Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: CPU kylning m.m.  (läst 9198 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: CPU kylning m.m.
« Svar #15 skrivet: 2009-08-21, 22:29:58 »
har strax 4 såna fläktar till salu!!!

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: CPU kylning m.m.
« Svar #16 skrivet: 2009-08-21, 23:17:49 »
Jasså? Voffo're'rå??

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: CPU kylning m.m.
« Svar #17 skrivet: 2009-08-22, 01:06:13 »
Nånting att tänka på vid kylning av flerkärninga processorer - skaffa ett program som visar temperaturen på varje kärna, och inte bara processorn som helhet, då kärnorna blir betydligt varmare! Ex. visar min processor nu på en temperatur på 34 grader, medans kärnorna ligger på 44-46 grader - viktigt!

Själv kör jag f.ö. på stockkylare till core I7 proppen, går inte att överklocka alltför mycket, men det är inte heller något som jag kan säga verkar behövas, den har kräm så det räcker och blir över - än så länge! :)

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: CPU kylning m.m.
« Svar #18 skrivet: 2009-08-22, 02:25:27 »
Jag har Everest... CPU:n ligger på 34 och kärnorna på 38, 32,36 och 30... :) Med min GAMLA CPU-kylare...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: CPU kylning m.m.
« Svar #19 skrivet: 2009-08-30, 01:33:19 »
Har bytt nu. Då uppstod en fundering. Kollade ett par videos på nätet om att fördela kylpasta. En använde ett visitkort och smetade ganska tjockt. En tog en påse på fingret och smetade ut tunnt. Jag körde påsmetoden och smetade ut tunnt, som en film ungefär i tjocklek. Temperaturerna ligger ungefär som innan, aningens högre. Därför funderar jag på om jag kanske smetat på för tunnt med kylpasta. Förvisso snurrar fläkten inte så snabbt och så, men kylaren i sig är ju så mycket större...

Någon som har några bra åsikter? Lite bilder kanske? :)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: CPU kylning m.m.
« Svar #20 skrivet: 2009-08-30, 07:55:59 »
Jag gjorde som så på min att jag la en klick stor som ett riskorn ungefär. Jag smetade inte ut den alls men det gjorde den nog av sig själv iom att kylaren gled runt lite när jag satte dit den på processorn..

Kylpastan behöver även "brännas" in så temperaturerna kommer förhoppningsvis sjunka efter ett par dagar..

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: CPU kylning m.m.
« Svar #21 skrivet: 2009-08-31, 02:34:56 »
Efter denna modellen gjorde jag, men jag skulle vilja påstå att jag strök ut pastan tunnare än så här... Temperaturerna har stabiliserat sig något, men ligger fortfarande lite högre, särskilt på en av kärnorna...

http://www.youtube.com/watch?v=R5O_I8XOGOo

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: CPU kylning m.m.
« Svar #22 skrivet: 2009-08-31, 07:19:03 »
Hmmm kan vara att du har för lite.. Är det flera graders skillnad mellan kärnorna? Isåfall skulle nog jag göra om det..

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: CPU kylning m.m.
« Svar #23 skrivet: 2009-08-31, 08:21:48 »
Notera gärna hur kylpastan på stockkylare från Intel är placerad (iaf till I7). Den ska tydligen vara placerad optimalt, dvs ska inte smetas ut något alls

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: CPU kylning m.m.
« Svar #24 skrivet: 2009-08-31, 08:33:12 »
Det är lite lurigt med kylpasta, eftersom det finns flera olika idéer på hur man skall göra. Vissa hävdar att kylpastan skall applicerar i ett extremt tunnt lager, och att den i stort sett bara skall användas för att täppa till de mikroskopiska porer som finns i metallen. Andra krämar på ganska tjockt, och ytterligare ett gäng befinner sig i mitten. :cartman

Det bästa är väl att du försöker hitta information från tillverkaren av den kylpasta du använder. (arctic silver?)

Jag brukar lägga på en klick som ett riskorn ungefär, men brukar sedan stryka ut den över hela processorn, eftersom jag inte riktigt litar på att den smetas ut av processorkylaren.

När det gäller de olika kärnornas temperatur, så är det väl så att kärnorna ligger i olika lager, och inte brevid varandra? Därför kommer ju alltid en kärna att vara svalare, eftersom den ligger närmast kylaren.


Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: CPU kylning m.m.
« Svar #25 skrivet: 2009-08-31, 09:15:58 »
Dum..korkad fråga....
Men I7 har ju åtta kärnor, och lite beroende vilken form av applikation du kör, så utnyttjas de olika kärnorna olika?..eller har jag fel?

Om inte programmet är optimerat/gjort så att den fullt nyttjar alla kärnor, så BÖR väl den /De kärnor som används bli varmare än de andra????

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: CPU kylning m.m.
« Svar #26 skrivet: 2009-08-31, 09:43:50 »
Dum..korkad fråga....
Men I7 har ju åtta kärnor, och lite beroende vilken form av applikation du kör, så utnyttjas de olika kärnorna olika?..eller har jag fel?

Om inte programmet är optimerat/gjort så att den fullt nyttjar alla kärnor, så BÖR väl den /De kärnor som används bli varmare än de andra????

DD

4 kärnor, och den/de som används mer blir varmare! :)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: CPU kylning m.m.
« Svar #27 skrivet: 2009-08-31, 09:47:42 »
ehhhhh....nej DH...min I7 har 8 kärnor!?????

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: CPU kylning m.m.
« Svar #28 skrivet: 2009-08-31, 09:52:14 »
4 med hyperthreading = 8 virtuella, om det inte kommit en ännu nyare variant som jag missat! :)

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: CPU kylning m.m.
« Svar #29 skrivet: 2009-08-31, 10:35:08 »
:stupid

I7 har fyra kärnor och med Hyperthreading så ser det ut som åtta. :)


Det är ju helt normalt att kärnorna ligger några grader ifrån varandra.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

 

Senaste inlägg