Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Kära OG...  (läst 11514 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1327

  • Gäst
SV: Kära OG...
« Svar #15 skrivet: 2009-02-28, 09:44:12 »
Tror nog att din router har slut på ipadresser. Har du testat att stänga av den?
Förmodligen har du nog problemet i routern. Windows får autoadresser när det inte går att nå DHCPadresser.  Troligen kan du sätta en fast ipadress i datorn och få det att fungera, men det kan strula sig senare.

Utloggad Supragod

  • Old Bassplayer
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 294
    • www.myspace.com/dannysupragod
SV: Kära OG...
« Svar #16 skrivet: 2009-02-28, 10:37:22 »
@ Felladin. Har testat det flera gånger utan resultat. Har tom disablat, stängt av datorn startat om och sedan enablat utan att det funkar :(

@ Ragge: Använder ingen router nu. Kör direkt till kablemodemet. (har ComHem internet)

/S

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Kära OG...
« Svar #17 skrivet: 2009-02-28, 11:32:23 »
men Windows är lite speciellt. Och då speciell som i "Min bror är lite speciell"...

:rotflmao
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Supragod

  • Old Bassplayer
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 294
    • www.myspace.com/dannysupragod
SV: Kära OG...
« Svar #18 skrivet: 2009-02-28, 15:07:43 »
Nu har jag köpt ett nätverkskort, och satt in det. Och det funkar fortfarande inte...
Någon som vill köpa en PC för 500:-?

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Kära OG...
« Svar #19 skrivet: 2009-02-28, 15:37:18 »
OKi Supra - DETTA lär vara ditt problem!

1. Du kopplar in dig på nätet med Macen....får anslutning och kommer ut (rätt)
2. Du tar ur kabeln UR macen, sätter denna i PC, startar PC och kommer inte ut (rätt?)
3. Du testar att sätta på / stänga av PC, allt för att komma ut, och t.o.m köper nytt nätverkskort....(rätt?)

Ursäkta denna idiotiska fråga - MEN har du stängt av modemet oxå?

Medemet kan bli helt konfyst när du går mellan operativ, och har du fått ett dynamiskt IP-nummer tilldelat, så ligger det (kan det) ligga kvar lääänge även om du byter dator!

Stäng av allt...även modem! Vänta 30 min...
1.Starta modem
2. Starta PC

Sen vad som händer...för jag hade JÄTTEPROBLEM när jag växlade mellan mac och PC som du gör!

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest1645

  • Gäst
SV: Kära OG...
« Svar #20 skrivet: 2009-02-28, 17:49:37 »
 :stupid Än en gång är det de små nyanserna som gör det.
Min leverantör sätter MAC adress spärr på linan. Så om man kopplar in en ny enhet kan det ta en del tid innan registret rensats och man faktiskt får en adress.

Utloggad Supragod

  • Old Bassplayer
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 294
    • www.myspace.com/dannysupragod
SV: Kära OG...
« Svar #21 skrivet: 2009-02-28, 18:03:37 »
@ DD: Har testat det också. men mitt nya modem har 2 internet utgångar och enligt manual skall båda fungera. Har dock testat utan maccen inkopplad och det fungerar inte då heller. När problemet först dök upp var inte ens maccen inkopplad på nätet. Jag brukar inte ha den "online".

Ska testa allting igen dock. Problemet just nu är datorn inte ens hittar mitt nya nätverkskort. Går in på enhetshanteraren men den syns inte. Och dom kontakter som sitter på moderkortet går före det nya kortet hela tiden. Är dom avaktiverade fungerar ingenting. På skivan som följde med kortet finns inte en enda drivrutin???

Nåja.. Jag ska testa i morgon. Fungerar inte det slår jag sönder skiten med hammare.

@ Felladin: Det har aldrig varit ett problem tidigare. Men jag ska kolla iaf.

/S

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Kära OG...
« Svar #22 skrivet: 2009-02-28, 18:27:29 »
Sorry, men...

Fungerar inte det slår jag sönder skiten med hammare.


GLÖM INTE ATT FOTA!  :banana :D ;)

guest2209

  • Gäst
SV: Kära OG...
« Svar #23 skrivet: 2009-02-28, 21:43:55 »
Hej på dig!

Två saker,

1) Eftersom du kör med dynamisk ip (dhcp tilldelad) så krävs att du har en process under XP gående som heter "DHCP Client", det är den som fiskar upp en adress och sätter den på kortet.

-Kontrollpanelen
-Administrationsverktyg
-Tjänster
-DHCP Client status ska vara startad, om det inte står startad dubbelklicka ändra till automatisk och starta om och se att det står startad.

Jag kliade mig själv i huvudet för ett tag sedan då jag kör med fasta ip adresser och slår alltid av alla tjänster i xp som jag inte använder. Tog mig 15min att komma på det hos grannen varför nätet inte fungerade när han fick låna en gammal dator av mig medan jag fixade hans, dom använder dhcp och tjänsten i låne burken var avslagen.

Med gamla kortet, eller när datorn hittat nya hårdvaran

2) Kolla brandväggen som är inbyggd i op från och med sp2 på xp så att den inte blockerar allt, och testa att för en stund att avaktivera den. Har du ex vis nortons jox på så har du kanske två aktiva brandväggar vilket inte är bra, kort sagt avaktivera de brandväggar du har för en stund och se vad som händer.

Mitt tips ligger dock på punkt 1.

-cb99

Utloggad Supragod

  • Old Bassplayer
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 294
    • www.myspace.com/dannysupragod
SV: Kära OG...
« Svar #24 skrivet: 2009-03-01, 00:21:35 »
Cb finns den även i Vista? I så fall måste jag kolla om den på nåt sätt blivit mupp och avaktiverat sig själv.

Och ja jag kan mobilfota slakten om jag inte får igång skiten...

/S

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Kära OG...
« Svar #25 skrivet: 2009-03-01, 00:34:29 »
Om du har möjlighet, dra en image backup av C, och gör sedan en ominstallation av Vista (ren), för att se om det funkar då. Enkel metod för att utesluta hårdvarufel, och bör gå ganska snabbt och smidigt, om nu inte din c partition är en terrabyte stor...

guest2209

  • Gäst
SV: Kära OG...
« Svar #26 skrivet: 2009-03-01, 02:48:57 »
@Supragod,

Jag kör inte vista själv, men jag skulle tro det.

Tänkte att det det kanske var en "arve maskin" då i teorin skulle den kunna vara avslagen av någon, den är normalt på, men jag tror inte man "grejar" lika mycket med vista, men värt att kolla i alla fall för det skulle ge den fel bilden du har om jag begripit det rätt.

-cb99
 

Utloggad Supragod

  • Old Bassplayer
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 294
    • www.myspace.com/dannysupragod
SV: Kära OG...
« Svar #27 skrivet: 2009-03-01, 11:52:09 »
Jag ska testa installera om Vista idag. Det var sista utväg plan. Måste bara bränna över lite grejer på skiva och hitta min externa HD's strömförsörjning.

/S

guest2209

  • Gäst
SV: Kära OG...
« Svar #28 skrivet: 2009-03-01, 14:37:36 »
Jag ska testa installera om Vista idag. Det var sista utväg plan. Måste bara bränna över lite grejer på skiva och hitta min externa HD's strömförsörjning.

/S
Lycka till, jag hoppas det går bra och att allt löser sig för dig.

-cb99

Utloggad Supragod

  • Old Bassplayer
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 294
    • www.myspace.com/dannysupragod
SV: Kära OG...
« Svar #29 skrivet: 2009-03-01, 16:12:51 »
Halleluja! Jag startade datorn nu och det funkar!!!!!!!

 

Senaste inlägg