Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Är det här man ska spy på sin dag ?  (läst 246023 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1327

  • Gäst
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #615 skrivet: 2009-10-23, 22:24:05 »
Ja det var ju några poster sen jag startade tråden,,,,
Och nu börjar jag bli heligt förbannad!
På Jobbet naturligtvis...  
Numera mäts vi vad vi gör på dagarna av ett utomstående företag, som eventulellt kommer att göra anspråk på att göra det bätte än vi övriga.
Det som mäts är hur många  (kunder) (Ärenden) vi kan få färdiga per dag. inget annat.  Att kunden sen känner sig helt utlämmnad tas ingen hänsyn.. Nä vi har ett papper  (servicekatalog) där det står vad vi ska stå till tjänst med. men inte fan täcker det kundernas behov, dessutom kanske de råkar ha en fråga..  Ja då ska vi säga till kunden att vi tar betalt för att svara på frågan.
Tro inte att jobba i statens tjänst är någon lycka,  den enda fördelen jag känner till nu är att medecin och läkarbesök är gratis. för övrigt så gäller, lös ärenden i mängd, eller bli såld till bemaningsföretag...    Som man vore en slav.
Att förstå kunden och dess företags situation...och lösa problemet, funkar inte längre,,,    LÖS MASSOR av ärenden snabbt, skit i om de är nöjda, för de har skrivit på ett avtal, DÅ är mina chefer nöjda.

IDAG kom ett mail där det står att vi har dåliga (KPI) det är talet vi mäts med.
Sen kom ytterligare ett mail från de högre cheferna att de ärendena som ger dåliga KPI ska vi inte avsluta på vanligt vis utan vänta på en lösning där de inte syns...  


Kan man annat än sucka!

/Ragge

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #616 skrivet: 2009-10-24, 06:50:06 »
Förstår precis vad du menar. Det är nästan identiskt med hur det är där jag jobbar. Fast vi står inte med kniven på strupen om att bli outsourcade... än.

Hos oss tas det fram statistik på antal inkommande samtal, hur många av dom vi hinner svara på, hur många vi hinner svara på inom x antal sekunder samt hur länge vi pratar i telefon med användaren. Sen tar de fram siffror på antalet ärenden vi skapar. Och framförallt: hur många ärenden löser vi per person? (Personlig statistik)

Det suger totalt när ledningen bara tittar på siffror. Att man ger bra service och att kunden faktiskt kan känna sig "onöjd" fastän problemet är löst verkar inte finnas i deras värld. Så länge siffrorna ser bra ut så är allt bra. (Att personalen som fixar siffrorna knappt har näsan ovanför vattenytan syns inte heller.)

Så du har min fulla sympati, Ragge.

:cry

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #617 skrivet: 2009-10-24, 07:38:02 »
 :stupid Tyvärr är det inte mycket bättre på den privata sidan heller... Visst, det är inte så att de mäter oss ner på individuell nivå men men...

Hos oss har de mer eller mindre gjort så att när saker och ting går sönder så fixar dom så att vi kan köra det i manuellt och sen när vi påpekar saken så är det ju "inga problem eftersom ni kör den ju manuellt nu och det går ju skitbra"

Snart är hela jävla maskineriet i manuell drift och inte kan man garantera en bra produkt då inte..

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #618 skrivet: 2009-10-24, 10:48:54 »
@ Ragge, Airam, Ceder - jag håller på att skriva om organisationer och olika skolor - får jag typ citera er? Ni är kl rena exempel på vad jag vill lyfta fram. Vet bara inte om det passar in än =/

Så för min "spy på min dag post" -
Skall skriva en 9p hemtenta på ca 10sidor och har hitintills skrivit 1... Och den skall vara inne i slutet av nästa vecka =(
All kunskap sitter i huvudet men har bara liiiiite problem att få ned det förståeligt på papper.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #619 skrivet: 2009-10-24, 12:25:45 »
Dagens arbetsliv skapar sönderstressade människor. Konstanta resultatmätningar som i möljer där man själv inte kan påverka alla faktorer.

När jag började på mitt nuvarande jobb skulle vår debiteringsgrad helst ligga på 70% då detta är gränsen för bonus. Nu gäller 100% och hela tiden viner piskan. Vore kanske möjligt om vi fick in alla jobb via en kundtjänst, men så är det inte. Man jagar de flesta jobben själv, avrapporterar och fakturera allt själv. Beställer prylar och planerar sitt arbete och nej vi har ingen övertidsersättning. Dessutom sköter man i princip all kontakt med sina kunder själv och blir man sjuk får man ringa själv till kunden och avboka!

Skulle min grundlön ligga runt 35 kkr/mån skulle jag väl inte klaga men - nej så är det inte alls. Ligger i nedre medianen för min yrkeskår. Lönen kan inte höjas då våran timdebitering inte höjts på 5 år typ fast vi tekniker bönar och ber att den måste upp.

Så vad man har att se fram emot är antingen den berömda väggen, hjärtinfarkt eller stroke.

Fast det finns en positiv sida - skulle jag välja att bli egen så kan man redan de flesta momenten och kunderna har ju ingen annan relation till arbetsgivaren så jobben plockar man med sig.
« Senast ändrad: 2009-10-24, 12:27:22 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #620 skrivet: 2009-10-24, 13:02:24 »
@ Ragge, Airam, Ceder - jag håller på att skriva om organisationer och olika skolor - får jag typ citera er? Ni är kl rena exempel på vad jag vill lyfta fram. Vet bara inte om det passar in än =/

Plocka så mycket du vill från min post. Och vill du fråga nåt så vet du var jag finns. :)

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #621 skrivet: 2009-10-24, 15:36:41 »
 :stupid Ta och använd det du behöver du. Skulle det vara så att det är nåt mer du behöver veta så finns jag både på tele och via pm/msn :D

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #622 skrivet: 2009-10-24, 15:55:41 »
Bugar och bockar!
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #623 skrivet: 2009-10-24, 16:01:39 »
Välkommen


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest1327

  • Gäst
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #624 skrivet: 2009-10-25, 16:11:15 »
Bugar och bockar!

Ja plocka på du!

guest253

  • Gäst
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #625 skrivet: 2009-10-26, 00:56:13 »
Kylskåpet dog igår. Ev. frysen också... :urrk

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #626 skrivet: 2009-10-26, 12:53:35 »
Kylskåpet dog igår. Ev. frysen också... :urrk

Grrr sådant händer alltd (kanju ha med att göra att man ofta köper dem samtidigt)

Har migrän idag och vi som skall till IKEA =(
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #627 skrivet: 2009-10-26, 13:35:47 »
Kylskåpet dog igår. Ev. frysen också... :urrk

Grrr sådant händer alltd (kanju ha med att göra att man ofta köper dem samtidigt)

Har migrän idag och vi som skall till IKEA =(

Själv förväntar jag mig naturligtvis att värmepumpen rasar i mellandagarna...

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #628 skrivet: 2009-10-26, 19:05:09 »
Kylskåpet dog igår. Ev. frysen också... :urrk

Grrr sådant händer alltd (kanju ha med att göra att man ofta köper dem samtidigt)

Har migrän idag och vi som skall till IKEA =(

Själv förväntar jag mig naturligtvis att värmepumpen rasar i mellandagarna...

Alla goda saker äro tre?
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #629 skrivet: 2009-11-01, 09:23:54 »
Bläää... Har ont i håret idag, som om inte det var nog så fick jag en sluträkning på vattnet igår.. Hur f*n kan man göra av med 420 kubik vatten på ett år?!?

 

Senaste inlägg