Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: DOTA 2  (läst 8832 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • Moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
DOTA 2
« skrivet: 2014-12-27, 11:04:11 »
Hej och välkommna till DOTA 2 avdelningen!
Denna tråd kommer fyllas med allt som har med DOTA att göra.

Jag tänkte börja med att ge en kort föklaring till vad DOTA är för ett spel.
Men innan det kanske en varning bör utfärdas.
DOTA är ett spel som är svårt. Har en galet hög inlärningskurva. Och som alla andra MOBA spel så har även DOTA en elak community!
Håll ut, spelet blir sjukt kul när man får kläm på det!

Som så många andra MOBA spel är DOTA i grund och botten ett lagbaserat strategi spel.
Spelet börjar med att man väljer en av väldigt många hjältar.
Under matchens gång så levlar din hjälte upp tack vare XP som du får in på diverse olika sätt. När du levlar upp får du ett poäng att lägga ut på en av dina skills/spells.

Kartan man spelar på är uppdelad i 3 lanes och en jungel.
Man refererar till de olika genom att kalla dem "Top lane", "Mid lane", "Bot lane" och jungle.
Man kan också kalla dem: "Solo lane", "Mid lane", "Safe lane". Vilken som är vilken här beror på vilket lag/sida du spelar på.

Det finns olika sätt att spela detta på men det vanligaste sättet är vad man kallar 2-1-2.
Vilket innebär 2 i en lane, 1 i mid lane och 2 i sista lane.
Men vissa hjältar är bättre än andra på att klara sig ensam i en lane och vissa hjältar kan vara ute i jungeln redan från början.
Då brukar man spela 1-1-1-2, dvs 1 spelar ensam/solo i en lane, 1 i mid lane, 1 i jungel och 2 i en lane.
Ibland kan man dessutom ha 3 i en lane. 1-1-3. :)
Man är i regel aldrig 2 i mid lane.
Endast vissa hjältar är gjorda för att klara sig i jungeln.
Endast vissa hjältar kan klara sig bra i mid lane.
Man spelar inte hela matchen på detta sättet, utan detta är bara en start. När du och ditt lag börjar komma upp i level så börjar man röra sig mer på kartan. Så fastna inte i "din" lane hela matchen. Man brukar säga att "laning fasen" är över vid ett visst tillfälle, som kan vara svårt att avgöra. Men när folk börjar komma till level 6-7 så börjar man röra på sig mer. Det är där man låser upp sin "Ultimata ability/skill/spell"

Hjältarna delas först och främst upp i 3 kategoried: Strength, Agility och Intelligence.
Strength: Ofta närstrids hjältar som tål mycket stryk.
Agility: Ofta carry hjältar då de tack vare sitt Agility stat är klena i början men får Armor och attack speed mot slutet.
Intelligence: Support, nukers, teamfighters, pushers. Ofta. Dessa tål aldrig mycket, är beroende av spells, cooldowns och mana.

Hur man väljer att spela och dela upp alla lanes beror på vilka hjältar man har valt.
Alla hjältar och alla kombinationer av hjältar erbjuder olika valmöjligheter och olika strategier.

Vissa går ut på att spela ett tidigt aggresivt spel för att vinna tidigt, vissa går ut på att spela ett utdraget defensivt spel för att vinna senare.
Och givetvis finns det uppsättningar som är som starkast i mitten av matchen.

Vilket för oss vidare till alla dessa olika roller som finns i spelet.
De mest grundläggande rollerna är: Support, Ganker, Carry.

Support är rollen som är minst beroende av guld items och till viss del även XP/level.
Men det en bra support tillför en match är avgörande för vinst, särskillt på högre nivå.
Tips: Köp en kurir direkt från början, en per lag räcker dock.
Lär dig hur man placerar ut Wards. Detta är osynliga saker som gör ett mindre område på kartan synligt för ditt lag. Detta är galet viktigt då du kan undivka att bli påhoppad av motståndarna.


Ganker är ofta i Mid lane. Det är klasser som har lätt för att ta ner utvald fiende, ofta genom att överraska och dela ut mycket skada på kort tid. Dessa spelas ofta mid då mid är en tryggare lane för en solo spelare (kortare distans mellan tornen) men också för att denna då kan röra sig snabbare till de andra.
Tips: När du nått level 6-8 börjar det bli dags för dig att ställa till det för motståndarna. Kommunicera mycket med ditt lag så det vet vad du planerar att göra. Ditt jobb är att se till att motståndarna dör så ofta som du har din ultimata förmåga, eller kanske oftare än så om du är grym! MEN ta inte för stora risker, du vill inte kasta bort ditt liv åt motståndarna. Kommunikation med laget är bästa sättet för att lyckas.


Carry är den typ av hjälte som inte tillför så mycket i början av matchen, de är ofta svaga och något man måste skydda. Men när de väl har börjat komma igång med XP och framförallt fått ihop viktiga items kan de fullständigt äga matchen, bära laget till vinst så att säga.
Tips: Du vill aldrig dö i början av matchen. Du vill/ska ha allt guld du kan ta. Spela girigt men inte korkat. Ta inga som helst risker. Du kommer komma igång sent, alla vet det, alla räknar med det. Ditt ansvar ligger i att bli så duktig du kan på att slå in sista slaget på minions så du får guldet. Under matchens gång så måste du röra dig smart över hela kartan för att få in pengar och för att inte fångas av motståndarna som älskar att jaga dig. Därför behöver du ha wards från dina support kamrater, och du behöver en bra kompis som täcker din rygg i början, och en bra aktiv ganker som sätter press på motståndarna så du får mer tid

Sedan finns "Pushers". Dessa hjältar är bra på att pusha din minion våg frammåt snabbare i din lane och på så vis hota motståndarnas torn. Dödar du torn får hela laget pengar. Plus att motståndarna får aldrig tillbaka det, tappar syn på kartan och kan inte teleporta in på det. Vilket begränsar deras rörelser. Du är ofta också klassad som support.

Det finns fler kategorier så som Initiator (bra på att dra igång en lag fight, men måste välja rätt tillfälle. En av de svåraste roller att spela men kan totalt bestäma hur en lagfight utspelar sig,
Lane-Support detta är en support som är grym på att vara tillsammans med t.ex. en Carry och ta hand om honom/henne,
Team Fighter: Kan vara det samma som initiator, detta är en hjälte som är bra på att göra skada på så många som möjligt samtidigt. Dock har de lite högre cooldown, deras spells kostar mer mana och de är väldigt beroende av goda positioneringar i fighterna, och att själva fighten håller rum på ett väl valt ställe. Du är också en person som i en lagfight ofta blir fokuserad på först. Du är hemsk, dom hatar dig och du är oftast rätt klent byggt därav lätt att ta ner.

Ovanpå allt detta så har du Items som man köper för guld i spelet.
Guld tickar in hela tiden i en liten liten mängd. För att öka på din inkomst i spelet skall du döda motsåndare, deras torn och deras minions. Detta ger dig också XP så du levlar.
Men passa dig, för om du dör i DOTA så förlorar du pengar! Du är dessutom ute ur spel under en viss tid som i sin tur gör att du går miste om XP och mer pengar. Att dö i DOTA är en bestraffning på dig, och sedan får laget lida för att man hamnar efter.

Minions är något som spawnar i varje lane vid fasta tidpunkter och som automatiskt rör sig frammåt i lanen för att attackera allt de ser. Främst motståndar minions och motståndar torn. Men även hjältar, så passa dig! ;)

Generalla tips för nybörjare;
Vet du inte vad mid lane spelaren har för uppgift och ansvar, undvik mid lane.
Spela försiktigt i början, fokusera mer på guld och XP från minions ni dödar hellre än att jaga motståndar hjältar för kills.
Ta inte en massa risker.
Ta inte onödig skada.
Använd kuriren (denna köps av support hjältar oftast)
Du vill vara ute i lane så mycket som möjligt, få in guld och XP hela tiden.
Håll koll på om motståndaren i din lane eller en annan lane försvinner. Då måste man rapportera detta till laget genom att skriva det i chatten.
Förkortningen på missing är: "SS bot", "SS top", "SS mid".
Är folk otrevliga? sätt ignore/mute på dom innan dom förstör din kväll. Ge dig inte in i diskussion med idioter. :)

Sen det bästa och viktigaste tipset av alla, TITTA PÅ DIN MINIMAP!
Det låter knasigt, men en duktig spelare tittare mer på minimappen än på resten av skärmen
Att nöta in den här vanan är A och O.

Jag kommer försöka städa upp denna wall of text framöver men det är en start iaf. :)

Vill ni spela DOTA är det bara att kontakta mig.  :thumb
« Senast ändrad: 2014-12-27, 17:52:23 by rav »

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • Moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: DOTA 2
« Svar #1 skrivet: 2014-12-27, 11:05:08 »
PURGE gaming har gjort en bra sida för nybörjare som täcker det mesta.
http://www.purgegamers.com/welcome-to-dota-you-suck#.VJ544f8QA

Utloggad Foppa

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 534
SV: DOTA 2
« Svar #2 skrivet: 2014-12-27, 11:25:31 »
 :thumb :thx

Utloggad Horror

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 599
SV: DOTA 2
« Svar #3 skrivet: 2014-12-27, 17:01:58 »

Utloggad Foppa

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 534

Utloggad Pson

  • WackoBravoNiner
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 497
SV: DOTA 2
« Svar #5 skrivet: 2014-12-27, 20:34:46 »
IF EVERYTHING SEEMS UNDER CONTROL, YOU'RE NOT GOING FAST ENOUGH.
-MARIO ANDRETTI-

guest580

  • Gäst
SV: DOTA 2
« Svar #6 skrivet: 2015-01-14, 11:46:45 »
Hej!
Gammal pensionerad WoW spelare som börjat spela DOTA så smått.
Hänger gärna på och splear lite med er!

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • Moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: DOTA 2
« Svar #7 skrivet: 2015-01-14, 18:53:06 »
Dota har legat på hyllan bra länge för min del. Men suget börjar komma tillbaka. Blir kanske lite spela till helgen. :)

Utloggad klantbo

  • =[OG]=Medlem
  • 40-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 285
SV:
« Svar #8 skrivet: 2015-01-14, 21:50:33 »
Samma för mig. Fredag kanske? 

Utloggad Foppa

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 534
SV: DOTA 2
« Svar #9 skrivet: 2015-01-15, 02:52:44 »
Ok Rav kan inte spela DOTA 2 för han är upptagen av Smite MVH Foppa






 :innocent

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • Moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: DOTA 2
« Svar #10 skrivet: 2015-01-15, 15:33:07 »
Åh hjälpes! Vad är det du skriver? Får jag inte spela Dota i helgen? Nä nu ringer jag polisen!

 :banana


Jag har nog tid för båda! :D

guest580

  • Gäst
SV: DOTA 2
« Svar #11 skrivet: 2015-01-16, 06:30:52 »
Försöker logga in en stund ikväll om jag kan  och får..

guest580

  • Gäst
SV: DOTA 2
« Svar #12 skrivet: 2015-01-16, 09:01:53 »
Annars har jag och en annan wow pensionär (Dzakin) haft onsdagskvällar som dota- kvällar.

guest612

  • Gäst
SV: DOTA 2
« Svar #13 skrivet: 2015-01-16, 21:45:51 »
Japp, vore riktigt skoj att lira med lite og'are nån dag :)

guest580

  • Gäst
SV: DOTA 2
« Svar #14 skrivet: 2015-01-17, 10:38:11 »
Mitt DOTA id är 75579712  btw om ni vill hitta mig.

guest612

  • Gäst
SV: DOTA 2
« Svar #15 skrivet: 2015-01-23, 23:43:51 »
Och mitt är 183525353..
Tycker man om att titta på proffsmatcher med svensk kommentator kan jag rekomendera dray.se

 

Senaste inlägg