Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Windows XP 64 är det bra?  (läst 3470 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest319

  • Gäst
Windows XP 64 är det bra?
« skrivet: 2006-08-02, 13:23:23 »
Är det någon som använder/har använt och har erfarenhet av Windows XP Professional x64?
Vad finns det för nackdelar med XP x64?
Varför använder inte alla detta operativsystem?  :hm

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Windows XP 64 är det bra?
« Svar #1 skrivet: 2006-08-02, 13:50:31 »
Varför använder inte alla detta operativsystem?  :hm

P g a att det inte är många applikationer och drivers som är översatta till 64 bit ännu. Visst, 64 bit Windows innehåller en 32 bit emulering vilket gör att man kan köra 32 bit applikationer men då går det långsammare än under 32 bit Windows. Att köra spel i emulering är inte att tänka på...

Vad det gäller spel så vet jag bara att Valves Source motor finns i native 64 bit, annars är det tunt med 64 bit spel. Jag spelade dock själv igenom Half-Life 2: Episode one i 64 bit native och det märks klar skillnad i prestanda gentemot 32 bit. T ex så varnade installeringen av Episode one under 32 bit att min processor var för klen men sa inget alls under 64 bit.

Vad som krävs för att folk ska aktivt gå över till 64 bit är det program & spel de nyttjar finns till 64 bit och att prestanda ökningen mellan 32 bit och 64 bit på samma plattform är märkbar och positiv... :)

Personligen så gillar jag 64 bit, snabbare boot, snabbare start av program, bättre prestanda i spel och ett generellt stabilare system...
« Senast ändrad: 2006-08-02, 13:52:22 by Hellacopter »
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

guest129

  • Gäst
SV: Windows XP 64 är det bra?
« Svar #2 skrivet: 2006-08-02, 13:54:49 »
För att allting inte riktigt fungerar i det (buggar), men det viktigaste av allt är att jag skulle inte installera den nu. Anledningen är att
Windows vista är på väg, därmed så tror jag att dom kommer att koncentrera sig på att uppdatera det istället. Inte att dom lämnar XP 64 helt åt sidan, men det M$ tjänar pengar på det uppdaterar dom det vet jag av gammal vana.

guest129

  • Gäst
SV: Windows XP 64 är det bra?
« Svar #3 skrivet: 2006-08-02, 14:02:38 »
Citera
Vad som krävs för att folk ska aktivt gå över till 64 bit är det program & spel de nyttjar finns till 64 bit och att prestanda ökningen mellan 32 bit och 64 bit på samma plattform är märkbar och positiv...

Jo nu går jag lite utanför ämnet, men det är en skandal att Intel när dom diskuterade huruvida man skulle börja tillverka 64 bitars processorer i slutet
av 80-talet lade ned det. Men AMD fick chansen att ta marknad, det är iofs positivt för oss det är lika med billigare processorer. Den ökningen hade behövts tidigare i burkarna imho, samt då hade vi redan haft operativsystem och program + spel anpassade för ändamålet.

EDIT: börja tillverka 64 bitars processorer... med det menar jag processorer för persondatorer till vettiga priser och inte svindyra prollar till serversystem och dylikt

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Windows XP 64 är det bra?
« Svar #4 skrivet: 2006-08-02, 14:29:50 »
Den ökningen hade behövts tidigare i burkarna imho, samt då hade vi redan haft operativsystem och program + spel anpassade för ändamålet.

Så sant, så sant... :headbang
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

guest21

  • Gäst
SV: Windows XP 64 är det bra?
« Svar #5 skrivet: 2006-08-02, 17:00:17 »
Jag kör win XP-64 bit edition på min stationära.
Det funkar bra för det mesta, dock så är det ganska svårt med viss saker så som virusskydd och liknande som ej går att köra i xp-64.

Att det itne skulle gå att spela så som Hella skrev är fel, jag spelar både wow och Brothers in Arms på högsta inställningarna i allt och det flyter utmärkt.

Just nu är utbudet på program och drivrutiner rätt dåligt, dock så är installationen förenklad (t.e.x. behöver man inte instalera 3rd party drivsar till sata diskar). Mitt råd, förbered er genom att köpa amd 64bit cpus men vänta med XP-64bit, eventuellt att ni köper vista.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Windows XP 64 är det bra?
« Svar #6 skrivet: 2006-08-02, 19:25:32 »
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216

guest129

  • Gäst
SV: Windows XP 64 är det bra?
« Svar #8 skrivet: 2006-08-03, 12:07:38 »
Citera
Mmmmm... Ser ju verkligen fram mot Vista:
http://www.hedonistica.com/yt.php?path=http://www.youtube.com/v/fV1kqthZf2g

Hehe   :thumb, jo det där väcker gamla minnen till liv, som när Bill skulle köra en demonstration av Windows XP, då blev det blåskärm :)

guest319

  • Gäst
SV: Windows XP 64 är det bra?
« Svar #9 skrivet: 2006-08-04, 17:22:24 »
Jag har en känsla av att det kan bli lite meckit med xp64 och att det kan krävas en sekundär partition med xp32. Sen är det problemet med virusskydd. Hittils är det bara avast och symantec som har produkter för xp64 (vad jag vet) och ingen av dessa är ju bra alternativ.

Det sägs också att den andra releasen av xp64 ska vara bra mycket bättre och minder buggig än den första.

Den främsta nackdelen är väl dock att dom tagit bort allt stöd för 16bitar.  :D

Utloggad Frankman

  • Old Wife
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 158
SV: Windows XP 64 är det bra?
« Svar #10 skrivet: 2006-08-04, 17:28:44 »
Vad är det för fel på Avast? 
Insikt före åsikt!

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Windows XP 64 är det bra?
« Svar #11 skrivet: 2006-08-04, 17:47:47 »
Vad är det för fel på Avast? 

Det är inga större fel på avast utom möjligen att Epi inte gillar det. ;)

 :offtopic
Jag kör avast på många kundburkar och det funkar klockrent. Kanske kan man ibland tycka att gratisvarianten saknar vissa finesser jämfört med betalvarianten, men det är ett mycket kompetent gratisalternativ.

I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Frankman

  • Old Wife
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 158
SV: Windows XP 64 är det bra?
« Svar #12 skrivet: 2006-08-04, 17:51:13 »
Tack. Jag kör nämligen med Avast. Men jag har heller inga strörre krav.
Insikt före åsikt!

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Windows XP 64 är det bra?
« Svar #13 skrivet: 2006-08-06, 21:09:49 »
Mitt BF2 sög duktigt när jag installerade XP 64-bitars!!!
Så fort jag installerade XP-vanilj igen så gick det som smort!

Avast fungerade BRA!
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

guest319

  • Gäst
SV: Windows XP 64 är det bra?
« Svar #14 skrivet: 2006-08-06, 22:03:40 »
Det lutar nog åta att behålla vaniljXP.

Sen var det inte min avsikt att dissa avast. Jag dock bara använt gratisversionen. Antar att köpeversionen är ett snäpp vassare.

 

Senaste inlägg