Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Strömma musik.  (läst 3655 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
Strömma musik.
« skrivet: 2012-02-14, 14:18:51 »
Jag har idag en ipod Classic kopplad med en docka till min Stereo.
Det är en lösning som inte är helt optimal så jag undrar om någon har ett bra tips på en lösning för att strömma musik från min nas till min stereo.
Användargränssnitt är viktigt. Att lätt få översikt på artister och album är a och o. Helst vill jag kunna styra den från min androidtelefon.
Tips någon?
Är det fortfarande logitech som gäller?

Sent from my HTC Desire S
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Strömma musik.
« Svar #1 skrivet: 2012-02-14, 17:10:02 »
Tror det, men jag är inte så insatt i ämnet. Vi har logitechen på jobbet och den funger bra här men man e ju lite kräsnare på hemmafronten.

Utloggad Scarecrow

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 946
    • http://www.redeby.com
SV: Strömma musik.
« Svar #2 skrivet: 2012-02-14, 20:57:01 »
Jag har precis installerat en Sonos system hemma och det är en mycket trevlig bekantskap.
Jag styr det antingen via datorn eller via min Android telefon. Android applikationen finns även till tablet, Iphone/Ipad stöds också och sägs ha lite bättre utvecklad tabletversion Sonos strömmar trådlöst mellan sina enheter vie ett eget meshnätverk. Varje enhet har också LAN uttag så att du når ditt nätverk från dem.

Det finns 5 olika typer av enheter:
Play5: En enhet med inbyggd förstärkare och högtalare med klart bra ljud. Visserligen blir det mono om man inte köper två och konfar dem för vänster/höger kanal.
Play3: Som Play5 men lite mindre
Connect Amp: Inbyggd 55w stereoförstärkare som du kopplar egna högtalare till.
Connect : En enhet med optisk/coax digital samt analog utgång (även analog ingång).  Har du en stereo med antingen inbyggd DAC eller en separat DAC av hög kvalitet skulle jag rekommendera att köra digitalt från den men annars analogt då den inbygga DAC:en inte heller går av för hackor.
Bridge: En enhet till för att kopplas till ditt nätverk/router och sen kör den trådlöst till de andra enheterna. Denna enhet behövs inte om du ansluter nån av de andre enheterna istället till ditt nät.

Jag kör med min dator igång men vad jag förstår så ska det inte behövas med de flesta NAS:ar.

Om du bara är intresserad av att strömma från din NAS/Dator till stereon så borde det räcka med en Bridge + en Connect. Sen kan du lätt lägga till enheter och få ljud i flera rum samtidigt. Du kan gruppera rummen som du vill och du kan köra samma musik helt synkat i alla rum eller olika i olika rum.

Dock finns det en liten nackdel med att den synkar ljudet om du kopllar in TV ljudet till systemet. För synkninges skull så buffras ljudet och det fördröjs runt 60-70ms. En TV/Mediaspelare med support för läppsynk kan då vara trevlig.

Sonos är väldigt användarvänligt och trevligt att arbeta med. Dock är mitt system helt nytt och min musiksamling i totalt kaos så jag kan inte ännu direkt uttala mig om översikten över större samlingar med album/artister. Jag tror dock en tablet är att föredra från översiktssynpunkt än en telefon (de ska ha samma funktionalitet dock). Ibland tablets så är efter vad jag läst Ipad:en bättre än Android ur den synvinkeln men det går nog lätt att kolla upp.

Ljudkvalitetn är helt beroende på källmaterialet och vad du kopplar Sonos mot. Det går att få hög audifil kvalitet om man vill och kan lätt matcha en bra CD spelare.

Jag har läst en del om Logitechs squeezebox system och tror att det är ett helt ok system också men kräver en del meckande med jämfört med Sonos med fördelen av att det är billigare. I jämförelse Apple/Android så ligger Sonos mer åt Applehållet och Logitech åt Android hållet.

Jag vill dock varna för att Sonos är vanebildande och man lätt vill skaffa mer enheter. Då Sonos kostar en del kan det bli dyrt. Jag började med två enheter. En play3 för datarummet och en Play5 för vardagsrummet. Nu står Play5 i datarummet, play3 täcker hall/kök och i vardagsrummet en Connect med en ny stereo och högtalare.. Ljudet är helt underbart :-)

Sonos hittar du hos HIFI-klubben


"Never argue with idiots. They just bring you down to their level, then beat you with experience"

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Strömma musik.
« Svar #3 skrivet: 2012-02-15, 13:11:01 »
Kan inte säga annat än att jag är bra sugen på Sonos. Dock säger herr plånbok nej för tillfället.
Jag så en liten manick på kjell och company som man kan plugga in i en usb-port och som sänder ljud trådlös till en reciever som kopplas till stereon. Det är billigt iallafall men jag är osäker på om jag kan få ut ljud på det viset i min synology-NAS.

Tittar även på en Apple airport express. Den verka vara den idealiska lösningen men där ska den lira ihop med en synology-NAS, en D-link router och en HTC-telefon.
Vad jag läst mig till kan det funka men det är långt ifrån säkert.
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

 

Senaste inlägg