Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Digitalboxar och HDMI, kan de va nått?  (läst 6656 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
Digitalboxar och HDMI, kan de va nått?
« skrivet: 2006-12-26, 11:26:21 »
Någon som vet om man ska satsa på en digitalbox/DVD/håddisk med HDMI-överföring?

På susning.nu står det att det bla är ett piratkopieringskydd?

Ska man fortsätta med sin scart och DVI?
« Senast ändrad: 2007-01-09, 00:01:09 by Enos Pork »

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

guest34

  • Gäst
SV: HDMI, kan de va nått?
« Svar #1 skrivet: 2006-12-26, 15:34:58 »
bildmässigt så tycker jag personligen att HDMI äger över Scart..så själv så byter jag ut allt emot HDMI  :supporter

guest371

  • Gäst
SV: HDMI, kan de va nått?
« Svar #2 skrivet: 2006-12-26, 15:40:29 »
För billiga och bra HDMI-kablar kolla på www.padawan.se
och ja det är en polares site ;)

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: HDMI, kan de va nått?
« Svar #3 skrivet: 2006-12-26, 17:40:25 »
DVI använder samma HDTV-signaltyp som HDMI, med skillnaden att HDMI kan föra med sig 8-kanaligt ljud. Skillnaden till Scart (oavsett om du skickar Video, S-video eller RGB i scarten) är markant. HDMI har mycket riktigt ett kopieringsskydd, kallat HDCP. Detta säkerställer dock bara att transporten från källa till bildskärm sker utan att du tappar signalen till en kopieringsmanick. En HDCP-spelare vägrar skicka HD-matrial till en icke-HDCP-skärm t ex. På sikt kommer du vilja ha HDMI på allt du äger.

guest371

  • Gäst
SV: HDMI, kan de va nått?
« Svar #4 skrivet: 2006-12-26, 17:47:55 »
jag vill ha en mediaspelare som inte begår harakiri om jag sätter in en skitig skiva i den ;)

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: HDMI, kan de va nått?
« Svar #5 skrivet: 2006-12-27, 10:52:56 »
Tack gisse!  :thumb Du är kungen  :bow

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

guest1327

  • Gäst
SV: HDMI, kan de va nått?
« Svar #6 skrivet: 2006-12-28, 22:12:38 »
Någon som vet om man ska satsa på en digitalbox/DVD/håddisk med HDMI-överföring?

På susning.nu står det att det bla är ett piratkopieringskydd?

Ska man fortsätta med sin scart och DVI?

Men jag trodde vi var färdiga med detta??

SNACKA med Comhem FÖRST, Köp inget förrn du vet vad du kan få hem i kabeln.

När du vet vad du får hem, DÅ ska vi snacka vad du ska ha för prylar...


Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: HDMI, kan de va nått?
« Svar #7 skrivet: 2006-12-29, 09:26:56 »
Jag har pratat med Comhem och nu är jag ute efter kablar och digitalbox + att vi ska byta från TV1000 till Canal+ :)
HDTV är fortfarande för dyrt.

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

guest1327

  • Gäst
SV: HDMI, kan de va nått?
« Svar #8 skrivet: 2006-12-29, 15:59:01 »
Jag har pratat med Comhem och nu är jag ute efter kablar och digitalbox + att vi ska byta från TV1000 till Canal+ :)
HDTV är fortfarande för dyrt.

Har de ingen box de erbjuder dig gratis? Hmm, ibland har de väl erbjudanden ifall du tecknar nytt avtal,eller förlänger det med dem?
Jag håller med dig om att HDTV är på tok för dyrt. Canal Digital har erbjudande och 3 HDTV kanaler gratis i ett år,, sen lär det väl kosta skjortan där med.

Kolla med denna killen han kanske inte hunnit sälja den

http://www.tradera.com/auction/Digital_TV/aid_35238305

EDIT:  hoppsan,, den var väl såld tydligen, men då vet du kanske vad du ska leta efter

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: HDMI, kan de va nått?
« Svar #9 skrivet: 2006-12-30, 16:27:35 »
Missade att det kom flera inlägg...

Duncan, glöm skivor och satsa på hårddiskar istället. Ska det vara portabelt så ligger väl en Ipod Video 30GB eller en Palm Treo 680 närmast till hands.

Vad man kan få i kabeln är inte såååå viktigt. Platt-tv, mediadator och ljudanläggning är de tre dyraste utgifterna i en hemmabio. Å andra sidan är dessa produkter du ska kunna ha väldigt länge. Här ska du solklart satsa på apparater som kan hantera HDMI (eller DVI med HDCP).

Digitalboxar är dock en i sammanhanget mindre utgift som dessutom varieras med jämna mellanrum (t ex vartannat år när abonnemanget löpt ut). och som dessutom är beroende av din bostad, och vilka leverantörer du har där du bor. Tyvär är de flesta digitalboxar hopplöst krams av billigt tjafs, eftersom det oftast är din leverantör som s a s betalar boxen. Bäst är det hos Boxer, eftersom de ger dig en kickback att använda för att köpa en box efter eget tycke och smak. Du kan alltså lägga ner mer än den kick du får, på en bättre box. Nackdelen är att vi har ett monopol i Boxer, och alla boxar ska vara godkända av boxer för att få kicken. Boxer har naturligtvis avtal med en del tillverkare, men långt ifrån alla! Därför finns det så ohyggligt många boxar från Sagem, Samsung, Nokia mfl på markanden, men knappt några från Siemens, Amstrad, Loewe, B&O mfl. och därmed går svensson miste om en del intressanta alternativ. I Deutschland finns tex boxar med 6st kanalväljare, så att man slipper ha boxar vid varje TV. Eller boxar med SATA- och Ethernet-anslutningar.

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: HDMI, kan de va nått?
« Svar #10 skrivet: 2007-01-09, 00:00:31 »
Jahapp. Nu har vi (efter lite efterforskningar) beslutat att skita i ny digitalbox.

Anledning:
Ny digitalbox = bättre bild över lag (HDMI) och 5.1 ljud på ett fåtal kanaler
Ny digitalbox = Analoga kanaler i kåmmhemms nät gör att man inta kan lat-zappa från kanal 1 till what-ever. Man måste byta till TVns mottagare för att kunna få in de analoga kanalerna och sedan byta tillbaka till digitalboxens för de digitala.....

Det finns tydligen inga digitalboxar med analog avkodning förutom den gamla Sagem-häcken vi råkar ha.

Så nu blire å fösöka leta DVD/HD-tjosan eftersom vår gamla DVD håller på att packa ihop.... det blir en ny djungel att ge sig in i  :cartman

@Gisse: Ge mig ett bra tips på DVD/HD som inte kostar en förmögenhet men kan det man vill ändå så rings vi sedan :)

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Digitalboxar och HDMI, kan de va nått?
« Svar #11 skrivet: 2007-01-09, 01:50:33 »
uhum. helst vill du ju ha HD i comhem-boxen med dubbla tuners. Då kan du spela in en kanal och titta på en annan samtidigt. Dock finns det inga sådana boxar för comhem tyvär. Nästa alternativ är då, precis som du är ute efter, en DVD med HD. Personligen tycker jag Pioneers modeller är bäst därför att:

-RGB-ingång på Scart 2, dvs du kan koppla boxen till den utan bildförlust, många brännare accepterar bara den enkla videosignalen på Scart 2.

-simpla, svenska menyer som alla i familjen förstår.

 :thumb

guest524

  • Gäst
SV: HDMI, kan de va nått?
« Svar #12 skrivet: 2007-02-14, 15:04:22 »
Jahapp. Nu har vi (efter lite efterforskningar) beslutat att skita i ny digitalbox.

Anledning:
Ny digitalbox = bättre bild över lag (HDMI) och 5.1 ljud på ett fåtal kanaler
Ny digitalbox = Analoga kanaler i kåmmhemms nät gör att man inta kan lat-zappa från kanal 1 till what-ever. Man måste byta till TVns mottagare för att kunna få in de analoga kanalerna och sedan byta tillbaka till digitalboxens för de digitala.....

Det finns tydligen inga digitalboxar med analog avkodning förutom den gamla Sagem-häcken vi råkar ha.

Så nu blire å fösöka leta DVD/HD-tjosan eftersom vår gamla DVD håller på att packa ihop.... det blir en ny djungel att ge sig in i  :cartman

@Gisse: Ge mig ett bra tips på DVD/HD som inte kostar en förmögenhet men kan det man vill ändå så rings vi sedan :)
Om nån är påläst, vore jag ödmjukt tacksam för ett par korta rader om HD/DVD. Vad ska man tänka på då man köper? Finns visst två standards, vilken ska man ta? Rek. storlek på disk - är 30 gb tillräckligt?
Kan ingenting om detta o är i köpartagen  :-)

guest1327

  • Gäst
SV: Digitalboxar och HDMI, kan de va nått?
« Svar #13 skrivet: 2007-02-15, 14:18:29 »
Nu har jag ju hört att HD-DVD filmerna ska ha både DVD och HD-DVD versionerna på sig, men jag har det inte bekräftat ännu. men det vore ju smart för då kan man ju använda filmen i en gammal spelare. Sen har jag även hört talas om HD-DVD/BlueRay filmer som har de båda formaten..  som sagt det är en djungel, för att idioterna som ska sätta standard inte komer överens.

LG hade dessutom en HD-DVD/BlueRay spelare på marknaden, men den drogs visst in pga, standard nissarna klagade på att något interaktivitet inte fanns med i något av formaten.

Personligen lutar jag något mer åt HD-DVD än mot BlueRay, då jag hört att vanliga DVD filemr ska gå att köra i HD-DVD spelare, men inte i Blåspelaren, hur sanningen i detta är vet jag inte, för tillfället.

BlueRay skivorna rymmer mer, men kostar dessutom mer att tillverka. så därför lär väl filmerna kosta mer. Dessutom är plastlagret som skyddar informationen på BlueRay tunnare och då är det troligt att det filmen är känsligare för repor.

Den teoretiska gränsen för hur mycket det får plats på de olika formaten är 60GB för HD-DVD och för BlueRay är den 200GB. 

Det mesta man lyckats med hittils är 45 GB respektive 100GB och nog lär en HD film få plats på båda formaten.

Codecformaten som används är likadana i båda formaten så bättre/sämre bild lär inte något format ha.
Båda formaten har dessutom HDCP kryptering, och här gäller att spelare och SKÄRM/TV även har det annars blir bilden överförd Analogt. Båda formaten lär stödja någon slags identifiering (dok olika) av filmen så man kan få reda på vilken skiva en "piratsläppt" film  kommer ifrån. BlueRay har dessutom något som heter Dynamic Crypto som jag inte har en aning om vad det är för något.

Tydligen är det någon som redan knäckt HD-DVD formatet och det borde väl vara bra för dess framgång?


//Ragge


guest524

  • Gäst
SV: Digitalboxar och HDMI, kan de va nått?
« Svar #14 skrivet: 2007-02-16, 11:24:08 »
Tack för snabbt svar,
bra inkörs-port till djungeln!


 

Senaste inlägg