Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Vanguard - Lite skitsnack  (läst 129276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #16 skrivet: 2007-01-18, 08:07:15 »
Såg just att systemkraven på Vanguard är ganska höga. Rekommenderad hårdvara är 2gb ram, cpu modsvarande AMD 3500+ / intel 3gHz och ett grafikkort typ ati X1800/ nVidia 7800 med minst 256mb minne.

:scared

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #17 skrivet: 2007-01-18, 08:25:00 »
Det enda som verkligen rekomenderas är de där 2Gb med RAM (Men underskatta självklart inte nyttan av ett bra graffakex). Det har varit lite olika bud om hur bra det flyter på olika datorer. Jag har sett folk med medelmåttiga maskiner och 1 - 1,5Gb RAM som klarar sig bra, men också folk med ganska balla riggar som haft problem. Som alltid handlar det om att ha ett välbalancerat system med schyssta (inte alltid senaste) drivrutiner.

Men visst - De flesta spel som kommer nu höjer ribban för hårdvarukraven. De ska ju hålla ett tag efter sin release och i Vanguards fall vill man ju att det ska leva i minst 7 år. Så långt fram har man planerat expansioner och dyl.
« Senast ändrad: 2007-01-18, 08:26:38 by Pruneboy »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • Moderator
  • Guru of spam
  • *****
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #18 skrivet: 2007-01-18, 08:30:44 »
Jag är nyfiken på hur det fungerar för er som spelar det nu, och vilka system ni sitter och lirar det på. Har alla ex. 2 gig eller mer i minne?

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #19 skrivet: 2007-01-18, 09:33:30 »
Jag har en AMD64 4400 dual core, 2Gb och ett Nvidia 7800 GTX

Och jag pushar runt saker och ting med 30-40 fps ute i naturen och allt mellan 5-20 fps inne i städer. Jag misstänker dock att det inte är så mycket mitt system som haltar i städerna som det är att koden inte är helt optimerad än. Jag kan inte svara exakt hur det blir förrän efter release är jag rädd - För de sätter med flit betaservrarna under enorm press och kör en massa debugsaker på dem också. De har nämt en 10% prestandaförbättring vid release och kommer självklart att fortsätta optimera och justera.

Jag räknar dock inte med att det ska bli laggfritt i städerna på säkert ett par månader efter release, men  ironforge var rätt laggigt i början med. Så - Det är upp till devvarna att hålla vad de lovar antar jag, men jag tror nog att de kommer att få styr på det.

(edit)
Det är en MONSTER till spel! Tro inget annat. Det väger in på modiga 16Gb just nu och vill gärna ha nära 50% i ledig plats på hårddisken utöver det och har man inte minst 6XXX-serien i Nvida (eller ATIs motsvarighet) Kan man nog börja spara till ett nytt system.

(edit2)
För mer info om hårdvara, titta på: http://www.silkyvenom.com/forums/forumdisplay.php?f=19 Silky Venom är en bra sida för info om Vanguard. De har bla en bra WIKI under uppbyggnad med svar på många frågor.
« Senast ändrad: 2007-01-18, 09:41:43 by Pruneboy »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • Moderator
  • Guru of spam
  • *****
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #20 skrivet: 2007-01-18, 09:46:26 »
Då ditt system möter rekommenderade krav med råge Prunis, så blir man ju lite orolig, speciellt om de pratar om enbart en 10% förbättring vid release?

Kanske de skulle fundera över ett system liknande Guild Wars, där grafiken succesivt skalas ner ju fler folk som befinner sig inne i en stad? Det funkar ju faktiskt bra där, och så himla störande fult blir det ju inte. Vad fläskar du på med för upplösning förresten? Har du maxat alla övriga inställningar? Sånt borde ju vara av viss betydelse också.

Ska ta och titta lite på sidan du tipsade om!

Edit: Har läst på sidan ovan, och om inget radikalt händer med spelmotorn vid release så verkar inte spelet vara något för mig i dagsläget, då jag tror att min dator inte kommer att orka med.

Sitter med en P4 3.3 GHz, 1 Gig ram (planerar uppgradering till 2), ATI X850XT 256 Meg AGP, och efter vad jag läst så för att det öht ska vara i närheten av att kallas spelbart med ett sådant system så får man vrida ner all grafik i botten, och kan då hoppas på kanske 15-17 fps ute i det fria, och mellan 5-10 fps inne i städer. Notera att jag uppfyller rekommenderade systemkrav så när som på minnet.

Lite intressant då att se hur tillverkarna har satt min. systemkrav, kan ju undra hur det flyter på de burkarna? Avvaktar vidare info från när spelet väl är släppt!
« Senast ändrad: 2007-01-18, 10:42:34 by DeadHead »

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #21 skrivet: 2007-01-18, 11:35:02 »
Rangern blev nerfad i senaste patchen förresten Daddy. (Jag hittade den första: "Noes-we-got-nerfed-posten" nyss :)

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #22 skrivet: 2007-01-18, 11:38:07 »
Då ditt system möter rekommenderade krav med råge Prunis, så blir man ju lite orolig, speciellt om de pratar om enbart en 10% förbättring vid release?

Kanske de skulle fundera över ett system liknande Guild Wars, där grafiken succesivt skalas ner ju fler folk som befinner sig inne i en stad? Det funkar ju faktiskt bra där, och så himla störande fult blir det ju inte. Vad fläskar du på med för upplösning förresten? Har du maxat alla övriga inställningar? Sånt borde ju vara av viss betydelse också.

Ska ta och titta lite på sidan du tipsade om!

Edit: Har läst på sidan ovan, och om inget radikalt händer med spelmotorn vid release så verkar inte spelet vara något för mig i dagsläget, då jag tror att min dator inte kommer att orka med.

Sitter med en P4 3.3 GHz, 1 Gig ram (planerar uppgradering till 2), ATI X850XT 256 Meg AGP, och efter vad jag läst så för att det öht ska vara i närheten av att kallas spelbart med ett sådant system så får man vrida ner all grafik i botten, och kan då hoppas på kanske 15-17 fps ute i det fria, och mellan 5-10 fps inne i städer. Notera att jag uppfyller rekommenderade systemkrav så när som på minnet.

Lite intressant då att se hur tillverkarna har satt min. systemkrav, kan ju undra hur det flyter på de burkarna? Avvaktar vidare info från när spelet väl är släppt!

Du kan ju testa sen när det kommer sådana buddykeys, eller hur?
Tills dess är det bara att ta det lungt - Alternativt att börja spara pengar... ;)

guest1327

  • Gäst
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #23 skrivet: 2007-01-18, 12:10:22 »
Ragge! Hur får man sin ponnyhäst? Igår såg jag en lvl 8 (!) som hade riddjur.

Hästen köper du i närmaste större stad. De hästar billiga hästarna man kan köpa är inte lika snabba som de dyrare.
Men man kan sko dem och då går det lite snabbare.  Billigaste kusen har jag för mig kostade runt 4-5 silver

Du skrev tidigare att till level 8 är ok, men då glömmer ni att efter level 10 får man 2 attribut poäng vid varje 20% av leveln att fördela som man vill, det är inte att förakta och måste naturligtvis testas.

Slälv kör jag min fula Goblin och har precis blivit level 10 med den på Beta server 1
PVP skiter jag i så länge då det inte skiljer sig nämnvärt från annan PVP



//Ragge

guest1327

  • Gäst
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #24 skrivet: 2007-01-18, 12:32:23 »
Här går det visst att hämta beta keys
Och trasslet med Hideyour IP behövs inte

http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=71537

guest1327

  • Gäst
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #25 skrivet: 2007-01-18, 12:38:00 »
Jag har bokat mitt ex på Discshop nu..

//Ragge

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #26 skrivet: 2007-01-18, 23:46:47 »
Mitt system är följande.

cpu: amd 64 3200+
gpu; nVidida 7900GT
2 gig ram.

Jag ligger på ca 35 fps ute i naturen, och mellan 2-20 inne i städer. Det som är lite hoppfullt är att det inte verkar spela speciellt stor roll om jag kör medium eller höga settings, det handlar nog således mer om kod, än om hårdvara som inte hänger med.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • Moderator
  • Guru of spam
  • *****
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #27 skrivet: 2007-01-19, 07:10:07 »
Ok, tack Daddy, kanske finns hopp i alla fall då! :)

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #28 skrivet: 2007-01-19, 08:06:10 »
Om vi säger så här Deadhead: Min dual core gör inget extra just nu för det stödet är inte på plats än, så jag har inte ens börjat utnyttja propp nr 2. Sen finns det rätt många saker att stänga av som volymetriska moln och annat lull som mest tar prestanda. Man kan dessutom dra ner på gräsdensiteten och ändå ha detaljerad mark. Jag stängde av lite sånt igår och hoppade upp till i medel 35 i fps med toppar på 40-45.

Det som kommer att orsaka mest lagg, eller 'hitching' som det så kärt benäms i Vanguard är mycket folk (städer), laddning av shaders och texturer som inte är optimerad samt sedvanlig lagg från fulla servrar. Det är inte en helt dum gissning att detta kommer att bli bättre och bättre med patchar och fixar.

guest1327

  • Gäst
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #29 skrivet: 2007-01-19, 10:41:40 »
Du kan cacha shaders med en ändring av en INI fil.  Nu sitter jag ju på jobbet och kommer inte exakt vad det var man skulle ändra
Med detta påslaget går det mycket bättre i stort sätt överallt.
Men de kanske redan har detta aktiverat by default numer, men jag ska kolla när jag kommer hem. vad det var för inställning.

 

Senaste inlägg