Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Matchtaktik - förklaring av press/kontring/AIM/APK  (läst 4877 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest3

  • Gäst
Matchtaktik - förklaring av press/kontring/AIM/APK
« skrivet: 2005-01-04, 13:55:55 »
Kontringar

Kontringar är förmodligen den mest spännande taktikinställningen, men också den mest överskattade! Det är inte den slutgiltiga lösningen för att klara matcher där du inte tror på dina chanser.

Effekten av att utnyttja kontringar är att du ger upp lite mittfältsstyrka (vilket alltid är en dålig ide i HT) för att få möjligheten att kontra varje gång motståndarens anfall övertrumfas av ditt försvar.

Använd endast kontringar när:

  • du är säker på att förlora mittfältet, när du vinner mittfältet får du inga kontringar (notera dock att mittfältsstyrkan kan variera under matchen pga kondition, röda kort, skador och spelarbyten)
  • ditt försvar är avsevärt starkare än motståndarens anfall, annars kommer du bara att släppa in fler mål
  • ditt anfall är starkt nog att dra nytta av de kontringar du får [/list:u]
    Om ditt lag inte uppfyller kraven ovan, undvik kontringar!

    Lag som lyckas med kontringar spelar ofta halvt bortglömda taktiker som 5-3-2, 5-4-1 (för dåligt anfall för min smak), 4-4-2, 4-3-3 och även extrema taktiker som 5-2-3. För lag som spelar extrema kontringstaktiker så försakas helt mittfältet, därför kan de bortse från förvirringen från taktikerna. Men, som jag nämnde i början: detta är den mest överskattade taktiska inställningen, om den används ovarsamt bjuder den bara motståndaren på enkla segrar!

    Press

    Denna inställnings främsta syfte är att hålla siffrorna nere i en match. Det är inte en taktik som kommer att ge dig segrar (OK, ibland har man tur) men en taktik som kan ge en extra poäng då och då, och hålla nere förluster. Spelarna jagar motståndare och boll över hela planen och håller därmed antalet målchanser nere. Detta medför att antalet anfall din motståndare, och du själv (!), kommer att minska.

    Använd press när du:

    • är säker på att förlora om du inte gör det
    • förlorar mittfältet, annars kommer du att eliminera dina egna anfall (om ditt anfall är svagt kan det dock vara en ide i alla fall)
    • ditt mittfält har god kondition, annars förlorar du mycket bollinnehav i andra halvlek, vilket ger motståndarna fler målchanser än de skulle haft om du spelade normalt [/list:u]
      Detta är grundkraven, men för att få ut det mesta av pressen bör du:

      • ha många försvarsstarka spelare på planen, uppställningar med 4 eller 5 backar är att föredra
      • komma ihåg att supportrarna föredrar 2-5 framför 0-1...
      • ha god kondition på alla spelare (alla deltar i pressen)
      • för att få extra effektivitet kan du använda kraftfulla spelare, som bidrar mer till spelförstörandet [/list:u]

        Riktade anfall

        Här finns det två inställningar, anfall i mitten (AIM) och anfall på kanterna (APK). Detta är egentligen två varianter av samma sak. Attack i mitten innebär att du får lite fler anfall i mitten på bekostnad av kantanfallen, och anfall på kanterna fungerar tvärtom. Inställningarna har en baksida: du förlorar defensiv styrka motsvarande anfallet! Om du t.ex. anfaller i mitten mister du kantförsvar.

        Grundregeln är för att använda riktade anfall är att du ska tjäna mer i anfallsstyrka från ändringen än vad du förlorar i försvarsstyrka. Om du gör ett extra kantmål är det en klen tröst om du släpper in två extra i mittförsvaret...

        Använd riktade anfall när:

        • du har bättre chans att göra mål i mitten (AIM) eller på kanterna (APK)
        • du har ett visst bollinnehav (om ditt lag inte skapar chanser finns det inte mycket att fördela, och välbehövligt försvar förloras), generellt bör man dominera mittfältet för att dra nytta av inställningarna
        • du har råd att förlora lite defensiv styrka, exempelvis om du har ett extremt starkt försvar, ett chanslöst försvar i alla fall eller högt bollinnehav [/list:u]
          Inställningarna bör väljas för varje match men det finns några vanliga fall där de är extra intressanta:


guest3

  • Gäst
Matchtaktik - förklaring av press/kontring/AIM/APK
« Svar #1 skrivet: 2005-01-04, 13:57:09 »
Min personliga reflektion är att jag håller med om att kontringar är en överskattad taktik.

Edit: Klistrade tråden eftersom jag ansåg att den skulle sparas åtkomligt.

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
Matchtaktik - förklaring av press/kontring/AIM/APK
« Svar #2 skrivet: 2005-01-05, 08:27:18 »
För jäkla bra Cartis!  :thumb  :clap  :thx

Detta ska jag läsa noga :)

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

guest34

  • Gäst
Matchtaktik - förklaring av press/kontring/AIM/APK
« Svar #3 skrivet: 2005-01-05, 08:45:44 »
Cartis sitter på bibeln!!

Precis vad jag har letat efter!  :bow  :bow

 

Senaste inlägg