Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Diskmaskin Elektrolux ESF 660  (läst 6073 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Diskmaskin Elektrolux ESF 660
« skrivet: 2011-10-26, 17:45:18 »
Så var det dax för ett ämne jag inte direkt behärskar, en diskmaskin av fabrikatet Elektrolux, model ESF 660.

Maskinen i fråga måste vara minst 10-15 år. Den har gått oklandrig sen jag monterade in den, men nu verkar det som att översvämmningskyddet är trätt i funktion för tömningpumpen går hela tiden trotts att inget program är igång och inget vatten finns i maskinen.

Frågan är om det är möjligt att fixa själv eller om man måste tillkalla en reparatör. Eller är maskinen inte värt att reparera p.g.a. dess ålder?

Maskinen har som sagt gått som en klocka, bullrar inte mycket alls. Är enkel att sköta och använda.

Så har vi några diskmaskinsreparatörer här som kan ge mig tips och råd, är väl tämligen händig. Dock ska man byta ut delar kanske det är bättre att leja en fackman.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest1645

  • Gäst
SV: Diskmaskin Elektrolux ESF 660
« Svar #1 skrivet: 2011-10-26, 18:37:22 »
Jag kan bara tipsa om att kolla med ngn lokal elektriker. Gjorde jag när tvättmaskinen inte riktigt ville. Kosta 500 spänn och jag hade inte kunnat öppna den utan ansenlig skada på interiören.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Diskmaskin Elektrolux ESF 660
« Svar #2 skrivet: 2011-10-26, 21:32:00 »
jag skulle köpa en ny. Är budgeten för tight får man väl handdiska, någon nytta ska du väl ha av junior också? :D

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: Diskmaskin Elektrolux ESF 660
« Svar #3 skrivet: 2011-10-27, 08:40:07 »
Köp ny dator!  :oggubben

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Diskmaskin Elektrolux ESF 660
« Svar #4 skrivet: 2011-11-05, 10:10:36 »
Köp en ny, den läcker ju av en anledning..

MEN om du vill experimentera, så montera bort sockeln under maskinen, skruva loss alla delar så du kommer in i utrymmet under själva utrymmet som disken står i. Där finns vanligtvis en liten säkerhetsanordnign i form av en lite svamp som hänger i en konstruktion. Så fort det kommer vatten dit, blir den blöt och startar pumpen samt bryter inloppsvattnet. Kommer du bara in i utrymmet kan du bara torka upp vattnet och sen ska den hoppa igång.

Vet nu inte om din Elux fungerar exakt som min Siemens men uppbyggnaden i maskinerna är mycket lika så vitt jag vet. Lycka till!
Cake or Death?


Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Diskmaskin Elektrolux ESF 660
« Svar #5 skrivet: 2011-11-17, 22:53:02 »
 :stupid

guest21

  • Gäst
SV: Diskmaskin Elektrolux ESF 660
« Svar #6 skrivet: 2011-12-01, 19:30:33 »
Hett tips är att ta ur kontakten innan du börjar.

//Från någon som meckat med Elektrolux dammsugare och tycker att 220 volt gör ont.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Diskmaskin Elektrolux ESF 660
« Svar #7 skrivet: 2011-12-02, 08:31:14 »
Hehe det var det första jag gjorde - är ju gammal drifttekniker så man vet att maskiner måste frånkopplas innan man får jobba på dom om det så är elvispar eller lageroljepumpar för gasturbiner! ;)

Just nu agerar maskinen bara diskställ, blir nog att knatta ner till vitvarunasarna och köpa en ny diskmaskin. Finns ju en uppsjö olika elvaruhus i denna stad.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg