Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Sås - grillat kött  (läst 11162 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
Sås - grillat kött
« skrivet: 2012-05-05, 10:37:05 »
Vad äter du helst till grillat kött!? Bernaisesås är i alla fall min favorit och jag har hittat ett märke som jag tycker slår allt - både vad gäller smak och ingredienser. Jag är ganska restriktiv i vad maten får innehålla när det kommer till tillsatser och vissa (skadliga) fettsyror m.m.

Men på rekommendationen av vår JH letade jag i hyllorna efter en mycket speciellt omtalad bernaisesås. Nämligen Lohmanders och jag måste säga att jag är helt såld! Så tack JH! :thumb

Det enda negativa var att den innehåller socker men då det är något sånär "naturligt" så funkar det!

Jag rekommenderar därför denna sås vidare nu av egen erfarenhet! Jag hittade den på Hemköp och ska be min Ica Maxi-butik om de kan beställa hem!
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Ady

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 345
SV: Sås - grillat kött
« Svar #1 skrivet: 2012-05-05, 11:37:24 »
Smörarom känns sisådär men den ska klart testas, kroppen behöver fett varför inte bara använda smör?

Jag gillar tzatziki enkelt att göra och kompletterar till mycket, med mycket vitlök såklart.

Utloggad Muggefigge

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 686
  • Old Cousteau
SV: Sås - grillat kött
« Svar #2 skrivet: 2012-05-05, 11:48:32 »
tzatziki  :thumb :thumb

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Sås - grillat kött
« Svar #3 skrivet: 2012-05-05, 11:51:56 »
Smörarom känns sisådär men den ska klart testas, kroppen behöver fett varför inte bara använda smör?

Jag gillar tzatziki enkelt att göra och kompletterar till mycket, med mycket vitlök såklart.

Den syrligt goda smaken av smör med en gnutta dragon är för mig helt oemotståndlig men självklart är tzatziki också en höjdare vid grillbordet! :thumb Den är dessutom väldigt lätt att göra själv så det är ett stort plus!

:bbq  :cheers :bbq
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Sås - grillat kött
« Svar #4 skrivet: 2012-05-05, 13:26:19 »
Finns egentligen bara ett svar - Tiger Sauce! Så perfekt, så utomordentligt god, passar till det mesta! :) Kan med fördel även användas som marinad - 5/5!



Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Sås - grillat kött
« Svar #5 skrivet: 2012-05-05, 13:40:37 »
Själv älskar jag Bushman Revenge: ( http://www.taste-africa.com/product_bushmen_swe.php )
- & jag har lyckats få familjen =OG= Onavs att gilla dessa styrkande droppar med  :banana

Har i såser, Oboy, köttfärs, grytor, köttbullar osv.
Min favo kallsås gör jag på Turkisk yoghurt, några droppar Revenge, flingsalt och ibland riven vitlök. Detta har jag till: Sallad, Kött, Chips, Morotsstavar, äggröra osv, finns ingen  hejd på vad man kan göra med den.

Bea är inte min kopp kaffe, gillar igentligen inte varma såser alls, det är därför denna allt-i-allo kallsås/dipp funkar så bra för mig.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Sås - grillat kött
« Svar #6 skrivet: 2012-05-05, 13:51:50 »
5 dl creme fraish
1 rund vitlök tror domheter sololök pressad
lite vitlökssalt
och salt o peppar

blanda allt i en skål o ställ i kylen... mumma så gott till det mesta

guest135

  • Gäst
SV: Sås - grillat kött
« Svar #7 skrivet: 2012-05-05, 21:23:30 »
kolla på lohmanders så är det en sås i såsen :)

Worcestersås som innehåller ansjovis bla : )
 knasigt ja visst men jag håller med dem smakar kanon,
Prova chilivarianten oxå det blir ett strå vassare ändå!!!

Grill on  :bbq

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Sås - grillat kött
« Svar #8 skrivet: 2012-05-06, 01:26:16 »
Detta är super

1 paket Philadelphiaost (ingen light)
1 paket Creme Fraich
5-x vitlökar
salt

Detta blir så sjukt gott att ingen tackar nej - tror t.o.m att vi körde det på något tidigt skaunelan!

Till skaldju - lägg gäggan i en skål klädd med gladpack, in i kylen, opch när den är bra hård, vänd på en tallrik, och lägg å rom/kaviar

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Sås - grillat kött
« Svar #9 skrivet: 2012-05-06, 09:15:54 »
Detta är super

1 paket Philadelphiaost (ingen light)
1 paket Creme Fraich
5-x vitlökar
salt

Detta blir så sjukt gott att ingen tackar nej - tror t.o.m att vi körde det på något tidigt skaunelan!

Till skaldju - lägg gäggan i en skål klädd med gladpack, in i kylen, opch när den är bra hård, vänd på en tallrik, och lägg å rom/kaviar

DD

Ovan recept är ett riktigt trevligt sådant - Man kan ha lite mindre vitlök i och runda av smaken med valfri ört och/eller vitlökskrydda med örter. Supergott! Jag åt den till grillat lamm igår.

Variant till skaldjur och fisk:
3/4 krämfräsh
1/4 majonäs
Pressa lite citron och kydda med salt, dijonsenap och vitlök.
Rör ihop och låt stå kallt.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Sås - grillat kött
« Svar #10 skrivet: 2012-05-06, 11:10:54 »
Detta är super

1 paket Philadelphiaost (ingen light)
1 paket Creme Fraich
5-x vitlökar
salt

Detta blir så sjukt gott att ingen tackar nej - tror t.o.m att vi körde det på något tidigt skaunelan!

Till skaldju - lägg gäggan i en skål klädd med gladpack, in i kylen, opch när den är bra hård, vänd på en tallrik, och lägg å rom/kaviar

DD

Ovan recept är ett riktigt trevligt sådant - Man kan ha lite mindre vitlök i och runda av smaken med valfri ört och/eller vitlökskrydda med örter. Supergott! Jag åt den till grillat lamm igår.

Den som vill kunna vara i närheten av människor som inte ätit 5 klyftor vitlök kan byta ut densamma mot finhackad rödlök.

:thumb
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Sås - grillat kött
« Svar #11 skrivet: 2012-05-06, 12:34:34 »
Detta är super

1 paket Philadelphiaost (ingen light)
1 paket Creme Fraich
5-x vitlökar
salt

Detta blir så sjukt gott att ingen tackar nej - tror t.o.m att vi körde det på något tidigt skaunelan!

Till skaldju - lägg gäggan i en skål klädd med gladpack, in i kylen, opch när den är bra hård, vänd på en tallrik, och lägg å rom/kaviar

DD

Ovan recept är ett riktigt trevligt sådant - Man kan ha lite mindre vitlök i och runda av smaken med valfri ört och/eller vitlökskrydda med örter. Supergott! Jag åt den till grillat lamm igår.

Den som vill kunna vara i närheten av människor som inte ätit 5 klyftor vitlök kan byta ut densamma mot finhackad rödlök.

:thumb

Jag blev bjuden på en röra av Philadelphiaost och finhackad rödlök. Det breddes tunt över en flat skål och sedan så hade de brett över ett lager med svart rom. Detta hade vi sedan till salta kex och andra ostar. Och jösses vad bra det gjorde sig till vitvin =)
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Sås - grillat kött
« Svar #12 skrivet: 2012-05-06, 12:49:15 »
Lohmander har flera bra såser. Deras Hot Bearnaise är skitgod till hemmagjord pizza...

Men får jag välja blir det frugans hemmagjorda bearnaise... ;o)

Men när vi ändå talar om grillat. Kolla in BBQ Pit Boys på youtube. De har en del förbaskat goda recept. Gjorde deras bacon and chili burgers härom dagen,, och jäklar vad goda de var. Rökte t.ex. baconen indirekt på grillen och det blev saligt gott... :D

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Sås - grillat kött
« Svar #13 skrivet: 2012-05-06, 15:58:06 »
Detta blir inte så mycket sås men gott till grillat

2 pkt feta
1 halv liten burk m soltorkade tomater i olja
1 burk med permesan eller färsk, vilket man föredrar och efter smak
lite stark ost, jag föredrar cheddar
1 vitlöksklyfta pressad
salt o peppar

Dela fetan i mindre bitar, hacka tomaterna, blanda i resten och mosa runt med en gaffel eller nått annat tillhygge.

Funkar att fylla kycklingfileer med denna röran oxo.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Sås - grillat kött
« Svar #14 skrivet: 2012-05-06, 17:10:34 »
Enkelt och gott med stora variationsmöjligheter:

Feta ost
Creme fraiche

Hepp! :)

Smula ner feta ost i creme fraiche och upplev den mest omöjliga sås att få upp på en sked! ;)
Krydda efter tycke och smak, vi kör oftast endast med salt & peppar, men det mesta går att blanda i efter vad man tycker om, exempelvis vitlök som många gillar! :thumb

 

Senaste inlägg