Idag släpptes den omdiskuterade uppföljaren till zombiesuccén Left 4 Dead på Steam. Själv har jag haft den förladdad ett par dagar redo utifall någon på Valve skulle råka trycka ut den i förtid. så blev det dock inte och jag fick alltså vänta till idag Tisdag den 17 november för att få smaka färskt blod.
När Valve på E3 mässan i år tillkännagav att de skulle släppa Left 4 Dead 2 endast ett år efter det första spelets release klöv de effektivt spelgemenskapen i två delar där många (med visst fog) ansåg att Valve övergav sin produkt lite väl tidigt och försökte kapitalisera på konceptet genom att sälja ett nytt fristående spel.
Nu är hur som helst första kampanjen avklarad med mina trogna vapendragare Formy och Visse och jag känner mig mogen att plira ner mina åsikter och förhoppningsvis underlätta för er som fortfarande funderar på om det verkligen är värt att lägga 350 kronor på uppföljaren till ett spel som faktiskt hade release så sent som för BARA ett år sedan. Jag återkommer om det.
Story och Karaktärer I Left 4 Dead 2, hädanefter kallat L4D2, följer vi som i första spelet fyra personer på sin blodfyllda flykt till räddning. Till skillnad från vad många kanske förväntat sig så är detta inte någon fortsättning på den i mitt tycke lövtunna historien i första spelet, som inte gav någon förklaring eller bakgrund till varför världen på två blodröda sekunder förvandlats till en av George Romeros bättre mardrömmar. Händelserna i L4D2 utspelar sig alltså samtidigt som de i det första spelet med skillnaden att vi här får följa fyra andra karaktärer på deras likaledes blodiga eskapader, denna gång i den amerikanska södern.
Jag hade svårt att identifiera mig med någon av karaktärerna Francis, Zoey, Louis eller Bill i första spelet även fast de var både karismatiska och roliga. Tyvärr lyckades inte fotbollstränaren fyndigt nog kallad ”Coach”, ”Nick”, killen med en något för dyr kostym, sydstatsgrabben ”Ellis” eller studenttjejen ”Rochell” göra L4D2 bättre på det planet, de känns bara som... ja, några andra. Nu är det inte nödvändigtvis dåligt med tanke på att rollspelsnivån i L4D-serien är hyffsat obefintlig till att börja med, så det kvittar.
Nu var det nog ingen som köpte L4D för den djupa storyn eller de mångfacetterade karaktärerna, så vi kan nog bortse från att det inte hänt ett dugg där. Personligen tycker jag de kunde ha behållit och byggt vidare på de första fyra karaktärerna och givit oss ett riktigt story mode i Enspelarläget.
Zombies, Vapen och AI DirectorDet som ger L4D2 ett existensberättigande är snarare VAPNEN och de nya zombisarna (prova själv att böja det ordet). Första spelet var nog med handen på avrt... hjärtat ganska spartanskt på vapensidan och erbjöd endast sex vapen totalt. Smart nog insåg Valve misstaget och drog fram en hel arsenal ur vapenväskan. Nu har du inte mindre än 14 vapen att ploga fåror i zombiehorden med. Den som gillar vapen kommer förmodligen att uppskatta besöket i vapenaffären på första kampanjen, Guns bonanza!! Det enda jag kan och MÅSTE gnälla på är att den underbart snabba och följsamma M1911 pistolen i första spelet, som bara kan jämföras med den från Counter Strike, nu är borta och ersatt med en stel och långsam P220 SIG Sauer som bara känns konstig.
Det måste vara botgörelse för gamla synder från Valves sida då de inte nöjer sig med att ge dig åtta nya vapen att skjuta dig i foten med. Hela tio närstridsvapen i form av allt från stekpannor till motorsågar garanterar att även den mest råbarkade zombieslaktarn har att göra. Lägg där till möjligheten att använda fosfor och blymantlad ammunition och L4D2 visar att man kavlat upp ärmarna och skruvat upp värmen ett par grader sen L4D såg dagens ljus.
Var lugn, du kommer att behöva all eldkraft du kan få tag i. L4D2 har blivit elakt, riktigt elakt. Med tre nya specialsmittade kallade Charger, Spitter och Jockey så kommer du ha fullt upp. Valve har sett hur spelare i L4D blivit experter på att försvara sig mot även de mest kompakta vågorna av zombies och har därför lagt till tre nya specialsmittade med huvudsyftet att splittra överlevarna. Chargern har en förmåga att dyka upp i smala korridorer och spela bowling med gruppen överlevare. Spittern är zombiernas motsvarighet till sniper och spottar en frätande syra på långa avstånd och tvingar överlevarna att backa eller springa åt olika håll. Då dyker den klart roligaste men spelmässigt djävligaste specialsmittade upp, The Jockey! Han hoppar upp på din rygg och kastar sig våldsamt fram och tillbaka med avsikten att få dig att snubbla iväg från gruppen. Detta gör han med grym effektivitet och är medspelarna inte vakna så har han snart ridit iväg dig långt från gruppen där andra zombies snabbt gör processen kort med dig.
Valve har varit mycket rädda för att L4D snabbt ska bli långtråkigt med samma banor om och om igen. Man uppfann därför AI Director, den process som i L4D mer eller mindre var begränsad till att dynamiskt bestämma när zombievågorna skulle dyka upp. För att göra L4D2 ännu svårare så har Valve överlåtit mer dynamisk kontroll åt AI Director som nu styr allt från vilka bilar som är larmade, var det finns vapen och hur banan ska se ut från gång till annan. Ja till och med vädret bestäms i viss mån av servern. Så förvänta dig inte att banorna ska se riktigt lika dana ut varje gång du spelar.
SlutomdömmeGrafik och ljud är inte bättre i L4D2 än i första spelet. Snarare är det nästan så att man ser konsolprogrameringens skitgrafik slå igenom här och där, men åter igen, utseende är inte det som säljer världens främsta Zombie-FPS. Nej L4D och nu L4D2 säljer på känsla och Coop. L4D2 har känsla och atmosfär i överflöd, precis som sin storebror. Frågan är räcker det för att nypa 350 kronor av spelarna?
Har du inte Left 4 Dead så är L4D2 ett givet köp... Har du inte upplevt denna unika zombie-fps så har du missat något och bör genast göra ett besök i din lokala spelbutik. Har du redan L4D så kommer du garanterat uppskatta det nya svårare spelet i nya spelet.