Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: SONOS  (läst 7210 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Scarecrow

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 946
    • http://www.redeby.com
SV: SONOS
« Svar #15 skrivet: 2013-12-06, 01:23:26 »
Jag har ett Sonos system bestående av en Play:5, en Play:3 och två Connect.
Musiken i vardagsrummet körs med en Connect kopplad till ett slutsteg och KEF högtalare. Musiken ligger på en NAS i blandat MP3 och FLAC format.

Jag är mycket nöjd med systemet och ljudet. Det är enkelt att använda och styra och flexibelt att bygga ut.

Det kör med mesh-teknik så räckvidd är normalt inget problem då enheterna länkar vidare till varandra. Du kan välja mellan att ha en PLAY högtalare på ett ställe och ha mono eller placera två där och köra dem i stereo. Du kan gruppera dem i en eller flera grupper och köra samma musik på alla eller olika musik i olkia grupper samtidigt. Volym kan styras individuellt eller per grupp och du kan balansera volymen mellan enheterna.

En av enheterna måste vara kopplat till ditt nätverk och resten normalt trådlöst (kan dock kopplas via nätverket om man vill). Vill du inte ha en av dina PLAY eller Connect enheter där du har ditt trådade nätverk så kan du köpa en enklare Sonos Bridge och koppla dit istället.

Connect enheterna har också ethernet ut (ligger "inbäddad" i deras radiosignal). Jag vet dock inte vilken bandbredd du får genom det.

Du kan ev. få ett problem om du kopplar systemet till en TV för att få ut TV ljudet i Sonos systemet. De kör med en mindre fördröjning (har för mig runt 30-70ms nånstans) för att garantera att alla högtalare har synkat ljud. Detta funkar mycket bra när man lyssnar på musik men för TV kan det ge lipsynk problem. De har dock nyss släppt en Sonos Playbar och då borde de logiskt gjort nån lösning på det (har dock inte koll på om det skett).

Sonos har ganska högt andrahandsvärde (på gott och ont).

« Senast ändrad: 2013-12-06, 01:26:57 by Scarecrow »

"Never argue with idiots. They just bring you down to their level, then beat you with experience"

Utloggad vandromedon

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 596
  • WoW for the world
SV: SONOS
« Svar #16 skrivet: 2013-12-06, 14:30:07 »
Jag kör en Bose Soundlink II .
Den poppar oxo rätt bra för sin peng.
Bluetooth blir den lite mer användbar + mer trådlös än Sonos Play 3 då(i jämförelse)
Dock inte nätverks funktionen.
/Stefan


Skickat me nån smaurt fån me nån app!!
Casual gamer

 

Senaste inlägg