Då ingen svarat på denna fråga kan man väl lungt utgå från
att ingen =OG= member
spelat detta spel. DREAD testar för närvarande ett 14 dagars
certifikat och vill gärna delge mina medspelare på webben om
detta spel. Efter installation och skapande av spelfigur ger jag mej ut
i den virituella rymden, det första meddelande jag får är att det är mer
än
10000 spelare uppkopplade just nu, vilket i sig är imponerande.
Väl inne i spelet så flyter det som smält smör (man kan ju undra vilka
feta servrar dom ligger inne med) Grafiken är bländande vacker. saliv-
stänket på skärmen ökade med 200 % och ögona sken som två sladd-
lampor. Fast man ju inte vad man skall göra och ens skepp som man fått
sej tilldelat ser ju som en fågelskrämma. Begynnelse budgeten har ju himla skral och efterhand kommer man underfund med att man kan
ta enkla uppdrag via en agent på närmaste rymdstation. Så man tar sitt fjutt skepp och ger sig ut i rymden för att utvinna mineraler som man
säljer på närmaste station. Skulle tro att detta spel kräver 100 % närvaro
om man skall kunna utveckla sin spelfigur och skeppet man färdas omkring med. Ett grundintresse för rymden och Sci-Fi är ju basic.
Nedanstående Recension har jag hämtat på:
http://www.gamingeye.com/När du har skapat dig en karaktär kastas du ut i rymden i ett litet och ganska värdelöst rymdskepp. Spelet startar med lite grundläggande inlärning men personligen orkade jag inte köra igenom hela denna träning. En av anledningarna till detta var att instruktören plötsligt slutade ge mig instruktioner! Nu är det helt upp till dig som spelare vad du skall göra Â? du har ett enormt spelområde till ditt förfogande och det är du som bestämmer vilket mål du skall ha i spelet.
Det finns en sak som för mig gjorde att jag ganska snabbt tröttnade på EVE och det är att det var så förbaskat svårnavigerat. En klar fördel var att andra spelare, som var online, mer än gärna hjälpte mig men trots att jag hade stöd från 3 Â? 4 andra spelare tog mig nog närmare en halvtimme innan jag lyckades lägga upp en färdrutt och sedan aktivera autopiloten för att åka dit jag ville! Är jag då så trög eller vad?! NejÂ? ett av problem var att på navigeringskartan så fanns det inga namn utsatta, detta är egentligen så urbota dumt att jag saknar ord för det (enligt andra spelare så är det något av en bugg som skall åtgärdas). Man ser alltså planetsystemen och planeterna (kartan är zoombar) men det finns inga namn utsatta. Det finns en sökfunktion men det gäller så klart att stava rätt annars finner du inte vad du söker. Därtill kan jag säga att det var inte helt enkelt att sätta upp rutten för min resa även om det så klart gick till slut.
Jag tog ett uppdrag från en NCP (alltså en datorstyrd karaktär), som gick ut på att ta ett meddelande från det område där jag befann mig till ett annat område som låg ganska långt bort. Efter ovanstående problem med att sätta upp färdrutten lyckades jag tack vare de vänliga medspelarna göra detta. De varnade mig dock för att åka lite hur som helst Â? istället skulle jag kolla upp kartans säkerhetszoner eftersom det lurar pirater i rymden som bara väntar på en nybörjare i ett uselt skepp! Jahapp, sagt och gjort kollade upp kartan och markerade att jag ville se säkerhetsratingen, som genast dök upp på kartan. Nu var bara frågan: vad betydde siffrorna? Tja, säg det. Jag har letat efter det i handboken men utan något lyckat resultat! Därtill vågade jag inte ens tänka tanken att sätta upp en färdrutt manuellt som de vänliga medspelarna rekommenderade Â? kartans ickeförståeliga system gjorde att det hade varit mer arbete än vad det skulle vara värt! Istället tog jag min chans och for iväg med autopiloten på och det gick bra Â? inga pirater i sikte. Men detta är också helt klart en nackdel för ett onlinespel som EVE; en nybörjare borde kunna ha en chans att lära sig spelet i fred innan man utsätts för vildsinta attacker från erfarna spelare. Striderna i EVE gynnar inte någon med ett dåligt skepp och det är väl inte så konstigt i och för sig. Men om de hade varit som i exempelvis Freelancer, där man mer eller mindre förlitar sig på egen skicklighet (med musen etc) så hade det varit en sak. I EVE sker striden ofta på långt avstånd, du sätter någon du vill attackera som mål och sedan fyrar du av dina vapen långt innan du ser din tilltänkte fiende. Detta innebär att om jag som fattig och usel nykomling till exempel har stannat till vid ett asteroidbälte för att utvinna lite mineraler att sälja så kan ett gäng motståndare med stora skepp och feta vapen anfalla mig utan att jag ens ser det. Jo, man kan för all del se det på radarn men systemet är ändock lite trist tycker jag.
Grafik & Ljud
Grafiken i EVE är enligt min mening helt suverän Â? det är mycket snyggt. På min burk laggade spelet aldrig och då är som sagt grafiken ändå grym! Själva gränssnittet kan vara lite blurrigt men det kan inte vara lätt att designa på ett mindre rörigt sätt eftersom det är så mycket information som skall finnas tillgänglig för spelaren hela tiden. Utvecklarna har ändå gjort sitt bästa tror jag och man kan givetvis stänga ner eller flytta undan så mycket man önskar (med risk för att missa viktiga meddelanden). Nej, jag har absolut inga invändningar mot grafiken eller gränssnittet i EVE Â? det är föredömligt utfört.
Ljudet, tja, det är ganska svårt att bli imponerad av ljudet i ett spel tycker jag. Det finns där, det är god kvalitet på ljudet och det fyller sin funktion. Det finns musik om man vill ha den på och den är väl egentligen varken bättre eller sämre än någon spelmusik jag har hört. Å andra sidan kan man se detta som ett gott betyg Â? jag tänkte egentligen inte så mycket på ljudet under tiden jag spelade och det är ju trots allt bättre än om jag hade stört mig på det!
Hållbarhet
Jag kan bara säga att om du gillar den här typen av spel har EVE en väldigt hög grad av hållbarhet. Detta beror kanske främst på att uppdrag och intriger skapas av mänskliga spelare och jag skulle vilja påstå att det är i just detta som ett MMORPGs styrka ligger. Vad jag menar är att om du blir trött på lätta uppdrag från en NPC eller tycker det börjar bli trist att bara skaffa mineraler för att sälja för att på sätt få tag på pengar så finns det alltid uppdrag skapade av spelare att ta sig an. Man kan låta sig involveras i klaner eller krig, kämpa för att uppnå högre status i spelvärlden ellerÂ? tja, det är som jag skrev i början; det är upp till dig vad du vill göra med spelet, du styr själv!
Spelkänsla
I och med att det finns fullt av mänskliga medspelare blir det en helt annan spelkänsla här i EVE än i ett solospel. Vad det gäller den här typen av rymdspel tycker jag dock personligen att det tråkigaste är de stora avstånden. Visst, resor avbryts av strider ibland men det är helt enkelt dödstrist att sitta 5 Â? 10 minuter och bara vänta på att komma till målet. Därtill tycker jag att spelkänslan dras ner ytterligare av det faktum att striderna sker på det sätt som jag beskrev ovan. Samtidigt vet jag inte hur man skulle ha löst det annars, för det är trots allt ett rollspel det handlar om. Det skall inte vara hur snabb man är med musen som avgör vem som vinner Â? då handlar det istället om ett actionspel.
Slutord
EVE Online har massor av djup att erbjuda dig som gillar den här genren. I min recension har jag inte tagit upp så mycket av spelets komponenter, helt enkelt för att det skulle bli en ganska trist uppradning av torr fakta. Men du kan spela som smugglare eller pirat, handelsman eller lösa uppdrag åt andra spelare. Variationen är enorm! För min personliga del blev det här lite väl mycket. Det kanske handlar om att det är mitt första onlinespel men samtidigt tror jag att jag hade haft lättare för att sätta mig in i ett spel som utspelades i en mer bekant värld. I kombination med det knepiga navigationssystemet, som borde ha varit helt intuitivt, kände jag att det här är helt enkelt inte ett spel för mig. Å andra sidan träffade jag på många trevliga spelare som var helt frälsta av EVE. Jag skulle säkert kunna ha blivit det också om jag bara hade haft mer tid för spelet. Med sitt speldjup, möjligheter och vackra grafik kan jag bara rekommendera dig att testa EVE Online själv om du tror att ett SF-spel är något som skulle tilltala dig. EVE Online har full potential att bli ett långtgående äventyr för SF-sugna spelare!
=============================================
Systemkrav
Minimumkrav:
Windows 98/ME/2000/XP
P3 450 MHz
128 Mb RAM (256 för 2000/XP)
Direct Sound-komp. ljudkort
Internetanslutning: 56K eller snabbare (dock; på den officiella webbplatsen anger man att det räcker med 33,6K) !!!
MS DirectX 9.0
Testsystem:
Windows XP Pro
AMD Athlon 2100+ XP
512 Mb RAM
Internt ljudkort
Internetanslutning: BBB
MS DirectX 9.0