Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Krypterade filer??  (läst 1731 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
Krypterade filer??
« skrivet: 2007-12-19, 21:16:49 »
Min dotter och jag har fått liter problem.

Efter lite problem med virus (Autorun-G) så bestämde jag mig för att köpa och installera ett "riktigt" XP-home på hennes dator så att det skulle gå att uppdatera mes SP2 och sånt bra o ha.

Hon har det mesta i mappar på skrivbordet, musik, foto mm.

För att vara på säkra sidan så tog min externahårdisk och drog över hela hennes Dokumentmapp till den, men skrivbordmappen är grönmarkerad.

Går man in i egenskaper ser man att "krypterarutan" är ikryssad.
Man kan inte titta på några bildfiler eller lyssna på några musikfiler utan får bara svaret att förhansdgranskning inte är tillgängligt för fotofilen t.ex.

Dottern är förtvivlad, hon är fototogig och har säkert 20 gig bara i egna foton.

Jag försöker öppna med en anna dator men det går inte heller.


 :cry Några tips någon

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Krypterade filer??
« Svar #1 skrivet: 2007-12-19, 21:24:50 »
Googlade lite och hittade denna artikel som handlar om hur man delar ut åtkomst till krypterade filer som använder sig av XP's EFS system. http://support.microsoft.com/kb/308991/sv

Hittade även en som handlar om hur man krypterar filer.
http://support.microsoft.com/kb/307877/sv

Notera att man måste ha administratörstatus för att lägga till behörighet i filer som är krypterade, det eller så måste du vara inloggad som användaren som har krypterat filen från början. Lycka till och hoppas att detta fungerar! :)
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
SV: Krypterade filer??
« Svar #2 skrivet: 2007-12-19, 22:10:09 »
Om det nu är så att filerna har blivit krypterade av någon märklig anledning och det har blivit gjort av den gamla installationen som nu är pudz weg då finns det ju ingen som har rätt nyckel eller..... :cry
« Senast ändrad: 2007-12-19, 22:17:02 by MabuSE »

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Krypterade filer??
« Svar #3 skrivet: 2007-12-19, 23:48:33 »
Så med andra ord kommer du inte ens åt dessa avancerade alternativ när du högerklickar på filen? Ett annat problem kan vara att om du förde över filerna till en extern HD som inte var i NTFS format så har det blivit nåt krux där i mellan. EFS krypteringen fungerar nämligen bara korrekt i detta format, med undantaget office dokument. Så se till att du inte har FAT32 inställt på hårddisken som filerna ligger på nu!

Sökte lite till och hittade denna artikel som beskriver hur du återfår kontroll över krypterade filer som du har tappat bort nyckeln till. http://support.microsoft.com/kb/241201
Får hoppas att det fungerar bättre denna gång då! :)
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
SV: Krypterade filer??
« Svar #4 skrivet: 2007-12-20, 00:14:49 »
Uj, man tackar för besväret :respect, det verkar komplicerat men jag skall försöka harva igenome det.
Det är så att jag la en äkta installation ovanpå den gamal så möjligheten finns att nycklarna ligger kvar.

Tur att man är ledig lite i Julhelgen! :urrk


Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Krypterade filer??
« Svar #5 skrivet: 2007-12-20, 00:36:06 »
Det löser sig nog, säg till om du behöver mer hjälp! Man har ju inte direkt något bättre för sig när man sitter hemma och är sjuk.. :)
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

 

Senaste inlägg