Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!  (läst 25091 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #45 skrivet: 2012-07-31, 15:15:43 »
Då har jag suttit och läst diverse tester och jämförelser mot gammal och ny hårdvara. Har därigenom också lyckats plocka ut en konfiguration som jag tycker borde platsa som OG:s Budget variant (ca. 5000 kr). Om ingen annan hinner före med en "medel-variant" så har jag det på G också inom snar framtid. Ni får säga till om det är något ni vill ska bytas från konfigurationen.

OG Budget Intel Sandy-Bridge PC

Specifikation
Chassi: Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
PSU: Cooler Master Silent Pro M2 520W
Moderkort: Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155
CPU: Intel® Core i3-2100 Processor 3.1 GHz
RAM: Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB CL9 (2x2GB)
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 6770 1GB GDDR5
SSD Harddrive: OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB

Pris i skrivande stund: 5117 kr

Då frågar ni givetvis vad klarar denna rigg? Jo, jag ska försöka gå igenom alla delar. :)



Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black

Detta är ett budgetchassi som ändå håller god kvalité. Den har god kylningsförmåga och expansionsmöjligheter med extra fläktar om så skulle önskas vid varmare årstider. Dessutom är det rymligt och ser dessutom snyggt ut för denna något billiga peng.


Cooler Master Silent Pro M2 520W

Det finns egentligen bara två viktiga krav på en PSU och det är att den håller jämn spänning vid hög och ojämn belastning samt klarar av att leverera effekten som datorn kräver.

Just Cooler Master Silent Pro serien har vid prestanda och stabilitets tester visat på att den klarar detta. Anledningen till att jag just valt denna modell är för den mycket tystare driften trots att den fortfarande håller sig någorlunda sval.

Källa:
http://www.hardwarelook.com/reviews/coolermaster-silent-pro-m2-psu-review_168_1.html (test av de nya versionerna)
http://www.anandtech.com/show/2613 (gamla tester på just Silent Pro modellerna)


Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155

Ett bra budget moderkort som fyller sin funktion och inget mer. Alltså ingen extra kostnad eller dylikt för något som inte behövs och som kan väljas bort.

Detta kort har visat sig hålla måttet i tester där det också har varit lite omdiskuterat om det är prisvärt eller inte men jag tycker det verkar se fint ut. Dessutom är den lite mer än 200 kr billigare än sin storebror som både har SLI- och Crossfire-stöd och då denna endast har Crossfire-stöd och eftersom vi inte kommer att göra någon sådan konfiguration här så är det bäst att skala bort så mycket som möjligt för prisets skull.

EDIT: En sak till det har även varit så att jag valt detta kortet efter tillgång också. Det finns ganska gott om dessa för beställning.

Källa:
http://www.bit-tech.net/hardware/motherboards/2011/10/11/gigabyte-ga-z68ap-d3-review/6

Intel® Core i3-2100 Processor 3.1 GHz

För att vara en två-kärning CPU så är denna ett bra alternativ för en budget-rigg. Tester visar att den klarar av alla spel på en någorlunda skaplig nivå helt i enlighet med en budget PC.

Detta är den enda komponent som hamnar över tusen kronor och kollar man i testet nedan så håller man sig över 30 FPS och runt 40 FPS under Battlefield 3 på "High" i grafikinställning på 1920x1080 i upplösning. Detta är en ok nivå för en budget variant av spelmaskin. På grafikinställningar satta till "Low" ligger FPS på strax under 60 och ned till 50.

Källa:
http://www.tomshardware.com/reviews/fx-4100-core-i3-2100-gaming-benchmark,3136-3.html


Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB CL9 (2x2GB)

Billiga och funktionella minnen. Inga konstigheter. Finns med i moderkortets QVL-lista.

4GB räcker gott och väl till detta ändamål och för det priset är det en skam med vetskapen att Thailändarna inte får någon lön. :(


Sapphire Radeon HD 6770 1GB GDDR5

Den egentliga flaskhalsen i systemet är den två-kärniga CPUn men trots detta så är det överkomligt vid spel på upplösningar upp mot 1920x1080 om man kör medel i spelinställningar.

Varför jag valde detta kort var just för ett framtida ändamål ifall där skulle finnas en liten tanke på att göra en uppgradering. Det går att köra Crossfire om man byter ut PSU mot en med mer effekt. Dessutom går det att uppgradera till en fyra-kärnig CPU om man vill.

Men för att datorn skulle hamna runt 5k och ändå vara spelbar tog jag dessa delar.


OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB

Här slingrar jag mig fri och säger "Fråga DD". :D Finns kanske billigare som är bättre lämpade för en budget konfiguration men jag har inte så stor koll på dessa riktigt ännu.


Det var det för den här gången. Återkommer med mer info snart och så tycker jag vi bör in och diskutera lite på TS. På återhörande vänner! :thumb
« Senast ändrad: 2012-08-02, 16:48:40 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #46 skrivet: 2012-08-02, 16:45:06 »
Återigen har jag plöjt diverse tester och listor på hårdvara för att ta fram ännu en skräddarsydd version av PC som jag hoppas skall passa oss i OG. Här kommer endast en lista på vilka komponenter och imorgon skriver jag motiveringar för de val jag gjort.

OG Medel Intel Ivy-Bridge PC Edit: ny uppdaterad inköpslista

Specifikation
Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower
PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-UD3H, Socket-1155 alternativ om slut på lager
CPU: Intel® Core i5-3570K Processor 3.4 GHz
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 (4x4GB)
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7870 2GB GDDR5 (OC versionen)
SSD Harddrive: OCZ SSD Agility 4 Series 2.5" 256GB

Pris i skrivande stund: 10.537 kr Edit: nytt pris!


Först och främst tänkte jag föra lite tankar om vad denna dator skall användas till för det är ändå det som bestämmer vilka komponenter som den skall besitta. För en medel PC söker jag en dator som klarar att spela de flesta nya spel på max inställningar. Den skall hålla mer än ett år och vara förberedd för uppgradering oavsett om det gäller att köpa uppgraderingspaket, överklocka eller switcha till SLI/CF.

Så att lägga ut några extra hundralappar på maskinvara som håller för detta anser jag vara en smart investering och något som jag också har haft i beräkningen när jag tagit ut dessa komponenter.



Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower

Pålitligt och väl kylt chassi med skaplig ljudnivå. Saknar fläktstyrning och fläktdiodavstängning men kan köpas till för runt 300-400 kr om man skulle önska detta. Inga konstigheter. Det kommer med en 120 mm diodfläkt fram och en 120 mm fläkt bak. Topp- och sidofläkt bör köpas till men är inget måste men för varma sommardagar kan det vara bra.

Ett funktionellt chassi för detta ändamål och finns många på lager att beställa.


XFX ProSeries Core Edition 850W PSU

Nu till den enligt mig viktigaste komponenten i datorn som kan innebära liv eller död för komponenterna. Vi kollar som föregående post efter att den:

- håller den effekt som datorn använder
- levererar jämn ström utan spikar eller elektriskt brus

För att få fram effektförbrukningen har jag räknat med att man vill ha möjligheten att uppgradera till SLI/CF, i detta fallet CF för framtiden. Om det är så att man skulle vilja göra en OC på datorn så går det också inom ramen för kapacitet.

När det kommer till kvalitén på komponenterna så håller den oerhört stora marginaler och levererar minimala spikar och brus allt enligt spec. 12V-railen består av en enkel stabil rail vilket man oftast tittar efter.

Tyvärr fanns det inte gott om bra PSU på komplett som låg runt det effektomfång som efterfrågades enligt uträkningen så den kan ta slut.

Källa:
http://www.hardwaresecrets.com/article/XFX-PRO-850-W-Power-Supply-Review/1205
http://www.enermax.outervision.com/


Gigabyte GA-Z77X-UD3H, Socket-1155

Har jämfört både Asus, Gigabyte och MSI för att försöka utse det moderkort som i genomsnitt levererar bra prestanda. Asus kort är pyttelite dyrare och är i vissa avseenden lite bättre än Gigabyte men jag tycker att skillnaden över det hela inte alls är så stor. Det är inte lätt att hitta i en djungel av sjuhundratrettiofyramiljoner-femhundraåttiosextusen-fyrahundratrettiotre olika varianter på moderkort över alla olika tillverkare.

Vad jag kunde se tyckte jag att den verkade medel både vad gäller pris och prestanda men det här är moderkort som inte är särskilt mycket bättre än den andre utan har istället litet med skiljesaker. Gör själv en bedömning och kom med din åsikt. :)

Källa:
http://www.anandtech.com/show/5793/intel-z77-motherboard-review-with-ivy-bridge-asrock-asus-gigabyte-and-msi/15


Alternativ om Gigabyte tar slut på lager: MSI Z77A-GD65


Intel® Core i5-3570K Processor 3.4 GHz

Jag har tittat på tre saker när jag försökt hitta den CPU som bäst passar denna rigg:

  • Prestanda kontra pris
  • Energiförbrukning
  • Lagerstatus

Prestanda kontra pris
När man jämför Sandy- & Ivy-bridge är det inte så stor skillnad i prestanda faktiskt när man testar spel. Detta mycket p.g.a. att grafikkorten sätter stopp långt innan processorn belastar max. Däremot kostar i5 Ivy-bridge under hundralappen mer än i5 Sandy-bridge och det är därför ingen tvekan om att uppgradera till Ivy-bridge.

Tittar vi däremot på att välja en i7 så blir kostnaden betydligt mer påtaglig då Ivy-bridge varianten ger en ökning på nästan tusen kronor och Sandy-bridge en ökning på  nästan sexhundra så jag anser inte att den prisstigningen är motiverad. Kom gärna med synpunkter!

Energiförbrukning
Kort sagt har de minskat ner arkitekturen från 32 nm till 22 nm från Sandy- till Ivy-bridge och därigenom också minskat på energiförbrukningen vilket också är en kostnadsfråga.

Det enda negativa att påpeka vad gäller energi är att nya Ivy-bridge visar på större potential att utveckla värme vilket inte gynnar överklockning särskilt mycket.

Lagerstatus
i5 3570k och i7 3770k finns gott att tillgå med över hundra kvar. i5 2500k och i7 2600k har de bara ett fåtal kvar som status.


För mig ser det ut som att i5 3570K är den mest prisvärda modellen för dator i medelklassen om man tittar och slår samman tester och punkterna ovan.

Källa:
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770k-och-core-i5-3570k


Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

Minnen är idag väldigt billiga (?) och det är inte så stor prisskillnad. Det viktiga är att köpa minnen som är testade att fungera tillsammans med det moderkort man köper.

Dessutom har jag läst en jämförelse i prestanda och hur mycket man vinner på att öka frekvensen. Ökningen avtar ju längre upp i frekvens man kommer och vad jag tyckte så var ökningen kontra priset hållbart upp till 1600 MHz sen blir inte ökningen så stor att det är värt att gå högre. Någon som har andra infallsvinklar då jag är rätt ny på hur det funkar med nya NB och FSB-övergången?

Bytte också till en liknande modell minnen än innan då jag glömt kolla lagerstatusen. Dessutom vart priset lägre så det är inte helt fel även om minnena i princip är desamma.

Källa:
QVL-Gigabyte GA-Z77X-UD3H (PDF)
http://www.tomshardware.com/reviews/ivy-bridge-benchmark-core-i7-3770k,3181-10.html


Sapphire Radeon HD 7870 2GB GDDR5

Generellt när jag jämför AMD med NVIDIA kort så ser jag en markant prisökning när man kommer upp till prestanda 2 GB VRAM och GPU klockrekvens runt 1000 MHz när det gäller NVIDIA jämförelsevis mot AMD vilket jag tycker är lite synd. Jag anser sen länge att NVIDIA generellt är bättre än AMD men inte till vilket pris som helst. Dessutom anser jag också att AMD har en bättre dual-lösning än NVIDIA av vad jag läst så det är inte en lätt match att avgöra vilket kort man skall satsa på och det kan skilja många hål i plånboken om man lyckas eller inte lyckas välja rätt.

Jag tittar på fyra saker när jag väljer grafikkort:
  • Ljudnivå & temperatur
  • Pris per prestanda
  • Uppgraderingsmöjlighet

Ljudnivå & temperatur
NVIDIA har genom historien alltid varit bra på att pressa ner ljudnivån och samtidigt haft en skapligt låg värmeutveckling. Nu har jag inga uppgifter om hur den nya serien från NVIDIA står sig så kom gärna med input där.

Men jag brukar titta på Sapphire-korten som levererar både väl fabriksklockade kort som samtidigt håller låg ljudnivå och god temperatur i samma klass som NVIDIA men till ett mindre pris och ser faktiskt en lägre kostnad än med GTX 560 Ti och 570 i dagsläget.

Pris per prestanda
Vad jag sett i prisförändringen och lansering av nya kortversioner så anser jag att AMD har blivit mer prisvärda än NVIDIA vad gäller prestanda. NVIDIA är fortfarande de vassare kortet idag men man hamnar sällan under 3000 kr tyvärr. För en dator i medelklassen så anser inte jag att det är prisvärt att köpa ett NVIDIA-kort. Står man ut med kostnaden så får man mer prestanda från ett utav de nyare NVIDA-korten.

Frågan är hur den prestandan visar sig i spel eller kommer att prestera i spel i framtiden.

Uppgraderingsmöjlighet
Ska man uppgradera datorn så kan man köpa ytterligare ett kort och köra SLI/CF. Vad man kan tänka på är att man bör köra med 2 GB VRAM och gärna ha ett MB som inte degraderar sin PCI-bus vid dubbelkörning. Se diskussionen i  http://www.oldgents.se/forum/index.php?topic=26685.0 för mer info.

Källa:
http://www.anandtech.com/show/5767/capsule-review-sapphires-radeon-hd-7870-overclock-edition/


OCZ SSD Agility 4 Series 2.5" 256GB
Jag är kass på disk och vet inte så jag valde en gammal klassiker som ändå rymmer en god del. Fråga DD annars :p

Källa: DD :bow *hatten av*


EDIT: Har lagt till lite motiveringar och länkar.

Jag får be att återkomma med resten nu nalkas helgen! Analysera gärna och kom med egna tankar och funderingar! I övrigt :cheers på er!

Edit2: Har skrivit det avslutande i utvärderingsväg och det enda som återstår är att hitta ett nytt MB. Detta p.g.a. bristande lagerhållning men än så länge finns det ett fåtal MB kvar. Kommer att titta på ett ersättningskort inom kort. Även PSU var det sämre med på lagret så det blir en titt på det med när det lider.

Vad tror ni? Funkar detta eller är det helt åt skogen? Jag har kunnat tänka mig denna datorn faktiskt. :)
« Senast ändrad: 2012-08-24, 14:57:59 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #47 skrivet: 2012-08-02, 18:10:51 »
Jag håller fortfarande på att 10.000 är en gräns många inte vill överskrida, och det går att sätta ihop en burk för det priset med en GTX 670. Håller även fast vid om andra gränserna på 7.000 respektive 15.000.

Den som har hand om OG-datorerna (DD?) får väl bestämma en gräns så får vi försöka trycka in något bra för dom pengarna.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #48 skrivet: 2012-08-03, 09:10:51 »
Jag håller fortfarande på att 10.000 är en gräns många inte vill överskrida, och det går att sätta ihop en burk för det priset med en GTX 670. Håller även fast vid om andra gränserna på 7.000 respektive 15.000.

Den som har hand om OG-datorerna (DD?) får väl bestämma en gräns så får vi försöka trycka in något bra för dom pengarna.

Absolut kan man sätta ihop en dator för exakt 10000 kr men jag anser att 10000 +-1000 kr inte är fel. Jag ska motivera varför jag har valt att överskrida 10000 som jag också anser är en ungefärlig "gräns" för medel PC. Så det är inte det att jag inte håller med dig men att ha 10000 som exakt gräns kan vara fel.

Men hur jag ska få ihop en dator för 10000 med ett Nvidia GTX 670 kort är jag tveksam till. Det ligger på 3300 kr och uppåt. För medel PC har jag försökt att hålla mig runt 2500 kr för ett kort och då är AMD snäppet bättre än NVIDIA vad gäller pris/prestanda vad jag har sett. På Max PC varianten är det absolut NVIDIA som gäller och då någon utav de nya korten.

I så fall får man snåla på MB, PSU och SSD för att hamna under och då känner jag att datorn högst håller 1 år och man får dras med brist på utrymme, en PSU som degraderar över tid samt ett MB som inte alls har möjligheterna på sin sida. Men jag har påtalat det innan och jag säger det igen - jag skulle gärna föra en god diskussion på TS om detta för det är intressant och roligt med maskinvara och det är bra om OG kan erbjuda tips på olika spec som ändå är kvalitativa för sina medlemmar :)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #49 skrivet: 2012-08-14, 13:31:57 »
Uppdaterad tråd för medel-PC. Kommentera gärna.

Behöver hjälp med en PSU som ligger runt 1000 kr och som i tester visar på en "vänlig" strömförsörjning i "80 Bronze Plus"-klassen mellan 700-850 W och som har enkel 12V-rail och som finns i lager.

Dessutom tips på MB som också finns i lager som är OC-vänligt och som stödjer CF fullt ut.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad NightBubble

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 696
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #50 skrivet: 2015-11-04, 09:54:14 »
Ska jag köpa när jag får 20000 över på min lön :P


Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #51 skrivet: 2015-11-04, 22:25:16 »
Jag har också planer på att köpa nytt. Men tänker ha is i magen. Vänta tills sommaren 2016.
Men först måste The Division leva upp till förväntningarna ;)

Utloggad Laggmonstret

  • =[OG]=Medlem
  • Gifter sig
  • ***
  • Antal inlägg: 185
  • Never Moon a Werewolf!
SV: OG bygger 3 datorer! Tipstråd!
« Svar #52 skrivet: 2015-11-07, 13:22:40 »
Jag ska bygga snart, men det dryga är att processorn är restnoterad och slut överallt. Intel har tydligen problem leveransen för de nya Skylake :(

 

Senaste inlägg