Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Chassin och värme  (läst 5453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Scarecrow

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 946
    • http://www.redeby.com
SV: Chassin och värme
« Svar #15 skrivet: 2013-03-29, 22:02:22 »
* Fläkten i PSU:n (power supply=nätaggregat) suger IN luft i chassit
* Chassifläktar blåser UT luften ur chassit

Båda min datorer är byggda så att PSU sitter med båda dess ventilationsöppningar riktade mot utsidan av chassit så dess luft varken sugs in eller blåses ur chassit. De är helt egna slutna system (Sen kan jag vända uppåner på dem om jag vill och då skulle de bidra till att cirkulera luft mellan insidan och utsidan av chassit). Jag valde den monteringen då båda mina chassin har ett par fläktar på framsidan som suger in luft och uppe på baksidan som blåser ut.

Så det kan nog variera lite. Iallafall i hemmabyggen  :)


"Never argue with idiots. They just bring you down to their level, then beat you with experience"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Chassin och värme
« Svar #16 skrivet: 2013-03-29, 22:51:21 »
* Fläkten i PSU:n (power supply=nätaggregat) suger IN luft i chassit
* Chassifläktar blåser UT luften ur chassit

Båda min datorer är byggda så att PSU sitter med båda dess ventilationsöppningar riktade mot utsidan av chassit så dess luft varken sugs in eller blåses ur chassit. De är helt egna slutna system (Sen kan jag vända uppåner på dem om jag vill och då skulle de bidra till att cirkulera luft mellan insidan och utsidan av chassit). Jag valde den monteringen då båda mina chassin har ett par fläktar på framsidan som suger in luft och uppe på baksidan som blåser ut.

Så det kan nog variera lite. Iallafall i hemmabyggen  :)



Huh? Jag e full, men iaf - förklara detta en gång till tack.

Utloggad Scarecrow

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 946
    • http://www.redeby.com
SV: Chassin och värme
« Svar #17 skrivet: 2013-03-30, 00:19:17 »
Huh? Jag e full, men iaf - förklara detta en gång till tack.
:)

Jag ritade lite snabbt i bilden av mitt chassi.

Gul pil är PSU'ns luftcirkulation
Blå är chassits

Slutet system för PSU'n var kanske lite fel ordval. Syftade på att det kör sitt eget race oberoende av chassits cirkulation. PSU'n går att montera "uppåner". I det fallet hade den gula pilen startat innifrån chassit istället.




"Never argue with idiots. They just bring you down to their level, then beat you with experience"

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Chassin och värme
« Svar #18 skrivet: 2013-03-30, 10:55:04 »
Alla chassin är inte lika...

Jag har en Silverstone Raven RV03. Framför allt så monterar man extrakort vertikalt istället för horisontalt. M.a.o så hamnar alla uttag på ovansidan. Detta är bra för min del eftersom det är ett towerchassi jag har på golvet i en trång yta.

I teorin så blåser fläkten på ovansidan ner luft förbi extrakort och CPU-fläkt ner till golvet där det sitter två stora 180mm-fläktar som suger ut luften. PSU sitter längst ner, men det gör ju dom stora fläktarna också. Förhoppningsvis leds då den varma luften från PSU direkt ut från chassit utan att passera dom övriga delarna. En annan detalj är man kan montera HD på baksidan om morsan, där det sägs vara som svalast. I detta utrymme får även kablar plats så man får ett väldigt sladdfattig miljö i huvudutrymmet (mindre sladdar, bättre ventilation, right?).

TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Chassin och värme
« Svar #19 skrivet: 2013-03-30, 14:46:19 »
Ummm Elunyx.. Har du testat att ändra på fläktarna så dom i botten suger in och den i toppen blåser ut? Jag är så gott som 100% säker på att du får lägre temps av att göra så..

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Chassin och värme
« Svar #20 skrivet: 2013-03-30, 18:09:24 »
Ummm Elunyx.. Har du testat att ändra på fläktarna så dom i botten suger in och den i toppen blåser ut? Jag är så gott som 100% säker på att du får lägre temps av att göra så..

Det är helt riktigt :)

Gjorde en lite faktacheck. Jag tror att det var en U2b-video som föreslog att man skulle kolla värmen på golvet från dom stora fläktarna för att dom pressade ut varmluft. Nu när jag kollar ordentligt ser jag att dom stora fläktarna faktiskt suger in luft.
« Senast ändrad: 2013-03-30, 18:11:00 by Elunyx »
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Chassin och värme
« Svar #21 skrivet: 2013-03-30, 18:26:10 »
*(skrattar)

All kylning hit och dit fick mig att kolla rundor på nätet för min låter/lät som ett jetplan som ska lyfta ibland.

Köpte mig lite ljuddämpande, fractal design 140mm fläkt och en ny processor kylare...

den låter fortfarande men mycket behagligare db...

(pustar ut av lättnad)
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

 

Senaste inlägg