Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Flytta en komplett WinXP installation?  (läst 3133 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
Flytta en komplett WinXP installation?
« skrivet: 2007-02-07, 20:17:48 »
Finns det någon möjlighet med något form av verktyg att flytta en hel WinXP installation och rubbet på c: till d: och sedan få det att funka?

Jag dabbade mig med min nya dator och installerade WinXP:et på c: där jag tänkte ha Vista då det är en bättre och snabbare disk än d:.

Jag har liksom inte lust att installera om XP:et med allt vad det innebär av back-up, uppdateringar o s v för att vara tillbaka på samma ruta som jag är nu med installationen...

 :help
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Flytta en komplett WinXP installation?
« Svar #1 skrivet: 2007-02-07, 23:51:02 »
Mm .. att byta "drive letter" kan vara bökigt, men med ghost (eller liknade programvara) kan du spegla över från den ena till den andra disken och även ställa hur stor partitionen ska vara. Därefter rensar du första disken och installerar Vista på den men döper den till d:. Sen kan du ju skapa en boot där du väljer vilket operativ du vill starta. Spelar ju ingen roll om vistan snurrar på d: partitionen.

Lite virrigt men det finns säkert klokare gubbar o gummor som kan förklara vad jag menade! ;)


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest1327

  • Gäst
SV: Flytta en komplett WinXP installation?
« Svar #2 skrivet: 2007-02-08, 08:22:45 »
Jag har för mig att programmet Drive Image hade något verktyg för just detta.
Men jag vet inte om det funkar så bra på en sådan installation.. Du kanske kan spegla över till den andra disken och använda BIOS för att välja boot disk.. Det är bökigt, men kommer troligen att fungera.

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Flytta en komplett WinXP installation?
« Svar #3 skrivet: 2007-02-08, 10:35:09 »
Jag kan tänka mig att istallera om XP:et från scratch, det är inte så betungande. Det som är surt är att behöva ladda hem "booster packen" till BF2 igen. Jag har inte sett någon lösning på det. EA borde ha en back-up lösning a la Steam vilken funkar klockrent.
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

guest171

  • Gäst
SV: Flytta en komplett WinXP installation?
« Svar #4 skrivet: 2007-02-08, 11:54:39 »
Backa undan Boosterpacken innan du installerar om då  :thumb
Titta i foldern EA Downloader den borde innehålla foldrar typ dessa
eagamesbf2-2006online_map_contentbf2af
eagamesbf2-2006online_map_contentbf2euro

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Flytta en komplett WinXP installation?
« Svar #5 skrivet: 2007-02-08, 17:37:45 »
Ok, jag hittade filerna här => C:\Program Files\Electronic Arts\EA Link\cache\{ CA5F841CAA43FC3F790E5F6589E0684E }\

Men hur får jag tillbaka dem så de blir installerade igen efter att jag installerat EA Link igen? Ovan cache katalog är ju inget man kan skapa igen eller?

Ursäkta min okunnighet... :help
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

guest171

  • Gäst
SV: Flytta en komplett WinXP installation?
« Svar #6 skrivet: 2007-02-08, 20:25:27 »
I de katalogerna ligger installationsfilerna för respektive Boosterpack
Så det är bara att köra igång setup.exe från eagamesbf2-2006online_map_contentbf2af för att installera Armored fury tex
Du behöver överhuvudtaget inte installera EA Downloader om du inte ska köpa och ladda ner ytterligare Booster Pack  :thumb

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Flytta en komplett WinXP installation?
« Svar #7 skrivet: 2007-02-08, 20:41:20 »
Du behöver överhuvudtaget inte installera EA Downloader om du inte ska köpa och ladda ner ytterligare Booster Pack

Men kan jag installera dem och sedan även installera EA Link igen för jag kommer nog att köpa mer boosters via den. Kommer inte EA Link att se min egna installation via back-up som en piratkopia?
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

guest171

  • Gäst
SV: Flytta en komplett WinXP installation?
« Svar #8 skrivet: 2007-02-08, 21:24:26 »
Jag installerade just EA link för å se och statusen sa genast "Ready to Play" och jag kunde logga in utan problem
Jag har ju betalat för dem så jag vet inte varför dom skulle tro att det är piratkopior...

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Flytta en komplett WinXP installation?
« Svar #9 skrivet: 2007-02-08, 21:36:15 »
Jag har ju betalat för dem så jag vet inte varför dom skulle tro att det är piratkopior...

Sant, det är bara jag som troligtvis är överdrivet rädd av mig... :cartman
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

guest1428

  • Gäst
SV: Flytta en komplett WinXP installation?
« Svar #10 skrivet: 2007-02-08, 22:08:20 »
Det är ju upplyftande att se, att det finns fler försiktiga generaler. Jag är allergisk mot att gissa för mycket, det brukar kosta mer tid än jag gitter lägga.

Ni nämde Ghost. IT-Nisse på jobbet har en cd, med var och ens grundinstallation. När han bytte min hårddisk, var han klar när jag kom tillbaka från muggen... XP, Office, lite annat. Jag märkte ingen skillnad (förutom att den gick igen :) )

Vad jag undrar är då: Kan man inte Ghosta hela sin installation, när man är klar, på en cd? Sedan är det väl bara att radera hela disken, och "köra in den" igen, ren o stabil?


Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Flytta en komplett WinXP installation?
« Svar #11 skrivet: 2007-02-08, 22:19:45 »
Vad jag undrar är då: Kan man inte Ghosta hela sin installation, när man är klar, på en cd? Sedan är det väl bara att radera hela disken, och "köra in den" igen, ren o stabil?

Det går säker jättebra så länge du lägger in den på samma "disk" som innan, c:, d:, e: o s v. Men jag vill ju flytta allt från c: till d: och få det att funka smärtfritt från d: efteråt trots att allt från början var installerat på c:... :)
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

guest171

  • Gäst
SV: Flytta en komplett WinXP installation?
« Svar #12 skrivet: 2007-02-08, 22:34:49 »
iofs borde du väl kunna ghosta den disk till disk och sen får din "snabbare" disk bli D: ist och vista ligga på den?

Eller så gör du helt enkelt så att du skiter i Vista nåt halvår tills det finns drivare så saker och ting funkar som dom ska
Och till dess är det ändå dax att installera om XP om du nu vill ha dualboot...

Har fått Vista på min laptop från jobbet och även fast vi var med i HPs TAP för Vista så var det inte helt lätt att få drivare till allt

 

Senaste inlägg