Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Whiskey  (läst 53111 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Whiskey
« Svar #75 skrivet: 2007-09-18, 05:57:28 »
Ni vet väl om att 1 september släpps Mackmyra 05:an ? :whisper

Och 13 september är det tema Whiskeykryssning hos Viking Line. ;)

Jag prövade en Mackmyra av okänd sort på en av stadens krogar. Tyckte den var lite för "vass" i smaken. Vet inte om olika nummer har olika karaktär ?

Dom är ju rätt så starka i alkoholhalten så man behöver ju spä ut den en aning. Men jag tror att de olika numrerna har olika karaktärer. Har själv inte smakat nån av dom och känner tyvärr inte nån som har smakat alla.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Whiskey
« Svar #76 skrivet: 2008-10-10, 21:31:41 »
Ikväll så kändes det nästan som att jag fick vara med om en religiös upplevelse! :)

Efter att ha kryssat färja förra helgen, så var det ikväll dags att ta min första dram från den nyinköpta Ardbeg whiskyn (min första egna Ardbeg någonsin f.ö.), och vilken smaksensation det innebar!

Det påminde så intensivt om den första gången jag blev introducerad för Islay whiskyn Laphroaig för ca åtta år sedan. Härligt rökig, nästintill bränd smak. Den gången fick jag en kvarting Laphroaig av en kompis i samband med min sons födelse, en whisky som verkligen fungerade som en väckarklocka för hur fantastiskt whisky faktiskt kan smaka för en som innan dess endast druckit sorter som Lord Calvert och Famous Grouse.

Jag har allt sedan dess försökt återuppleva just den smaksensationen i en whisky, men eftersom även Laphroaig sedemera gick över till Chill-filtrered, så har mycket av den ursprungliga gedigna, råa, rika smaken gått förlorad även hos denna min eviga favorit.

In kommer så, ikväll, Ardbeg, som räddaren i nöden. En helt fantastisk Islay whisky, som inte använder sig av Chill-filtrered metoden, och därigenom bevarar all smak från fatet den legat på. Så, jag blir nog tvungen att utnämna Ardbeg till min nya favorit. Skillnaden är markant.

Rekommenderas verkligen!  :thumb

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Whiskey
« Svar #77 skrivet: 2008-10-10, 22:23:22 »
Ett billigt, rökigt och mycket gott alternativ jag hittade på Öl mässan är "Islay Mist".
En Islay blend med stark Laphroaig karaktär, grymt god och billig 234:- hos Grönaskylten  :thumb
Cake or Death?


guest1327

  • Gäst
SV: Whiskey
« Svar #78 skrivet: 2008-10-12, 05:49:43 »
Drinkade lite Bowmore nu i helgen.. mums!  och rökig whiskey blir det i framtiden :)  den får jag ha ifred för frugan, som annars vill ha whiskey med....

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Whiskey
« Svar #79 skrivet: 2008-11-04, 00:57:35 »
Minirapport från WhiskyLIVE 2008!

Nu ska jag göra ALLA Whisky-älskare i klanen mycket glada...ÄVEN DeadHead...!!! :D

En av de bästa nyheterna på WhiskeyLIVE detta året var Ardmore, en helt fantastisk Highland Singel Malt, som har vunnit Guldmedalj I San Francisco´s World Spirits Competition 2008.
Det är en Non-Chill filtered skönhet, som enligt mig springer i cirklar kring min gamla trotjänare Laphroaig. Ett litet underverk på flaksa kan man lugn säga.

Vet inte om den finns på bolaget, men kan den besträllas - beställd den utan tvekan.

Japanerna var där iår igen, och deras nya portvins lagrade var inte på något sätt en dålig en, men har en hel del att hämta innan den är ikapp våra Brittiska vänner.

Grythyttan startar upp ett destileri - massa spännande, och till våren kommer en ny emision som det ser ut, där man kan köpa in sig för 5-8.000:- (Macmyra eller vad de nu heter var där, men lämnade montern tidigt?!?!?!?)

Själv la jag vantarna på en Glen Albyn 29 years old! Tyvärr så var detta de sista 208 flaskorna som tappats då dest. försvann för 6år sedan och revs för 3, men gossar, vilken whiskey....

Old Pulteney, en annan av mina favoriter testades flitigt, och deras 17åriga resp 21åriga är en klass för sig. Bra, bättre helt enkelt topp!

Ardbeg var oxå på plats, och alla deras sorter testades givetvis. En massa trevlig upplevelse som vanligt, och deras portwood var ypperligt trevlig den med, men 10 funkar alltid.

Glenrothes har släppt en ny årgångsvisky - 1994. En kvalitetsstark (som vanligt) whisky MEN enligt min ringa mening inte lika stor kropp som deras Selected Reserva, som är superbra och ett bra pris på...inte säker men 450-470 på bolaget...?!?!?!?

Må bäst!


DD :supporter

« Senast ändrad: 2008-11-04, 01:05:31 by deathdealer »


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Whiskey
« Svar #80 skrivet: 2008-11-04, 07:21:03 »
Fasen va najs!  :thumb

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
SV: Whiskey
« Svar #81 skrivet: 2008-11-05, 08:25:29 »
mmmmmmmm.............låter gott
AVAST CLEARED !

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Whiskey
« Svar #82 skrivet: 2008-11-06, 08:36:58 »
Intressant!

Är Glenrothes Selected en Pure Malt, dvs blandning? Den har ingen årgång, och det låter som om det skulle kunna vara en pure malt blend, typ Black Ribbon (som för övrigt är en utmärkt whisky)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Whiskey
« Svar #83 skrivet: 2008-11-06, 08:45:32 »
Enligt hemsidan: (www.theglenrothes.com)

John Ramsay, our Malt Master, has crafted a selection of The Glenrothes which typifies the distillery house character – ripe fruits, citrus, vanilla and hints of spice.

The Select Reserve is a first for us. A non-Vintage-specific selection carefully chosen by John and produced to the same high quality standards as The Glenrothes Vintage selections; only here we select and vat from casks from different years.

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Whiskey
« Svar #84 skrivet: 2008-11-07, 10:28:52 »
Hehe, gissa vem som köpte den sista existerande flaskan Ardmore som finns i Sverige?

Jag :)  :banana


Slut hos leverantören, och bara en enda kvarvarande flaska, som stod på bolaget i Lilla Edet. Den är nu på väg hem till mig i Färgelanda :sun

Jag passade också på att beställan en Glenrothes Select Reserve och 10 st. Innis Island Cask :D

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Whiskey
« Svar #85 skrivet: 2008-11-07, 10:53:35 »
grattis Daddy - blir du besviken, tar jag och köper den av dig!!!!!


DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest1464

  • Gäst
SV: Whiskey
« Svar #86 skrivet: 2008-11-07, 11:10:38 »
Dricker ni de där toktorviga whiskeyna rena eller med en skvätt vatten i?

Provade Ardbeg 10 årig ren och sen med ett par droppar vatten i, och karaktären ändrades heeeelt.
Nästan all "brända, blöta löv"-smak försvann och ersattes med sötma.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Whiskey
« Svar #87 skrivet: 2008-11-07, 11:52:13 »
Julbock... av "whisky-halm"?

Mackmyra whisky har donerat cirka fyra ton överbliven halm, vars korn använts till att förädla whisky.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.221582




Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Whiskey
« Svar #88 skrivet: 2008-11-07, 14:06:13 »
Dricker ni de där toktorviga whiskeyna rena eller med en skvätt vatten i?

Provade Ardbeg 10 årig ren och sen med ett par droppar vatten i, och karaktären ändrades heeeelt.
Nästan all "brända, blöta löv"-smak försvann och ersattes med sötma.

BARA en ren smaksak...
Däremot, många "smakämnen" i whiskyn döljs under längre lagring (även om den smakar bra som den gör). Droppar du i lite vatten, och detta är ingen exakt vetenskap, så testa dig fram, så kan whiskyn precis som du säger "vakna" och få en betydligt bättre och rundare smak!

Men för guds skull - vattna inte whiskyn, dvs för mycket, förstör den totalt enligt min ringa mening.

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Whiskey
« Svar #89 skrivet: 2008-11-07, 14:20:12 »
 :stupid

I all singlemalt whisky så droppar jag alltid i lite vatten (OBS! Droppar! Uppskattningsvis en tredjedels till en halv tesked vatten till en sexa 40% whisky, lite mer i starkare sorter). Om man inte gör det så tar den rena spritkaraktärern i whisky bort alltför mycket av de fantastiska smakerna som finns.

På en whiskyprovarkväll på Mackmyra för ett par år sedan togs ämnet upp, och att inte droppa i vatten är att göra sig själv en björntjänst när det gäller singlemalt whisky.

Sen är ju is ett vettigt alternativ att hälla i i de mindre lyckade whiskysorterna där ute, då man dricker för ruset och helst av allt vill ta bort så mycket vidrig smak det bara går, exempelvis Mehkong och andra avarter...
« Senast ändrad: 2008-11-07, 15:28:38 by DeadHead »

 

Senaste inlägg