Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Fortsatt pissande på PC spelarna - Call of Duty: Black ops - Prestige Edition  (läst 2912 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest2209

  • Gäst
Console nissarna kan köpa detta, man har snart lust att skicka PS3'an i soptunnan och inte köpa ett spel till.

Länk,
http://feber.se/spel/art/185255/call_of_duty_black_ops__presti/


Som PC spelare ska vi straffas med att även denna gång finns endast specialutgåvorna (vilka jag tyckt är lite kul att ha) till XBOX360 och PS3.

Dvs ett fortsatt pissande på oss PC spelare precis som i fallet med MW2's specialutgåvor.

PC spelare som också i många fall är console ägare men att köpa ett FPS till en console skulle aldrig falla oss in, väldigt smaklöst och extremt trist tycker i alla fall jag.

Kika lite på spelbranschens egen statistik här så ser man att PC försäljningen trots aktivt arbete för att styra om marknaden fortfarande drar in en hel del pengar till dom,
http://www.dataspelsbranschen.se/statistik.aspx

PDF över Spelförsäljningen under år 2009,
http://www.dataspelsbranschen.se/media/98979/dsb-rapport-2009%20(screenview).pdf


-cb99

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
Prestige på PS3 kostar 1500:-. Den normala versionen går på 550:-. PC-versionen kostar 450:-. Som PC-spelare får man alltid billigare spel. Det kallar jag inte för att pissa på PC-spelare.

Konsol-världen har högre priser på sina spel och utgivarna har en tradition att stoppa med en massa onödiga sprylar för att få folk  att köpa dom. Vill man ha extraprylar köper man en konsol, annars kommer man alltid billigare undan med PC-versionen. Extrapylarna är enligt min mening på snudd på bondfångeri.

Dessutom har vi det där med DLC på konsol, där utvecklarna tar bort en del av det färdiga spelet och säljer dom separat vilket gör att spelet som kostade 600:- egentligen kostar kanske 750:-.

Själv brukar jag försöka vänta med att köpa konsol-spel. Istället för ett spel för 600:- så får jag tre spel för samma summa. Och dessutom är det inte allt för ovanligt att man får "gold edition" med all DLC på köpet.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

guest2209

  • Gäst
Tja personligen tycker jag det är kul med de "onödiga" grejerna och har många gånger köpt just de utgåvorna, och ser man det historiskt så har det funnits specialedition av många spel till PC också.
Inte är det mindre nördar (presumtiva köpare av sådana paket) på PC jämfört med console som jag ser utan tvärtom faktiskt.

Du säger 450:- mot 550:-, varför då inte ha ett Prestige paket till PC för 1400:- eller för den delen till och med till samma kostnad som till consolerna?

Det är ju inte så att innehållet i prestige paketet på något sätt kräver just en console eller att försäljningsunderlaget saknas, det är endast en gimmick.

DLC som sådant har inget som jag ser det med förpackningsformen av spelet vid försäljningstillfället att göra.

Personligen ser jag det som en del i ledet att "uppfostra" oss PC spelare mot att välja spelen på console, att många av console ägarna också är PC ägare/spelare gör mindre.
MW2's multiplayer design var ett annat bra exempel med neddragning i funktionalitet för att göra fördelarna med PC utgåvor mindre och minska gapet på de uppenbara skillnaderna mellan console och PC, en annan anledning var givetvis också ökad control för speltillverkaren över MP delen.

Själv blir jag bara irriterad och det enda som hjälper är att rösta med plånboken vilket jag och många andra också gjorde med MW2 och kommer knappast stå med pengar i hand när Infiity Ward kommer med sitt nästa spel. (gällde då funktionaliteten för MP)

Dock är jag för sugen på Black Ops för att hoppa spelet :blush :drool
(skulle dessutom antagligen vara den enda som skulle kunna skippa spelet för en anledning som denna ;))

Och nej, jag skulle aldrig någonsin köpa spelet till console också bara för grejerna.


-cb99

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
Det stora skälet till att de gör såhär (och att konsollspelen är dyrare) är att andelen piratkopierade spel är mycket mindre på konsollsidan.

På PC-sidan handlar det om att sälja billigare för att få spelen sålda - alltså strippar man allt onödigt. På Konsollsidan är det så att man vill ta igen pengarna och alltså gör större och dyrare paket tillgängliga - de piratkopieras inte alls i samma utsträckning.

Så - vi får vad vi förtjänar. ;)
Det är en fråga och gungor och karuseller helt enkelt.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
Å andra sidan är det ju rätt svårt att piratkopiera en radiostyrd bil och alla andra tillbehör.

Finns fler sätt att hantera piratkopiering. :)

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
njae, piratandet är väl inte hela förklaringen, det är väl också dyrare att utveckla/porta spel till PC. Många olika konfigurationer som det ska passa till, till skillnad på konsol. Det kostar pengar och det är väl därför man försöker styra PC spelare till konsol.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
Fast det håller väl inte Hinken? Varför är då PC-spelen konstant billigare?  :D


Fast att det skulle handla om "...pissande på PC spelarna" är ju bara fånigt tycker jag...
« Senast ändrad: 2010-11-02, 11:20:12 by shadowskimmer »
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest2209

  • Gäst
Fast det håller väl inte Hinken? Varför är då PC-spelen konstant billigare?  :D


Fast att det skulle handla om "...pissande på PC spelarna" är ju bara fånigt tycker jag...
En "frasering", man kan kalla det vad man vill i snälla nyanser, men det förändrar för den sakens skull inte andemeningen som jag ser det.

-cb99

Edit in,
Som du kan se här på Hitler så är det känsliga grejer detta med Special editions
;)
http://www.youtube.com/watch?v=Mv1ZhFv2FzE

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
Det ska bli intressant vad du tar till för "fraseringar" när det handlar om något att verkligen bli upprörd över...   :cry
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

 

Senaste inlägg