Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel *LÖST*  (läst 20364 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel *LÖST*
« skrivet: 2015-08-16, 19:10:08 »
Hej!

För några månader sen så började jag uppleva att flertalet spel smålaggade till och från. Det kändes i CSGO som att motståndaren alltid hann se mig först samt att de laggade(stutter) fram. Jag tänkte att någon uppdatering i spelet hade gjort det värre men kände sedan samma sak i andra spel också.

Jag hade då ett GTX 770. För några dagar sedan när jag skulle uppgradera till ett GTX 980 4GB så gick datorn plötsligt inte att starta. Efter lite närmare inspektion upptäckte jag att flera kablar börjat smälta och efter tester hos Inet visade sig nätaggregatet vara trasigt. Jag hade då ett 650W Corsair nätagg.

Jag köpte ett nytt EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold, Modulärt nätagg (satan vad skönt modulärt är). Prylnörd som jag är så köpte jag även ett nytt chassi från Fractal design med mer utrymme och större fläktar. Jag flyttade över moderkort, CPU, minnen och diskar till nya chassit och kopplade in allt. Jag såg även till att använda ett ESD-armband och rörde endast sidorna på moderkortet.

Allt fungerade att starta direkt och jag såg till att avinstallera gamla drivrutiner till grafikkortet och ladda ner nya. Nu till problemet..

Jag får med mitt GTX980 endast ut max 200 FPS i ett spel som CSGO (övriga spel landar även på låg fps). Första gången jag hade startat datorn och ominstallerat drivrutiner så laggade spelen något fruktansvärt. Stod jag stilla så flöt det på men med låg fps, men så fort jag rörde på musen/siktet så började det lagga och jag kunde få drops ner till 60 FPS. Senaste gångerna jag spelat så handlar det bara om låg FPS och eventuella FPS-drops ibland.

Efter en snabb Googling så bör man med ett GTX980 nå upp till 450-550 FPS utan problem i CSGO. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu och med risk för att detta sätter stopp för mitt deltagande på lanet så ber jag er Gents om hjälp! :)

Jag har i nuläget följande prylar:
MSI Z87-S02.
16GB RAM DDR3.
Intel i7 4770K 3,5GHz.
Asus GeForce Strix 980 4GB.
4 st. Samsung SSD.
1 st. gammal HDD 1TB.
1 st. BenQ 144hz 1ms 24" skärm.
1 st. Samsung 60hz 1ms 24" skärm.

Jag har ställt in power options i Windows 8.1 på "High Performance" och har testat med optimal settings i GeForce Experience men problemet kvarstår. Min enda idé nu är att antingen ominstallera Windows och rensa helt på drivrutiner eller ta grafikkortet till en polare och testa i hans dator för att se om samma problem uppstår. Vad tror ni?

Tack på förhand!

/tussilago
« Senast ändrad: 2015-08-24, 02:35:59 by tussilago »
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #1 skrivet: 2015-08-16, 20:38:37 »
Vet inte om detta är riktigt samma men jag upplevde väldigt mycket micro stutter i spel som CS, Dota och ett par till när jag hade en Minecraft server igång. Lite märkligt.
Detta har väl mer med Java att göra skulle jag gissa.

Tror inte att det är problemet du har dock.

Förr hade jag ett annat problem, då visade det sig att använda Caps lock som push på talk skapade nån form av, ska vi säga "rundgång" i själva USB signalen vilket ledde till att min dator laggade sönder mer och mer.

Vet inte vad ditt problem kan bero på, men jag kom att tänka på lite saker iaf :)
Hopas det löser sig!

guest4096

  • Gäst
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #2 skrivet: 2015-08-16, 21:20:09 »
I dessa dager skulle jag uppgradera till Win 10, borde inte bli sämre iaf.

Innan du gör det, så läs om alla spel i Steam. Höger klicka på CSGO i spellistan, välj rensa cashen "eller liknande". Sitter på jobbet, så jag kan inte kolla :( Finns säkert någon OG:are som kan hjälpa dig med detta.

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #3 skrivet: 2015-08-16, 21:45:45 »
Vänta på Mr Skalis han är super grym på datorer  :thumb
Dyslexi betyder svåra ord på latin

guest4096

  • Gäst
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #4 skrivet: 2015-08-17, 00:14:12 »
Starta Steam

Höger klicka på CSGO i biblioteket, välj egenskaper.

Lokala Filer, klicka på Verifiera integriteten hos spelcache.

När detta är gjort, starta CSGO och testa.

Fungerar detta, så är det bara att göra om detta för de spel du har problem med.

Kan tillägga att man får göra samma sak efter installation av Win10, i de flesta fall.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV:
« Svar #5 skrivet: 2015-08-17, 08:29:03 »
Testa med att avaktivera ditt antivirus nästa gång du spelar för att se om det hjälper.
Prova även nVidias experience (eller vad den nu heter) inbyggda felsökare.

Skickat från min SM-N9005

Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #6 skrivet: 2015-08-17, 16:16:49 »
För att förtydliga så är det inte bara Steam-spel som det blir låg FPS i. Jag testade nu BF4 och får max 150-170 fps, vilket känns väldigt lågt för ett GTX980.

Vet faktiskt inte om jag vågar uppgradera till Win10 innan lanet med tanke på barnsjukdomar etc. Jag kikade även i NVIDIA GeForce Experience men kunde inte hitta någon inbyggd felsökare?

/tussi
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV:
« Svar #7 skrivet: 2015-08-17, 17:37:22 »
Experience Optimizer lr ngt sådant heter det tydligen.

Skickat från min SM-N9005

Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #8 skrivet: 2015-08-17, 19:06:40 »
Jaha du menar att optimera spelinställningarna i GeForce Experience? Det har jag redan testat och gör absolut ingen skillnad.
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #9 skrivet: 2015-08-17, 20:16:47 »
testat köra utan 60hz skärmen? och har du rätt kabel för 144 hz?

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #10 skrivet: 2015-08-17, 20:28:58 »
Har testat utan 60hz skärmen och det är samma problem. Till 144hz skärmen kör jag en DVI Dual Link kabel som är rekommenderad och följde med skärmen. Det borde väl ändå inte påverka vilken FPS jag får ut i själva spelet?
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #11 skrivet: 2015-08-18, 09:46:48 »
Om de siffror du anger Tussipussi är låga är svårt att säga. Din hårdvara är bra men mycket beror på spelinställningar och mycket annat. Vissa spel kan vara otroligt krävande om man slänger på avancerade ljuseffekter m.m. Ang 200FPS på CS så tror jag att CS har en intern FPS cap. Vissa spel har nämligen max FPS. Detta går att ändra via konsollen.

IMHO tycker jag att du ska vara nöjd att du kommer över 144Hz. Allt över 144Hz är MAO onödigt då skärmen sätter gränsen. Spelar ingen roll om grafikkortet pungar ut 10 000 bilder per sekund (FPS) om skärmen enbart kan uppdatera sig själv 144 gånger per sekund (Hz).

Fö. Så bestämmer INTE skärmen spelets FPS. Skärmen är en "dum" komponent som bara sprutar ut bilder som den får från grafikkortet. Därav kan man uppleva effekter som screen tearing och micro stuttering om skärm och grafikkort inte är syncade. För att motverka detta kan man använda tex. V-sync där grafikkortet kompenserar för skärmen. Ny teknik som G-Sync vilket innebär en extra krets i skärmen med en intelligens kan dynamiskt anpassa Hz till FPS från grafikkortet. Alltså kan skärmen prata med grafikkortet för att motverka defekta bilder. En annan lösning som finns som är ett mellanting som NVIDIA grafikkort är Adaptive V-Sync. Om du tex har en 60Hz skärm så känner drivrutinen av spelets FPS. Om du går över 60FPS vilket är mer än skärmens 60Hz så slängs V-sync på så att du blir låst till 60FPS för att motverka screen tearing. Om drivrutinen märker att din dator inte pallar 60FPS så stängs V-sync av så att du inte faller tillbaka till 30FPS vilket händer om V-sync är på. V-Sync fungerar nämligen i närmaste 30-tal(?), MAO 30FPS, 60FPS. Dock är jag lite osäker här om det är: 30, 60, 90, 120. Eller om det är 30, 60, 120, 240.

Vissa grafikkort kan även ha problem med att hantera olika skärmar med olika Hz. Så testa att koppla ur din andra 60Hz skärm och se om det blir bättre.

Annars kan det även vara ett program som ligger i bakgrunden men som vill ha "uppmärksamhet" från operativsystemet. Testa stänga av alternativt sätt ditt antivirus i "Gaming mode" många AV har detta läge. Men med dagens moderna AV så finns det VÄDLIGT få problem med detta då dagens datorer är så kraftfulla samt att dagens AV är väldigt resurssnåla.

Annars får du vänta tills LANet så kan jag kolla på din burk. Fö fungerar Win 10 väldigt bra. Kör det på min gaming laptop och min Surface Pro 2.

MVH konsol n00ben  :pistols

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #12 skrivet: 2015-08-18, 15:51:29 »
Jag får för mig att det är hårdvarurelaterat.. Ifall det nu händer i fler spel så är det ju självklart inte pga. skärmen.. Ett 980 borde utan problem dra runt en 144hz skärm med 300+ fps i csgo.


Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #13 skrivet: 2015-08-18, 16:45:27 »
Om det är hårdvarurelaterat innebär det att grafikkortet är fysiskt skadad vilket jag inte tror. Jag tror det är drivrutiner och porr som ligger på datorn.

Sen vet vi inte vilka inställningar Tussi har heller. Sen känner jag att... vem fan gnäller på 200FPS i CS? :P Visst du har betalat dyra pengar för ett GTX 980 det förstår jag.

Tussi. Hur mäter du FPSen? Vilket program?

BTW. jag kom på nu att NVIDIA har en iställning för att hantera kortets elförbrukning.
Se här: http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3130/~/setting-power-management-mode-from-adaptive-to-maximum-performance

Detta är för att kortet inte ska jobba 100% i onödan. Dvs varför springa runt med 10 000FPS i CSGO när 144FPS ändå är det maximala du kan uppleva med din 144Hz skärm. Kortet klockar ner sig själv. Om den känner att den behöver mer prestanda klockar den upp sig. BTW tanka ner GPUZ för mer info om grafikkortet. Samt ladda hem CPUZ för att kolla så att inte din CPU flaskhalsar (vilket jag inte tror, men man vet aldrig).
« Senast ändrad: 2015-08-18, 16:47:45 by omEnito »

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Låg FPS och FPS-drops i flertalet spel
« Svar #14 skrivet: 2015-08-18, 18:15:18 »
omEnito jag har en polare med ett gtx670 och en i7 3770 3.4ghz som ligger mellan 300-400 i FPS stabilt i CSGO. Jag har alltså gtx770 i7 4770K 3.4ghz som hamnar mellan 200-100 fps och ett gtx980 som presterar sämre än 770.

Alla inställningar i CS är på LOW förutom Shadow detail och jag har tidigare ställt in FPS-cap i CS på 300 men har tagit bort den då jag testat korten, alltså ingen FPS-cap alls. Jag hade varit jättenöjd med stabil FPS över 144 om det vore så att den höll sig där, just nu får jag ju ibland drops under 100FPS.

Jag vet vad V-Sync gör men det kan även resultera i input lagg som gör att spelet inte känns som att det flyter på lika bra. Jag har även testat att köra utan 2 skärmar och problemet kvarstår.

Jag sitter nu vid senaste testerna på en helt rensad och ominstallerad dator med Windows 10 64-bit. Jag har endast installerat drivrutiner för grafikkort och GPU-Tweak som följde med kortet. Vid Benchmark test med Unigine Valley så får jag bättre resultat med GTX770 än vad jag får med nya GTX980. Känns alltså som att någonting är fel på hårdvaran.

Det skumma är ju ändå att jag fortfarande får lägre FPS med 770 än vad min polare får med ett sämre grafikkort och sämre processor. Börjar fundera på om det kan vara mitt moderkort eller processor som krånglar?

Och omEnito din gamle kebabriddare :tease, jag gnäller inte på 200FPS.. jag gnäller på att jag har ett nytt kort som presterar sämre än mitt gamla. Samt att jag får ut sämre prestanda med min dator än vad polaren får med sämre dator. Jag har även redan ställt in maximum performance både i Windows power options och NVIDIA Control Panel.

Bifogar även skärmbild från HWMonitor med GTX770-resultaten, resultaten från Unigine Valley gällande både GTX770 och GTX980 samt skärmbild från CPUTweak gällande GTX770. Ska stänga ner datorn och byta till GTX980 och fixa skärmbild för HWMonitor och GPUTweak och lägga upp.
« Senast ändrad: 2015-08-18, 21:27:44 by tussilago »
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

 

Senaste inlägg