Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Vettig mediadator  (läst 13625 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest3469

  • Gäst
SV: Vettig mediadator
« Svar #15 skrivet: 2013-10-25, 09:05:11 »
:lolabove Super nice Daddy!!

//Snow

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Vettig mediadator
« Svar #16 skrivet: 2013-10-25, 10:50:21 »
Saknar dock ett lite kraftigare graffekort i nästan alla alternativ OM man nu vill använda mediaprytteln för att även spela på. Tror Intel HD 4000 är alltför klent?
Ja, skämt åsido, det är ingen spelburk. Jag har samma grafikkrets i min MacBook och GW2 gick inte att lira, ens på "ultra low".

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Vettig mediadator
« Svar #17 skrivet: 2013-10-25, 13:14:10 »
Jag skulle vilja vända på det, varför skulle Mac Mini vara bäst?

Du säger att den är snygg, men det är ju högst subjektivt. Du säger att den vinner alla tester, men de tester jag läser så är det XBMC som vinner. Du säger att den är liten, men NUC är mindre, du säger att den är vrålsnabb men NUC kan fås med kraftigare processor och snabbare SSD. Du säger att den är "Mest värde för pengarna" men för de klenare delarna betalar man över 2000kr mer.

Så, varför skulle den vara bäst när den är klenare, dyrare, större och dessutom låst till apple och microsoft som enda operativsystem?

guest3469

  • Gäst
SV: Vettig mediadator
« Svar #18 skrivet: 2013-10-25, 14:17:15 »
Åh va härligt!!!
Ännu ett frukt krig.   :banana



//iSnow

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Vettig mediadator
« Svar #19 skrivet: 2013-10-25, 15:09:10 »
Jag skulle vilja vända på det, varför skulle Mac Mini vara bäst?

Du säger att den är snygg, men det är ju högst subjektivt. Du säger att den vinner alla tester, men de tester jag läser så är det XBMC som vinner. Du säger att den är liten, men NUC är mindre, du säger att den är vrålsnabb men NUC kan fås med kraftigare processor och snabbare SSD. Du säger att den är "Mest värde för pengarna" men för de klenare delarna betalar man över 2000kr mer.

Så, varför skulle den vara bäst när den är klenare, dyrare, större och dessutom låst till apple och microsoft som enda operativsystem?

ehhhhhh.......
1. Är inte XBMC en mjukvara (jag kör den på min MacMini?)
2. Titta lite på det "tyngsta NUCen´s specifikationer, och detta är MacMini:
2,5 GHz dual-Core Intel Core i5 - Core i7 3,6Ghz
4 GB minne (max 16) - standard 1600Mhz
500 GB hårddisk1 (eller två SSD-diskar eller....1TB Fusiondrive...eller....)
Intel HD Graphics 4000
OS X Mavericks
Thunderbolt - upp till 10Gbit/s
FireWire 800 - 800Mbit/s
4st USB 3 - 5Mbit/s


Men redan där slår den NUCen med hästlängder. Du kan kör Windows på den utan problem....och ALLT annat också...

Ja just det, den klarar av att rodda Photshop, InDesign och fullskalig produktion....
Men det är klart, jag ska kunna spela på den, gärna BF4, som jag kan på NUC?...eller en enklar HTPC...???? För så fort det kommer till diskussioner kring Macen så dyker detta upp....Senario: "-Älskling, jag tar vår mediaspelare, kopplar ur den och går och sätter mig på kontoret, NEJ vänta...barn pappa ska bara spela lite här på TV´n så gå undan nu, för nu är mediaspelaren min"...ehhh????

Återigen - MEDIASPELARE - men MacMini´n är en extremt kraftfull dator!

Sen min vän -du spelar på en...Windows-maskin (eller är det en Linux?), och jag tar för givet att du har en Windowsmobile....eller liknande? MEN då gnäller ingen....

Men för allt i värden - gillar man som du Porche-Design....och sen använder argumentet "att det är en smaksak" talar man rakt mot sig själv...

Sen kan du få 3års garanti som följer med burken, dvs du kan sälja den efter 2 år med ett års garanti! HDMI-kabel och VCL/XBMC eller vad du vill och styr den via telefonen....eller det du känner för....för den har precis allt - och som en annan väldigt förståndig man skrev - "-Usch va tråkigt det skulle vara om den bara funkade direkt"

DD  :banana (massor av glimten i ögat)

Ps. Ja just det.....uppdateringar....behöver du ALDRIG tänka på....för något någonsin, för det sköts automatiskt...JA....du kan ha massor av användare, dela ut och streama allt i hela huset....men det.....kan väl alla spelare, med den nya standarden!

Sa jag att du kan köra alla streamingtjänster på den direkt?......äsch det kanske inte va så viktigt... :D

Sen var den ....ful?
« Senast ändrad: 2013-10-25, 15:12:24 by deathdealer »


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Vettig mediadator
« Svar #20 skrivet: 2013-10-25, 15:15:33 »
jajust det...UNIX-baserat operativ....64-bit.....som du KAN jobba med lika friskt som med Windows....eller Linux....eller BARA du kan! ;-)....
« Senast ändrad: 2013-10-25, 15:17:31 by deathdealer »


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Vettig mediadator
« Svar #21 skrivet: 2013-10-26, 18:25:00 »
 :wave :wave


 :redx :winner :winner :winner :winner :winner :winner :winner :winner


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vettig mediadator
« Svar #22 skrivet: 2013-10-26, 19:03:22 »
Vann du, DD? :D

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Vettig mediadator
« Svar #23 skrivet: 2013-10-26, 19:37:01 »
Rond 2!

Nu får du la bestämme dig DeDe. Pratar vi om mediespelare som du först sa, eller pratar vi om kontorsmaskiner för photoshop? Det förstnämnda. Och där liksom kvarstår frågan om varför man ska punga ut med flera tusen spänn extra, utan att vinna något nämnvärt på det (i avseendet mediaspelare)?

;)

Utloggad SuperTed

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 899
SV: Vettig mediadator
« Svar #24 skrivet: 2013-10-27, 01:54:11 »
Rond 2!

Nu får du la bestämme dig DeDe. Pratar vi om mediespelare som du först sa, eller pratar vi om kontorsmaskiner för photoshop? Det förstnämnda. Och där liksom kvarstår frågan om varför man ska punga ut med flera tusen spänn extra, utan att vinna något nämnvärt på det (i avseendet mediaspelare)?

;)
:stupid

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Vettig mediadator
« Svar #25 skrivet: 2013-10-27, 02:17:19 »
Vi pratar Mediaspelare - enkelt...
Jag pratade inte om att burken skulle fungera som spel, men bonusen man får är att man har en fullfjädrar dator i samma burk, vilket man inte har i dom andra alternativen....

Så JA- det kostar 2000:- mer, men du får något som presterar betydligt mer än något annat .....

Debatten fortsätter...

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest4096

  • Gäst
SV: Vettig mediadator
« Svar #26 skrivet: 2013-10-27, 02:32:26 »
Rond 2!

Nu får du la bestämme dig DeDe. Pratar vi om mediespelare som du först sa, eller pratar vi om kontorsmaskiner för photoshop? Det förstnämnda. Och där liksom kvarstår frågan om varför man ska punga ut med flera tusen spänn extra, utan att vinna något nämnvärt på det (i avseendet mediaspelare)?

;)

 :thumb

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Vettig mediadator
« Svar #27 skrivet: 2013-10-27, 10:09:04 »
Citat:

"- Håller på och kollar lite på en vettig dator att ställa i bokhyllan här hemma för att koppla ihop med TVn."

"- Core i3 räcker. 4 gig ram räcker. Bör vara ett hyfsat graffakort som klarar spel i Guild Wars 2 klassen någorlunda. Wifi och HDMI är krav."

"Jag köpte en NUC för några månader sedan och är synnerligen nöjd med den, som mediadator. Spelar inte på den och den klarar nog inte GW2 heller? Som OS valde jag OpenELEC, en mini-linux dist med XBMC. 3874:-"

"- Mac mini? Pliiiiiis!
Mängden brister är så omfattande att jag knapt orkar börja lista dem..."


"- Du säger att den vinner alla tester, men de tester jag läser så är det XBMC som vinner. Du säger att den är liten, men NUC är mindre, du säger att den är vrålsnabb men NUC kan fås med kraftigare processor och snabbare SSD. "
Så, varför skulle den vara bäst när den är klenare, dyrare, större och dessutom låst till apple och microsoft som enda operativsystem?"



Tittar man på vad DH skrev från början, och framförallt alla de verkligen uttömmande svar som kommit från motsatta ringsida, och den uppenbara avsaknaden av finnes hos andra, samt att man helt plockar bort att ALLA inte vill bygga maskin, frua och barn vill att det ska funka - samt att man inte tar till sig utan slänger sig med begrepp som "kontorsmaskin"  :D - så ja Deadhead....

Jag vann denna omgången överlägset!!!  :banana

En kamrat till mig (säger absolut inte vem...plommon) köpte en liten sak för 400:- som funkar som mediaspelare....men kräver att du har en server rullande någonstans....

Min "pfszzzzz-MacMini-ful-långsam-dyr" klarar av
* XMBC
* PLESK
* VLC
* Streama 2st 1080p filmer samtidigt
* Plocka på hur många diskar du vill
* Köra vilket OS du vill - OSX eller Windows
* Fullfjädrad SMART-TV
* Blööötand och supersnabb WiFi

Du kan ha en mediaserver rullande på den, du kan streama Netflix, Du har Spotify, alla olika typer av musik/bild hantering du kan tänka dig, flera användarkonton så du kan begränsa åtkomst....

Jag har testat: Flera varianter av Tvix, BoxeeBox, Apple-TV, Popc....

och INGET av det ni tagit fram kommer i närheten av detta + att du behöver kunna....läsa det som står på skärmen.....för att få maskinen att starta....


Så - tjaaa.. antingen är man smart....eller så är man en principfast-gnällkärring och vägrar....valet är uppenbart...

och vinnaren är - MacMini, den bästa Mediaspelaren i rätt prisklass (plus att den är ljudlös och är en fullfjädrar dator)

DD

Ps. tack för alla konstruktiva svar.....och hoppas att ingen tog illa vid sig för att jag mästrade er, och bara....är så jäääävla bra :D


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Vettig mediadator
« Svar #28 skrivet: 2013-10-27, 10:15:39 »
Jag har köpt en så här http://www.inet.se/produkt/1970713/acer-aspire-revo-rl80 till Jenny som en ny dator att jobba med (surf, bilder, ej bildhantering, släktforska och dyl.) Den kommer med win8

Den är liten och nätt med en i3-propp och bra med lagring, och jag misstänker att den skulle stå sig rätt bra under en TV som en mediamaskin också.

Som ett alternativ till NUCen och Minin :)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Vettig mediadator
« Svar #29 skrivet: 2013-10-27, 10:28:08 »
 :stupid

Först "bidraget" på mediaspelare......äntligen....
Nu har vi :
ACER: 3995:-
NUC: 3875:-
ASROCK: 7995:-
MacMini: 4990:-



Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

 

Senaste inlägg