Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Stora VISTA tråden  (läst 22873 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1327

  • Gäst
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #15 skrivet: 2006-11-30, 01:17:29 »
Jaha, Jag har då aldrig kännt mig bekväm med NÅGON linux variant som jag kört, och jag ÄR en van datoranvändare, MEN jag har för det mesta kört Windows. Och det jag menar med out of the box är faktiskt att vi alla känner att vi klarar av Windows.
OBSEREVERA nu att jag sa att om du vill mecka med operativet så kan du få ett bättre system.
Du kan inte påstå att du kan gå till en affär (läs OnOff, Elgiganten) och köpa dig en dator med linux där du faktiskt får support i ett år. Likväl finns det inte ETT enda program i dessa affärer att köpa till Linux, som du dessutom får support på.

Du får bli hur upprörd du vill, MEN Linux, kräver att du faktiskt kan en del om ditt system och dina program. ALLA har inte den tid, det kanske tar att få en applikation att fungera. Eller ens leta upp dem, ifall de till och med är gratis. TID är dyrbar för en del av oss.

guest371

  • Gäst
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #16 skrivet: 2006-11-30, 01:28:31 »
Nä jag betalar inte för ett enda program till linux. Varför? Jo dom är gratis!
Tar lika mycket tid att hitta fungerande gratis program för Windows. Ja jag är snål med pengar. Hmm jag är även singel och datanörd. ;)

Ja visst tar Linux mer tid att mecka med för du har mer att pilla på. men du kan klara dig utan något pill alls.

@DH: Visst SMP stöd är meckigt OM du väljer att göra det själv. Det finns förkompilerade kernels. Och smp (som jag gillar) får nog räknas udda hårdvara som Windows stöder fr.o.m. NT

@ragge: Jag blev sne för jag har hört samma propaganda så många gånger, fast nu var det ett par år sedan. Dessutom kan det ju bero på att du inte känner dig bekväm med Linux som gör att du tror att det är svårt och knöligt. ;)

Puss på er alla

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #17 skrivet: 2006-11-30, 03:14:25 »
Håller med Duncan, ett dåligt inlägg i vad som borde vara en saklig tråd baserad på fakta. Ubuntu är simplare än windows att installera, använda och mecka med anser jag. Min 62-åriga mor hanterade Ubuntu snabbare och mer säkert än Win XP! Ubuntu har så pass bra drivrutiner och stöd att jag kan köra fem DVB-kort samtidigt, något varken XP eller Vista klarar av. Javisst känns Linux jobbigt när man kommer från åratals erfarenhet av windows, ungefär som en bilmeck som jobbat för FIAT hela sitt liv som plötsligt ska mecka en Porsche. Det är andra, bättre lösningar på det mesta.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #18 skrivet: 2006-11-30, 07:50:40 »
OK, ÄR du dator intresserad? Är du intresserad av Operativsystem, och olikheterna i dessa?  Kan du handskas med hårdvara, eller Mjukvara, Känns det enkelt? Har du överhuvudtaget några frågor eller ens känner dig lite osäker om datorer och operativsystem ?
Gillar du att mecka med operativsystemet?  Blir du ledsen om hela skiten går sönder (fungerar ej mer) ifall du råkar ladda in fel drivrutin, eller program. Vet du om det överhuvudtaget finns drivrutiner till din hårdvara och om den fungerar på just ditt system? Är du redo att ägna timmar på att lära dig nya/andra sätt att få operativ/program att fungera tillsammans med det du redan har hemma....

Fasen... När jag läste den där texten trodde jag nästan att du skulle skriva "Ja då är Win XP nåt för dig"  :cartman

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #19 skrivet: 2006-11-30, 18:20:12 »
Amiga OS...  :cry

ÅÅÅÅhhh, vad jag saknar den tiden! Vilket operativ det hade varit idag, om de hade haft lika mycket resurser som vissa andra vad gäller utveckling...

guest1327

  • Gäst
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #20 skrivet: 2006-12-01, 13:05:24 »
Nu var det ju Vista tråden skulle hadla om :)

Utloggad Ruskprick

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 241
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #21 skrivet: 2006-12-01, 13:18:12 »









Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #22 skrivet: 2006-12-01, 14:17:39 »
Tacka vet jag mac osX!

Det är det enda operativ hittills, jag inte lyckats knäcka med min okunskap och min obändiga vilja att pilla på saker jag inte förstår mig på :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #23 skrivet: 2006-12-01, 21:39:05 »
Tacka vet jag mac osX!

Det är det enda operativ hittills, jag inte lyckats knäcka med min okunskap och min obändiga vilja att pilla på saker jag inte förstår mig på :)

Mac OS, operativsystemet för dig som vet mindre! ;)

Närå, MacOS är väl kanske ok... På den tid det begav sig när Amiga var #1, så kändes Mac OS hopplöst segt och allmänt värdelöst i jämförelse. Motsvarande OS på PC då den tiden ska vi kanske inte ens tala om...

För alla som pysslat med datorer längre än WOW existerat kan nog hålla med om att på sin tid, så fanns det ingen annan dator/inget annat OS som ens var i närheten av Amigan. Jag är helt övertygad om, att om AmigaOS varit det idag gällande operativsystemet, och om samma härliga personer som pressade ur allt ur maskinerna då fortfarande fick programmera på samma sätt som då, så hade vi knappast behövt den sanslösa uppgradringsjakt på datorprylar som vi ser idag. Ni som såg vad som gick att pressa ur en C64 vet vad jag pratar om.

För er som missade Commodores maskiner under er uppväxt - stackare! Några av er är för gamla, och uppväxta med IBM som den enda dator ni ens visste existerade, de flesta är för unga, och känner inte ens till att datorer då ofta kom med inbyggd basic (vad nu det hade med saken att göra, hehe)! :)

Ok, mina tårar av nostalgi, åter till ämnet! :)
« Senast ändrad: 2006-12-01, 21:40:47 by DeadHead »

guest371

  • Gäst
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #24 skrivet: 2006-12-02, 00:40:56 »
Jag älskar det faktum att Hackers (inte crackers, två helt skilda saker) lyckades gång efter gång med saker som Commodore sa var omöjliga att göra.... Som t.ex sprites i ramen. Dom som vet vad jag snackar om är av rätt ålder... :)

guest1327

  • Gäst
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #25 skrivet: 2006-12-02, 14:44:52 »
Ja Nog minns man, Jag slet ut tangentbordet på min Sinclair Spektrum. Sen blev jag med ATARI STe pga av herr Hazard, och den ATARIN sålde jag till en finnig liten tonåring som sedan startade spelföretaget Unique Development Studios (UDS)
De hade en del stora titlar, men jag tror inte de finns längre. Sen passerade en Amiga500, Amiga 1000, och en Amiga 1200 mina händer, och de finns nog kvar i någon skrubb någonstans...

Men som sagt detta är helt  :offtopic
Det var ju VISTA troden ska handla om  :))

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #26 skrivet: 2006-12-04, 21:12:07 »
Jag gick inte på ATI/AMD's hemsida för att testa min dator för Vista, och den gick inte igenom? Kräver Vista en 64-bits processor eller vad? För det var just processorn det klagades på. Jag har alltså en P4 3 GHz.

http://ati.amd.com/uk/technology/windowsvista/AreYouVistaReady.html

Utloggad Ruskprick

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 241
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #27 skrivet: 2006-12-04, 21:18:18 »
Köp ny dator!

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #28 skrivet: 2006-12-04, 21:27:25 »
Frugans kan köra vista, fast jag tror inte dell kommer att skicka ett nytt operativsystem till den här burken
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #29 skrivet: 2006-12-04, 21:29:50 »
Jag gick inte på ATI/AMD's hemsida för att testa min dator för Vista, och den gick inte igenom? Kräver Vista en 64-bits processor eller vad? För det var just processorn det klagades på. Jag har alltså en P4 3 GHz.

Du provade alltså en Intel dator på ATI/AMD:s hemsida för att se om den är Vista kompatibel? Vad förvånad jag blir att du får underkänt på processortestet...  :cartman :tease

Det fick jag oxå med min laptop som har en 3 Ghz Intel propp men min stationära har en AMD 64 bit där klarade sig proppen alldeles utmärkt men där diskades mitt graffa, ett GF6800 GT 256 MB. Är jag förvånad? Nope...
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

 

Senaste inlägg