Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Min "Långsegling"  (läst 6282 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest319

  • Gäst
Min "Långsegling"
« skrivet: 2006-06-19, 13:35:52 »
Jag har varit ute på en långsegling som tog mig från Djurgården i sthlm, via Vaxholm till Saxaren, passerade Möja, sov utanför Runmarö, rundade Kalken, övernattade på Tärnskär, käkade middag vid Huvudskär, sov på Utö, låg i bidevind vid Muskö, övernattade vid Gålö, tankade lite vid Dalarö, för att slutligen via Baggensfjärden och Skurusundet anlöpa Stockholm.

Sammanlagt var detta en resa på ca 130 sjömil (234km) som averkades på 5 dagar.
Vädret gav bra segling men dålig solbränna och temperaturen var inte allt för låg. Som kallast hade vi 7 grader i båten, men för den som är van att sova i tält kan inte klaga på det.

Våren bjuder på många naturupplevelser och på en hemlig plats fick jag tom se två halvvuxna havsörnar i sitt bo. Vi väntade i flera timmar i förhoppning om att få se föräldrarna men de dök aldrig upp.


Första stoppet var vid Ekholmen som är en en av båtklubben tillrättalagd ö mellan Stora och lilla Saxaren. Där kunde jag njuta av bastu och ett mycket kallt premiärdopp i havet.  


Vid det här laget hade jag och min kamrat inga detaljerade planer förutom att testa båten och att komma så långt ut i skärgården som möjligt.

På vår väg passerade vi många skarvkolonier. Skarven är på östkusten en mycket populär fågel och yrkesfiskare har i generationer hyllat dess grace och som utryck för sin kärlek till fågeln gett den namnet ?Ålekråka?. Skarven är känd för att rensa fiskenät och vikar på fisk för att sedan lägga beslag på mindre öar och bajsa dessa sönder och samman.


Skärgården formligen kryllar av häckande fåglar vid denna årstid. Vi kunde bland annat notera att vid varje brygga vi angjorde så fanns det häckande svalor.


På många öar råder det fågelskydd så här års och det är strängeligen förbjudet att stiga iland.  Men det visste ju inte fåglarna om och man kände sig ibland som en marodör då man steg iland på helt legitima platser och råkade skrämma en Ejder ur sitt rede.


Tärnskär är en knappt kilometerlång klippa längst ut i skärgården. Den skulle kunna beskrivas som sista stenen innan Estland. Vegetationen är snål men fågellivet är rikt.






Horisonten på Tärnskär sträcker sig obruten från norr till söder.


Då vi lämnade Tärnskär för att fortsätta mot Huvudskär så blåste det kuling.


Vinden kom dock från rätt håll och vi hade läns hela vägen ner till Huvudskär.


Utanför Huvudskär var havet fullt av Ejderhannar (Gudingar). Tyvärr var det hög sjö och dåligt ljus så jag hade svårt att ta några bra bilder.


 Huvudskär är en märklig plats. Ön är som klippt ur TV-serien Saltkråkan. Det mesta av ön är idag Muséebyggd som förvaltas av skärgårdsstiftelsen


Nu orkar jag inte skriva längre därför kommer här en Ekorre som vågade sig fram då vi spanade på Havsörnarna.


Plus lite andra bilder :)








[/url]

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
Min "Långsegling"
« Svar #1 skrivet: 2006-06-19, 13:39:48 »
riktigt snygga bilder.  :thumb

guest841

  • Gäst
Min "Långsegling"
« Svar #2 skrivet: 2006-06-19, 14:08:49 »
Mycket bra bilder!! Roligt att få del av det.

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
Min "Långsegling"
« Svar #3 skrivet: 2006-06-19, 14:13:39 »
Sköna bilder  :thumb

Och sickken tur med vädret ni har haft  :sun

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Min "Långsegling"
« Svar #4 skrivet: 2006-06-19, 14:47:50 »
Gnnn .. nu blir jag sugen på segelbåt!!!  :cry

Väldigt trevlig seglats och ni hade tur med både havsörn och fiskjuse! Lucky bastards!  :thumb


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
Min "Långsegling"
« Svar #5 skrivet: 2006-06-19, 14:56:47 »
Imponerad av både segling och fotokunskaperna här. Riktigt snygga bilder tycker jag.

guest253

  • Gäst
Min "Långsegling"
« Svar #6 skrivet: 2006-06-19, 19:20:24 »
:stupid Kan bara instämma helt med föregående talare. Nu blev man ju riktigt sugen på att låna föräldrarnas MAXI87:a, vilken inte har lockat mig på många år pga min känsliga mage. Synd att man aldrig var mer uppmärksam när vi seglade, då kanske det hade blivit en tur i sommar. Aja, medeltidveckan i Visby kanske kommer att besökas av vår båt i år och då kanske man ska passa på...

guest273

  • Gäst
Min "Långsegling"
« Svar #7 skrivet: 2006-06-19, 21:05:23 »
Mmmm ... sugen på Helstekt örn  :drool


nä skoja bara .. fina bilder

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Min "Långsegling"
« Svar #8 skrivet: 2006-06-19, 22:54:40 »
mycket trevlig reseskildring, Epi! Du vinner en kram i påsk.

Lizzie, ska du till Medeltidsveckan?!

guest253

  • Gäst
Min "Långsegling"
« Svar #9 skrivet: 2006-06-20, 13:16:21 »
Inte alls omöjligt. Min bror var där förra året och hade då löst boendeproblemet genom att segla över med hjälp av pappa (som tog färjan hem). Kostnad för en vecka i centrala hamnen=200:- (tror jag det var...). Och då jag velat åka dit i flera år funderar jag på att våldgästa vår egen båt... ;)

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Min "Långsegling"
« Svar #10 skrivet: 2006-06-20, 14:24:55 »
Citat från: CyberLizard
Kostnad för en vecka i centrala hamnen=200:- (tror jag det var...).


200:-/dygn (+40/dygn om du vill ha el i båten). Med egen båt alltså fortfarande det billigaste boendealternativet. Dessutom får du trådlös uppkoppling hela veckan för 249:-.

http://www.visbygasthamn.se/
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

guest1327

  • Gäst
Min "Långsegling"
« Svar #11 skrivet: 2006-06-20, 14:29:56 »
Citat från: Ancient
Mmmm ... sugen på Helstekt örn  :drool


nä skoja bara .. fina bilder



Örngott kanske ?  :D

Ja det var tjusiga bilder

guest273

  • Gäst
Min "Långsegling"
« Svar #12 skrivet: 2006-06-20, 17:28:45 »
:lolabove  :thumb

Utloggad Lasse i ledet

  • Old B-Team Leader
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 558
Min "Långsegling"
« Svar #13 skrivet: 2006-06-20, 17:29:17 »
:goodposting @epi
"Jag tar rygg på Letalis"

guest3

  • Gäst
Min "Långsegling"
« Svar #14 skrivet: 2006-06-20, 21:28:34 »
Helhäftigt. Mer sånt på forumet. :drool

Det är så helballt att se örnar. Har själv fått en "close-encounter".

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Min "Långsegling"
« Svar #15 skrivet: 2006-06-20, 21:41:34 »
Min bästa fågelskådning var när vi skulle visa tjejens fågeltokiga brossa några gröngölingar, han är tokig i hackspettar, men dem höll sig borta. Dock såg vi 2 havsörnar och 2 fiskgjusar. Den ena fiskgjusen slog en fisk men blev "rånad" på sitt byte i luften av en havsörn. Hur jäkla koolt var inte det. Fiskgjusen, som inte är en liten fågel, såg ut som en gråsparv brevid en kråka. Den var något sur och cirklade och skrek åt havsörnen som i lugn och ro satt på en klippa och mumsade i sig fisken.

Svågern blev klart impad av vårt fågelliv, det var ute vid vår sommarstuga, trotts han inte fick sen några gröngölingar.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg