Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!  (läst 25036 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #15 skrivet: 2012-07-14, 16:15:13 »
titta va skoj - tråden är igång!!!

Att tänka på när det kommer till mobo är att det flesta har PCI Express 3.0 x16 och när man sätter i ett extra kort så går det ner till x8...vilket är synd!

Det kanske man ska ha i åtanke när man väljer mobo, så en "expansion" uppåt verkligen ger det man vill ha!

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #16 skrivet: 2012-07-14, 17:43:26 »
Jag har aldrig varit en anhängare av SLI då det oftast gett mer problem än vinst. Dåligt stöd i spel, strul med olika fw osv. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Sen bör ni som postar varukorgar från Komplett tänka på att ni måste vara inloggade för att kunna dela ut dom annars ser man ingenting! Elunyx korg är tom t.ex.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #17 skrivet: 2012-07-14, 17:54:55 »
Om vi ska kunna ta fram bra förslag så kanske vi ska försöka hitta några riktlinjer som vi kan vara överens över?

Alla borkarna ska ju vara speldatorer, men för olika plånböcker och då kanske valen man gör ska utgå från följande riktlinjer. Mina förslag på nedan, kommentera/ge förslag - tack!

1) Dator model budget - en dator som är ok idag men kommer att behövas att uppgradera inom 1 - 1½ år. Inte en dator för de som inte kan skruva själva då det blir dyrt ifall man måste köpa uppgraderingshjälp.

2) Dator model normal - ska vara ok i upp till 2 år, men sen bör man byta grafikkort

3) Dator model über slange (DD) - inte skruva nått på 3 år. Sen säljer man den till grannen o köper en nytt monster.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #18 skrivet: 2012-07-14, 19:24:41 »
Med 8Gb kan man stänga av Windows-cashen.

?

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #19 skrivet: 2012-07-14, 20:23:22 »
Windows-cashen (cash memory). Det virtuella minnet. På en Windows-dator används en del av hårdisken som RAM. För att använda denna funktion används RAM-minne. Det virtuella minnet kan göra att vissa datorer kryper i gyttja om den har varit igång ett tag.

Denna funktion är på som default, oavsett hur mycket RAM man har.

Har man 8Gb eller över kan man lugnt stänga av denna funktion och få en snabbare dator som sliter mindre på hårddisken.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #20 skrivet: 2012-07-14, 20:28:07 »
Jag tror ju inte egentligen att vi kommer någon vart med att posta ett 50-tal datorkonfigurationer. Menar inget ont mot er som har lagt ut en kundvagn på en dator från komplett.se men jag tror att det kommer att bli svårt att sammanställa detta efteråt om alla ska posta sin egen variant och sammansättning.

Det jag anser att vi borde göra är att fortsätta att diskutera vad varje maskinvara i ett datorbygge borde se ut. T.ex. när det kommer till PSU - att diskutera vilken nytta man har med högre kraft på 12V-rail - och inte vilket märke eller vilken prisklass man skall köpa.

Alltså det jag försöker säga är att man drar fram de smarta tankarna bakom vilken specifikation varje länk i datorkedjan skall ha beroende på vilken utav våra tre grupper man tittar på. Annars kommer vi att drunkna i kundvagnar och datorsammansättningar där tycke och smak för våra kära varumärke tar större plats än själva "innehållet" och "kraften" i prylen. Det är vad jag tror.

Nu ska jag dock spela lite BF3 så en fortsättning kommer nog senare och då hoppas jag att vi har ännu mer intressant att läsa här :)

Min fråga är dock om vi är överens om hur grupperna skall se ut och i vilken prisklass - på ett ungefär - vi snackar om där? 7000, 10000, 15000 på ett ungefär? Det vi skulle kunna göra är annars att sätta 10k, 15k och 20k som absolut max för respektive grupper och att det inte gör någon om priset blir något lägre fast att man får den prestanda som respektive grupp kräver, vad säger ni?
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #21 skrivet: 2012-07-14, 20:31:19 »
@Bråthen - Trodde det var det jag gjorde genom att posta förslag på 3 olika riktlinjer att diskutera runt?


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #22 skrivet: 2012-07-14, 20:39:31 »
Förslagen på burkar på komplett.se är bara en sorts test för vilka prisklasser som är lämpliga, och inte någon sorts definitiv lista. Så har jag uppfattat det i.a.f.

Jag tror att dom som köper billiga datorer är dom som behöver mest råd. Jag anser därför att man inte bör lägga sig för högt i pris på den billigaste modellen.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #23 skrivet: 2012-07-14, 20:43:35 »
Problemet med att bygga en billig dator är att det är just vad man får, en billig dator som man kommer hata så länge man har den. Samt att man egentligen inte sparar pengar då man kommer tvingas att uppgradera långt tidigare än med en lite dyrare rigg.

Har sett allt för många snålburkar i jobbet och det är ju jämt dom som skapar mest jobb. Ett jäkla pillande för att optimera samt ett konstant irritationsmoment för dom som måste använda dom.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #24 skrivet: 2012-07-14, 20:48:10 »
Off topic, men angående växlingsfilens vara eller ickevara - läs gärna denna (långa) artikel:

http://www.tweakhound.com/2011/10/10/the-windows-7-pagefile-and-running-without-one/

Man bör vara medveten om att vissa program kräver växlingsfil oavsett mängden installerat ram-minne.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #25 skrivet: 2012-07-14, 21:00:56 »
@DH - håller med dig.

Sen har jag tagit fram en budget - finn gärna fel å brister. Skulle faktiskt vara kul att bygga en sådan för att kolla hur kvick den ändå kan vara!

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1103085&su=246C7A6B-F51A-4C54-AD2B-1C28A06518E8
« Senast ändrad: 2012-07-14, 21:04:02 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #26 skrivet: 2012-07-14, 22:46:48 »
Håller helt med Johnny Hazard. Man ska köpa bra moderkort, datorlåda och nätagg!

Fick hjälp av en vän att sätta ihop min nuvarande burk (han satte ihop de två tidigare också) - där vi satsade på just de tre delarna (plus tystare fläktar). IMHO så ger det väldigt mycket prestanda för pengarna om man skräddarsyr efter sina egna behov.

Jag är allergisk mot högfrekventa ljud från datorn (oftast grafikkortsfläkten, men kan även vara från de andra fläktarna) och anser därför att man ska kasta originalfläktarna i Antec samt oftast CPU-kylarfläkten och köpa de bästa/tystaste separat (jag är skitnöjd med Antec-lådorna f.ö.) Jag har alltid valt bort värsta grafikkortet för att få ned ljudvolymen - och istället satsat på två fläktlösa sli:ade eller x-firade kort (för att få en hyfsad prestanda).

Och slutligen så kommer mina framtida datorer ha operativsystemet på SSD.

Skulle jag tvingas spara på något så har jag också hört att 4 GB internminne räcker till de flesta. Jag har nog aldrig behövt de 8 GB som sitter i min burk. (vilket är exakt det som JH gjort)
« Senast ändrad: 2012-07-14, 22:53:49 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #27 skrivet: 2012-07-14, 22:50:48 »
@Tiny - jo jag köpte en Nocturn chassifläkt, samt en Zalman CPU-kylare till min rigg redan från början. Har dock inte tagt med nått sånt i dessa byggen för det är grejor man kan lägga till ifall man vill ha tystare burkar.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #28 skrivet: 2012-07-14, 22:52:43 »
Jag har också en Zalman CPU-kylare. :)

Mina lådfläktar (120 mm, 800 rpm)  kommer från Scythe - de var tystast när vi undersökte marknaden för 1,5 år sedan.
« Senast ändrad: 2012-07-14, 22:55:04 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #29 skrivet: 2012-07-14, 22:58:35 »
Off topic, men angående växlingsfilens vara eller ickevara - läs gärna denna (långa) artikel:
...
Man bör vara medveten om att vissa program kräver växlingsfil oavsett mängden installerat ram-minne.

Jag stängde av page-filen och har aldrig haft några problem. Vet du något vanligt program som kräver en växlingsfil?
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

 

Senaste inlägg