Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Välja mediaspelare - här har du tipsen!  (läst 6172 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
Välja mediaspelare - här har du tipsen!
« skrivet: 2013-02-21, 20:42:34 »
Eftersom det är många i OG som är intresserade av film, och många kollar efter medispelare tänkte jag att vikund hjälpas åt och dela våra erfarenheter här, allt kanske inte komemr vara exakt, men man kan väl fylla på, så ser vi vart det leder.

Jag tänkte försöka hålla i ordning och sammanställa det ni skriver så tråden inte blir så lång!


BoxeeBox

Simdig liten sak som inte tar någon plats att tala om. Eget gränssnitt där man kan lägga till enheter som t.ex en nätverksdisk (NAS) eller externa USB-diskar. Lite nehändig fjärrkontroll och det finns appar att styra den med. Du kan ställa in så att Boxeen hämtar information om filmen, rating omslag mm MEN det kräver att spelaren kan identifera filmen via namn på filen dvs rtf.nlm.mkv funkar INTE!

Plus:
Enkel att installera
Bra fjärkontroll
Bra system som hämtar info om filmen
Spelar alla format jag testat

Minus
Klarar inte av foldrar, dvs du kan inte sortera filmerna som du vill
Känslig för hur filerna är döpta
Stöder inte Airplay längre (efter senaste uppdateringen)
Inget enkelt sätt att t.ex få Netflix på spelaren
Ur produktion - uppdateras inte längre



Tvix

En förbaskat snygg spelare som har funnits på marknaden länge. Har alltid ansetts vara en High-End spelare men har fått rejält med konk. En lättinstallerad spelare där du enkelt kopplar in externa diskar samt nätverksdiskar. Finns plats för en intern HD. Lite sunkig fjärrkontroll, men detta ser ut att ha ändrats i de senaste modellerna. De senare har även fullt 3D-stöd. Jag vet inte om denna spelare klarar av att spela upp Netflix och andra streamande media via nätet. Enligt mina erfarenheter av denna spelare så finns det ingen automatisk funktion för att hämta hem omslag mm men det finns program att hämta hem som man manuellt kan lösa detta på!

Plus:
Enkel att installera
Enkel/simpel fjärrkotroll
Spelar alla format jag testat
3D stöd
Klarar av att man katigoriserar filmer i mappstruktur

Minus

Stöder inte AirPlay
Inget enkelt sätt att t.ex få Netflix på spelaren


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Sv: Välja mediaspelare - här har du tipsen!
« Svar #1 skrivet: 2013-02-21, 20:47:04 »
Men visst stöder boxeen fortfarande airplay. Jag använde det bara häromdan.

Skickat från min GT-I8190 via Tapatalk 2
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Välja mediaspelare - här har du tipsen!
« Svar #2 skrivet: 2013-02-21, 21:44:58 »
nope inte efter uppdateringen från Apple :-(

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest1645

  • Gäst
SV: Välja mediaspelare - här har du tipsen!
« Svar #3 skrivet: 2013-02-21, 22:02:26 »
Men visst stöder boxeen fortfarande airplay. Jag använde det bara häromdan.

Skickat från min GT-I8190 via Tapatalk 2
Stod på Boxee Sveriges FB sida igår att det inte fungerar längre.

Väntar hem min Ouya i mars/april. Kan infa då hur den fungerar. Speciellt i relation till Boxee eftersom jag har en sån.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Välja mediaspelare - här har du tipsen!
« Svar #4 skrivet: 2013-02-22, 00:39:03 »
+1 på Boxee Box. Två saker som jag gillar: Fjärren har bara fyra knappar på "huvudsidan" och QWERTY-tangentbord på baksidan. Dessutom Bluetooth. Jag har Boxeen dold i ett skåp och frugan älskar att det är en så pass enkel lösning, jämfört med den HTPC vi hade innan. Extremt svårslagen produkt.

Utloggad Dr_Pepper

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 949
SV: Välja mediaspelare - här har du tipsen!
« Svar #5 skrivet: 2013-02-22, 01:18:13 »
Vad är det för fel med appar direkt i TVn då, eller är det för enkelt?
Jag måste vara odödlig, jag har levt så länge jag kan minnas.

Utloggad Scarecrow

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 946
    • http://www.redeby.com
SV: Välja mediaspelare - här har du tipsen!
« Svar #6 skrivet: 2013-02-22, 04:03:41 »
Har nyligen byggt en mediaspelare med XBMC

Köpte en Raspberry Pi (superliten enkortsdator), en låda, ett 8GB SD kort och en USB power adapter och la sen på Raspbmc på den (mycket enkel/snabb installation)
Raspbmc är en linux distribution med XBMC för Raspberryn.

Har man ett SD kort liggande, struntar i lådan och driver den från TV'ns USB så har man en mediaspelare stor som en halv handflata för 330:- (vart runt 580:- för mig)

XBMC är ett mycket trevligt mediacenter, har en enorm addon databas, bra community och fungerar mycket bra. Den spelar allt utom DivX 3.
Det är lättanvänt i grunden men vill man utnyttja det till fullo så får man lägga lite tid på att surfa för att lära sig de mer avancerade möjligheterna

Raspberryn har inte inbyggd wifi (bara ethernet port). Jag läste dock att man kan köpa en wifi USB dongel och koppla den till Raspberryn. Jag föredrar dock kabel för streaming.

Den kör linux (på gott och ont)...
Microsoft tillåter inte silverlight att supporta linux och tv/film bolagen tvingar Netflix, Lovefilm och vissa andra till silverlight om de ska släppa filmer till dem.
Så kontentan är inga addons för Neflix/Lovefilm finns ännu (I mitt fall klarar TVn det istället).
Det ska tydligen finnas många alternativa addons som kan kompensera detta med råge om man så vill.

Raspbmc stöder CEC (Consumer Electronics Control) över HDMI. Vissa TV apparater stöder det, I Panasonic kallas det för Viera, några kallar det smart link osv. Kontentan i mitt fall (Panasonic TV) är att jag styr XBMC med min TV fjärr vilket är mycket trevligt.


« Senast ändrad: 2013-02-22, 04:07:34 by Scarecrow »

"Never argue with idiots. They just bring you down to their level, then beat you with experience"

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Välja mediaspelare - här har du tipsen!
« Svar #7 skrivet: 2013-02-22, 23:50:29 »
Det låter inte dumt! Boxee bygger ju på XBMC fast utan en del finesser som finns idag. Ska kika på det vid tillfälle.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Välja mediaspelare - här har du tipsen!
« Svar #8 skrivet: 2013-02-23, 00:51:29 »
Raspberryn har inte inbyggd wifi (bara ethernet port). Jag läste dock att man kan köpa en wifi USB dongel och koppla den till Raspberryn. Jag föredrar dock kabel för streaming.

Om/när den kommer med wifi så kommer jag helt klart införskaffa - maken till smart liten manick får man ju leta efter, och så jädrans billig dessutom!  :thumb

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: Välja mediaspelare - här har du tipsen!
« Svar #9 skrivet: 2013-02-23, 07:30:37 »
någon som prövat eller vet något om denna
finns ju både negativa och possetiva inlägg om den )

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=771477

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Sv: Välja mediaspelare - här har du tipsen!
« Svar #10 skrivet: 2013-02-23, 09:07:49 »
Ser intressant ut men jag avvaktar tester.
En liten tanke bara för er som gillar svtplay vilket är en stor anledning till att jag skaffade boxee box.
Svtplay skiljer lite på utbudet mellan mobila och stationära enheter och jag skulle gissa att medielösningar som bygger på ios och Android får en nackdel här.

Skickat från min GT-I8190 via Tapatalk 2
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad klantbo

  • =[OG]=Medlem
  • 40-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 285
SV: Sv: Välja mediaspelare - här har du tipsen!
« Svar #11 skrivet: 2013-03-09, 23:08:10 »
Jag kör en sån där sticka, funkar utmärkt för netflix, youtube och spotify som jag använder den till. Väl värd pengarna.

 

Senaste inlägg