Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Drömklocka och annat om klockor  (läst 6260 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest2957

  • Gäst
Drömklocka och annat om klockor
« skrivet: 2009-11-01, 18:32:41 »
Har vi några klockintresserade på forumet? Själv anser jag att det är ett av få smycken en man kan bära, därför tycker jag det är värt att lägga lite extra på en klocka.

Vad har ni för klocka och vad skulle ni vilja ha och kunna tänka er att köpa?

Själv köpte jag nyligen denna och är grymt nöjd, tittar på den varje kväll innan jag skall sova.  :thumb

http://www.gear6.net/wp-content/uploads/2009/05/tag_heuer_grand_carrera1.jpg

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Drömklocka och annat om klockor
« Svar #1 skrivet: 2009-11-01, 18:57:47 »
Snygg!

För egen del slutade jag använda armbandsur någon gång efter sjunde klass, och har aldrig burit det sedan dess. Om jag provar idag, så känns det mest som klockan är i vägen och hindersam, tyvärr.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Drömklocka och annat om klockor
« Svar #2 skrivet: 2009-11-01, 19:19:35 »
Jag drömmer inte om någon speciell klocka, men är nöjd med min Tag Heuer wg1113. Den är rätt nätt, men har den gamla "bulliga" länken som jag gillar.

Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

guest2209

  • Gäst
SV: Drömklocka och annat om klockor
« Svar #3 skrivet: 2009-11-01, 21:13:55 »
@Greven,

En snygging,
Har alltid varit svag för stora öppna tavlor och "dykarstuket".

-cb99

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Drömklocka och annat om klockor
« Svar #4 skrivet: 2009-11-01, 22:53:14 »
Älskar Klockor...
TagH: Kirium, T1 och en Link
Omega: 3 olika SeaMaster och liten annat...
+ några Oris och LongG

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Drömklocka och annat om klockor
« Svar #5 skrivet: 2009-11-02, 08:00:43 »
Just nu har jag min morfars gamla Tissot Seastar från 1930-talet. den är lite cool, men håller tiden sådär... +/-10 5 minuter varje dygn.

Klockor är kul,  men jag kan inte förmå mig att lägga uppemot 10 000 spänn på ett armbandsur. För egen del blir det nog en Certina av något slag till mig själv i julklapp. Smärtgränsen ligger nog runt 5-6000 kronor.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Drömklocka och annat om klockor
« Svar #6 skrivet: 2009-11-02, 08:36:23 »
DDL - Certina ÄR en av de bästa klockor jag haft... Deras tidiga DS är sjukt prisvärd....
Men ska man köpa en ....helt fantastisk klocka för en vettig peng (fr. ca 6.000:-) så är Oris ett mästerstycke. Alla klockor är helautomatiska, och snygga som stryk!

Sen har väl OG en egenurmakare, som vi får bra priser från!!!


DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Drömklocka och annat om klockor
« Svar #7 skrivet: 2009-11-16, 15:39:15 »
appropå detta med klockor...

Det verkar som att det är ganska vanligt att klockmärken köper urverken separat från grossister, och sätter in dem i sina egna "märkesboetter" och sedan lägger på 20-30 000 kronor beroende på vad det står på urtavlan?

Är det någon som har koll på detta med urverk? Det optimala vore ju då att söka på olika urverk, och sedan leta reda på den billigaste klockan med det mest prisvärda urverket. (fast det är kanske tråkigt resonerat?)


Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Drömklocka och annat om klockor
« Svar #8 skrivet: 2009-11-16, 16:04:26 »
appropå detta med klockor...

Det verkar som att det är ganska vanligt att klockmärken köper urverken separat från grossister, och sätter in dem i sina egna "märkesboetter" och sedan lägger på 20-30 000 kronor beroende på vad det står på urtavlan?

Är det någon som har koll på detta med urverk? Det optimala vore ju då att söka på olika urverk, och sedan leta reda på den billigaste klockan med det mest prisvärda urverket. (fast det är kanske tråkigt resonerat?)



Beror på om du ska "klocka" den eller inte... :lolabove

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Drömklocka och annat om klockor
« Svar #9 skrivet: 2009-11-16, 16:16:43 »
jaha, ännu en tråd som spårat ur

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Drömklocka och annat om klockor
« Svar #10 skrivet: 2009-11-16, 16:35:29 »
Det får tiden utvisa...

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Drömklocka och annat om klockor
« Svar #11 skrivet: 2009-11-16, 16:42:43 »
@DDL - det är först och främst de fina urverken som just gör att klockor kostar...mer eller extremt mycket pengar!
Metaller och design kommer väl på andra plats!

Enkelt - ska du ha en riktigt fin klocka för en vettig peng, och då talar vi urverk, kollar du Oris. Ska du lägga mer pengar än så - är det bara att kolla efter klockor med certifikat på urverken. Nu orkar jag inte kolla detta som jag påstår, men jag "tror" att på den vanliga marknanden står Tissot för 80% av urverkstillverkningen dvs det sitter Tissot-urverk i massor av de klockor man köper

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Drömklocka och annat om klockor
« Svar #12 skrivet: 2009-11-16, 18:58:07 »
Jag gillar klassiska verk som denna från A.Lange & Söhne, kallad "Pour le Merit"



Möjligtvis denna Glashütte "PanoMatic Tourbillon"



Tyvärr så ligger de i en prisklass långt över min kapacitet (den från Lange & Söhne ligger på 14000 om jag inte missminner mig. Euro, inte kronor). Så jag dras med denna:



« Senast ändrad: 2009-11-16, 19:02:43 by RythmDivine »

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Drömklocka och annat om klockor
« Svar #13 skrivet: 2009-11-16, 19:34:22 »
Sen har väl OG en egenurmakare, som vi får bra priser från!!!

Har vi? Vem då? Länkus bittus!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Drömklocka och annat om klockor
« Svar #14 skrivet: 2009-11-16, 20:47:46 »
jag snubblade på detta inlägg i ett klockforum, vilket bekymrar mig lite... presumtiv klockköpare som man är :) Nu är ju ett inlägg på ett Internetforum ingenting att hänga upp sig på, eftersom 90% av allt som skrivs är lögner och halvsanningar, men ändå, killen ger intryck av att veta vad han snackar om. . .

Citat från: En anonym Inernetanvändare
Jag har ägt en Rolex Datejust, Omega Seamaster, Breitling Seawolf, Panerai och varje gång jag ägt en premiumklocka så har jag blivit lika besviken över priset i relation till vad jag har fått..
Och ju mer jag lärde mig om urverk desto mer besviken blev jag på dessa premium-märken…
Ta en Breitling-kronograf t ex. De tar ett ETA-verk(t ex. 7750) som kostar någon tusenlapp hos en urmakarkrossist, moddar det lite grann, putsar upp det, stoppar det i en blankpolerad boett med safirglas och säljer eländet för 30-40 tusen, snacka om att man blir blåst..
Samma sak med Omega om man inte köper en klocka med deras egna urverk som t ex. Speedmaster..(all respekt till den)
Rolex som har haft samma urverk 3030 och 3035 i evigheter tar ca. 40 tusen för en Submariner, snacka om inte prisvärt och endast betala för varumärket… Panerai som säljer många ETA 6498-baserade klockor för 40-50 tusen, muahaha…
Ett 6498 kostar 1200kr hos urmakargrossister..
Tacka vet jag Seiko, hos dem kan man få en mekanisk automat för 500 spänn som tickar på utan
besvär i många år framåt och vill man skaffa en Grand Seiko med ett mekaniskt urverk som slår schweizarna på fingrarna i gångprecision då sparar man upp 20 tusen och köper en sådan..

Så jag tänker fortsätta att skratta gott åt alla Östermalmsnördar som köper sina Rolexar, Panerais och Breitlingar utan att ens veta vad det är för urverk som sitter i deras klockor och vilka urverk innehållet är baserat på för de är som ett gäng fjortisar som köper canada goose- jackor för att deras kompisar har såna och eftersom det är “fina” märken så måste det ju vara bra grejor

 

Senaste inlägg