att det är en plasma då en analog signal ser bra ut?
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

guest34

  • Gäst
SV: TV-funderingar
« Svar #4 skrivet: 2006-08-01, 09:07:07 »
Japp det är en Plasma.

guest31

  • Gäst
SV: TV-funderingar
« Svar #5 skrivet: 2006-08-22, 15:06:39 »
Köpte just en LG 42PC1R (Plasma)

Grymt nice, Nice price :thumb

http://www.technistore.se

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: TV-funderingar
« Svar #6 skrivet: 2006-08-26, 17:06:14 »
Dito på måndag.

guest1327

  • Gäst
SV: TV-funderingar
« Svar #7 skrivet: 2006-08-27, 08:22:06 »
LG fick pris för just denna modellen. Bästa Plastma TV i Europa
Själv har jag 37 tums LCD modellen och jag är helnöjd
Ska köpa till en LG RH200MHS som även denna fick pris för Bästa DVD HD inspelare.

http://nordic.lge.com/sv/ir/html/ABboards.do?action=read&group_code=AB&list_code=PRE_MENU&seq=5429&page=1&target=pressreleases_read.jsp

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: TV-funderingar
« Svar #8 skrivet: 2006-11-07, 18:28:28 »
Sparkar liv i denna tråden igen...

Jag funderar på att köpa ny TV men jag funderar på om tekniken är mogen nog för mig som brukar ha en TV i minst 10 år?

Har suttit och sökt på de flesta prisjaktssidor men jag tycker inte tekniken känns mogen ännu, saknas endel ännu.

Visst, jag sitter med ComHem analog signal men varför ska jag då nöja mig med en TV med bara analog mottagare? En månad efter jag köpt TV så kanske jag flyttar kommer att behöva digital mottagning...

Den finns ju en del intressanta objekt som har digital mottagare inbyggda, vissa har även analoga oxå och är >= 40 tum men ingen av dem kan ta emot digitalt utsänd HDTV. När kan vi vänta oss att det kommer? Kommer det imorron, om ett halv år eller om 5 år.

Mitt ugångskrav på TV är >= 40 tum widescreen, LCD, HDMI och inbyggd digital mottagre som helst kan ta emot HDTV utsändningar, detta verkar inte finnas ännu?

Har jag för höga krav? Jag är lite rådvill så ledsaga mig vad jag ska göra ni som är experter på området... :cartman
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: TV-funderingar
« Svar #9 skrivet: 2006-11-07, 22:58:44 »
Varför i herrans namn LCD Hella????

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: TV-funderingar
« Svar #10 skrivet: 2006-11-08, 00:23:08 »
Jag får ansluta mig till DDs synpunkt initialt. Plasma ger den bättre bilden därför att:

Bättre kontrast. glöm alla värden som tillverkarna slänger sig med utan be en säljare att visa en Plasma och en LCD bredvid varandra spelandes samma DVD-film med mörka partier och du ser genast att plasman kan visa fler nyanser och detaljer medans LCDn har en tendens att bara visa ett mörkt fält på samma ställe.

Overscan. Plasmer har kompensation för overscan inbyggt, vilket LCD inte har. All TV och film produceras för overscan-apparater. (nåja, film som du ser på DVD och linande, egentligen har de ju inte overscan när de tillverkas för biograf).

Bättre responstid. behöver inte förklaras tror jag?



Digitalboxar: generellt så rekomenderar jag INTE inbyggda boxar. Alla apparater med inbyggd box på markanden idag har en väldigt enkel box, både i fråga om finesser och om prestanda. Problemet är att här i svedala så är boxarna generellt enkelt hållna, oftast tillhandahålls de av en operatör (Com Hem, Viasat mfl) som inte vill betala multum för en box som dom ger till dig. Dels så saknas det med en inbyggd box en simpel inspelningsmöjlighet (Hårddisk). Bättre IMHO att ha en separat lösning som du i viss mån åtminstone kan välja själv, och även ändra om du flyttar t ex. HDTV-box finns öht inte inbyggt i någon apparat i dagsläget.

Jag skulle rekomendera att införskaffa en ComHem-digitalbox och en LG 42PC1R plasma. Eventuellt bygga på med en DVD-brännare med hårddisk.

 


guest1327

  • Gäst
SV: TV-funderingar
« Svar #11 skrivet: 2006-11-08, 08:45:03 »
en av plastmans nackdelar är väl att det är lättar att få inbränd bild..
Jag har läst om en del skräckexempel om folk som kopplat en en X-box och bara efter någon halvtimma med samma bild på rutan fått inbränd bild.... 

guest193

  • Gäst
SV: TV-funderingar
« Svar #12 skrivet: 2006-11-08, 09:33:27 »
Plasma eller LCD - bra fråga.
Men skulle jag köpa en ny TV idag så skulle jag satsa på en högupplöst LCD, alltså 1920 * 1080.
Sedan kopplas denna till en HTPC som kör pixelmappat via VGA eller DVI/HDMI (om TV:n tillåter det).
Till datorn kopplas sedan en eller två FireDTV (alt FloppyDTV om du vill ha korten internt), dom finns för marksänt, kabel och satellit (dock inte S2 än), och klarar HD från marksänt och kabel.
Anledningen är främst att uppskalningen och bildbehandlingen i en HTPC är överlägsen allt vad bildbehandlingskretsar i en TV klarar och skall du titta på DVD så får du lägga upp en attans massa tusenlappar för att komma i närheten av bildkvaliteten.

Sedan får du naturligtvis bonusen av en trevlig hobby när du tillbringar kvällar och nätter för att få inställningar, codecs och annat kul att fungera i HTPC'n.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: TV-funderingar
« Svar #13 skrivet: 2006-11-08, 09:58:20 »
Jag är def ingen yrkesman i ämnet, men ett par saker...
Att en bild ska s.k bränna, kräver en hel del....jag vart livrädd för att det skulle hända på min,
men de som har haft problem med detta är t.ex offentliga miljöer, där dom presenterar samma bild, dag ut och dag in...
Skulle detta mot förmodan hända, så kan man "tvätta" bilden, dvs man sätter upp en helvit sida, så försvinner oftast problemet.

Precis som Rythm skrev, den kontrast du får i en Plasma, den svärtan (framförallt) och responstiden, gör valet enkelt!

Jag har jämnfört och tittat på bildkvaliten (kritiskt) , färgåtergivning, möjligheter att kalibrera osv osv och jag kommer skaffa en Plasma till..

Livslängd....tja, om du inte tittar på TV 24 timmar om dygnet, så komemr den Plasman du köper idag, garanterat hänga i ditt sovrum, för brinntiden
på skärmen räknas väl till garanterat 20.000 timmar, och jag tror knappast du kommer sitta med den TV du köper idag i 15år!

Aldrig i H_vete köpa grejer integrerade, dels för att OM den delen går sönder, får du lämna in hela TV, och tekniken UTVECKLAS hela tiden...

Mina 5-öre...

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: TV-funderingar
« Svar #14 skrivet: 2006-11-08, 12:04:50 »
Jag visste att Rythm och DD skulle yttra sig med höga röster när jag postade i tråden och sen försöka tysta andras åsikter... ;) <= OBS! Sarkastiskt skämt...

Anledningen till att jag vill ha LCD är:
 - Inga rörliga delar så som fläktar som låter och kan gå sönder.
 - Betydligt lägre strömförbrukning.

Fläkt är ett stort  :nono för mig. Kan bara tänka mig det om jag får TV:n gratis och elräkningen betald av någon annan...

Jag kan leva med sämre svärta och ev pixelering om jag slipper fläkt och får lägre strömförbrukning, that's it.

Min anledning till att jag vill ha inbyggd digitalmottagare är att jag vill inte ha femtielva enheter och fjärrkontroller (innan någon hinner säger multifjärr så kan jag påtala att jag redan har en Logitech Harmony) att hålla reda på. De ska se rent och propert ut i bokhyllan jag nyss köpt.

Mitt val är LCD och det står jag för... ;)

Någon som vet, mellan tummen och pekfingret, hur långt fram i tiden HDTV utsändningar ligger?
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

 

Senaste inlägg