Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Låt den rätte komma in  (läst 3049 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
Låt den rätte komma in
« skrivet: 2008-10-25, 10:09:51 »
Låt den rätte komma in (film och bok)
http://www.youtube.com/watch?v=lJuxX3uuW1g

Den här filmen kan inte vara dålig ,Har läst "Hanteringen av odöda" av John Ajvide Lindqvist och den var riktigt otäck. En nystart för vampyrgenren ?

guest1645

  • Gäst
SV: Låt den rätte komma in
« Svar #1 skrivet: 2008-10-25, 11:08:36 »
Min sambo har läst den och tyckte den var väldigt bra. Amerikanarna är helt saliga över filmatiseringen och har redan börjat planerna på en amerikansk filmversion.
Själv ska jag se den ikväll på Sjöbos lilla bya-biograf.
Läs gärna vad skribenten på firstshowing.net anser om filmen.

guest1645

  • Gäst
SV: Låt den rätte komma in
« Svar #2 skrivet: 2008-10-25, 22:21:21 »
Sett den. Hade förhoppningen att detta var filmen som skulle vända min negativa syn på svensk film. Nej, det var det inte. Hur jävla svårt kan det vara att göra en bra film i detta landet?! Danskarna kan, otvivelsaktigt, göra lysande serier och filmer, varför kan inte vi med den fyrdubbla befolkningen göra detsamma?

"Oh, vi gör en skräckfilm. Den ska vara så orange (vet inte riktigt varför, men tydligen var 70-talet oranget) som möjligt. Så seg som det bara går, inget får hända där inte varje stavelse är utdragen in infinitum. Vi måste hitta de mest oäkta skådespelare vi kan fiska fram (herregud, kan man få Persbrandt att verka mångfacetterad måste ju skådespelareliten vara riktigt undermålig). Inga "normala" människor, man måste antingen vara snäll och alkoholiserad eller ensam och alkoholiserad eller ond och alkoholiserad eller bara alkis (tycker mig se ett mönster)."

Jag förstår att man inte kan gå ifrån det där med alkoholen eftersom det finns med i boken men... Vänta, jo det måste man ju kunna. Om man kan plocka bort och skriva om 80% av boken så borde man kunna justera det också. Min sambo som läst boken bara skrattade när vi lämnade bion eftersom de plockat bort allt väsentligt och sedan ändrat i händelseförlopp och liknande.

Men boken ska vara bra...

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Låt den rätte komma in
« Svar #3 skrivet: 2008-10-26, 17:52:43 »
Jag håller inte alls med Felladin, jag (vi) såg den igår också, och är väldigt nöjda med hur filmen är. Man har bibehållit den "lilla" situationen som finns i boken, och låter det handla om huvudpersonernas värld och världsbild. Man har dessutom hållit sig väldigt nära boken både i ton och uttryck.

Jag är också riktigt förundrad över hur en så pass lång film, med så lågt tempo och väldigt få repliker ändå kan undgå att vara långtråkig en enda gång. :)



Men det är klart, vill man se Blade så har man gått på fel rulle... :doubt

I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest1645

  • Gäst
SV: Låt den rätte komma in
« Svar #4 skrivet: 2008-10-27, 10:47:47 »
:p

Handlar inte om att det saknades action. Handlar om att ska man ha ett kontemplativt tempo i en film så måste man ha skådespelare som kan agera och en text som är mångfacetterad. Något som gör att jag behöver de där stunderna på mig att leva mig in i karaktären. Man behöver inte 5 minuters paus efter att någon efter två veckor med en människa som luktar blod, aldrig är ute på dagen och inte fryser i en halv meter snö säger "Är du en vampyr?"

Väldigt ont om riktigt bra vamp-filmer faktiskt. Satt här och gick igenom vad jag sett och försökte komma på något jag skulle erbjuda ngn som inte sett en vampyrfilm, men nej. Det enda som kommer upp är tv-serien de gjorde kring Vampire the Masquerade. http://www.imdb.com/title/tt0115232/
Nya True Blood har lite för mycket sex för min smak, och Bill är en väldigt mesig vampyr för att ha levt i 300 år.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Låt den rätte komma in
« Svar #5 skrivet: 2008-10-27, 11:03:49 »
Men du har inte själv läst boken eller hur?

För mig så är filmen en väldigt bra överföring av boken. Det är ju helt klart inte en vanlig vampyrrulle (eller bok) och det är delvis det som gör den så intressant. :thumb


Och angående att skådisarna inte kan agera? Du är nog i minoritet som tycker det, men det handlar nog om vad man förväntar sig. Har man inte läst boken så vet man inte vad man kommer att få, och om man då bara går på "en vampyrfilm" så blir det knas. :)

« Senast ändrad: 2008-10-27, 11:14:26 by shadowskimmer »
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest1645

  • Gäst
SV: Låt den rätte komma in
« Svar #6 skrivet: 2008-10-27, 12:05:20 »
Nope, inte läst den själv men kommer göra det eftersom min sambo sa att filmen sög och att boken var helt lysande. Hon sa att de hoppat över alla bra delar av boken. Återkommer när jag läst den. :)
Och som vampyr-story var den väl inte så speciell? Eller har jag missat någon udda detalj? Men så har jag läst en hel del vampyrnoveller och Anne Rice o.s.v. :)

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Låt den rätte komma in
« Svar #7 skrivet: 2008-10-27, 12:25:21 »
Jag tycker inte den ska jämföras med någon av Anne Rice eller någon annan föfattares eller filmmakares vampyrhistorier. Det är inte samma sak. Det handlar inte om stora romantiska/erotiska/våldsamma draman utan det här är en mycket "mindre" historia om en mobbad pojke i Blackeberg (stockholmsförort, för den som inte vet) under tidigt 80-tal, och hans relation till en 12-årig vampyrflicka.

*SPOILERVARNING - markera för att läsa*
Det kanske är så att vampyren faktiskt finns där i Blackeberg under en kort tid, men att Oskar nu får ta över rollen som hennes kärlek/medhjälpare efter Håkan (Vampyrens medhjälpare - kanske pappa, även om jag personligen inte är inne på just pappa-spåret). Dvs Håkan är egentligen en spegel av var Oskar kommer att bli... (Eli har ju varit tolv år väldigt länge...) Där är man mera inne på kärlekshistorien eftersom Håkan gör det slutliga offret och dör för sin kärleks skull.

Men man kan ju också välja att exempelvis se det som att vampyren faktiskt bara finns i Oskars fantasi, som ett embryo till hans egen önskan att få något slags hämnd. I så fall handlar ju slutscenen inte om att Eli slår tillbaka och dödar Oskars antagonister i Badhuset, utan om att han faktiskt blir dränkt. Hans resa på tåget med henne i en koffert symboliserar istället hans död och befrielse från plågoandarna. Väljer man att tolka filmen/boken så så handlar den ju egentligen om något helt annat...

Fler möjligheter finnes.

*SPOILERVARNING SLUT*
« Senast ändrad: 2008-10-27, 13:03:26 by shadowskimmer »
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest1645

  • Gäst
SV: Låt den rätte komma in
« Svar #8 skrivet: 2008-10-27, 21:07:45 »
Jag har nog tolkat det hela lite mer rakt av. Och då är storyn väldigt uttjatad...
Spoiler - Hela filmen
Pojke blir mobbad och lever ensam. Pojke möter vampyr/död flicka/ängel/utstött flicka. Pojke får självförtroende. Pojke blir kär, men avvisad. Flicka upptäcker sina känslor. Pojke och flicka sover tillsammans/kysser varandra/har sex/gör blodsband/visar underkläder/dricker sockerdricka. Pojke hämnas plågoandar och får hjälp av flicka. Film/novell/sång/barn-tv-serie slut.

Meh...

 

Senaste inlägg