Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Bästa datorköpet?  (läst 4150 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Bästa datorköpet?
« skrivet: 2015-08-12, 00:05:50 »
Lite nyfiken - vilket är erat bästa datorköp - PC?

Mitt är den burk jag sitter med just nu, ett i7 system som köptes 2009 och som fortfarande rockar röven med ALLT som jag slänger på den! :)

Det som är bytt sedan inköp är grafikkort, mer minne och bytte tidigare i somras ut min fyrkärniga i7 920 mot en sexkärnig Xeon 5650 (en processor som köptes in för mindre än 1000:-, och som klockar +4GHz lätt!). Har även slängt in ssd diskar.
Samma moderkort - ett Gigabyte GA-ex58-UD4 av typen x58 1336.

Jag är alltså inne på det sjätte året med i grunden samma system, har aldrig suttit med ett datorsystem så länge tidigare!

Denna burk köptes in vid den tidpunkt då många här tyckte att core2duo var vad man skulle satsa på (någon som känner sig träffad; ceder? ;) )

Hur som, hur många burkar har ni andra lyckats byta ut under denna tidsperiod? Anledning till byte från tidigare system?

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Bästa datorköpet?
« Svar #1 skrivet: 2015-08-12, 10:55:08 »
:D

Jag själv har bara använt 2 datorer sen 2009.. Denna är sen 2012 med 2 grafikkortsbyten.

Tycker själv att det är synd att speltillverkarna satsar så hårt på konsoller så att vi i pcmasterrace aldrig behöver uppgradera..

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Bästa datorköpet?
« Svar #2 skrivet: 2015-08-12, 13:51:37 »
Jag har nog kört min i7 lika länge som dig DH - Men jag har inte bytt propp! Mer minne och grafikkortet är utbytt 2-3 gånger.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Bästa datorköpet?
« Svar #3 skrivet: 2015-08-12, 17:21:47 »
Jag har nog kört min i7 lika länge som dig DH - Men jag har inte bytt propp!

 :thumb

Jag kunde inte låta blir när Xeon processorer för X58 plattformen mer eller mindre slumpas ut på ebay, kolla bara:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xx5650.TRS0&_nkw=x5650&_sacat=0

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Bästa datorköpet?
« Svar #4 skrivet: 2015-08-12, 21:47:12 »
Lite nyfiken - vilket är erat bästa datorköp - PC?

Mitt är den burk jag sitter med just nu, ett i7 system som köptes 2009 och som fortfarande rockar röven med ALLT som jag slänger på den! :)

Det som är bytt sedan inköp är grafikkort, mer minne och bytte tidigare i somras ut min fyrkärniga i7 920 mot en sexkärnig Xeon 5650 (en processor som köptes in för mindre än 1000:-, och som klockar +4GHz lätt!). Har även slängt in ssd diskar.
Samma moderkort - ett Gigabyte GA-ex58-UD4 av typen x58 1336.

Jag är alltså inne på det sjätte året med i grunden samma system, har aldrig suttit med ett datorsystem så länge tidigare!

Denna burk köptes in vid den tidpunkt då många här tyckte att core2duo var vad man skulle satsa på (någon som känner sig träffad; ceder? ;) )

Hur som, hur många burkar har ni andra lyckats byta ut under denna tidsperiod? Anledning till byte från tidigare system?

Ursäkta om jag är lite trög. Trött som bara attans :)
Men om du har bytt ut typ allt i datorn, förutom då moderkort och chassi. Så är det väl inte "samma" dator som du köpte 2009 längre?
Missar jag nånting här?

Kan tillägga att mitt bästa system är det jag sitter på nu. Haft i 4 år utan att ha bytt ut något, även detta är en i7 :)
I år bytte jag ut grafikkort i den. Det är det enda jag tänker göra tills nästa dator som förmodligen blir nästa år.
« Senast ändrad: 2015-08-12, 21:52:45 by rav »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Bästa datorköpet?
« Svar #5 skrivet: 2015-08-12, 22:28:54 »
"i grunden samma system" skrev jag, och då tänker jag framförallt på moderkortet. Grafikkorten har bytts ut, är inne på mitt tredje. Processorn bytte jag mest för att de var så billiga, inte för att jag egentligen behövde byta pga prestanda (två kärnor till för att ytterligare försöka säkra burken för ev framtida tyngre titlar, trevligt också i spel som nyttjar många kärnor, ex. BF och Crysis).

Jag tänker mer på i början när jag hade PC, min första var en Pentium 100 MHz, den höll i nåt år, sedan var man i stort sett tvungen att byta upp sig i tur och ordning till Pentium II, Pentium III och Pentium IV. Det var dyra maskiner allihop vid inköp (Pentium 100:an klart dyrast), och de hängde inte med så värst länge. Då fick man byta allt, möjligtvis fick någon hårddisk och cd-rom hänga med till nästa maskin, möjligtvis chassi.

Det jag menar är, att det har passerat ett antal system sedan x58 1336 introducerades (och fasades ut), Sandybridge och allt vad det heter, och inte någon gång så har jag känt behov av att byta ut det här systemet mot ett helt annat pga att prestandan inte hänger med längre. Grafikkort visst, det är ändå en liten kostnad mot att köpa en helt ny dator. Ingen dator jag ägt tidigare har hängt med så här många år, och bara den håller så ser den ut att hänga med länge än.

:)

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Bästa datorköpet?
« Svar #6 skrivet: 2015-08-12, 22:39:34 »
Ne det är grymt att moderkortet har hängt med så länge :)

Det du säger om gamla pentium etc. Stämmer så väl, minns den tiden.  :)

 

Senaste inlägg