Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Kåldolmar  (läst 3189 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1327

  • Gäst
Kåldolmar
« skrivet: 2007-10-20, 09:25:38 »
Ja som sagt.. Min mor har alltid bjudit på kåldolmar på hösten, men hon är sen ett par år rullstolsbunden och klarar inte av att laga mat.
Nu är det ju så att jag vill GÄRNA få in förslag på viner som passar till dolmarna. och det ÄR sablens så svårt att få ut något vettigt ur folk som förstår sig på vin. de bara garvar och säger VA? kåldolmar? när kör med öl...  Nå jag tror ändå att det finns någon i klanen som vet bättre :)  VIN till dolmarna.... 

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Kåldolmar
« Svar #1 skrivet: 2007-10-20, 11:01:02 »
Prova brännVIN! ;)

Ledsen men jag skulle välja öl framför vin, men så är jag ju inte heller nån vinexpert.:hm


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest1327

  • Gäst
SV: Kåldolmar
« Svar #2 skrivet: 2007-10-20, 11:05:31 »
Jag dricker öl till dolmarna, men det var ju frågan om vin till desamma.. Något måste väl duga bra ?
 EDIT: var är experterna när de behövs.... 

Utloggad Lasse i ledet

  • Old B-Team Leader
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 558
SV: Kåldolmar
« Svar #3 skrivet: 2007-10-20, 12:02:22 »
Har inte testat till dolmar, men kan tänka mig att det skulle passa:

Domaine de Bachellery artnr 97456
"Jag tar rygg på Letalis"

guest253

  • Gäst
SV: Kåldolmar
« Svar #4 skrivet: 2007-10-20, 15:49:32 »
Något Australiensiskt rött, kanske? Prövade nyligen "Down Under" och "Hidden Rock", någon av de kanske. Dolme är ju lite som får i smaken...

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Kåldolmar
« Svar #5 skrivet: 2007-10-20, 16:36:31 »
Jag är ju en sucker för Lindemans röda och cabournet souvignon (eller hur det nu stavas). Men jag har aldrig provat det till kåldolmar. Däremot till diverse kötträtter och där tycker jag att dom fungerar bra.

guest3

  • Gäst
SV: Kåldolmar
« Svar #6 skrivet: 2007-10-20, 16:42:13 »
Jag är ju en sucker för Lindemans röda och cabournet souvignon (eller hur det nu stavas). Men jag har aldrig provat det till kåldolmar. Däremot till diverse kötträtter och där tycker jag att dom fungerar bra.
Brukar inte Airam ses som rättstavaren på det här forumet. Felsyftningar, felaktiga meningsuppbyggnader och felstavningar duggar tätt. :tease

Vin är gott. :drink
Och nog kan kåldolmar vara festmåltid. Det är frugans favoritkrubb. Synd att jag inte har en aning om hur man gör dem...

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Kåldolmar
« Svar #7 skrivet: 2007-10-20, 16:45:19 »
Jag är ju en sucker för Lindemans röda och cabournet souvignon (eller hur det nu stavas). Men jag har aldrig provat det till kåldolmar. Däremot till diverse kötträtter och där tycker jag att dom fungerar bra.
Brukar inte Airam ses som rättstavaren på det här forumet. Felsyftningar, felaktiga meningsuppbyggnader och felstavningar duggar tätt. :tease

Även solen har sina fläckar... tydligen... :)

Får skylla på att jag är just nu är allmänt virrig efter att blivit tvingad att gå upp 05:00 en lördag morgon för att sitta i ett älgpass hela dagen.

guest699

  • Gäst
SV: Kåldolmar
« Svar #8 skrivet: 2007-10-22, 12:28:58 »
finns nog inget som slår ett glas kall mjölk till kåldolmarna  :banana

 

Senaste inlägg